Discussie plaats velomobiel op de weg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Discussie plaats velomobiel op de weg

#1 Bericht door quattrovelootje »

Voor de velomofoben onder ons die het nog niet wisten : er loopt momenteel een heftige discussie op het forum van ligfiets.net over de velomobiel en de plaats daarvan op de rijbaan. Aanleiding is een post over een een velomofoob die door de Nedelrandse Politie van de weg werd gehaald vanwege "te onveilig".

Lees en geniet/erger !

Tihamér -zou ook het verhaal eens van de andere kant horen/lozen
i ride my bikes to ride my bikes

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Discussie plaats velomobiel op de weg

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

De Belgische verkeersreglementering lijkt me in dat verband duidelijk:
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
KB 1 december 1975, artikel 9.2.1.2

M.a.w. een velomobilist mag zowel de weg als het fietspad gebruiken. Daar is toch geen speld tussen te krijgen... Of denkt het blauw op het forum dit eventjes anders?

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: Discussie plaats velomobiel op de weg

#3 Bericht door quattrovelootje »

eeuwige reiziger schreef:M.a.w. een velomobilist mag zowel de weg als het fietspad gebruiken. Daar is toch geen speld tussen te krijgen... Of denkt het blauw op het forum dit eventjes anders?
Daar gaat het niet echt om, denk ik. Zoals je al schrijft : de wet is de wet. En vergeet niet : de discussie gaat specifiek over de wetgeving in Nederland.

Wat mij wel intrigeert op het forum van Ligfiets.net is de stelling die sommige velomobilisten innemen. Uitlatingen zoals "meer ontzag voor paarden dan voor de politie" verwacht ik niet meteen van een velomofoob die de "overheid" hetzelfde soort van beperkt denken verwijt ....

Tihamér -hoopt dat hijzelf een niet te beperkt denkraam heeft
i ride my bikes to ride my bikes

Gast

Re: Discussie plaats velomobiel op de weg

#4 Bericht door Gast »

allewedertje schreef:Uitlatingen zoals "meer ontzag voor paarden dan voor de politie" verwacht ik niet meteen van een velomofoob die de "overheid" hetzelfde soort van beperkt denken verwijt ...
Als iemand méér ontzag heeft voor paarden dan voor politie, dan zou ik zeggen dat hij de volgende keer, als hij politie nodig heeft, maar beter naar de manège kan bellen.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#5 Bericht door marini »

vandaar die koeien in den tijd? :D
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#6 Bericht door Johan Clerx »

Ik denk dat je als verantwoord weggebruiker zelf moet proberen in te schatten waar je veilig op de weg kan rijden en waar je best het fietspad gebruikt. Ik heb persoonlijk al een paar reakties gehad van de politie en die waren allemaal positief (op een reactie na, maar toen was ook aan het gsmen tijdens het rijden en dat is het een beetje zelf zoeken he).

Ik heb het hier in diverse rubrieken al verschillende keren gezegd en zal dat ook blijven doen: rij defensief en met respect voor de andere weggebruikers, zorg ervoor dat je gezien wordt (verlichting) en gebruik je gezond verstand en inschattingsvermogen.

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#7 Bericht door jean peinture »

Ik snap niet goed waarom ze in nederland klagen, pertang de beste fietspaden van de wereld en er dan niet op willen rijden, leg me dat ie uit :roll:

Ik rij met de velomobiel nagenoeg altijd op fietspaden, behalve in de bebouwde kom waar die meestal te smal of ongelijk zijn. Dan zit ge ook mee met de stroom van het verkeer en denk ik dat de velomobiel daar niemand stoort. Evenwel rij ik evenveel op het fietspad omdat dat dikwijls nog veel sneller is dan over de baan (bijvoorbeeld hasselt groene boulevard...)

Verder zou ik het niet in mijn hoofd halen om op expreswegen met een beperking van 70 per uur of 90 tussen de auto's te gaan spelen! Ik speel namelijk ook niet voor de lol russische roulette!

Ik vraag mij af hoe die mensen dan staan tegenover die ligierkes en dergelijke brommobielen.

De wet is er als algemene richtlijn maar ogen in een hoofd en een beetje gezond verstand en je rijdt op de juiste plaats! Zelfs met een velomobiel reken ik nog zoveel mogelijk op fietspaden, rijdt pertang een stuk ontspannender.

Ik kom ook liever een armpje der wet tegen dan paarden en deze avond stond er pertang een ontsnapte koe midden op het fietspad!
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

De ligfietser

#8 Bericht door De ligfietser »

vroig jaar heb ik naar het politiekantoor (hier in Brugge) gebeld en hen een duidelijke vraag gesteld van waar de driewieler nu moet rijden.
Ze wisten het niet goed en hebben mij de dag erna opgebeld met het antwoord.
Een fietspad is bedoeld voor tweewielers en hun aanhanger. aanhanger max 1m breed (vroeger zelfs maar 75 cm maar is gewijzigd voor die kinderkarren)
maw een drie -of vierwieler moet op de rijbaan zelfs de gehandicapten op hun driewiellers.
wat mij betreft rij je daar waar je je het meets veilig voelt.

Rij veilig
Wim.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#9 Bericht door quattrovelootje »

De ligfietser schreef:Een fietspad is bedoeld voor tweewielers en hun aanhanger. aanhanger max 1m breed (vroeger zelfs maar 75 cm maar is gewijzigd voor die kinderkarren) maw een drie -of vierwieler moet op de rijbaan zelfs de gehandicapten op hun driewiellers.
Er zijn over dit onderwerp al verschillende postings geweest, maar om kort ff samen te vatten : het fietspad is helemaal niet alleen maar voorbehouden voor 2-wielers en hun aanhangers en er staat nergens dat je met je 3 -of 4-wieler op de rijbaan MOET rijden. Wettekst op volgende link :

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9

Aangezien je dus idd met je 3 -of 4-wieler zowel op het fietspad als op de rijbaan mag rijden, lijkt het me idd het verstandigste van je logisch verstand te gebruiken als je de keuze hebt.

Tihamér -vraagt zich nog steeds af waar sommige collega's hun verkeerde informatie vandaan halen ....
i ride my bikes to ride my bikes

Gast

#10 Bericht door Gast »

allewedertje schreef:Aangezien je dus idd met je 3 -of 4-wieler zowel op het fietspad als op de rijbaan MAG rijden, ..
Er is een kleine nuance die onze Nederlandse vriend gelijk kan geven. In België MOET je met een driewieler op de rijbaan, maar je MAG het fietspad gebruiken indien breedte lading inbegrepen <1 meter is.

Als ik, als politieman, de woorden moeten en mogen in beschouwing neem, en ik ervan uitga dat iemand met een velomobiel toch wel voldoende voor zichzelf kan beslissen waar het voor hem beter is te gaan rijden, en hij beslist om op de rijbaan te blijven rijden hoe objectief en subjectief gevaarlijk het ook kan zijn voor hem, dan laat ik hem daar rijden, zelfs wanneer iemand anders er anders over zou kunnen denken. Zoniet wordt het persoonlijke betutteling waar niemand baat bij heeft.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#11 Bericht door Johan Clerx »

Patrick Pevenage schreef:dan laat ik hem daar rijden, zelfs wanneer iemand anders er anders over zou kunnen denken. Zoniet wordt het persoonlijke betutteling waar niemand baat bij heeft.
Patrick, ge zijt ne polies naar mijn hart! :wink:

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#12 Bericht door marini »

terloops , koeien zijn geen paarden, jean peinture
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

wordt in deze lijst een velomofiel niet verward met een velomofoob ?
----
ik mag hopen dat de fietspaden er in het Hasseltse er beter bijliggen dan in het Antwerpse (te smal om een fiets voorbij te steken zonder dat die zich letterlijk een ongeluk schrikt), zeer hobbelig wegens talloze opritten, achter haagjes verstopt, verstopt achter velomobielhoog gras (ik kom hier op terrein van berm-wild-groen beschermers maar naar mijn velomofiele mening zou de groene maaibeschermde berm pas mogen beginnen achter het fiets en/of voetpad), ...)
----
riep de agent in de kombi tegen me, op de weg rijwielend, op de N1 (max70km/h) :
helaba, het fietspad telt zeker niet voor ligfietsers ???

de repliek aan het verkeerlicht : dit is een driewieler mijnheer, en dus ... (de rest vindt je hiervoor in de lijst)

deed hem verstommen en 2 tellen later was ik getuige van een verkeersovertreding toen ze mij persé voorbij wilden steken ... waar het eigenlijk niet mocht ... (of misschien toch ? VRAAG : mag een auto je voorbij steken als er een volle witte lijn in het midden van de weg staat, een maneuver waarbij die lijn dan ook overschreden wordt ? )
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#14 Bericht door WFvN »

crash-quest-dummy schreef:wordt in deze lijst een velomofiel niet verward met een velomofoob ?
Lijkt me wel. Tihamér is dol op z'n Alleweder=Velomobiel dus is hij inderdaad velomofiel

Ik hoor ook bij de velomofielen.
\riep de agent in de kombi tegen me, op de weg rijwielend, op de N1 (max70km/h) :
helaba, het fietspad telt zeker niet voor ligfietsers ???

de repliek aan het verkeerlicht : dit is een driewieler mijnheer, en dus ... (de rest vindt je hiervoor in de lijst)

deed hem verstommen en 2 tellen later was ik getuige van een verkeersovertreding toen ze mij persé voorbij wilden steken ... waar het eigenlijk niet mocht ... (of misschien toch ? VRAAG : mag een auto je voorbij steken als er een volle witte lijn in het midden van de weg staat, een maneuver waarbij die lijn dan ook overschreden wordt ? )
Als de lijn overschreden wordt.... dan sowiezo niet. Als je aan de kant had gereden en er was ruimte om in te halen binnen de strepen, dan weet ik het zo niet maar dan nog is mijn gok van niet.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#15 Bericht door Gast »

De doorlopende witte streep mag nooit overschreden worden. Kun je een VM inhalen zonder die streep te overschrijden, dan mag dat.

Maar nu iets heel anders. Staat er langs de kant van de weg een inhaalverbodsbord, en zelfs al is er wél of geen doorlopende of onderbroken witte streep aanwezig, DAN MAG EEN VELOMOBIEL NIET DOOR EEN AUTO, EEN BROMFIETSER OF ZELFS EEN FIETSER INGEHAALD WORDEN. Probeer dàt maar eens aan de mensen uit te leggen!

Plaats reactie