Discussie plaats velomobiel op de weg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#16 Bericht door Duckjibepete »

:? Ik stel me toch de vraag of je je veilig voelt op een baan waar 70 mag gereden worden, wetende dat velen zich daar niet aan houden...
Rij je zelf met de wagen? Je bent niet breder 80 cm, niet hoger dan een meter en niet sneller dan 50... je bent morsdood als je achteraan aangereden wordt...
Begrijp me niet verkeerd, de straat is voor de fietsers is ook mijn credo, maar niet de realiteit, spijtig genoeg...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#17 Bericht door crash-quest-dummy »

elke dag zijn er ontelbare mensen die zich met hun auto'tje over de autostrades ergens heen spoeden, tussen de vrachtwagens.
Ik denk dat, mochtje de oefening maken tussen hoogteratio en gewichtratio van (velomobiel,automobiel) en (automobiel, vrachtwagen) berekend, en je neemt de dagelijkse ongevallen met vrachtwagens even door, dat je dan ook niet meer met de auto buitenkomt.

Ik rij op een 70km/h baan in volle spits, als ook de fietspaden vol schoolkinders zitten. dan ben je met de velomobiel op de fietspaden een gevaar voor de andere fietsers, en de auto's rijden toch al traag.

op een verlaten weg verkies ik ook het fietspad hoor. niet al mijn vijzen staan los ...

trouwens, je bent even traag als een dieseltuffertje, zijn daar veel ongevallen mee ? (komen misschien niet in de media, misschien kan iemand daar een licht op werpen ?)

ik heb net een quest crash achter de rug (wreed accident) en geniet van de therapeutische hulp van dit forum, maar het ongeval gebeurde op ... het fietspad.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#18 Bericht door Johan Clerx »

Peter,

Op mijn dagelijks traject naar het werk rij ik ook een aantal stukken op een weg waar je 70 mag rijden. Niet met volle goesting maar wel omdat het fietspad op die stukken eigenlijk gevaarlijker is wegens waanzinnig slechte staat.

Als je de weg goed kent en je positie op de weg durft innemen valt het eigenlijk wel mee hoor.

De truc is dikwijls om de achterkomende automobilist de goesting te ontnemen om je op een gevaarlijke manier in te halen. Links op de rijstrook gaan rijden zodat hij niet voorbij kan is daarbij een handig middel. Zeker in gevallen met volle witte strepen of aankomend verkeer zodat je het risico loopt om afgesneden te worden door een auto die nog net voorbij wil.

Natuurlijk moet je op die stukken ook niet langzaam gaan rijden. Ik probeer steeds zo dicht mogelijk tegen de 50 te rijden (lukt omdat het daar toevallig lichtjes bergaf gaat). Als het verschil tussen je eigen snelheid en die van het autoverkeer te groot is wordt het levensgevaarlijk.

Plaats reactie