helmen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#16 Bericht door Brechtix »

Klopt, maar de syntax was ietwat ingewikkeld:
Trike: nihil,
Velomobiel: klein.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#17 Bericht door Recumby »

wel even opmerken dat we het hier enkel nog maar gehad hebben over de situatie waarin je zelf valt. Daarover is ons oordeel stillaan gekend. (ik draag mijn helm trouwens enkel voor het aerodynamisch voordeel)

Maar wat voor het geval dat je aangereden wordt? Dat gebeurt het meest! En dan heb je toch wel een helmpje nodig me dunkt. Dus.....
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#18 Bericht door ome Willem »

Ga niet te licht over het al dan niet aanschaffen van helm;
Al is de kans maar één op duizend dat hij ooit je leven red, vind ik dat je het lot niet mag tarten, Ik las ergens op een website van een ligfietser die een ongeval gehad heeft. Hij was er ook niet zo'n zo'n voorstander van het hoofddeksel maar had hem de dag van z'n ongeval op. De dokter die hem behandelde vertelde hem dat hij zonder helm hoogstwaarschijnlijk niet had kunnen navertellen.
Nu ik heb me ook een helm aangeschaft en draag hem bij iedere rit, mijn fout was wel dat ik een te goedkoop model heb uitgekozen. Comfort is van groot belang want anders heb je weer een reden om hem niet op te zetten.
Wanneer ik mijn helm vergelijk met die van mijn collega's vind ik volgende tekorten:
- Geen zonne klepje.
- comfort van de sluiting.
- niet tegelbaar/ aanspanbaar. ( bv met een regelvijs achteraan. )
- slecht geventileerd ( zomer )
Het zijn misschien voor sommigen details maar wanneer je meerdere uren per dag op de fiets ligt vloek je wel eens dat je niet enkele euro's leer besteed hebt.
Mijn advies: kopen indien u nog twijfelde of indien u het nog niet gedaan heeft, binnenkort wordt het waarschijnlijk toch verplicht.

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#19 Bericht door GeertJ »

ome Willem schreef:kopen indien u nog twijfelde of indien u het nog niet gedaan heeft, binnenkort wordt het waarschijnlijk toch verplicht.
En ik denk dat dat een slechte zaak gaat zijn voor de fietsindustrie, die nu toch eindelijk wat succes begint te boeken.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#20 Bericht door Wouter D »

iedereen die tegen die tijd al een helm droeg zal er nieks van maken dat het verplicht wordt, en de rest, ja de van de rest zullen er veel zijn die voor zo een stom iets hun fiets thuis zullen laten staan. Die helm die weegt nieks zenne, en of die zoveel snelheid weghaalt, hm, eric baeten rijdt ook met een helm hoor.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#21 Bericht door Gast »

alsik ik een helm MOET opzetten op de fiets, dan emigreer ik naar een ander land geloofik :cry: , het is schandalig als wij gaan verplicht worden om met een helm op te rijden. Dan gaat het leuke fietsen al voor een ZEER groot deel weg zijn bij mij. Om den duur komen we als michelin mannekes buite, puur omdat iedereen zijne "heilige auto" toch es wil showen op straat. Ze zouden mischien eerst es kunnen denken aan wat meer veiligheid op straat voor de fietser (fietspaden, kruispunten,...). Nogmaals ik zet NOOOOOIT!!!! van men leven een helm op als het moet, dan laatik nog liever men fiets langs de kant staan, en koopik mij iets anders op wiele waar dak gene helm voor nodig heb.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#22 Bericht door Wouter D »

en waarom eigenlijk, als iedereen een helm moet dragen steek je toch niet meer af he.
swat, ze zeggen al jaren het te zullen verplichten... dus zal wel nog een tijdje duren
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#23 Bericht door GeertJ »

Wouter schreef:en waarom eigenlijk, als iedereen een helm moet dragen steek je toch niet meer af he.
als je denkt dat het daarover gaat, zou ik sowieso al niet met een ligfiets rijden, want met een ligfiets steek je ook af ten opzichte van al die andere fietsers. Het is gewoon dat ik niet graag een helm draag, en ik ook vind dat men mss maar beter eens een betere infrastructuur voor (lig)fietser kan aanleggen. en dat men dan nog eens kijkt of het wel degelijk nodig is om een helm te verplichten. ik durf enkel wel eens een helm op zetten als ik weet dat het heel rap kan gaan, bvb een lange afdaling. Maar ik kan niet zeggen dat ik me er veiliger ofzo mee voel, in tegendeel zelfs... Nuja, dat is mijn mening over helmen dragen, dat anderen doen wat ze willen eh :D
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#24 Bericht door Wouter D »

Geert Joos schreef: en ik ook vind dat men mss maar beter eens een betere infrastructuur voor (lig)fietser kan aanleggen. en dat men dan nog eens kijkt of het wel degelijk nodig is om een helm te verplichten.
ik dacht dat helmen eerder een beschermmiddel bij ongevallen waren, dan mag je je infrastuctuur toch zo goed al mogelijk maken ongevallen kan je niet volledig uitsluiten, dan kan je alleen als je fietsen verbied... alee ja dan voorkom je alleen fietsongevallen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#25 Bericht door Gast »

nog zo'n punt: als ze de auto's nu eerst es wa veiliger maken?? De voorkant van de auto is dodelijk voor de fietser, de automobielindustrie weigert daar iets aan te veranderen, ma dan zouden wij wel met een pot op ons hoofd moete gaan rijden!!!Ik ben een hevige voorstander van de vrije keuze! ik zet ook af en toe een helm op, bij gevaarlijke punten, en als het verplicht is bij mountainbiketochten -> dan doe ik da ook omdat het risico vrij hoog is. Ik vind het ook niet zo gemakkelijk en ik rijd veel liever met de haren in de wind (alhoewel ik niet zoveel haren heb).

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#26 Bericht door ome Willem »

tja door de jaren heen is zo veel verplicht geworden, in het begin veel tam tam maar na een tijdje spreekt geen kat er nog over denk maar aan het verplicht dragen van de autogordel, bromfietsers dragen ook een helm ( die dan nog eens een stuk duurder zwaarder en onhandig is.
Dat de auto's gevaarlijker zijn geworden ben ik zeker akkoor voor wat betreft de tereinwagen dat zijn pa's echte moordmachines. je hebt minder zicht zeker voor ons ligfietsers, en als je dan ziet wie er mee rijd weinig beroepshalve, en vaak met het excuus : ik voel me er veiliger mee.
Pfffff zeven op de tien zijn het snobs.
Ik rijd ook met de wagen maar het is mijn fiets mijn vrijheid, met of zonder helm......... ( voor mij persoonlijk dan met )
Ik ga niemand scheef bekijken omdat hij geen helm opheeft.
wat ik wel doen wanneer er weer eens een auto aan het school geparkeerd staat om zoonlief " veilig " naar school te brengen.
Daar wil ik eens een forum over starten..... :idea:

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#27 Bericht door graddus »

Er moet gewoon weer voor gezorgd worden dat kinderen veilig op de fiets naar school kunnen, ofwel dat er geen auto's vol medescholieren in de weg rijden. :)

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#28 Bericht door Ward De Meyer »

Even iets helemaal anders om terug tot het fenomeen fietshelm te komen :wink:

Ik zie dat "Recumby" met zo'n aerohelm rondrijdt. Zijn deze even goed qua veiligheid op de weg. Ik had er pas nog ééntje in mijn handen(type bricko) en deze lijkt me vrij fragile als je er een val mee zou maken...
Ze zijn echt zo licht mogelijk gemaakt maar zijn ze nog betrouwbaar?

Wat is jou mening hierover Recumby?

Groeten,
Ward

Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#29 Bericht door Recumby »

sjah, ze zijn niet echt gemaakt om je te beschermen bij een val. In vergelijking met de mijnen is die briko echt heel licht en slap. Mijn schaal is toch 2 à 3 mm dik (en voelt toch redelijk stevig aan) plus natuurlijk een mousse (zie foto's op mijn website) terwijl die briko maar een halve mm of zo dik is (schatting).
Ik heb die helm dan ook als minimale bescherming en vooral als aerodynamisch voordeel.

Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest 8) ,

Recumby
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Gast

#30 Bericht door Gast »

Wouter schreef:ik dacht dat helmen eerder een beschermmiddel bij ongevallen waren, dan mag je je infrastuctuur toch zo goed al mogelijk maken ongevallen kan je niet volledig uitsluiten, dan kan je alleen als je fietsen verbied... alee ja dan voorkom je alleen fietsongevallen
Daar ben ik het dus ook volledig mee eens. Een (fiets)helm dient als PERSOONLIJK beschermingsmiddel. Het zal je maar gebeuren dat er toevallig één supergeconcentreerde medeweggebruiker (auto, motor, fietsers, kinderen, dieren…) voor je opdoemt en je in de strijd om deze te ontwijken kennis maakt met het asfalt.
‘k Heb er al velen tegen het asfalt zien liggen die dachten dat hun keikop harder was dan de bestrating. Proefondervindelijk moesten zij allemaal hun ongelijk toegeven.
En al die fabeltjes om geen (fiets)helm te moeten dragen die verdwijnen in het niets als je achteraf kan navertellen dat je na de fatale val u (fiets)helm in 2-delen terugvond.

Enig idee welke krachten je schedel dient op te vangen bij een val aan 35 km/h?
In de veronderstelling dat je vol op uw hoofd neerkomt?

F=m.a (Newton)
Ep= m.g.h (Joule)

Al die formulekes ’t is precies toch al lang geleden!?!

Plaats reactie