helmen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

helmen

#1 Bericht door wost »

Hoe zit het eigenlijk met de helmen waarmee jullie rijden? welke is het kan je verschillende vergelijken, Welke raad je aan. Wil er namelijk snel een nieuwe.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

helm

#2 Bericht door Wouter D »

ff kijken ...

cratoni, model: argon, unisize (53-60), 280 gram, is gewone valhelm die je gemakkelijk in grootte kunt afstellen met een draaiknop achteraan.

denk niet dattie anders veel voordelen te bieden hefft tov andere helmen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#3 Bericht door Recumby »

ik heb een lazer-chrono helm. beperkte bescherming, maximale aerodynamica!
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Dominique
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
Locatie: Sint Gilles
Contacteer:

helm

#4 Bericht door Dominique »

Ik rij met een Sixsixone carbon helm. Licht, sterk en zeer schoon.
Daar ik in Brussel woon en met een extreem lage racer rij en geregeld het centrum doorkruis heb ik ook maar een pressuresuit van Sixsixone aangeschaft. Deze bied onder-bovenarm en schouderschelpen, een borstplaat en ruggegraatschelpen. (wordt eigenlijk gebruikt in downhill mtb) Of het nu zoveel extra veiligheid biedt is bevragend, maar het voelt wel zeer compact aan. Met m'n racer ga ik ook wel eens vlugger tegen de vlakte en de armschelpen doen dan goed hun werk. Voor ritten boven de 60km haal ik de ruggeschelp eruit omdat die wel na een tijd wat gaat duwen in de rug. (Alhoewel dit goed meevalt)

Gast

#5 Bericht door Gast »

Ik ben zeker niet tegen de helm en draag hem altijd bij MTB.
Echter nooit bij het ligfietsen. Bij een val zou ik op mijn achterste en zij belanden heb ik gelezen en ik kan daar inkomen.

Misschien niet verstandig van mij om geen helm te gebruiken, maar bij het ligfietsen houd ik van de wind door het haar. Het is zoals motorrijden in Amerika. Zonder helm. Niet verstandig maar toch heerlijk.

Daarom vraag ik mij af of bij het ligfietsen een helm wel degelijk een nut heeft. Nut heeft het altijd, maar thuis kan er ook een pot op mijn hoofd vallen. Moet ik daarom altijd een helm op??

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#6 Bericht door GeertJ »

Zelf rijd ik ook praktisch nooit met helm (enkel 2 jaar geleden in Frankrijk), zie er niet direct het nut van in. Het eerste wat je doet, als je een schuiver maakt, is je hoofd omhoog houden, (ale das toch mijn eerste reflex). Trouwens, fietshelmen bieden enkele optimale bescherming bij snelheden van max 15 km/u! Alles wat sneller gaat, moet in principe een brommerhelm hebben, zie me daar nog niet zo direct mee rijden.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

#7 Bericht door El Stino »

ooit al eens aan gedacht dat je bij het vallen kan doorschuiven en dan met je hoofd ergens kan tegenbotsen?
VDB is onlangs gevallen en heeft met zijn hoofd op een ijzeren pin gestoten, die gelukkig in zijn helm is blijven steken...
(als ik hier rap om de hoek een brood of zo ga halen, draag ik trouwens ook nooit een helm, wel altijd bij toertochten)
Stijn VDM

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#8 Bericht door GeertJ »

El Stino schreef:ooit al eens aan gedacht dat je bij het vallen kan doorschuiven en dan met je hoofd ergens kan tegenbotsen?
VDB is onlangs gevallen en heeft met zijn hoofd op een ijzeren pin gestoten, die gelukkig in zijn helm is blijven steken...
(als ik hier rap om de hoek een brood of zo ga halen, draag ik trouwens ook nooit een helm, wel altijd bij toertochten)
Hm, ik had gedacht dat dees er ging komen. "Wat als... " Zo kan je altijd wel iets verzinnen waarom je een helm moet dragen. Is het daarom veiliger? Ik denk het niet, denk dat je soms juist een vals veiligheidgevoel creeert, "oh, ik heb een helm op, er kan me niks gebeuren" fout dus, er kan van alles mis gaan en zeker in het verkeer van tegenwoordig, ookal ben je van top tot teen beschermd.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#9 Bericht door marini »

ik denk da ge dan toch eens wat statistieken zult moeten raadsplegen. Die spreken toch allemaal van minder ernstige letsels.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#10 Bericht door GeertJ »

goh, ja, en op wat zijn die toegepast? gewone fietsen? Dan ben ik het er ook wel mee eens, om helmen te dragen.
a) zit je veel hoger op een gewone fiets, dus kan je ook dieper vallen
b) als je valt, val je over het algemeen met het hoofd eerst.
bij een ligfiets, zit je ten eerste al lager en wanneer je met een ligfiets valt, is het eerste wat in contact komt met de grond, ja gat, billen, elleboog... en ik, en denk dat de rest dat ook wel heeft, heb de reflex om mijn hoofd omhoog te houden als ik val. En ja, er kan altijd nog wel een abstakel in de weg staan, maar dat lijkt me eerder uitzonderlijk...

Ps: gevaarlijke discussie, wel of niet helmen op zetten, in de eerste plaats moet je voor je zelf uit maken of je een helm opzet of niet. Ik zet er geen op punt. of ik daarmee verhoogd risco loop op letsels, mss. trouwens, roken is ook ongezond eh...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#11 Bericht door Wouter D »

mjah, er is een algemene regel voor dingen zoals onder andere zichzelf beschermen tegen letsels, ziekte of wat dan ook: 'beter voorkomen dan genezen'. Je plan ook nooit een ongeval, dus je weet niet wat je overkomt als je tenval komt. ok je komt ook niet elke dag scherpe voorwerpen tegen op je weg en je valt ook niet elke dag (alee dat hoop ik toch voor de betreffende). Mensen die liever zonder de middelen rijden, doen, nemen volgens mij bewust de keuze (en toch ook het risico). Of hij/zij hem niet draagt, ik lig er zeker niet wakker van, maar ik durf het wel te promoten. ik denk dat elk voor zich uitmaakt van 'ik draag een helm of niet'

in de limit draag ik em vooral nie om de eenvudige reden dat ik er heel ongemakkelijk mee zit.

op de hurri draag ik hem meestal wel, het zit niet in de weg, het weegt nieks en zeker op toertochten zal dat procentje dat je er trager meegaat niet toe doen (niet van toepassing op wedstrijden want daar is em verplicht)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#12 Bericht door Gast »

op ligfiets draag ik hem nooit, maar op tochten met den mountainbike draag ik hem altijd, simpelweg omdat ik daar al paar chance heb gehad, en met de ligfiets nog geen enkele keer serieus gevalle ben (1x al es, maar alleen maar schaafwonden aan men achterste aan over gehouden). Ik heb een cratoni helm met draaiwieleke achteraan. Kmoet eerlijk zegge graag doe ik da ding nie aan, ma doe hem wel aan op den mtb.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#13 Bericht door graddus »

Ik gebruik nog steeds mijn dikke kop als excuus van er geen te dragen, maar eigenlijk is dat natuurlijk niet echt realistisch.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#14 Bericht door Brechtix »

marini schreef:ik denk da ge dan toch eens wat statistieken zult moeten raadsplegen. Die spreken toch allemaal van minder ernstige letsels.
Het inmiddels klassieke verhaal... dat er in Australië statistisch een stuk minder fietsdoden gevallen zijn sedert de verplichting van de fietshelm. De regelneven kraaiden viktorie over dit cijfer. Wat er in werkelijkheid gebeurd was, was dat er minder gefietst werd, het aantal dodelijke ongevallen per zoveel fietsers bleef gewoon hetzelfde.

Een ander argument is dat men roekelozer gaat rijden omdat we nu eenmaal een soort onbewuste berekening maken van het 'aanvaardbare risico', met een helm schuift dat gewoon een beetje op naar boven.

Voor een trike/velomobiel is er niet veel discussie: de kans op vallen is nihil/klein. Niet alle risico is daarmee verdwenen maar het lijkt me toch niet meer de moeite om een helm op te zetten. Enfin, elk zijn goesting.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#15 Bericht door Bruno Van den Bussche »

Dat de risico's bij een velomobiel 'nihil' zijn, zou ik niet schrijven. Jan Engels is met zijn Versatile al twee maal gecrashed, de eerste gele test-Versatile reed een week en lag al met de pootjes omhoog. En als je de berichten op het net volgt, gaan er nu en dan wel mango's of questen tegen de vlakte. Een helm biedt toch altijd een extra beschermingslaag. In mijn Versatile gaat de helm steeds op. Ook al kom ik de laatste 500 meter van de bakker zoals daarstraks. Van de brug over de Schelde gaat het al gauw tegen 45 per uur, ik mag er niet aan denken dan bv. een klapband te halen en tegen de betonnen boord (1 meter hoog) verder te schuiven.
Zo'n helm weegt tweemaal niks, en zoals een autogordel, voel je hem na enkele minuten al niet meer. Ik zie niet in waarom ik hem niet zou dragen.
Bijlagen
DSC00003.jpg
DSC00003.jpg (49.67 KiB) 4387 keer bekeken
Bruno Van den Bussche

Plaats reactie