Fietspad weg, op brug naar A'pen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Fietspad weg, op brug naar A'pen

#1 Bericht door Ward De Meyer »

hey,

Gisteren reed ik naar A'pen, en dan moet ik een brug over om over het Albertkanaal te gaan, om zo op de Italïelei te komen. Op deze brug was een mooie geasfalteerde rijstrook afgebakend door paaltjes, waar je dus mooi kon rijden. Gisteren kwam ik er nog is langs, ik reed die baan op, en na een tijdje schrok ik me ineens te pletter. Nu blijkt alles weggehaald te zijn en een busstrook te zijn! Levensgevaarlijk dus als je het niet tijdig ziet, en in de andere richting aan komt fietsen.

Dus liggers, uit A'pen, opgelet!


Ward
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#2 Bericht door tom peeters »

Daarbij aansluitend. Weet iemand of er via de toekomstige Oosterweelverbinding kan worden gefietst ? Wie regelmatig de Schelde onderdoor fietst, die weet dat er voor fietsers eigenlijk weinig voorzien is. De fietserstunnel aan de Kennedytunnel heeft een duidelijk capaciteitsprobleem. En in de voetgangerstunnel worden fietsers enkel maar "getolereerd".
Ik heb de vraag over de Oosterweelverbinding als eens gesteld via de fietsersbond. Maar die antwoorden niet.
tom peeters

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#3 Bericht door Ward De Meyer »

tom peeters schreef: En in de voetgangerstunnel worden fietsers enkel maar "getolereerd".
Wat bedoel je hiermee? Heb je problemen met je velomobiel in die tunnel?

Waar ligt die Oosterweelverbinding?
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#4 Bericht door tom peeters »

In de fietserstunnel aan de E17 heb je met een velomobiel zeker problemen. In de voetgangerstunnel minder. De Oosterweelverbinding is de toekomstige tunnel met vervolgens brug langswaar je in principe vanaf 2011 net ten noorden van Antwerpen van linker- naar rechteroever (aan Eilandje) kunt. Dat lijkt nog verre toekomst, maar rekening houdend met de omvang van het project is dat zeer snel.
tom peeters

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#5 Bericht door graddus »

Maar wees maar vast gerust dat daar geen fietspad naast zal liggen (maar best ook, zo'n schoon rood geschilderd strookje naast een autostrade... :twisted: )

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

tunnel onder de Schelde

#6 Bericht door Trobken »

Vermits ik werk op Antwerpen Rechteroever en in Temse (laatste brug over de Schelde) woon ligt die problematiek mij ook aan het hart...

Vele ervaringen doen mij hetzelfde zeggen:
Meestal is de voetgangerstunnel het veiligste om met 'n velomobiel aan de overkant te geraken. Zelden gebeurt het dat de zeer ruime lift niet werkt...

Met de fietsertunnel (naast de Kennedytunnel-de E17-Ring) is het helaas veel slechter... in de lift kan je nauwelijks in met je velomobiel en 't zal niet zelden gebeuren dat, als je aan de overkant komt, je 'n bordje ziet met lift defect!!!!

Tactiek kan veel helpen. Als je zeker wilt zijn, neem dan al de eerste tunnel die je tegenkomt, dat bespaart je dat je terug moet rijden... Veerboten tussen Temse en Antwerpen zijn er ook... en als je snel aan de overkant moet zijn riskeer dan (op eigen gevaar en verantwoordelijkheid) om door de Konijnenpijp (Waaslandtunnel) te fietsen....

Doe dat zeker ENKEL met 'n velomobiel met goeie verlichting en tracht eerst 'n automobilist aan te spreken die ook de tunnel nemen gaat om achter jou te rijden met z'n knipperlichten aan... Dit is 'n noodmaatregel (die ik zelf nog niet gedaan heb, maar zou doen...) en hele grote kans dat de politie je staat op te wachten.

Heb 't al 'n keertje opgemerkt dat ik de tunnel in reed met de wagen en dat ik politie zag staan die blijkbaar iemand opwachtten... beetje voor het midden zag ik in de andere rijstrook iemand komen op 'n mountainbike ZONDER licht of helm!!!!

Gebruikersavatar
Marc N Agnes
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 17:24
Postcode: 1500
Fiets: M5 26/20
Locatie: 1500 Halle
Contacteer:

#7 Bericht door Marc N Agnes »

Oja, die konijnenpijp.
Hoorde omlangs een autobestuurder me zeggen dat ligfietsers net als konijnen zijn. Ze duiden plots op om even plots te verdwijnen. Je kan er dus geen rekening mee houden.
Zo, misschien kunnen we dan ook voorstellen aan stad Antwerpen die tunnel voor te behouden voor lig- en andere fietsers.

Dan hoeft de politie ook geen wacht meer te houden aan de tunnel of er fietsers durven doorrijden of niet.
Die tunnel is die verlicht?
Indien ja, begrijp ik niet goed waarom je een fietser zou beboeten als ie zonder licht rijdt.
Zonder helm is toch ook geen probleem. Het verkeersreglement zegt toch dat elke deelnemer ten alle prijze een ongeval dient te vermijden. Op roekeloos rijgedrag wordt bitter weinig gecontroleerd, laat staan beboet.
Tiens, welk is daar de toegelaten max. snelheid?
liggers weten waarom

Plaats reactie