Hoofdlamp - Silva 3 Watt luxeon

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#31 Bericht door Proes »

Ik vind al die getallen en termen vreselijk moeilijk.
De ene spreekt over over wattage, de andere spreekt over lumen. ](*,)

En ik heb net een lamp gekocht met slechts 1 led (die nooit zou stuk gaan) en daarvan wordt gezegd dat ze 15 lux geeft.
http://www.kinetics.org.uk/html/battery_lights.shtml

Die 15 lux is in ieder geval zeer zichtbaar.
Maar ik kan langs geen kanten vergelijken met wat jullie hebben want al die termen zijn Chinees.

Kan iemand mij een "simpele" uitleg geven?

Oh ja, nog andere mensen spreken over x aantal "candle lights".
(of is dat misschien mijn Lux of Lumen of zoiets???)
En blijkbaar is er ook een verschil tussen 20 watt of 20 watt halogeen!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#32 Bericht door Willem »

Willem Van Besien

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#33 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Ik ben blij dat hij je bevalt eeuwige. Heb die lamp nu een maand of twee en heb me die (toch wat prijzige) aankoop nog geen moment beklaagd. Ik gebruik tegenwoordig enkel nog de bijgeleverde powerpack waar je 4 KR14 batterijen in kan steken (je weet wel, van die ronde die een maatje dikker zijn dan de AAkes). Via een collega heb ik een setje van Varta met een "vermogen" van 3000mah te pakken kunnen krijgen. Het verschil met de "gewone" oplaadbare batterijen uit den Aldi is toch opmerkelijk. Lamp lijkt nog meer licht te geven. Bovendien zijn die Nimh batterijen, dus zonder geheugen effect.
Die KR14 batterijen van Varta waarover je het hebt, zijn dat de zogenaamde babybatterijen (3000mAh, 1,2V)?
Bijlagen
VARTA BABY.jpg
VARTA BABY.jpg (9.88 KiB) 2868 keer bekeken

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#34 Bericht door Johan Clerx »

Dat zijn ze eeuwige. Ik heb ze 18 euro betaald voor een setje van 2 stuks. Het typenummer is 56714.

Let er wel op dat je een lader gebruikt die geschikt is voor Nimh batterijen.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#35 Bericht door Proes »

Bedankt Willem, toch bleef het moeilijk en heb ik zelf ook nog wat gezocht. Deze site legt het voor mij al iets duidelijker uit en heeft nog een mooie schematische samenvatting onderaan
http://www.veilig.nl/techniek/lumen.htm
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#36 Bericht door Johan Clerx »

Het is idd moeilijk om de verschillende lampen met mekaar te vergelijken. Op de site van silva kan ik nix terugvinden mbt lumen, lux of candlepower. Staat enkel lichtopbrengst tot op 63 meter.

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#37 Bericht door Willem »

Proes schreef:Bedankt Willem, toch bleef het moeilijk en heb ik zelf ook nog wat gezocht. Deze site legt het voor mij al iets duidelijker uit en heeft nog een mooie schematische samenvatting onderaan
http://www.veilig.nl/techniek/lumen.htm
Inderdaad zeer duidelijk uitgelegd!
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#38 Bericht door marksje »

Johan Clerx schreef:..... Het verschil met de "gewone" oplaadbare batterijen uit den Aldi is toch opmerkelijk. Lamp lijkt nog meer licht te geven. Bovendien zijn die Nimh batterijen, dus zonder geheugen effect.

Een tijdje terug kocht ik in de Lidl (speciale aanbieding) oplaadbare batterijen type AAA. Betreft Ni-MH batt met 1,2 V out en 800 mAh. Een groot verschil met de normale Ni Cad van 240 mAh die ik ervoor had.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#39 Bericht door marini »

als ik het goed begrijp kan je dus evengoed een houder maken voor AAA of AA of zelfs D die hebben 2200mAh, daar komt ge dus heel lang mee toe.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#40 Bericht door nestofdragons »

Hey, Marini, ge lanceert een idee. Wat als we een houder zelf maken waar we grote batterijen in plaatsen. Hetzelfde aantal Volt, maar ... een grote capaciteit (mAh). We koppelen dan dat sstappeltje batterijen met een fiche aan de plaatsen waar normaal de batterijen zitten en ... we kunnen veeeeeeel langer met dat licht fietsen.

is het echt zo eenvoudig ???? :shock:

Of ... zijn we weeral een dodelijke factor vergeten? :?
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#41 Bericht door Duckjibepete »

:roll: gewicht 8)
naafdynamo en enkele reservelampjes zijn de enige oplossing...
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#42 Bericht door quattrovelootje »

ma go schreef:Een tijdje terug kocht ik in de Lidl (speciale aanbieding) oplaadbare batterijen type AAA. Betreft Ni-MH batt met 1,2 V out en 800 mAh. Een groot verschil met de normale Ni Cad van 240 mAh die ik ervoor had.
Momenteel zijn er al oplaadbare types batterijen van het formaat AA of AA (ook wel penlites genoemd) van 2500 mAh. Hoe hoger deze mAh waarde, hoe langer ze meegaan op 1 lading.

Tihamér -gaat wss ook overschakelen op oplaadbare penlites voor zijn FAW
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#43 Bericht door Wouter D »

nest, past wel op, der is altijd ene de zwakste en deze is het eerste ontladen, helaas krijgen de andere het op het laatste dan zwaarder te verduren,

alee ja op zich geen probleem, maar waarom prutsen als ge anders choon oplossingen hebt.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#44 Bericht door Gast »

Duckjibepete schreef::roll: gewicht 8)
naafdynamo en enkele reservelampjes zijn de enige oplossing...

ah! dan u peter dank u
ik begon me al eenzaam te voelen in mijn
drang naar zelfbedruipende lichtsystemen

mensen toch, al die accus en oplaadbare batterijen, groter en groter
en groter...
das allemaal goed en wel, maar een alternator met een aangekoppelde
kleine en lichte accu is toch de enige echte oplossing?

altijd licht, nooit opladen... ik vind dat er daarveel te weinig aandacht wordt
aan besteed, vooral in de VM wereld, ik vind het frappant dat geen enkele
VM-fabrikant daaraan aandacht besteed

via eeuwige reizeiger weet ik dat SON een achterwielnaaf zou hebben
gebouwd voor de Thorax, wat me zeer intrigeert
het zou toch veel beter zijn van zoiets in te bouwen (een son voel je dus
echt wel niet zulle) en een klein onnozel accutje als buffer te plaatsen
ipv al die massas AH accus enzo?

dan kan je overal naartoe, zonder dat je aan je accus moet denken
want zie dat je ergens op een berg een schoon meisje tegenkomt, dan wil
je toch niet zeggen "sorry, mijn accus gaan leegraken, ik moet weer weg" ?

fietsen gaat toch om vrijheid?
of niet soms?

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#45 Bericht door Proes »

een son voel je dus
echt wel niet
Weet iemand hoeveel vermogen zo'n systeem "echt" neemt?
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Plaats reactie