Hoofdlamp - Silva 3 Watt luxeon

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

Hoofdlamp - Silva 3 Watt luxeon

#1 Bericht door Johan Clerx »

Ik heb voor de moment een luxeon 3 watt hoofdlamp van het merk Silva die ik een paar dagen mag testen.

Jongens wat een licht. Drie standen (eco, normaal en boost). Boost wel best alleen maar gebruiken langs jaagpad in het donker om ander weggebruikers niet te verblinden. Boost stand is ook handig om automobilisten die het vertikken om hun groot licht af te zetten in hun ogen te kijken. Ben er zeker van dat ze snel zullen dimmen.

Morgenvroeg ga ik iets vroeger vertrekken zodat ik ze eens in het volledig donker langs het kanaal kan proberen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hoofdlamp - Silva 3 Watt luxeon

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Ik heb voor de moment een luxeon 3 watt hoofdlamp van het merk Silva die ik een paar dagen mag testen.
Welke is het? Waar te koop in Vlaanderen? En aan welke prijs?

http://www.silva.se/pressroom/050208_lserie.htm

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

't Is de L (witte uitvoering). Prijs is 121 euro. Toegeven, das veel maar als je net zoals ik iedere dag een kilometer of 20 langs een pikke donker jaagpad moet rijden zeker zijn geld waard.

Ik weet niet waar je ze overal kan krijgen. Ik heb ze via een collega op het werk die der wel kan aankomen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:'t Is de L (witte uitvoering). Prijs is 121 euro. Toegeven, das veel maar als je net zoals ik iedere dag een kilometer of 20 langs een pikke donker jaagpad moet rijden zeker zijn geld waard.

Ik weet niet waar je ze overal kan krijgen. Ik heb ze via een collega op het werk die der wel kan aankomen.
Wel, Johan, ik zie uit naar je ervaringen, in het bijzonder omdat ook ik bijna iedere dag een tocht maak eerst door een pikdonker bos en erna langs een nauwelijks verlicht jaagpad (het enige licht komt van een fabriekshal die aan de andere kant van het kanaal ligt). Ondertussen zag ik dat die hoofdlampen waarschijnlijk in Vlaanderen door Hombel bvba in Retie verdeeld worden.

http://www.hombel.be/hombel/index2.asp?pagina=sterkmerk

In hun catalogus staat dat bepaald type hoofdlamp evenwel nergens vermeld, wat ongetwijfeld betekent dat ze het niet in voorraad hebben. Ik stuur die mannen eens een mailtje.

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#5 Bericht door Riderpiloot »

Het hoeft niet altijd dikke power te zijn voor een hoop licht :wink: Ik gebruik 2 x 20watt halogeenlampen waarvan één in de grootlichtstand staat en zo dus ook een tegenligger zowat recht in zijn gezicht schijnt dus dimmen doen ze dan wel. Nadeel, de accu is nogal rap leeg maar ik fiets ook niet veel of lang in het donker. Zo toch dan gebruik ik ook vaak de 5watt pitjes. Heb ook al eens een stuk gelezen van een ligfietser met Xenonverlichting, een stuk zuiniger in verbruik maar duur in aanschaf. Oke dan heb je ook wat, een berg licht :wink: Johan het is zeker prettig in een velomobiel om goed licht te hebben.
Voor wie het wil weten, Geert Dijstelbloem is de echte naam.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Ik heb ze via een collega op het werk die der wel kan aankomen.
Mocht ik er eentje willen bestellen, kan ik dat dan via jou regelen? Waar stop je de batterij trouwens? En welk batterijpakket?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

Riderpiloot schreef:Heb ook al eens een stuk gelezen van een ligfietser met Xenonverlichting, een stuk zuiniger in verbruik maar duur in aanschaf. Oke dan heb je ook wat, een berg licht :wink:
Had je dit artikel in gedachten?

http://members.home.nl/ienenpet/Xenon/Xenon.htm

Vergt wel wat kennis van elektronica, wat aan mij jammer genoeg niet is besteed... Ook lijkt het me nogal onpraktisch om dit op een velomobiel te plaatsen.

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#8 Bericht door Riderpiloot »

Ja, dat stuk heb ik gelezen. En met veel belangstelling ook maar de prijs vond ik voor mijn doen op avond/nachtfietsen te hoog. Mijn verlichting is dan wel wat zwaarder qua gewicht maar ik doe het er prima mee. Vooral op een trike is een dubbele koplamp (links en rechts) ook een visueel herkenningspunt voor tegenliggers dat er toch een wat breder voertuig aankomt dan een normale fiets.
Voor wie het wil weten, Geert Dijstelbloem is de echte naam.

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#9 Bericht door Dries »

of nog gemakkelijker; http://www.niterider.com/products.php?sku=6396
behoorlijk straffe lichten daar...

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#10 Bericht door Riderpiloot »

Tis ook net wat ge wilt he. De ene wil ook daadwerkelijk een flinke bundel licht (ik ook) en de ander is al tevreden met een gloeiende spijkerkop bij wijze van spreken dan. Als ik veel in de bebouwde kom zou fietsen dan zal mijn eis op verlichting ook heel anders zijn dan op een pikkedonker pad. En goed licht is ook wel zo prettig om tijdig kuilen op te merken die er soms ineens zijn. Verlichting daar kan je wel een heel hoofdstuk over schrijven.
Voor wie het wil weten, Geert Dijstelbloem is de echte naam.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#11 Bericht door Johan Clerx »

eeuwige reiziger schreef:
Johan Clerx schreef:Ik heb ze via een collega op het werk die der wel kan aankomen.
Mocht ik er eentje willen bestellen, kan ik dat dan via jou regelen? Waar stop je de batterij trouwens? En welk batterijpakket?
Dat kan zeker eeuwige. De batterijen zitten in twee kleine kastjes op de hoofdband. Er is nog een extra reserve powerpack bij die je kan aankoppelen als de andere leeg zijn.

Ik ga trouwens eens aan Tim vragen of hij der ook niet kan aankomen. Vanavond op de technische avond ga ik ze zeker bij hebben.

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#12 Bericht door DY »

Ik heb deze week een Petzl Tikka XP gekocht met een sterke lichtbundel en een boost van 50 m, batterijen gaan 60 u mee.
Getest deze week op de lowracer: GRACIAS !!!!!!

Op mijn lowracer zo'n Cateye 500 en nog iets. En deze zijn tevens super. Rijd ook nog altijd met dezelfde batterijen.
Een enorm voordeel aan leds is dat die batterijen enorm lang meegaan.
Met de WAW twee maal Cateye 500 en nog iets. Een goeie lichtbundel.
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#13 Bericht door Johan Clerx »

Wegens technische avond gisteren niet met de mango kunnen gaan werken. Testje zal dus voor vandaag zijn.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#14 Bericht door Luc Willaert »

Johan Clerx schreef:Wegens technische avond gisteren niet met de mango kunnen gaan werken. Testje zal dus voor vandaag zijn.
Ik dacht dat je vroeger wou opstaan!!!

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#15 Bericht door Johan Clerx »

Luc Willaert schreef:
Johan Clerx schreef:Wegens technische avond gisteren niet met de mango kunnen gaan werken. Testje zal dus voor vandaag zijn.
Ik dacht dat je vroeger wou opstaan!!!
Nog twee keer omgedraaid en toen bedacht dat als ik LATER begin, ik misschien in het donker naar huis kan rijden !!!!! :wink:

Plaats reactie