Hoofdlamp - Silva 3 Watt luxeon

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#16 Bericht door Luc Willaert »

Johan Clerx schreef:
Luc Willaert schreef:
Johan Clerx schreef:Wegens technische avond gisteren niet met de mango kunnen gaan werken. Testje zal dus voor vandaag zijn.
Ik dacht dat je vroeger wou opstaan!!!
Nog twee keer omgedraaid en toen bedacht dat als ik LATER begin, ik misschien in het donker naar huis kan rijden !!!!! :wink:
Tis een uitleg gelijk een ander :wink: :shock:

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#17 Bericht door Johan Clerx »

Heb vanavond idd lang genoeg op het werk rondgehangen om ervoor te zorgen dat ik in de pikkedonker naar huis kon rijden.

De combinatie van de 10 watt halogeen en de 3 watt luxeon hoofdlamp beviel zeer goed.

Ik heb de indruk dat het gele licht van de halogeen verder rijkt dan de luxeon. De luxeon doet het dan weer een stuk beter mbt het oplichten van reflecterende voorwerpen zoals verkeersborden, reflectors en zelfs wegmarkeringen.

Bovendien is het grote voordeel van een hoofdlamp dat je bijlichten in een draai. De vaste halogeen in de neus van de mango blijft recht vooruit schijnen waardoor je in een draai soms niet ziet waar je naar toe rijdt. Door te kijken in de richting waarin je rijdt vult de luxeon dit perfect aan.

Bovendien zorgt de luxeon er ook voor dat je tot een meter of 20 voor de fiets een veel beter en breder zicht hebt.

Eerste indruk dus zeker positief. Morgen nog eens verder testen.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#18 Bericht door Johan Clerx »

Ben de L1 intussen een week aan het gebruiken. Was eigenlijk heel tevreden over het resultaat en heb dus maar besloten om de lamp te kopen.

Ik heb de indruk dat auto's mij nu veel beter en eerder zien. Auto's die achteruit de straat oprijden stoppen onmiddellijk als ik aan het zijvenstertje "inkijk". Door effe met mijn hoofd te schudden kan ik de luxeon zelfs als een lichtclaxon gebruiken.

Ook het batterijverbruik valt heel goed mee. Volgens de website zou de lamp zo'n 2,5 uur moeten meegaan op een set batterijen maar ik heb de indruk dat dit in de praktijk een stuk langer is. Er zitten wel duracell pro's in, maar heb ze nog niet vervangen en lamp heeft nu toch al zo'n 3,5 uur geschenen en de lichtkwaliteit is nog steeds behoorlijk goed.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#19 Bericht door Johan Clerx »

Om een of andere reden dacht ik dat de batterijen in de boost stand maar voor 2,5 uur licht gaven. Heb nog eens goed gekeken op de website en wat blijkt: ze gaan 140 uur mee in de hoogste stand. Van aangename verassingen gesproken !!!!

Hieronder alvast nog wat extra technische gegevens:

Technical data L1
LED: Luxeon 3 Watt true output
Light range: 100 meters
Discharge time (Power Save, Bright, Ultra Bright): 200h, 160h, 140h
Batteries: 4 pcs AA (LR6) included. (4 pcs D (LR14) for external battery case not included)
Weight: 226 g incl. batteries
Dimensions: 75 x 48 x 55 mm (headlamp body)

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#20 Bericht door Luc Willaert »

Heb je niet het effect dat je met die hoofdlamp autobestuurders verblind?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#21 Bericht door Johan Clerx »

Nog geen kwaai reacties gehad. Je moet wel een beetje opletten dat je ze niet recht vooruit laat schijnen, maar schuin naar beneden. Het is pas als je iemand recht in zijn ogen kijkt dat je hem gaat verblinden. Dus alst moet kan het maar je kan het heel goed vermijden.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#22 Bericht door Luc Willaert »

Johan Clerx schreef:Nog geen kwaai reacties gehad. Je moet wel een beetje opletten dat je ze niet recht vooruit laat schijnen, maar schuin naar beneden. Het is pas als je iemand recht in zijn ogen kijkt dat je hem gaat verblinden. Dus alst moet kan het maar je kan het heel goed vermijden.
Meestal kijk ik recht in hun gezicht omdat je dan zo kan zien of ze je opgemerkt hebben. Toch het proberen waard.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#23 Bericht door Wouter D »

ik heb de lamp van dichtbij gezien en het is idd een knap stukje techniek, de lamp is bere sterk, veel sterker licht dan mijn led-lamp die ook niet slecht is.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#24 Bericht door Johan Clerx »

Heb de luxeon vandaag voor het eerst geprobeerd met de bijgeleverde powerpack. In de powerpack zitten 4 KR14 batterijen in plaats van de 4 AA's die op de hoofdband gemonteerd kunnen worden. Heb de indruk dat de led nu nog veel meer licht geeft.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#25 Bericht door Wouter D »

zou kunnen, maar zou ook kunnen dat de batterij van op je band, al ietsje ontladen is he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Ben de L1 intussen een week aan het gebruiken. Was eigenlijk heel tevreden over het resultaat en heb dus maar besloten om de lamp te kopen.

Ik heb de indruk dat auto's mij nu veel beter en eerder zien. Auto's die achteruit de straat oprijden stoppen onmiddellijk als ik aan het zijvenstertje "inkijk". Door effe met mijn hoofd te schudden kan ik de luxeon zelfs als een lichtclaxon gebruiken.

Ook het batterijverbruik valt heel goed mee. Volgens de website zou de lamp zo'n 2,5 uur moeten meegaan op een set batterijen maar ik heb de indruk dat dit in de praktijk een stuk langer is. Er zitten wel duracell pro's in, maar heb ze nog niet vervangen en lamp heeft nu toch al zo'n 3,5 uur geschenen en de lichtkwaliteit is nog steeds behoorlijk goed.
Een dagje vrij (heerlijk toch, leraar zijn tijdens de proefwerkenperiode... alhoewel, binnenkort ligt hier een ware berg examens om rode inkt te smeken :cry: ).

Dus, de Versatile ingestapt en richting Kuurne opgestoomd waar de verdeler van de Silva een verkooppunt heeft. 't Werd een aangename rit, daar, om de een of andere reden, de medeweggebruikers blijkbaar een tikje van het toverstokje van de goede fee hadden gekregen. Veel positieve reacties: automobilisten die vertragen en hun duim opsteken (zowaar zelfs een jonge kerel in een overgetuned auto met bijhorend boenkeboenke-geluid), mensen die toeteren en bij het inhalen naar me zwaaien, aanmoedigingen van wegenwerkers, een dame die de weg komt opgelopen om me zowaar een applausje ten beste geven...

Over de kwaliteit van de fietspaden aan de steenwegen valt echter wel wat anders te zeggen. Geen binnenwegen, daar de tijd me ontbrak een alternatieve route uit te stippelen. Dus maar langs de grote assen (Ruiselede-Tielt-Meulebeke-Ingelmunster-Lendelede-Kuurne). Afgezien van het stuk tussen Meulebeke en Ingelmunster zijn de fietspaden langs deze steenwegen heel belabberd. Je haalt beter een 4x4 van stal om erop te rijden. Gewoon onverantwoord: vol met troep, putten, oneffenheden, verzakkingen. Is het dan echt teveel gevraagd om een strookje asfalt meer te leggen voor fietsend Vlaanderen?

Genoeg geklaagd. De Silva. Vanavond heb de Silva aan een eerste test onderworpen en die heeft hij glansrijk doorstaan. Op de derde stand is de lichtbundel krachtig, waardoor een goed zicht op de weg krijgt. En net zoals Johan al schreef, ben je met die hoofdlamp heel zichtbaar. Al heel vlug gaan wagens aan de kant, de automobilisten staan vlugger dan ooit op hun rem, de grote lichten worden al van veel verder uitgedaan. Wel is het even wennen aan het helblauwe licht van de luxeon.

Kortom, de Silva is een goede keuze! Nogmaals bedankt voor de tip, Johan!

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#27 Bericht door DY »

Wie is die verdeler in Kuurne?

Ben namelijk afkomstig van Kuurne en ben dus een beetje benieuwd.

Tussen haakjes: in Kuurne rijdt een twike rond. Die Zwitserse elektrisch ondersteunde fiets.
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#28 Bericht door eeuwige reiziger »

DY schreef:Wie is die verdeler in Kuurne?
Geers Industrie NV

Enige tijd geleden kreeg ik volgende mail als antwoord op m'n vraag:


Op 17-11-05 heeft Jan Geers<jan@geers-industrie.be> het volgende geschreven:
>
>
> Mijnheer,
>
> De hoofdlamp "SILVA L1" ligt op voorraad bij ons
>
> openingsuren maandag-donderdag 8.00 - 1730 uur
> vrijdag 8.00 - 1700 uur
>
> Prijs 125 euro btw incl
>
> Kontant te betalen bij afhaling Geen bankcontact aanwezig
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Geers Jan
>
> e-mail : jan@geers-industrie.be
>
>
> adres Geers Industrie nv
> Heirweg 117
> 8520 Kuurne (Industriezone)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#29 Bericht door eeuwige reiziger »

DY schreef:Tussen haakjes: in Kuurne rijdt een twike rond. Die Zwitserse elektrisch ondersteunde fiets.
Ja, Twike nr. 224.

http://ds1.dreifels.ch/twikeklub/page.asp?DH=202

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#30 Bericht door Johan Clerx »

Ik ben blij dat hij je bevalt eeuwige. Heb die lamp nu een maand of twee en heb me die (toch wat prijzige) aankoop nog geen moment beklaagd. Ik gebruik tegenwoordig enkel nog de bijgeleverde powerpack waar je 4 KR14 batterijen in kan steken (je weet wel, van die ronde die een maatje dikker zijn dan de AAkes). Via een collega heb ik een setje van Varta met een "vermogen" van 3000mah te pakken kunnen krijgen. Het verschil met de "gewone" oplaadbare batterijen uit den Aldi is toch opmerkelijk. Lamp lijkt nog meer licht te geven. Bovendien zijn die Nimh batterijen, dus zonder geheugen effect.

Plaats reactie