Hoofdlamp - Silva 3 Watt luxeon

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#46 Bericht door eeuwige reiziger »

alt schreef:via eeuwige reizeiger weet ik dat SON een achterwielnaaf zou hebben
gebouwd voor de Thorax, wat me zeer intrigeert
het zou toch veel beter zijn van zoiets in te bouwen (een son voel je dus
echt wel niet zulle) en een klein onnozel accutje als buffer te plaatsen
ipv al die massas AH accus enzo?
Ondertussen heb ik een fotootje van zo'n SON opgespoord.

Volgens de begeleidende tekst is de naafdynamo geen ontwikkeling van Schmidt (SON), maar wel een eigen ontwerp van Thorax:
Die Verwendung einer normalen Schwinge eröffnet eine sehr interessante Möglichkeit die Dynamofrage auch beim Dreirad auf dem Stand der Technik zu lösen. Durch entsprechende Modifikationen am rechten Seitenflansch konnte hier ein SON-Nabendynamo im Hinterrad eingebaut werden bei gleichzeitiger Kompatibilität mit einer Scheibenbremse. Die Stromzuführung erfolgt durch die Achse, auf die ein spezieller Stecker aufgesteckt werden kann. Dieser SON fürs Hinterrad ist eine eigene Entwicklung von Thorax, die nicht von Schmidt gebaut wird, so jedenfalls die Information von dessen Messestand.
http://primo.physik.hu-berlin.de/GERMERSHEIM-2002/

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#47 Bericht door nestofdragons »

Vandaag mijn hoofdlicht eens uitgeprobeert. By the way, Eeuwige, bedankt he.

Ik had geen goed zicht op een fietspad dat ik nogthans goed ken. Het was een beetje aan het motregenen en door de vele struiken lag het pad er echt donker bij.

Ik ging direkt op stand drie. VOLLEN BAK. Amai, dat geeft licht, zeg. En inderdaad ... de autos beginnen terug te dimmen want ik vermoed dat ik ze ermee echt verblind. En dat is nu ook weer niet de bedoeling, he.

Dit licht is zeker en vast een goede aanschaf. Ik ga enkel nu pogen zo'n fiche te vinden zodat ik de batterij kan afkoppelen en hem aanschakelen op de grote batterij van de Quest.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#48 Bericht door marini »

kunt ge dat achterwiel met son dan wel los bestellen?
en hoeveel gaat dat dan ni kosten?
:roll:
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
stijnqc
Belofte
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 21:08
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

#49 Bericht door stijnqc »

Hoi,

ikzelf ben eigenaar van een Myo5 van Petzl die naast vijf LEDs die je in drie standen kan schakelen (zijnde ECO, MIN en MAX) ook over een halogeen beschikt die een 100 meter ver schijnt. Uitermate praktisch daar de LEDs altijd van dat blauwig licht geven wat soms een niet zo duidelijk zicht geeft (vb. sneeuw ofzo) en dat is dan te compenseren door de halogeen te gebruiken. Deze lamp kost een 80 euro, als ik me niet vergis. Idd wel een investering maar zijn geld waard, daar ik de lamp ook steeds op reis meeneem. Handsfree lighting, it's the future :-).

Gebruik verder batterijen van 2300 mAh van het merk Memorex en die gaan echt lang mee (een 3 weken ofzo).
Bijkomend voordeel is dat het licht op het hoogste punt zit van je fiets, namelijk je hoofd, dat je altijd licht hebt waar je kijkt en dat een bewegend licht nog sneller opvalt voor een automobilist. Denk ook niet dat ik snel verblind want als ik denk dat ze me gezien hebben, kijk ik ze niet meer recht aan.

Ben voor koplampen zoals we ze hier noemen, maar ben er nog niet helemaal uit of het legaal is indien dit je enige verlichting is...(je achterlicht negerend natuurlijk).
Laatst gewijzigd door stijnqc op di 27 dec 2005, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#50 Bericht door Johan Clerx »

Gisteren op weg naar huis een nadeel ondervonden van de silva. De stroomlijn van de mango zat onder de aangevroren sneeuw. Het licht van de luxeon weerkaatste daar redelijk fel in. Vooral op stukken zonder straatverlichting gaf dit een redelijk verblindend effect. Sluit een beetje aan bij wat Stijn hierboven al zei. Gelukkig komt het niet dikwijls voor dat de neus van je velomobiel vol ligt met aangevroren sneeuw die je er niet af krijgt zonder een krabber :wink:

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#51 Bericht door marksje »

stijnqc schreef: Ben voor koplampen zoals we ze hier noemen, maar ben er nog niet helemaal uit of het legaal is indien dit je enige verlichting is...(je achterlicht negerend natuurlijk).
Normaal niet. Zoals reeds vroeger gezegd is het de fiets die moet de verlichting dragen en niet het manneken (of vrouwken), maaaar, ik denk dat men al tevreden is als er verlichting is (ik toch).
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#52 Bericht door Luc Willaert »

Die wet gingen ze toch veranderen. Dit is toch op het nieuws door één of andere minister aangekondigt. Of heb ik dat mis begrepen??

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#53 Bericht door nestofdragons »

Luc, tussen een voorstel op TV en een uiteindelijke nieuwe wet is een grooooot verschil en meestal ook een lange duur. Ministers pogegn de laatste tijd te veel de media te misbruiken om in de media te komen. Af en toe eens een maf wetsvoorstel doen dat ze later toch niet gaan verder afwerken, kan voor hun geen kwaad.
Herinner je nog dat Verhofstadt ook een voorstel had gebracht om de ministers ook belastingen te laten betalen? Euh ... is toch al verschillende jaren geleden. Jij die weet al gezien op papier? Ik niet. :?
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#54 Bericht door marini »

tja een aankondiging is nog geen wijziging hé
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#55 Bericht door Luc Willaert »

Ik was weer te vlug.

Zolang de flikken de nieuwe toekomstige regels al toepassen heb ik er geen problemen mee :P :lol:

Plaats reactie