Links afslaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

Patrick Pevenage schreef:Filip, zie verkeersreglement artikel 9.1.2.3° : je MAG het fietspad verlaten om van richting te veranderen (zoals ik reeds schreef).
Ik herhaal bij deze toch nog even mijn vraag: dit mag je toch niet doen wanneer je op een verplicht fietspad rijdt (aangegeven door borden). Dan hoor je toch netjes het fietspad te volgen om vervolgens eerst de weg te dwarsen langs het fietspad om vervolgens langs het fietspad aan de andere kant nogmaals de weg te dwarsen om aldus links af te slaan van de weg waarvan je eerst kwam.

Gast

#17 Bericht door Gast »

ER, je mag dit doen zoals jij het voorstelt. In feite doe je dan nèt zoals een voetganger het zou doen. Maar een fietser is nog altijd een bestuurder en voor hem gelden andere regels.
Als er in het verkeersreglement staat dat je het fietspad mag verlaten om van richting te veranderen, dan heb je een keuze die je zelf bepaalt. Mogen is niet moeten en moeten is niet mogen. Die richtingsverandering kan bovendien reeds vanop afstand plaatsvinden, zeker bij voorsorteringsstroken.
Trouwens, moest er een opstelvak zijn en het licht staat op rood, dan zou je toch ook in dit vak uiterst links gaan staan en niet uiterst rechts. Maar ook een opstelvak is géén dwingende maatregel. Ook daar spreekt men van 'mogen'.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#18 Bericht door Filip »

Dankjewel allemaal. Nu is 't wel klaar en duidelijk :idea:
Art. 9.1.2.1° bepaalt dat je 't fietspad moet volgen (regel)
Art. 9.1.2.3° bepaalt als één van de uitzonderingen dat je dit "mag verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden" maar dan doe je wel een "maneuver" (doe je sowieso op een of andere wijze als je linksaf wil)
Thx :)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#19 Bericht door eeuwige reiziger »

Jammer genoeg, een concreet geval met een minder goede aflloop:

http://www.gentseliggers.net/forum/view ... 5&start=30
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

#20 Bericht door PatRecumbent »

Aan het Punt in Geel is er zo een voorsorteervak met voertuigdetectielussen in het wegdek. Als je daar met de fiets voorsorteert kan je lang wachten. De detectielussen moeten veel metaal zien vooraleer het verkeerslicht ermee rekening houdt. Dus daar is het sneller in twee keer over te steken tenzij je zo'n apparaatje gebruikt dat motorfietsen gebruiken om de detectielussen te laten weten dat jer er bent.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#21 Bericht door Filip »

PatRecumbent schreef:Aan het Punt in Geel is er zo een voorsorteervak met voertuigdetectielussen in het wegdek. Als je daar met de fiets voorsorteert kan je lang wachten. De detectielussen moeten veel metaal zien vooraleer het verkeerslicht ermee rekening houdt.
Alweer een voorbeeld van automobilitis vulgaris :evil: :evil:

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#22 Bericht door marn »

hangt af van situatie,
veel autos, dan doe ik het niet,
weinig of geen autos: spiegeltje kijken, handje uitsteken, terug spiegeltje kijken en proberen inschatten of ze vertragen, en dan over.
Ik blijf het benauwd vinden om tussen twee (eentje voor en achter) auto's te staan / rijden.

Stilstaan aan de rode lichten, tussen of naast auto's vind ik een van de vervelendste dingen met de ligfiets. Ernaast (rechts) = ze zien mij niet, want mijn bike is te laag, rechts inhalen aan de lichten heb ik daarom eigenlijk nog nooit gedaan... Iemand met een hogere bike zal er waarsch geen last van hebben. Maar in dat geval ga ik dus eigenlijk ook eerder mijn plaats opeisen, omdat ze dan niet anders kunnen dan rekening met je houden. Voor de auto zien ze je heel goed, rechts ernaast darentegen...
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#23 Bericht door Wouter D »

moet je bij verkeerslichten met je fiets eigenlijk niet de weg van de voetganger volgen?
als ik niet gehaast ben, ga ik liever rechtdoor rijden en mij voor de wachtende auto's van de kruisende richting opstellen om dan wanneer die richting groen heeft, gewoon over te steken; lijkt mij althans een stuk veiliger. en je hoeft niet eens zo lang te wachten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#24 Bericht door skywise »

Patrick Pevenage schreef:... Uitzondering : als je op een fietspad rijdt en dat fietspad stopt plots en loopt over in de rijbaan, dan voer je géén manoeuvre uit op voorwaarde dat je rechtdoor blijft fietsen.
En hoeveel automobilisten zijn daarvan op de hoogte? Bij het binnenrijden van Kruibeke is er zo'n punt waarbij een verhoogd fietspad plots overgaat in een suggestiestrook. Er is daar net voor wel een wegversmalling voor de auto's (door witte strepen op de grond) maar eigenlijk net iets te vroeg (vermoedelijk is het fietspad nog zo'n 10 meter langer gemaakt). Ik hou daar altijd mijn hart (of allez toch mijn stuurknuppels) goed vast en neem die chicane beheerst maar zonder te vertragen en één keer op twee zie ik een auto plots remmen of naar links uitwijken om mij te vermijden. Duidelijk niet verwachtend dat ik zou doorrijden.
En in Burcht is de situatie zo mogelijk nog gevaarlijker: midden in het dorp houdt het tweerichtingsfietspad plots op aan een kruispunt! Er staat wel een stop voor de zijstraat maar als ze daar stoppen aan de lijn zien ze niets, dus... Ik rij daar op de rijbaan met ELKE fiets. Het is gewoon waanzin om daar het fietspad te gebruiken tot op het einde.
Mijn mening hieromtrent is dus dat er VEEL DUIDELIJKERE signalisatie nodig is om automobilisten te waarschuwen dat fietsers op de baan komen en voorrang hebben.
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#25 Bericht door skywise »

spruitje schreef:moet je bij verkeerslichten met je fiets eigenlijk niet de weg van de voetganger volgen?
als ik niet gehaast ben, ga ik liever rechtdoor rijden en mij voor de wachtende auto's van de kruisende richting opstellen om dan wanneer die richting groen heeft, gewoon over te steken; lijkt mij althans een stuk veiliger. en je hoeft niet eens zo lang te wachten
Blijft wel dat als de "weg van de voetganger" geformaliseerd is onder vorm van een zebrapad, je dan wel van je fiets moet stappen en met de fiets aan de hand oversteken. Bij het voorsorteren kan je gewoon blijven fietsen.
Ik twijfel er trouwens ook aan of het wijs is bij een groot kruispunt met fietspaden aan beide straten met speciale lichten voor fietsers zomaar te gaan voorsorteren. Ik heb menig coureur dit al zien doen, maar zelfs in mijn WAW blijf ik in die situaties liever op het fietspad. 't Is zo al gevaarlijk genoeg als auto's mogen afdraaien terwijl jij mag oversteken...
Skywise (WAW 558 & 011)

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#26 Bericht door marn »

Filip schreef:Dankjewel allemaal. Nu is 't wel klaar en duidelijk :idea:
Art. 9.1.2.1° bepaalt dat je 't fietspad moet volgen (regel)
Art. 9.1.2.3° bepaalt als één van de uitzonderingen dat je dit "mag verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden" maar dan doe je wel een "maneuver" (doe je sowieso op een of andere wijze als je linksaf wil)
Thx :)
dus het mag, maar je bent in fout als een auto je meegraait?
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Plaats reactie