Links afslaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Links afslaan

#1 Bericht door Filip »

Links afslaan aan een kruispunt met voorsorteerstrook voor auto's, met fietspaden maar zonder voorsorteervak voor fietsers

Waar gaan jullie rijden?? En wat is toegelaten??:
- als je daartoe de kans krijgt door het achterop komend autoverkeer:
voorsorteren zoals de auto's, door gewoon direct naar links op de voorsorteerstrook te gaan rijden...
Of
- gedwee rechts op het fietspad blijven, eerst oversteken in de rijrichting alsof je rechtdoor rijdt (als het groen is), en dan nog eens voor het rood licht wachten om via het fietspad linksaf te slaan...
Is dit laatste (ietwatabsurde) verplicht?

Als er een voorsorteervak is voor fietsers is het antwoord duidelijk (waarvoor ligt die er anders?). Maar meestal is men dit vak 'vergeten'.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#2 Bericht door Johan Clerx »

Als het enigszins kan voorsorteren tussen de auto's. Ik probeer zoveel mogelijk mijn plaats op te eisen in het verkeer zonder daarbij te vergeten om DEFENSIEF te rijden. Ik heb de indruk dat ik door te proberen mijn plaats in het verkeer in te nemen ik "zichtbaarder wordt". Indien ik twijfel blijf ik op het fietspad.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Als het enigszins kan voorsorteren tussen de auto's. Ik probeer zoveel mogelijk mijn plaats op te eisen in het verkeer zonder daarbij te vergeten om DEFENSIEF te rijden. Ik heb de indruk dat ik door te proberen mijn plaats in het verkeer in te nemen ik "zichtbaarder wordt". Indien ik twijfel blijf ik op het fietspad.
Inderdaad, als rijder van een velomobiel (driewieler!) heb je het recht om de weg te gebruiken. Ook daar waar er verplichte fietspaden zijn. Een velomobiel valt niet onder die verplichting.

Opgelet: als fietser (tweewieler!) mag je geen gebruik maken van die mogelijkheid. Dan moet je altijd de verplichte fietspaden volgen. Zo niet, riskeer je bij politieaanwezigheid een boete.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#4 Bericht door Luc Willaert »

Ik probeer altijd voor de auto's te staan.

Vooral zorgen dat ze me gezien hebben.

Ik heb geen zin om voor ieder licht 2 keer te wachten.

Als ik met de dochters aan het fietsen ben, steek ik de drukke kruispunten wel in 2 keer over.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#5 Bericht door Filip »

eeuwige reiziger schreef:Opgelet: als fietser (tweewieler!) mag je geen gebruik maken van die mogelijkheid. Dan moet je altijd de verplichte fietspaden volgen. Zo niet, riskeer je bij politieaanwezigheid een boete.
... ook niet om voor te sorteren?? :shock: :
Er is immers geen "berijdbaar fietspad" dat linksaf gaat... enkel rechtdoor!

Luc Willaert schreef:Ik heb geen zin om voor ieder licht 2 keer te wachten.
Ik ook niet Luc. 't Is maar dat ik me wel afvraag of voorsorteren voor fietsers strikt genomen wel wettelijk toegelaten is.

P.S. Alles wat niet uitdrukkelijk verboden is, is toegelaten?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

Filip schreef:... ook niet om voor te sorteren?? :shock: :
Er is immers geen "berijdbaar fietspad" dat linksaf gaat... enkel rechtdoor!
Als er een verplicht fietspad is, mag je niet zomaar links gaan voorsorteren. Dat mag enkel wanneer er een fietsstopstrook voor de volle lijn (waar de auto's moeten stoppen) over de lengte van het baanvak is aangebracht.

Opgelet: ik heb het over "verplichte fietspaden". Niet over suggestiestroken en ook niet over wegen waar er geen fietspaden zijn aangebracht.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#7 Bericht door Filip »

Dankjewel Eeuwige Reiziger,
Je zou wel eens kunnen gelijk hebben (al hoop ik van niet :? ).
Maar wat zijn fietssuggestiestroken?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D »

als ik met de twee wieler links afmoet, op een kruispunt steek ik eerst over in mijn rijrichting en dan dwars gaan staan om over te steken richting links.

is er geen verkeer op dat moment dan vlieg ik zo ook wel over hoor.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#9 Bericht door Gast »

In alle omstandigheden waarin men verplicht is het fietspad te volgen, mag men dit verlaten om drie redenen :
1. om in te halen
2. om omheen een hindernis te rijden
3. om van richting te veranderen

Oppassen want wanneer je het fietspad om die redenen 'verlaat' voer je een manoeuvre uit (wat een woord!) en moet je voorrang geven aan de andere weggebruikers. Uitzondering : als je op een fietspad rijdt en dat fietspad stopt plots en loopt over in de rijbaan, dan voer je géén manoeuvre uit op voorwaarde dat je rechtdoor blijft fietsen.

Je rijdt dus op een fietspad en aan het volgende kruispunt wil je naar links, maar er zijn voorsorteringsstroken (géén fietsvoorsorteringsstroken). Dan mag je het fietspad verlaten en je in de passende voorsorteringsstrook begeven want je gaat van richting veranderen en dus mag je het fietspad verlaten. Let op : voorrang geven en in de voorsorteringsstroken plaatsnemen vooraleer die voorsorteringsstroken rijstroken worden gescheiden door een doorlopende witte streep. Dit laatste betekent dus, Wouter : niet kriskras op het laatste al die voorsorteringsstroken dwarsen want dan doe je een verkeersinbreuk (nl. de witte lijn overschrijden - zware overtreding van de tweede graad - 175 euro).

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#10 Bericht door Luc Willaert »

Filip schreef:Dankjewel Eeuwige Reiziger,
Je zou wel eens kunnen gelijk hebben (al hoop ik van niet :? ).
Maar wat zijn fietssuggestiestroken?
Dat zijn zo van die stroken, meestal brede rode banen op de weg geschilderd. Je denkt dat het een fietspad, maar toch maakt het geen enkel verschil met de gewone weg. Auto's mogen er gewoon op rijden. Wordt dikwijls toegepast op plaatsen waar er onvoldoende breedte is voor een echt fietspad.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#11 Bericht door Filip »

Patrick Pevenage schreef:In alle omstandigheden waarin men verplicht is het fietspad te volgen, mag men dit verlaten om drie redenen :
1. om in te halen
2. om omheen een hindernis te rijden
3. om van richting te veranderen

Oppassen want wanneer je het fietspad om die redenen 'verlaat' voer je een manoeuvre uit (...)

Je rijdt dus op een fietspad en aan het volgende kruispunt wil je naar links, maar er zijn voorsorteringsstroken (géén fietsvoorsorteringsstroken). Dan mag je het fietspad verlaten en je in de passende voorsorteringsstrook begeven want je gaat van richting veranderen en dus mag je het fietspad verlaten. Let op : voorrang geven en in de voorsorteringsstroken plaatsnemen vooraleer die voorsorteringsstroken rijstroken worden gescheiden door een doorlopende witte streep. (...).
Patrick, Thnx!!!
Dit is een klare en duidelijke uitleg!!

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

Patrick Pevenage schreef:Je rijdt dus op een fietspad en aan het volgende kruispunt wil je naar links, maar er zijn voorsorteringsstroken (géén fietsvoorsorteringsstroken). Dan mag je het fietspad verlaten en je in de passende voorsorteringsstrook begeven want je gaat van richting veranderen en dus mag je het fietspad verlaten. Let op : voorrang geven en in de voorsorteringsstroken plaatsnemen vooraleer die voorsorteringsstroken rijstroken worden gescheiden door een doorlopende witte streep. Dit laatste betekent dus, Wouter : niet kriskras op het laatste al die voorsorteringsstroken dwarsen want dan doe je een verkeersinbreuk (nl. de witte lijn overschrijden - zware overtreding van de tweede graad - 175 euro).
Bij mijn weten mag je helemaal geen gebruik maken van de voorsorteerstroken wanneer je op een verplicht fietspad rijdt. Dan moet je toch netjes het fietspad volgen: eerst het eerste kruispunt langs het verplichte fietspad oversteken en vervolgens de andere weg ook dwarsen langs het verplichte fietspad.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

Filip schreef:Maar wat zijn fietssuggestiestroken?
http://www.uitweg.be/nummer-32/uitweg32 ... apart.html

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#14 Bericht door Filip »

Patrick Pevenage schreef:In alle omstandigheden waarin men verplicht is het fietspad te volgen, mag men dit verlaten om drie redenen :
1. om in te halen
2. om omheen een hindernis te rijden
3. om van richting te veranderen
Patrick,
Staat dit ergens in de wegcode? Waar vind ik dit terug?

Als dit zo is... dan is er dus meestal geen probleem en kunnen we dus met de tweewieler gerust het rechtdoor lopend fietspad verlaten om naar links voor te sorteren zoals de auto's (als er tenminste niet te veel achteropkomend - rechtdoor rijdend - autoverkeer is)

Gast

#15 Bericht door Gast »

Filip, zie verkeersreglement artikel 9.1.2.3° : je MAG het fietspad verlaten om van richting te veranderen (zoals ik reeds schreef).
Doe je dat inderdaad wat je goed recht is, dan verlaat je wél het fietspad en kom je uit op de rijbaan. En dan moet je als fietser verplicht handelen zoals bepaald in het verkeersreglement artikel 19.3 waar men het heeft over 'richtingsverandering - links afslaan'.
Niettemin is dat artikel 19.3 grotendeels ook van toepassing voor het geval je het fietspad NIET wenst te verlaten en tot aan het kruispunt zelf te willen verderrijden op het fietspad. In dit geval komt je als fietser midden-rechts op het kruispunt in conflict met het autoverkeer dat rechtdoor wenst, en jij wilt naar links waar je dan gedwongen bent het rechtdoorrijdend verkeer te dwarsen. In feite breng je jezelf in moeilijkheden.
Om die reden worden op sommige kruispunten opstelvakken uitgewerkt waar je de kans krijgt om je links in dit opstelvak te gaan opstellen wanneer je naar links wenst. Maar dat MAG je enkel gebruiken bij rood verkeerslicht, dus niet bij groen of oranje (zie artikel 77.6 verkeersreglement).
De meest verstandige en veiligste keuze is op voorhand te werken en in de passende voorsorteringsstrook te gaan plaatsnemen.
Laatst gewijzigd door Gast op zo 02 okt 2005, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie