Verzekeringen !!!!!!

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

Verzekeringen !!!!!!

#1 Bericht door DY »

Deze week reed een collega toevallig en per ongeluk tegen mijn nieuwe, blinkende WAW 007. Resultaat: de staart voor een stuk in gedrukt, veel splinters, ....
Na telefoon met Dries (fietser.be) blijkt dat de schade tamelijk duur zal uitvallen.

Op die manier ben ik gaan denken: stel dat ik zelf zo'n schade veroorzaak !! Kan ik mij hiertegen verzekeren ???? Ik denk het wel, ik heb indertijd mijn drumstel ook laten verzekeren, maar goedkoop is het niet. Hoe zit het met die velomobielverzekeren die Ward en Bruno hebben in Nederland?????

En een andere vraag: stel ik rijd met mijn WAW (of iemand anders met zijn velomobiel) in het verkeer en ik (we) veroorzaken een ongeluk. Een auto moet uitwijken en rijd hierbij een kind op zijn fiets omver. Ondertussen passeert een autobus die het ziet gebeuren en moet tevens uitwijken en rijdt hierbij een hoekhuis in. De achterligger kan niet stoppen en rijdt tegen de bus, de tram moet stoppen en ook daar rijdt iemand tegen. De inval van de bus van zo hevig dat heel het huis instort en daarbij verliezen zes madammen het leven, het was toevallig een kapperszaak. Ondertussen schiet de auto die tegen de tram reed in brand. En wie hier verder wil fantaseren kan dit natuurlijk altijd doen. Maar de vraag blijft: WIE ZAL DIT BETALEN????????????????????????
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

Ik heb enkele maande geleden dit is uitgezocht. Enige oplossing is deze Nederlandse verzekeraar die ook in België polissen afsluit,

Geachte heer

Naar aanleiding van het door u ingevulde contactformulier willen wij als volgt reageren:

Het is inderdaad mogelijk om via onze bemiddeling een ligfietsverzekering te sluiten.



Dit gebeurt niet op een wellicht verwachte fietsverzekering, maar op een zgn. transport/verblijfsverzekering. De reden hiervan is dat veel maatschappijen dit soort risico’s niet kunnen verzekeren.



Dit neemt niet weg dat de dekking beperkter is, sterker nog de dekking zal in sommige gevallen uitgebreider zijn.



De verzekering zal geldig zijn in een groot deel van Europa, echter exclusief de landen van het GOS, Estland, Letlan en Litouwen. De dekking zal geschieden op basis van All Risks condities echter diefstal is gedekt na sporen van braak (doorknippen van het slot) en ’s nachts dient de fiets zich te bevinden in een deugdelijk afgesloten ruimte. Wordt niet aan het laatst vermelde voldaan dan wordt er een hoger eigen risico berekend van 10% van het schadebedrag met een minimum van EUR 1.000.



Het “normale” eigen risico bedraagt EUR 115,00 per gebeurtenis en de premie bedraagt per jaar EUR 3.040,00 x 2,75% = EUR 83,60 per jaar exclusief kosten en assurantiebelasting.



In geval van schade zullen de reparatiekosten worden uitgekeerd tot maximaal de vervangingswaarde. In geval van totaalverlies zal nimmer meer dan de vervangingswaarde worden vergoed minus de waarde van de eventuele restanten.



Wij gaan ervan uit dat wij u hiermede voldoende en naar behoren te hebben geïnformeerd.





Met vriendelijke groeten,

Patrick Monjé

Boelaars & Lambert Groep B.V.



Telefoonnummer : 010-4433477
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#3 Bericht door Ward De Meyer »

Hey,

Sinds kort ben ik niet meer verzekerd bij Vanherp. Het contract liep tot 1 oktober 2005, maar werd in september opgezegd.(Mss zat er meer achter :? ) Ik weet eigenlijk niet hoe het nu loopt met Belgen bij Vanherp. Kan je ondertussen nog altijd een verzekering afsluiten of zijn ze hier op terug gekomen?(Toen ik me aanmelde heeft het 2maand geduurd voor ik definitief werd toegelaten, maar men kon me niet verzekeren dat ik de jaren nadien kon blijven)
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#4 Bericht door WFvN »

Ward De Meyer schreef:Hey,

Sinds kort ben ik niet meer verzekerd bij Vanherp. Het contract liep tot 1 oktober 2005, maar werd in september opgezegd.(Mss zat er meer achter :? ) Ik weet eigenlijk niet hoe het nu loopt met Belgen bij Vanherp. Kan je ondertussen nog altijd een verzekering afsluiten of zijn ze hier op terug gekomen?(Toen ik me aanmelde heeft het 2maand geduurd voor ik definitief werd toegelaten, maar men kon me niet verzekeren dat ik de jaren nadien kon blijven)
Jij hebt wel in een korte tijd 2x de verzekering moeten aanspreken. Het zou me niet verbazen als dat heeft meegespeeld.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#5 Bericht door Edje »

In juli kon ik nog aansluiten, maar ik heb ervan afgezien, ook voor de reden dat ze je geen blijvende polis aanbieden ze houden het recht om op te zeggen.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#6 Bericht door Gast »

Ik kan alleen spreken voor België. Een familiale verzekering dekt toch alle risico's in verband met een fout die je zelf maakt, zoniet door je huisgenoten gemaakt wordt. Ook als zij met de fiets rijden, en er is schade aan derden tot gevolg. Zelfs mijn hond is in die verzekering begrepen voor als het fout loopt. Waarom nog bijkomende verzekeringen nemen? Het wordt een gewoonte om voor het ene niets te nemen, en voor het andere tien keer voor hetzelfde verzekerd te zijn.

Ik ga alleszins mijn polis 'familiale verzekering' nog eens even van dichterbij bekijken. Er is een vrijstelling, uiteraard, maar ik weet dat als mijn huisgenoten of ik, te voet of met de fiets, een fout in het verkeer maken en er is schade, dat die dan gedekt is. M.a.w. ik moet niet de volle pot betalen, enkel de franchise.
Nu is het wel zo dat een velomobiel géén fiets is. Navragen bij uw verzekeraar. Ik vind het trouwens zonde dat er nog steeds huisgezinnen zijn die geen familiale verzekering hebben. Voor hetgeen een familiale kost, kun je het niet laten.

Ik heb maar één bijkomende verzekering voor de fiets, namelijk die van de BBR voor als ik BRM rijd. De familiale kan bepalen dat competitie of regelmatigheidsritten uitgesloten zijn van verzekering. In dit geval ben ik beschermd tijdens BRM door die bondsverzekering. Maar die verzekert mij ook tijdens elke fietsrit (ook die buiten clubverband) en dus zit ik in feite weer met twee verzekeringen voor één en hetzelfde geval.

Zit er geen verzekeringsexpert in dit forum? Ik meen al deskundige verslagen hierover gelezen te hebben.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#7 Bericht door Edje »

Brand en diefstal dekt je fiets in huis.

Schade door U en je familie aangebracht aan derden betaald je familiale polis.

Schade aangebracht aan je fiets door derden moet hun familiale betalen.

Diefstal en alle risico's zijn enkel in Nederland te verzekeren
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#8 Bericht door marini »

volgens mij is een velomobiel nog altijd een fiets maar ene met drie wielen, dat er een kuip rond hangt wil nog niet zeggen dat je niet moet trappen
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

marini schreef:volgens mij is een velomobiel nog altijd een fiets maar ene met drie wielen, dat er een kuip rond hangt wil nog niet zeggen dat je niet moet trappen
Volgens de Belgische verkeerswet is een driewieler geen fiets, maar wel een rijwiel. "Rijwiel" is een overkoepelende benaming waarbij fietsen, drie- en vierwielers worden gerekend die slechts door spierkracht (of een motor tot 250Watt) worden voortbewogen. Indien er in de polis "fiets" staat, dan zal de schade aan of aangericht door het berijden van de velomobiel niet vergoed worden. En wees gerust dat ze op dat betekenisverschil zullen spelen, geldwolven als de verzekeringsmaatschappijen zijn.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

eeuwige reiziger schreef:
marini schreef:volgens mij is een velomobiel nog altijd een fiets maar ene met drie wielen, dat er een kuip rond hangt wil nog niet zeggen dat je niet moet trappen
Volgens de Belgische verkeerswet is een driewieler geen fiets, maar wel een rijwiel. "Rijwiel" is een overkoepelende benaming waarbij fietsen, drie- en vierwielers worden gerekend die slechts door spierkracht (of een motor tot 250Watt) worden voortbewogen. Indien er in de polis "fiets" staat, dan zal de schade aan of aangericht door het berijden van de velomobiel niet vergoed worden. En wees gerust dat ze op dat betekenisverschil zullen spelen, geldwolven als de verzekeringsmaatschappijen zijn.
klopt helemaal. Aan een gewone fietsverzekering heb je niets.

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#11 Bericht door DY »

Dank voor de reacties!!!!

Voordeel aan een forum: als iedereen zijn verstand eens in de pot gaat gooien, dan komen we er wel !!!!!!
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gast

#12 Bericht door Gast »

eeuwige reiziger schreef:"Rijwiel" is een overkoepelende benaming waarbij fietsen, drie- en vierwielers worden gerekend die slechts door spierkracht (of een motor tot 250Watt) worden voortbewogen.
ER, een elektrische hulpmotor tot 300 Watt.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

Patrick Pevenage schreef:ER, een elektrische hulpmotor tot 300 Watt.
Inderdaad! Is dat onlangs gewijzigd misschien of Europees geharmoniseerd? Ik dacht dat het vroeger altijd 250 Watt is geweest. Of vergis ik mij ook daarin?

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&nod ... -01#2.15.1
2.15.1. "Rijwiel" : een fiets, een driewieler, een vierwieler, die door middel van pedalen door één of meer van zijn berijders wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

Bevestiging van een elektrische hulpmotor die slechts kan werken als de pedalen worden gebruikt, waarvan het vermogen niet hoger mag zijn dan 0,3 kW, brengt evenwel geen wijziging in de classificatie van het voertuig.

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#14 Bericht door Patriek »

Dy,
het is niet van harte dat ik de rol van "verzekeringsspecialist" op mij neem, maar ik geef eender welk lid van dt forum wél graag alle uitleg ivm verzekeringen. Ivm verzekeringen is het laatste immers nooit gezegd, je kan er eeuwig over doorzeuren.
De verzekeringsproblematiek ivm velomobielen kwam hier op het forum reeds vele malen ter sprake, en er werden al zeer zinvolle dingen erover uitgebracht.
Laat me beginnen met de aansprakelijkheidskwestie.
Ik hoef echt niet verder te gaan dan de reactie van P.P. ivm "familiale" verzekeringen. Patrick vat perfect samen wat erover te zeggen valt. Je hoeft voor de dekking van je burgerrechtelijke aansprakelijkheid bij het rijden met een velomobiel, met een fiets of met een ligfiets, echt niet verder te gaan dan die privé-aansprakelijkheidsverzekering. Je aansprakelijkheid is erdoor gedekt. Ook in het buitenland, en tot bedragen die soms beperkt zijn maar toch nog altijd minstens 500000,00 EUR of meer bedragen). Als die laatste beperking voor jou een probleem is, zoek dan naar een polis met onbeperkte dekking (privé wil ik je wel meedelen waar je moet zoeken).
Let er wel op dat je aansprakelijkheid bij wedstrijden door die polis allicht niet gedekt is. Dat is niet het geval voor toertochten zoals jij en ik er al eens een rijden : daar is dekking geen probleem.

We gaan verder met de eigen schade-problematiek.
Je zal in België moeilijk een verzekeringsmaatschappij vinden die je velomobiel dekt voor je eigen schade. Richt je daarom tot de Nederlandse adressen die hier op dit forum reeds herhaaldelijk vermeld werden. Hou er daarbij rekening mee dat verzekeringsmaatschappijen geen liefdadigheidsinstellingen zijn (mijn wedde moet ook betaald worden). Verzeker daarom alleen eigen schade die indien ze jou zou overkomen echt een serieuze aanslag zou betekenen op jouw privé-patrimonium. En als je zo'n verzekering afsluit, neem je best een grote vrijstelling (franchise, of "eigen risico"). Dat verlaagt de premie, en geeft de verzekeraar meer vertrouwen in de zaak. Een verzekering dient niet om je materieel te "onderhouden" !

Voilà, dat was nog eens een samenvatting van de zaken. Het beste !
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Gebruikersavatar
mario
Belofte
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 12:32
Postcode: 9300
Fiets: GO-ONE3
Locatie: aalst
Contacteer:

#15 Bericht door mario »

Ik heb nochthans een iemand die mij wl omnium verzekeren met een francise van 300 € en een polis van 360€ per jaar
Sorry,ben terug beginnen bukken,maar de liefde voor het liggen is er nog steeds.

Plaats reactie