Waarom niet tegenovergesteld fietsen?
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Waarom niet tegenovergesteld fietsen?
Vandaag reed ik op de koersfiets en moest een stukje aan de overkant rijden wat eigenlijk veel veiliger was. Je ziet de auto's aankomen. De autobestuurders moeten niet achterom kijken om eventuele fietsers te ontwijken en tenslotte blijf je gespaard van de dodenhoek van camions.
Is het niet veel veiliger om fietsers in de tegenovergestelde richting te laten fietsen of heb ik iets over het hoofd gezien?
Is het niet veel veiliger om fietsers in de tegenovergestelde richting te laten fietsen of heb ik iets over het hoofd gezien?
Optima Stinger EX met Aeropunt
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
Lijkt me nogal gevaarlijk aan kruispunten. Als automobilist ben je op wegen met een middenberm gewoon om naar links te kijken of er geen verkeer aankomt om vervolgens tot in het midden te rijden. Als je dan als fietser uit de tegenovergestelde richting komt is het risico niet onbestaand dat je niet gezien wordt.
Laatst gewijzigd door Johan Clerx op wo 03 aug 2005, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Euh ik neem aan dat je de belgische voorrang van rechts bedoeld? Waar je je voorrang verliest van zodra je het verstand hebt om eerst even te stoppen en te kijken of er niks aankomt... Verder vind ik niets mis met voorrang van rechts hoor, geen borden, geen verwarring, gewoon voorrang van rechts. Het wordt pas een probleem als de ene straat voorrang van rechts is, de volgende niet etc. Een teveel aan voorrangsregels, dat is het probleem. Voorrang van rechts is ideaal in woongebieden, mits het ook echt een onvoorwaardelijke voorrang is. Op die manier moet het 'doorgaande' verkeer bij elke kruising inhouden en kijken of het veilig is, wat de snelheid er behoorlijk uit zou moeten halen.Metteke schreef:Gewoon afschaffen. Is de domste regel die er bestaat ( leg die maar is uit aan een buitenlander, die gaan spontaan aan hun voorhoofd tikken).Johan Clerx schreef:En hoe ga je de voorrang van rechts oplossen?
Voorrang van links, tot daar aan toe (kan je over de straat achter het hoekje kijken).
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
- tom peeters
- Neo Prof
- Berichten: 240
- Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
- Postcode: 9100
- Fiets: leiba
- Locatie: sint-niklaas
- Contacteer:
Heb dit onlangs meegemaakt in Zwijndrecht, waar je ingevolge werken aan het fietspad rechts moet oversteken en het fietspad links richting Sint-NIklaas moet nemen. Een automobilist kwam (vanuit mijn standpunt gezien) van links. Hij keek enkel naar (vanuit zijn positie) naar links. Doordat hij niets zag komen, stopte hij niet. Ik ben dan nog net voor hem kunnen doorglippen, anders was het patat geweest.Johan Clerx schreef:Lijkt me nogal gevaarlijk aan kruispunten. Als automobilist ben je op wegen met een middenberm gewoon om naar links te kijken of er geen verkeer aankomt om vervolgens tot in het midden te rijden. Als je dan als fietser uit de tegenovergestelde richting komt is het risico niet onbestaand dat je niet gezien wordt.
In het algemeen is een fietspad trouwens niet altijd veiliger. Automobilisten kijken enkel naar wat er op de baan rijdt, en niet naar wat er op het fietspad rijdt. Op vele kruispunten en ronde punten is het eigenlijk gewoon veiliger om als fietser, en zeker als velomobilist, gewoon op de rijweg te rijden.
tom peeters
-
- Junior
- Berichten: 55
- Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 12:36
- Postcode: 9200
- Fiets: tel
- Locatie: Opwijk
- Contacteer:
Ewel, die ja.graddus schreef:
Euh ik neem aan dat je de belgische voorrang van rechts bedoeld?
Maar voorrang van rechts kan in bepaalde gevallen ook heel lastig zijn: Aan het klein kasteeltje in Brussel is een 4-vaksbaan gescheiden door een trambedding. Mijn vrouwke rijdt op de middenste rijstrook richting sainclette. ring. Rechts naast haar rijdt ook een wagen die plots stopt. Ze weet niet waarom tot ze in haar rechterflank een bestelwagen krijgt. Onmogelijk te zien. Maar zij is wel in fout, er stond geen uitzonderingsbord. ER is daar ook een trambedding die van rechts op de grote weg komt, waarschijnlijk is dat de reden dat er daar op dat heel gekke kruispunt (verschillende straten, tramsporen, pleintje) toch nog een onzichtbare voorrang van rechts geldt. Op de kleine ring rond brussel nota bene (4-vaksbaan met gescheiden vakken).
Tot zover dus de Belgische afwijking dat je op een hoofdweg altijd voorrang hebt.
In Brussel zijn er inderdaad van die plaatsen waar voorrang voor rechts geldt zonder dat je het zelf weet. Ik zal uitleggen waarom.
In België (omdat ik mij alleen maar België aantrek - ik heb er al genoeg de handen vol mee) geldt overal voorrang voor rechts. Onvoorwaardelijk. Dat is een verkeersregel.
Aan kruispunten kan er wel een voorrangsregeling zijn door middel van opstelling van verkeersborden (de voorrangsborden). Verkeersborden gaan boven een verkeersregel. Daar geldt de voorrang voor rechts dus (tijdelijk) niet.
Nu de truk. Let dus op met die voorrang voor rechts. Die is niet alleen van toepassing op kruispunten als er geen bijkomende voorrangsregeling is. Die voorrang rechts kan overal voorkomen. En vooral in Brussel. Parallelle of zijdelingse of dwarsende rijbanen die soms samenlopen tot één enkele rijbaan. Een trechter of een onderdeel ervan. Ook daar geldt die voorrang rechts (op voorwaarde dat er geen wegmarkeringen zijn want wegmarkeringen gaan ook boven de verkeersregel en iemand die van rijstrook verandert doet een maneuver en moet voorrang verlenen - mag ik het iets moeilijker maken). Je kunt daarom op een bepaald ogenblik met twee mooi naast mekaar rijden, maar als het erop aankomt dat alles plots achter mekaar dient te rijden (zonder wegbelijning - laat ik het hier iets gemakkelijker maken), dan heeft degene die rechts van u rijdt voorrang. Hoe onzichtbaar hij ook was.
En ik kan je garanderen, in Brussel zijn er kenners die zonder blikken of blozen hun voorrang nemen, of er zelfs munt uit slaan. Ze kennen het verkeersreglement niet, maar die voorrang rechts kennen ze nu nèt wel. En je verzekering betaalt hun bluts, maar de bluts wordt niet hersteld. Ze kunnen er op jaarbasis een zesdubbel leefloon mee verdienen (als u begrijpt wat ik bedoel).
In België (omdat ik mij alleen maar België aantrek - ik heb er al genoeg de handen vol mee) geldt overal voorrang voor rechts. Onvoorwaardelijk. Dat is een verkeersregel.
Aan kruispunten kan er wel een voorrangsregeling zijn door middel van opstelling van verkeersborden (de voorrangsborden). Verkeersborden gaan boven een verkeersregel. Daar geldt de voorrang voor rechts dus (tijdelijk) niet.
Nu de truk. Let dus op met die voorrang voor rechts. Die is niet alleen van toepassing op kruispunten als er geen bijkomende voorrangsregeling is. Die voorrang rechts kan overal voorkomen. En vooral in Brussel. Parallelle of zijdelingse of dwarsende rijbanen die soms samenlopen tot één enkele rijbaan. Een trechter of een onderdeel ervan. Ook daar geldt die voorrang rechts (op voorwaarde dat er geen wegmarkeringen zijn want wegmarkeringen gaan ook boven de verkeersregel en iemand die van rijstrook verandert doet een maneuver en moet voorrang verlenen - mag ik het iets moeilijker maken). Je kunt daarom op een bepaald ogenblik met twee mooi naast mekaar rijden, maar als het erop aankomt dat alles plots achter mekaar dient te rijden (zonder wegbelijning - laat ik het hier iets gemakkelijker maken), dan heeft degene die rechts van u rijdt voorrang. Hoe onzichtbaar hij ook was.
En ik kan je garanderen, in Brussel zijn er kenners die zonder blikken of blozen hun voorrang nemen, of er zelfs munt uit slaan. Ze kennen het verkeersreglement niet, maar die voorrang rechts kennen ze nu nèt wel. En je verzekering betaalt hun bluts, maar de bluts wordt niet hersteld. Ze kunnen er op jaarbasis een zesdubbel leefloon mee verdienen (als u begrijpt wat ik bedoel).
Laatst gewijzigd door Gast op do 04 aug 2005, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
Klopt. En hoe meer kilometers ik maak in velomobiel hoe meer ik merk dat ik op sommige punten de voorkeur geef aan het gebruiken van de weg ipv het fietspad.tom peeters schreef:Op vele kruispunten en ronde punten is het eigenlijk gewoon veiliger om als fietser, en zeker als velomobilist, gewoon op de rijweg te rijden.
Heeft ook te maken met het kweken van meer zelfvertrouwen en met het beter kunnen inschatten van je mogelijkheden.