Waarom niet tegenovergesteld fietsen?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Waarom niet tegenovergesteld fietsen?

#1 Bericht door Ward De Meyer »

Vandaag reed ik op de koersfiets en moest een stukje aan de overkant rijden wat eigenlijk veel veiliger was. Je ziet de auto's aankomen. De autobestuurders moeten niet achterom kijken om eventuele fietsers te ontwijken en tenslotte blijf je gespaard van de dodenhoek van camions.

Is het niet veel veiliger om fietsers in de tegenovergestelde richting te laten fietsen of heb ik iets over het hoofd gezien?
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

De snelheid in geval van aanrijding zal verhogen, voor de rest zie ik eigelijk geen negatieve punten.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

Lijkt me nogal gevaarlijk aan kruispunten. Als automobilist ben je op wegen met een middenberm gewoon om naar links te kijken of er geen verkeer aankomt om vervolgens tot in het midden te rijden. Als je dan als fietser uit de tegenovergestelde richting komt is het risico niet onbestaand dat je niet gezien wordt.
Laatst gewijzigd door Johan Clerx op wo 03 aug 2005, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

Oh ja,

Dan is er ook nog het probleem van de verkeersborden. Sommige borden ga je dan aan twee kanten van de weg zetten. En hoe ga je de voorrang van rechts oplossen?

Metteke
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 12:36
Postcode: 9200
Fiets: tel
Locatie: Opwijk
Contacteer:

#5 Bericht door Metteke »

Johan Clerx schreef:En hoe ga je de voorrang van rechts oplossen?
Gewoon afschaffen. Is de domste regel die er bestaat ( leg die maar is uit aan een buitenlander, die gaan spontaan aan hun voorhoofd tikken).
Voorrang van links, tot daar aan toe (kan je over de straat achter het hoekje kijken).

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#6 Bericht door Ward De Meyer »

Ja met die borden zat ik ook al te denken.

Maar het lijkt me toch een stuk veiliger hoor. Dat kleine stukje dat ik reed, voelde ik me tenminste gezien.( en dat op een koersveloke)
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#7 Bericht door graddus »

Metteke schreef:
Johan Clerx schreef:En hoe ga je de voorrang van rechts oplossen?
Gewoon afschaffen. Is de domste regel die er bestaat ( leg die maar is uit aan een buitenlander, die gaan spontaan aan hun voorhoofd tikken).
Voorrang van links, tot daar aan toe (kan je over de straat achter het hoekje kijken).
Euh ik neem aan dat je de belgische voorrang van rechts bedoeld? Waar je je voorrang verliest van zodra je het verstand hebt om eerst even te stoppen en te kijken of er niks aankomt... Verder vind ik niets mis met voorrang van rechts hoor, geen borden, geen verwarring, gewoon voorrang van rechts. Het wordt pas een probleem als de ene straat voorrang van rechts is, de volgende niet etc. Een teveel aan voorrangsregels, dat is het probleem. Voorrang van rechts is ideaal in woongebieden, mits het ook echt een onvoorwaardelijke voorrang is. Op die manier moet het 'doorgaande' verkeer bij elke kruising inhouden en kijken of het veilig is, wat de snelheid er behoorlijk uit zou moeten halen.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#8 Bericht door Luc Willaert »

Op mijn woon-werk-verkeer-route heb ik een paar stukjes waar ik aan de verkeerde kant op het fietspad moet fietsen.

Tijdens regenweer in de winter zie je dan gewoon niets meer. je wordt verblind door de autolichten.

Luc

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#9 Bericht door tom peeters »

Johan Clerx schreef:Lijkt me nogal gevaarlijk aan kruispunten. Als automobilist ben je op wegen met een middenberm gewoon om naar links te kijken of er geen verkeer aankomt om vervolgens tot in het midden te rijden. Als je dan als fietser uit de tegenovergestelde richting komt is het risico niet onbestaand dat je niet gezien wordt.
Heb dit onlangs meegemaakt in Zwijndrecht, waar je ingevolge werken aan het fietspad rechts moet oversteken en het fietspad links richting Sint-NIklaas moet nemen. Een automobilist kwam (vanuit mijn standpunt gezien) van links. Hij keek enkel naar (vanuit zijn positie) naar links. Doordat hij niets zag komen, stopte hij niet. Ik ben dan nog net voor hem kunnen doorglippen, anders was het patat geweest.

In het algemeen is een fietspad trouwens niet altijd veiliger. Automobilisten kijken enkel naar wat er op de baan rijdt, en niet naar wat er op het fietspad rijdt. Op vele kruispunten en ronde punten is het eigenlijk gewoon veiliger om als fietser, en zeker als velomobilist, gewoon op de rijweg te rijden.
tom peeters

Metteke
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 12:36
Postcode: 9200
Fiets: tel
Locatie: Opwijk
Contacteer:

#10 Bericht door Metteke »

graddus schreef:
Euh ik neem aan dat je de belgische voorrang van rechts bedoeld?
Ewel, die ja.
Maar voorrang van rechts kan in bepaalde gevallen ook heel lastig zijn: Aan het klein kasteeltje in Brussel is een 4-vaksbaan gescheiden door een trambedding. Mijn vrouwke rijdt op de middenste rijstrook richting sainclette. ring. Rechts naast haar rijdt ook een wagen die plots stopt. Ze weet niet waarom tot ze in haar rechterflank een bestelwagen krijgt. Onmogelijk te zien. Maar zij is wel in fout, er stond geen uitzonderingsbord. ER is daar ook een trambedding die van rechts op de grote weg komt, waarschijnlijk is dat de reden dat er daar op dat heel gekke kruispunt (verschillende straten, tramsporen, pleintje) toch nog een onzichtbare voorrang van rechts geldt. Op de kleine ring rond brussel nota bene (4-vaksbaan met gescheiden vakken).
Tot zover dus de Belgische afwijking dat je op een hoofdweg altijd voorrang hebt.

Gast

#11 Bericht door Gast »

In Brussel zijn er inderdaad van die plaatsen waar voorrang voor rechts geldt zonder dat je het zelf weet. Ik zal uitleggen waarom.

In België (omdat ik mij alleen maar België aantrek - ik heb er al genoeg de handen vol mee) geldt overal voorrang voor rechts. Onvoorwaardelijk. Dat is een verkeersregel.

Aan kruispunten kan er wel een voorrangsregeling zijn door middel van opstelling van verkeersborden (de voorrangsborden). Verkeersborden gaan boven een verkeersregel. Daar geldt de voorrang voor rechts dus (tijdelijk) niet.

Nu de truk. Let dus op met die voorrang voor rechts. Die is niet alleen van toepassing op kruispunten als er geen bijkomende voorrangsregeling is. Die voorrang rechts kan overal voorkomen. En vooral in Brussel. Parallelle of zijdelingse of dwarsende rijbanen die soms samenlopen tot één enkele rijbaan. Een trechter of een onderdeel ervan. Ook daar geldt die voorrang rechts (op voorwaarde dat er geen wegmarkeringen zijn want wegmarkeringen gaan ook boven de verkeersregel en iemand die van rijstrook verandert doet een maneuver en moet voorrang verlenen - mag ik het iets moeilijker maken). Je kunt daarom op een bepaald ogenblik met twee mooi naast mekaar rijden, maar als het erop aankomt dat alles plots achter mekaar dient te rijden (zonder wegbelijning - laat ik het hier iets gemakkelijker maken), dan heeft degene die rechts van u rijdt voorrang. Hoe onzichtbaar hij ook was.
En ik kan je garanderen, in Brussel zijn er kenners die zonder blikken of blozen hun voorrang nemen, of er zelfs munt uit slaan. Ze kennen het verkeersreglement niet, maar die voorrang rechts kennen ze nu nèt wel. En je verzekering betaalt hun bluts, maar de bluts wordt niet hersteld. Ze kunnen er op jaarbasis een zesdubbel leefloon mee verdienen (als u begrijpt wat ik bedoel).
Laatst gewijzigd door Gast op do 04 aug 2005, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#12 Bericht door Edje »

Denk dat ik ga verhuizen :twisted: WAT is je rechter kant nu weer :lol:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#13 Bericht door Johan Clerx »

tom peeters schreef:Op vele kruispunten en ronde punten is het eigenlijk gewoon veiliger om als fietser, en zeker als velomobilist, gewoon op de rijweg te rijden.
Klopt. En hoe meer kilometers ik maak in velomobiel hoe meer ik merk dat ik op sommige punten de voorkeur geef aan het gebruiken van de weg ipv het fietspad.

Heeft ook te maken met het kweken van meer zelfvertrouwen en met het beter kunnen inschatten van je mogelijkheden.

Plaats reactie