Nieuwe Kwets

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Nieuwe Kwets

#1 Bericht door quattrovelootje »

Met afgrijzen het verschrikkelijk verhaal van Kees van Malssen gelezen op zijn weblog http://quest.ligfries.com/?body=blog over wat hem is overkomen vorige week vrijdag .... Er is over het kantelen van velomobielen -en met name de Quest- al het één en ander geschreven op verschillende forums, dus vind ik het des te merkwaardig dat er toch nog "regelmatig" Questen op hun kant gaan. Ik kan me voorstellen dat je bij een snelheidsmonster als de Quest kickt op de snelheid en op het scherp nemen van bochten, maar toch .... Of is het meer een kwestie van overschatten en verkeerd inschatten ? Kees schrijft in zijn weblog dat hij die bocht al honderden keren heeft genomen, dus ..... In elk geval bewijst het helaas nog maar eens dat snelheid een hele grote impact heeft bij ongevallen ...
Moest ik de eigenaar van een Quest zijn, zou ik na al die meldingen over gekantelde voorgangers geneigd zijn om toch iets minder "enthousiast" mijn bochten te nemen, maar kennelijk denken anderen daar anders over .....

Tihamér -houdt zijn FAW altijd met 3 wielen op de grond
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#2 Bericht door GeertJ »

Ik heb het verhaal ook gelezen, wel, het moet pijn doen :shock: :? ben benieuwd naar het vervolg toe.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#3 Bericht door Bruno Van den Bussche »

vanaf 2007 zou men een stabilisator inbouwen. Iemand enig idee wat dat voorstelt?
Bruno Van den Bussche

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#4 Bericht door quattrovelootje »

Bruno Van den Bussche schreef:vanaf 2007 zou men een stabilisator inbouwen. Iemand enig idee wat dat voorstelt?
Ik denk dat dat een soort van stabilisatorstang wordt tussen de 2 voorwielen, aan de onderkant van de velomobiel. Ik dacht dat ik op de zelfbouwpaginas van Ligfiets.net daar ooit fotoos van had gezien. Zal het proberen terug te vinden, en dan post ik de link nog wel.

Tihamér -FAW is voor mij stabiel genoeg
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#5 Bericht door quattrovelootje »

Bruno Van den Bussche schreef:vanaf 2007 zou men een stabilisator inbouwen. Iemand enig idee wat dat voorstelt?
Gevonden ! Op de zelfbouwpagina van Frans Grotepass staan fotoos en uitleg over de stabilisatorstang die hij heeft aangebracht op zijn Quest. De betreffende link is http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/proj ... ect_nr=221

Bruno, van wie heb jij die info dat vanaf 2007 een stabilisator wordt ingebouwd, van Flevobike of van Velomobiel.nl ?

Tihamér -extra stang is ook meer gewicht ....
i ride my bikes to ride my bikes

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#6 Bericht door Frank II »

Titanium platen en bouten in uw gezicht is ook meer gewicht!


Kan je het veilige maken, doe het dan.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#7 Bericht door Johan Clerx »

Bruno Van den Bussche schreef:vanaf 2007 zou men een stabilisator inbouwen. Iemand enig idee wat dat voorstelt?
Die stang zal het wiegen van de velomobiel wel tegengaan, maar of ze kan voorkomen dat de Quest op zijn kant gaat is nog maar de vraag ...

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#8 Bericht door quattrovelootje »

Johan Clerx schreef: Die stang zal het wiegen van de velomobiel wel tegengaan, maar of ze kan voorkomen dat de Quest op zijn kant gaat is nog maar de vraag ...
Gelezen op de site die ik doorgaf :

De antwoord is om de onafhankelijkheid van de vering te verwijderen. Hoe doen wij dat? Wel wij voegen een stang tot de vergelijking toe. Als de voertuig nu door de bocht gaat en de buitenste wiel wordt samen geperst, dan wordt de samenperskracht door de stang op de wiel aan de binnenkant over gedragen en deze wordt ook samen geperst. PERFECT! de voertuig blijft dus veel platter door de bocht. De buitenwiel wordt minder belast bij gelijke snelheden en kan dus hogere snelheden aan.

Een stang tussen de 2 geveerde voorwielen gaat dus kennelijk niet alleen het wiegen tegen .....

Tihamér -als daarmee het kantelen kan tegengegaan worden ....
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#9 Bericht door Johan Clerx »

allewedertje schreef:buitenwiel wordt minder belast bij gelijke snelheden en kan dus hogere snelheden aan.

Een stang tussen de 2 geveerde voorwielen gaat dus kennelijk niet alleen het wiegen tegen .....

Tihamér -als daarmee het kantelen kan tegengegaan worden ....
Als de last beter verdeeld wordt over beide voorwielen zou dit ook wel eens als gevolg kunnen hebben dat er minder spaakbreuk gaat optreden. Vooral velomobielen zijn hieraan nogal gevoelig.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#10 Bericht door Brechtix »

Johan Clerx schreef:
allewedertje schreef:buitenwiel wordt minder belast bij gelijke snelheden en kan dus hogere snelheden aan.
.
Als de last beter verdeeld wordt over beide voorwielen zou dit ook wel eens als gevolg kunnen hebben dat er minder spaakbreuk gaat optreden. Vooral velomobielen zijn hieraan nogal gevoelig.
Met een rolbaar zou de positie van het zwaartepunt tov. de lijn van het wiel een stuk beter blijven, het zal dus zeker helpen als ze niet zo meer rollen.

Qua spaakbreuk, als je de krachtenvector bekijkt zonder of met stabilisatorstang, zou er in theorie zelfs iets minder spanningswisseling zijn bij een schuiner wiel (dus zonder stang).

Brrrr, wreed accident! Er gaat toch echt eens moeten nagedacht worden over de veiligheid van velomobielen, nu er meer en meer op de weg komen. Bij het ontwerp van de Bries (sowieso al lager zwaartepunt en bredere wielbasis) hebben we al de spanten over de schouders laten lopen zodat de rijder niet voorover en eruit zou gekatapulteerd worden bij een frontale aanrijding of omgaan. Meer kan je niet doen, ... een veiligheidsgordel? Een rolbeugel in het gezichtsveld lijkt me onaangenaam, zie de Cabbike. Misschien een spant in het midden van het dashboard naar de rolkooi, à la de versatile van (Wim van Wijnen?)? Dan rij ik op de duur liever wat trager denk ik.

Iemand ideeën?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#11 Bericht door quattrovelootje »

Brechtix schreef:Brrrr, wreed accident! Er gaat toch echt eens moeten nagedacht worden over de veiligheid van velomobielen, nu er meer en meer op de weg komen. Bij het ontwerp van de Bries (sowieso al lager zwaartepunt en bredere wielbasis) hebben we al de spanten over de schouders laten lopen zodat de rijder niet voorover en eruit zou gekatapulteerd worden bij een frontale aanrijding of omgaan. Meer kan je niet doen, ... een veiligheidsgordel? Een rolbeugel in het gezichtsveld lijkt me onaangenaam, zie de Cabbike. Misschien een spant in het midden van het dashboard naar de rolkooi, à la de versatile van (Wim van Wijnen?)? Dan rij ik op de duur liever wat trager denk ik.Iemand ideeën?
Je hebt de oplossing zelf al gegeven volgens mij : pas je snelheid aan ! Velomobielen met rolbeugels en veiligheidsgordels ? Djeezus, hebben we het hier nog over rijwielen of over autoos ??? De enige overeenkomst tussen velomobielen en autoos is volgens mij je rijgedrag : hoge snelheid in combinatie met verkeerde inschattingen en/of overschatting van je (on)kunde kan aanleiding geven tot erge dingen. Als je weet dat je met een 3-wieler kunt omslaan als je een bocht te snel/scherp neemt, vertraag dan wat voordat je die bocht ingaat. Tuurlijk, dat is minder "kicken" en je moet toch altijd je "grenzen verleggen"(cfr Kees' verslag : "ruik ik een nieuwste snelle tijd"), maar toch niet in het verkeer ????
Als je al de verslagen naleest van omgekantelde Quests, hoe je het draait of keert komt het altijd neer op ongaangepaste snelheid.

Tihamér -niet bang van snelheid, wel liever voorzichtig
i ride my bikes to ride my bikes

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#12 Bericht door de bakker »

Met een Quest heb je de mogelijkheid om heel hard te rijden. Geen wonder eigenlijk dat zo'n dingen gebeuren in een bocht die je reeds heel wat maal hebt genomen. De meeste kracht bij het velomobielrijden heb je nodig om te versnellen. Een mogelijk om deze krachten te sparen is dus niet vertragen en steeds dat ietsje sneller door die gekende bocht te gaan. De kennis van het parkoers zorgt er dan misschien voor dat je niet meteen de hand op de rem houd en dit alles samen........

persoonlijk denk ik dat het heel gevaarlijk wordt als je je eigenste Q als een soort F1 wagentje gaat zien. Maar is dit ook niet zo met een auto??

ik heb ook reeds bemerkt dat meerdere Q rijders er een sport van maken om bochten te nemen op twee wielen! één keer de bocht nemen op 'geen' wielen komt dan reeds één wiel dichterbij.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#13 Bericht door graddus »

De kick van het hard kunnen rijden is nu eenmaal levensgevaarlijk (ik denk niet dat ik een link hoef toe te voegen naar de vele weekendongevallen met evenzovele bmw-achtigen). Een echte chauffeur/piloot/velomobilist/weggebruiker heeft het verstand om zijn snelheid daar te gebruiken waar dit verantwoord is en het al dan niet halen van een bocht niet te laten afhangen van factoren van buitenaf. Als je het verhaal van Kees leest, dan weet je ook dat het ongeval is gebeurd doordat hij zijn ideale lijn niet kon nemen door de aanwezigheid van twee auto's. Dus ondanks de aanwezigheid van die auto's en dus de onmogelijkheid om de juiste, ideale lijn te rijden, is hij toch met de snelheid behorende bij die ideale lijn de bocht in (en uit) gevlogen. Hoezeer het mij ook spijt voor mensen zoals Kees, die ik natuurlijk een voorspoedig herstel toewens, en bijvoorbeeld onze eigen crashtest Ward, ik blijf in de overtuiging dat dit soort ongevallen van het 'eigen schuld dikke bult' principe zijn.
Aangepaste snelheid is de clou bij een zeer groot percentage van de verkeersongevallen. Hoe hard je ook kunt fietsen, hoe snel je fiets ook is, je snelheid zal toch bepaald (moeten) worden door de omgeving waarin je fietst en spitsverkeer is nu eenmaal niet meteen de ideale omgeving om je grenzen te verleggen en nieuwe records te vestigen. Het is heel leuk om met 55 km/h rond te scheuren op/in een fiets, maar zelfs Ward zal toegeven dat je aan die snelheid geen enkele uit een uitrit komende medeverkeersdeelnemer kunt missen...

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#14 Bericht door Bruno Van den Bussche »

Die info over de stabilisator komt van Wim Schermer. Die heeft een nieuwe Quest besteld voor maart 2006 én een nieuwe voor maart 2007!
Hij verwacht elk jaar enkele vernieuwingen en verkoopt dan gewoon de vorige Quest. Nu de markt nog niet verzadigd is en de wachttijden zeer lang lukt dat vrij vlot. (misschien een tip voor Ward...)
Bruno Van den Bussche

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#15 Bericht door quattrovelootje »

graddus schreef:Hoezeer het mij ook spijt voor mensen zoals Kees, die ik natuurlijk een voorspoedig herstel toewens, en bijvoorbeeld onze eigen crashtest Ward, ik blijf in de overtuiging dat dit soort ongevallen van het 'eigen schuld dikke bult' principe zijn.
Idd ja, dat is ook mijn mening. Er bekruipt mij daarom ook een beetje een dubbel gevoel bij al die medeleven-postings op ligfiets.net. Natuurlijk wens ik niemand toe wat hem is overkomen, maar het had makkelijk voorkomen kunnen worden. Het was Kees zijn beslissing van hoe hij die bocht aansneed en tegen welke snelheid, en daar draagt hij nu de gevolgen van ......

Tihamér -hoopt maar dat er geen verwijten richting velomobiel.nl zullen gaan door deze hetze ...
i ride my bikes to ride my bikes

Plaats reactie