Nieuwe Kwets

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#16 Bericht door Johan Clerx »

Defensief rijden moet inderdaad een basisgewoonte zijn. Zelfs dan moet je al een goede dosis geluk hebben om geen ernstig ongeval te krijgen (vooral als je veel op drukke wegen moet rijden).

Ik denk dat iedere velomobilist regelmatig de "need for speed" voelt. Zelf probeer ik die te bewaren totdat ik langs een of ander kanaal aan het rijden ben. Wat niet wil zeggen dat ik af en toe ook niet zondig. Ik denk dat we allemaal "achteraf" wel eens iets denken in de trend van: "Oops, als uit dat straatje een auto was gekomen had ik der tegen gezeten" :oops:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#17 Bericht door Edje »

Johan,

Ik vind he ttof dat je het zelfs zegt,

als ik met de wagen in Hasselt rij, heb ik dikwijls de indruk dat de fietser zich daar koning voelt, denk eerlijk gezegd dat je als fietser ook zelf veel in de hand hebt bijhet voorkomen van ongevallen
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#18 Bericht door jean peinture »

De kick van het hard kunnen rijden is nu eenmaal levensgevaarlijk
Velomobielen gaan snel, heel snel als het moet daarom moet er ook de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd worden als ge met die dingen in het verkeer komt. 50 per uur rijden is behoorlijk snel maar het verkeer is daar mss toch niet altijd op ingesteld... Dan moogt ge nog zoveel in uw gelijk zijn als het wil veel schiet ge er niet mee op als ge verder robocop gewijs door het leven moet of een aantal velomobielen in de vernieling hebt gereden.

Het valt me wel op dat de questen en mango's makkelijk een wieltje heffen. Ik rij nu al een dikke 4000 km met een waw rond en die wielen blijven altijd op de grond. Ok ik rem soms voor de bochten maar ik ga ook al eens op het circuit in Zolder rijden en daar kan er wel eens stevig doorgereden worden en dan met een gemiddelde van 40 per uur blijven nog alle wielen op de grond (bochten tegen 33 per uur in de chicane). Het zwaartepunt en de spoorbreedte zullen er wel voor iets tss zitten.

Velomobielen... 't wordt natuurlijk wel gevaarlijk als het 'ik-wil-de-snelste-hebben' gevoel niet te beheersen is.
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#19 Bericht door Johan Clerx »

@Jean:

Ik heb nu alles bijmekaar zo'n 1000 Mangokilometers bijmekaar gereden en ben er nog niet in geslaagd om een van de voorwielen van de grond te krijgen. Mijn gewicht zal daar ook wel voor iets tussen zitten, maar ik denk toch dat de Mango stabieler is dan een Quest (schuiners wielstand= bredere wielbasis= grotere stabiliteit?)

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#20 Bericht door Johan Clerx »

Edje schreef:Johan,

Ik vind he ttof dat je het zelfs zegt,

als ik met de wagen in Hasselt rij, heb ik dikwijls de indruk dat de fietser zich daar koning voelt, denk eerlijk gezegd dat je als fietser ook zelf veel in de hand hebt bijhet voorkomen van ongevallen
Edje,

IK erger me als automobilist soms ook blauw aan groepen fietsers die denken dat de weg voor hun alleen is. Iedereen die deelneemt aan het verkeer zou een goede dosis respect moeten hebben voor de andere weggebruikers. Alleen is respect iets wat dezer dagen wel eens meer zoek is. :roll: (brrr als ik dit nalees krijg ik het gevoel dat ik precies een oud aan het worden ben ... zouden de kinderen dan toch gelijk hebben ??? :wink: )

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#21 Bericht door GeertJ »

Johan Clerx schreef:@Jean:

Ik heb nu alles bijmekaar zo'n 1000 Mangokilometers bijmekaar gereden en ben er nog niet in geslaagd om een van de voorwielen van de grond te krijgen. Mijn gewicht zal daar ook wel voor iets tussen zitten, maar ik denk toch dat de Mango stabieler is dan een Quest (schuiners wielstand= bredere wielbasis= grotere stabiliteit?)
Volgens mij is da een misopvatting dat gewicht er iets mee zou te maken hebben. De plaats van het zwaartepunt is stukken belangrijker dan je eigen gewicht volgens mij... .
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#22 Bericht door Edje »

Johan Clerx schreef:
Edje schreef:Johan,

Edje,

IK erger me als automobilist soms ook blauw aan groepen fietsers die denken dat de weg voor hun alleen is. Iedereen die deelneemt aan het verkeer zou een goede dosis respect moeten hebben voor de andere weggebruikers. Alleen is respect iets wat dezer dagen wel eens meer zoek is. :roll: (brrr als ik dit nalees krijg ik het gevoel dat ik precies een oud aan het worden ben ... zouden de kinderen dan toch gelijk hebben ??? :wink: )
Johan,

Jep, maar uit mijn levenservaring, reken ik echt niet meer op goodwill van een ander, heb te hard moeten knokken om te zijn wie ik ben, dus ik reken enkel op mijn gezond verstand, zou indeed knap zijn als iedereen terug aan iedereen begint te denken :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#23 Bericht door graddus »

Misschien is het dan al best als wij het voorbeeld blijven geven en gewoon rekening houden met onze omgeving (en ja we worden oud en nee dat wil niet zeggen dat we vroeger (en dus de jeugd nu) meer gelijk hadden..)

Gast

#24 Bericht door Gast »

Johan Clerx,
Johan Clerx schreef:Defensief rijden moet inderdaad een basisgewoonte zijn. Zelfs dan moet je al een goede dosis geluk hebben om geen ernstig ongeval te krijgen (vooral als je veel op drukke wegen moet rijden).

Ik denk dat iedere velomobilist regelmatig de "need for speed" voelt. Zelf probeer ik die te bewaren totdat ik langs een of ander kanaal aan het rijden ben. Wat niet wil zeggen dat ik af en toe ook niet zondig. Ik denk dat we allemaal "achteraf" wel eens iets denken in de trend van: "Oops, als uit dat straatje een auto was gekomen had ik der tegen gezeten" :oops:
Totdat je aan de kanaalkanten toch effie wil doortrappen. én ja, ons vader deed me net herinneren dat het slippertje van vandaag ook het natte kanaal kon betekenen :roll:

Op een recht kanaalweg, stuk tussen stelen en meerhout-sluis. Is er daar zo'n bedrijvigheid met bruin/zwart/wit zand / keien etc. Gelijk duinzand steekt/waait het zand daar de kanaalweg over richting kanaal. Soms half, soms vol .... Maar een dun laagje ....

Was toch behoorlijk aan het doortrappen, neem nu rond de 25km. Ben daar al onbezonnen 20x met de flevo-trike voorbij gereden, maar ineens slipt het voorwiel (gelijk bij een bukker het wiel achter in mul zand duwt en je zig-zagt). Dus als het Flevo-wiel vooraan scheef duikt en teurg grip krijgt, heb ik met een soort S-bocht-reflex de flevo-trike 90° van het kanaal pad zien gaan. én ik zag één der poten van een metalen mast naderen. De flevo-trike bolde uit, en kon hem nog naar rechts manouvreren, tenzij een tik van de poot van de mast :x

Vanaf het kanaalpad af te gaan, waren m'n voeten al lang niet meer op de trappers, kan je nog wat met de vooras kantelen om te draaien. Op een twee-wieler zou je er gelegen hebben.

Maar nog nooit zo hard verschoten van dat ligfietsje. én toch even met schrik die kanaalpaden bereden met lichte grint erover (semi verhard peinz ik). Had wel het geluk geen fietsers in de buurt te hebben op dat moment. én ik was aan het "Flevo-biken", dus handsfree <slik> Volgende keer handen aan de bak (alhoewel .....) en minderen.

Peter

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#25 Bericht door Johan Clerx »

Stan Wouters heeft ook eens heel veel geluk gehad langs het kanaal.
Was in de winter, had stevig gevroren en zijn Alleweder raakte aan het slippen. Kon hem met geen mogelijkheid meer onder kontrole krijgen. Is vol tegen een meerpaal gereden. Heeft daar heel veel geluk gehad. Er staat maar zo'n paal om de paar 100 meter.

Als je in het putteke van de winter met alleweder en al het kanaal in sukkelt ... 't is nog maar de vraag hoe je daar terug uit raakt.

Voorzichtig blijven is dus altijd en overal de boodschap.

Gast

#26 Bericht door Gast »

Johan Clerx schreef:Als je in het putteke van de winter met alleweder en al het kanaal in sukkelt ... 't is nog maar de vraag hoe je daar terug uit raakt.

Voorzichtig blijven is dus altijd en overal de boodschap.
De vraag is, stel je bent uit je alleweder (of van je ligfiets), hoe hijs je dat ding er terug uit :?: :?:

Iemand ervaring ermee ???

Peter

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#27 Bericht door de bakker »

stop uit het kanaal trekken en efkes wachten tot water is weggelopen zeker :lol:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#28 Bericht door Edje »

die katolieke roepen he, er was er toch eentje dat water kon splitsen :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#29 Bericht door marksje »

boonsp schreef:De vraag is, stel je bent uit je alleweder (of van je ligfiets), hoe hijs je dat ding er terug uit :?: :?:
Iemand ervaring ermee ???
Ja ikke:

1° Nie panikeren.
2° Op je kleinste vitesken zetten
en
3° blijven trappen totdat ge weer boven komt.

(vorige week nog op getraind)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#30 Bericht door graddus »

Voor de klimspecialisten, probeer het hellend vlak van Ronqueieres eens :twisted:

Plaats reactie