richtlijnen voor de drie- vierwieler

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
spruitje
General Manager
Berichten: 10329
Leeftijd: 40
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Woonplaats: Erembodegem
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

richtlijnen voor de drie- vierwieler

#1 Berichtdoor spruitje » ma 23 dec 2013, 11:24

Art. 82 : rijwielen en hun aanhangwagens

•82.1. Lichten en reflectoren.

•82.1.1.

1° De fietsen moeten altijd vooraan een niet-verblindend wit of geel licht en achteraan een rood licht voeren.
Het rode achterlicht moet 's nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.

2° De fietsen moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren.
Het lichtgevend gedeelte van de rode reflector moet afzonderlijk zijn van dit van het rode licht.

3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflecoren.

4° De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit :




- ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel.


- ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht.

- ofwel de combinatie van de twee voornoemde types.



5° Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, zijn de lichten, de reflectoren vooraan en achteraan, de reflectoren op de pedalen en de zijdelingse signalisatie niet verplicht voor:




a) de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een een diameter van ten hoogste 500 mm banden niet inbegrepen.


b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.

c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager acheraan hebben.


De fietsen, bedoeld onder b) en c) moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn.



•82.1.2.

1° De drie- en vierwielers moeten de voor fietsen voorgeschreven lichten voeren wanneer zij rijden tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter.

2° De driewielers met één voorwiel moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan twee rode reflectoren voeren.

3° De driewielers met twee voorwielen moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan één rode reflector voeren.

4° De vierwielers moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan twee rode reflectoren voeren.

5° De pedalen van de drie- en vierwielers moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren. •82.1.3. De door rijwielen getrokken aanhangwagens moeten altijd achteraan twee rode reflectoren voeren.

Zij moeten bovendien een rood licht voeren zodra hun omvang het rood licht van het rijwiel onzichtbaar maakt.

•82.1.4.

1° De lichten en reflectoren moeten zodanig geplaatst zijn dat geen enkel deel van het voertuig de doelmatigheid ervan vermindert.

Zij moeten altijd duidelijk zichtbaar zijn en goed uitkomen, alsook in goede staat van onderhoud en werking.

2° In geen geval mag het voertuig vooraan rode lichten of reflecoren en achteraan witte of gele lichten of witte reflectoren voeren.

3° De reflectoren mogen geen driehoekige vorm hebben. Zij moeten vast zijn aangebracht in een vlak, loodrecht op de lengteas van het voertuig.

4° Wanneer het voertuig vooraan twee witte reflectoren of achteraan twee rode reflectoren moet voeren, moeten de twee reflectoren dezelfde kleur, dezelfde vorm en dezelfde afmetingen hebben.

Ze moeten symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig en in hetzelfde vlak, loodrecht op deze as aangebracht zijn.

De buitenrand van het lichtgevend gedeelte van de twee reflectoren vooraan en achteraan moet zich zo dicht mogelijk en, in ieder geval, op ten hoogste, 0,10 meter van de buitenomtrek van het voertuig bevinden.

5° De reflectoren en retro-reflecterende stroken, die door dit artikel voorgeschreven of voorzien zijn, moeten overeenkomstig de door Ons vastgestelde normen goedgekeurd zijn, met uitzondering van de witte reflectoren vooraan en de gele of oranje reflectoren op de pedalen, aangebracht voor 1 januari 1985, alsmede van de retro-reflecterende stroken op de banden, aangebracht voor 1 januari 1985.

De rode reflectoren achteraan, aangebracht voor 1 januari 1985 en die niet goedgekeurd zijn, mogen bovendien bij de goedgekeurde rode reflectoren achteraan behouden blijven.

•82.2. Geluidstoestel.De rijwielen moeten uitgerust zijn met een geluidstoestel dat uit een bel bestaat die kan gehoord worden van op een afstand van 20 meter.

•82.3. Remmen.

•82.3.1. De fietsen moeten voorzien zijn van twee voldoend doelmatige remmen, de ene op het voorwiel werkend en de andere op het achterwiel.

De fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm mogen evenwel voorzien zijn van slechts één enkele doelmatige rem.

•83.3.2. De drie- en vierwielers moeten voorzien zijn van een voldoend doelmatige reminrichting.

•82.4. Afmetingen.

•82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.

•82.4.2. De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een fiets mag niet meer bedragen dan 1,00 meter.

•82.4.3. De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een drie- of vierwieler mag niet meer bedragen dan de breedte van het trekkend voertuig.

•82.5. De massa van de aanhangwagens door fietsen getrokken, mag niet meer bedragen dan 80 kg, lading inbegrepen.
Vragen over de site, meetoeren, .... info@ligfietsers.be

Gebruikersavatar
spruitje
General Manager
Berichten: 10329
Leeftijd: 40
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Woonplaats: Erembodegem
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#2 Berichtdoor spruitje » ma 23 dec 2013, 11:25

bedankt blackarmor, ff copy paste gedaan, ik dacht dat er ook ergens een wettekst circuleerde over de plaats van de drie-vierwieler op de rijweg? dat zou een mooie aanvulling zijn van deze topic
Vragen over de site, meetoeren, .... info@ligfietsers.be

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 2990
Leeftijd: 34
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Woonplaats: Tielt
Locatie: Tielt (wst-vl)
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#3 Berichtdoor bicky » ma 23 dec 2013, 14:43

wegcode schreef:Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg

9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.

De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.


"zonder motor" !! dus met elektrische ondersteuning mag je niet op het fietspad met je velomobiel/trike?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 2990
Leeftijd: 34
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Woonplaats: Tielt
Locatie: Tielt (wst-vl)
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#4 Berichtdoor bicky » ma 23 dec 2013, 23:08

Ik kreeg deze middag dit bericht nog in mijn digitale brievenbus
sailor11647 schreef:Onderwerp: richtlijnen voor de drie- vierwieler

bicky schreef:
"zonder motor" !! dus met elektrische ondersteuning mag je niet op het fietspad met je velomobiel/trike?

de wegcode schreef:2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
dus met een electrische motor kleiner dan 0,25 kW val je onder dezelfde regels

Gebruikersavatar
CapoJan
ploegleider
Berichten: 2103
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#5 Berichtdoor CapoJan » di 10 jan 2017, 20:59

Rekening houdend met de informatie van Brechtix (politierechtbank n.a.v. een in beslag genomen snelle e-VM) blijft een ondersteunde velomobiel een rijwiel, ongeacht het vermogen en de snelheid. Dat betekent, anders gezegd, dat de grenzen van max 25 km/u ondersteund en 250 W niet gelden.
Flevobike E-Orca - Challenge Seiran 24
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
Kopman
Berichten: 701
Leeftijd: 38
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Woonplaats: waregem
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#6 Berichtdoor fcapri » di 10 jan 2017, 21:21

er zijn wel meerdere regels waar belgie over de schreef gaat.
oa over het verplicht hebben van een COC voor een speed pedelec, europa zegt dat niet en in NL heb je dat ook niet nodig.

belgie zal wel teruggefloten worden met hun extra strenge regels. want in duitsland en nederland zijn speed pedelec kits volledig legaal, en in belgie kan je ze absoluut niet inschrijven zonder COC van de fabrikant (voor de gehele fiets). je nr plaat wordt gekoppeld aan het COC. het toeval wil dat ik deze zomer misschien met een speed pedelec ga werken (als de fietsvergoeding tegen dan al uitgebreid is), dus heb de wetten al goed nagepluisd

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 2502
Leeftijd: 50
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Woonplaats: Gent
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#7 Berichtdoor Ronnius » di 10 jan 2017, 21:41

CapoJan schreef:Rekening houdend met de informatie van Brechtix (politierechtbank n.a.v. een in beslag genomen snelle e-VM) blijft een ondersteunde velomobiel een rijwiel, ongeacht het vermogen en de snelheid. Dat betekent, anders gezegd, dat de grenzen van max 25 km/u ondersteund en 250 W niet gelden.

Geldt dat ook voor een open trike, want hier wordt steeds over de velomobiel gesproken?

Daarbij denk ik aan de Scorpion die bij ligfiets.net staat en niet ingeschreven raakt.
Als je dit doortrekt zou die eigenlijk zo de weg op mogen en compleet legaal zijn.
--> liggend fietsen <--

Every Tuesday is SUPER Tuesday

fcapri
Kopman
Berichten: 701
Leeftijd: 38
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Woonplaats: waregem
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#8 Berichtdoor fcapri » wo 11 jan 2017, 6:24

in de wet zijn dat allemaal rijwielen. dus een open trike is niks verschillend met een velomobiel

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 4935
Leeftijd: 46
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Woonplaats: Ruiselede
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#9 Berichtdoor eeuwige reiziger » wo 11 jan 2017, 14:58

fcapri schreef:er zijn wel meerdere regels waar belgie over de schreef gaat.
oa over het verplicht hebben van een COC voor een speed pedelec, europa zegt dat niet en in NL heb je dat ook niet nodig.

belgie zal wel teruggefloten worden met hun extra strenge regels. want in duitsland en nederland zijn speed pedelec kits volledig legaal, en in belgie kan je ze absoluut niet inschrijven zonder COC van de fabrikant (voor de gehele fiets). je nr plaat wordt gekoppeld aan het COC. het toeval wil dat ik deze zomer misschien met een speed pedelec ga werken (als de fietsvergoeding tegen dan al uitgebreid is), dus heb de wetten al goed nagepluisd


In Duitsland moet je voor een rijwiel 45 km/u een zogenaamde Gutachten kunnen voorleggen. Op dat vlak is België heus niet strenger dan de omringende landen. Wel blijft homologatie in België een stuk ingewikkelder en stroever dan bijvoorbeeld bij onze oosterburen.

Natuurlijk gaat het er in Nederland iets anders aan toen, doordat kenteken en voertuig onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Bij ons niet. In België moet je nu eenmaal een ander kenteken aanvragen als het voertuig van eigenaar wisselt. Koop je in Nederland een speedelec, dan krijg je er onmiddellijk een nummerplaat bij.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & Thorax Tangens

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2169
Leeftijd: 60
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Woonplaats: Gits
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#10 Berichtdoor marksje » ma 16 jan 2017, 22:22

fcapri schreef:er zijn wel meerdere regels waar belgie over de schreef gaat.
oa over het verplicht hebben van een COC voor een speed pedelec, europa zegt dat niet en in NL heb je dat ook niet nodig.

belgie zal wel teruggefloten worden met hun extra strenge regels. want in duitsland en nederland zijn speed pedelec kits volledig legaal, en in belgie kan je ze absoluut niet inschrijven zonder COC van de fabrikant (voor de gehele fiets). je nr plaat wordt gekoppeld aan het COC. het toeval wil dat ik deze zomer misschien met een speed pedelec ga werken (als de fietsvergoeding tegen dan al uitgebreid is), dus heb de wetten al goed nagepluisd


Tegen een "strengere" wetgeving zal Europa nooit reageren, wel tegen een minder strenge wetgeving. bvb Bromfietsen die max 25 km/uur kunnen, zul je in de meeste Europese landen niet vinden; België heeft daar zijn eigen unieke wetgeving rond (tot ergernis van de bromfietsfabrikanten die allerlei kunstgrepen moeten uitvinden om die rotdingen maar 25 km/uur te laten rijden #-o ).
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa
Woonplaats: Rossiya

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#11 Berichtdoor scuri » di 17 jan 2017, 0:00

fcapri schreef:
er zijn wel meerdere regels waar belgie over de schreef gaat.


waar allemaal?

fcapri schreef:
oa over het verplicht hebben van een COC voor een speed pedelec, europa zegt dat niet en in NL heb je dat ook niet nodig.


De EU 168/2013 gaat juist wél over de typegoedkeuring, dus COC. Begrijp ik dus niet goed, kan je dat wat verduidelijken?

fcapri schreef:
belgie zal wel teruggefloten worden met hun extra strenge regels. want in duitsland en nederland zijn speed pedelec kits volledig legaal, en in belgie kan je ze absoluut niet inschrijven zonder COC van de fabrikant (voor de gehele fiets). je nr plaat wordt gekoppeld aan het COC. het toeval wil dat ik deze zomer misschien met een speed pedelec ga werken (als de fietsvergoeding tegen dan al uitgebreid is), dus heb de wetten al goed nagepluisd


De EU-verordening 168/2013 laat de verkeerswetgeving volledig ongemoeid. Daar zit misschien de knoop.
Een ombouwkit voor S-Pedelecs kan men m.i. in BE wel legaliseren alover de politie die PV opmaakt en daarmee gaat men naar de DIV. (En blijft men op max. 25 km/h, concreet 27,5 km/h, is er helemaal geen vuiltje aan de lucht.)
Maar ja, gans dat wettelijk boeltje blijft crap, het klopt langs geen kanten. Men wil krampachtig de auto blijven priviligeren en men is totaal de kluts kwijt door dat e-assist geweld. Gepakt in het kruis op milieuvriendelijke snelheid, die ze kost wat kost willen voorbehouden aan... wederom de auto - we zien reeds de eerste symptomen daarvan. Maar men zal er niet geraken en het zal richting waterstof gaan i.c.m. elektriciteit.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 4935
Leeftijd: 46
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Woonplaats: Ruiselede
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#12 Berichtdoor eeuwige reiziger » di 17 jan 2017, 0:37

scuri schreef:Maar ja, gans dat wettelijk boeltje blijft crap, het klopt langs geen kanten. Men wil krampachtig de auto blijven priviligeren en men is totaal de kluts kwijt door dat e-assist geweld. Gepakt in het kruis op milieuvriendelijke snelheid, die ze kost wat kost willen voorbehouden aan... wederom de auto - we zien reeds de eerste symptomen daarvan. Maar men zal er niet geraken en het zal richting waterstof gaan i.c.m. elektriciteit.


Ik weet echt niet of het allemaal zo negatief moet worden ingevuld. Bij de nieuwe regelgeving kan er ongetwijfeld wel het een en ander aangemerkt worden, maar is het nu al kommer en kwel?

Je koopt een speedelec voor een bedrag tussen 3.000 en 6.000 euro, je telt welgeteld 30 euro neer voor in inschrijving en je sluit een overeenkomstige verzekering af (bij trapondersteuning volstaat de familiale: voor de meeste mensen dus een nuloperatie). Blazen we de hele zaak niet een beetje op?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & Thorax Tangens

fcapri
Kopman
Berichten: 701
Leeftijd: 38
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Woonplaats: waregem
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#13 Berichtdoor fcapri » di 17 jan 2017, 12:32

en daar zit het hem, waarom moet een speedpedelec tussen 3000-6000€ kosten?
een electrische scooter kost in china 248€, scooter dus, geen fiets.
een ombouwkit in belgie heb je al vanaf een 700€. dus mijn MTB thuis bouw ik voor 700€ om naar electrisch, inclusief de motor, kabelboom, controller, display en accu.

wil je jouw ombouwkit legaliseren in belgie, moet je een hele procedure doorlopen om een COC te krijgen, en dat kost een pak geld. als ze in belgie op deze manier altijd de zaken gaan aanpakken, zal er nooit geen vooruitgang zijn naar milieuvriendelijk rijden.
bv het ombouwen van een auto naar electrisch, wordt veel gedaan in america en buitenland, in belgie is het onmogelijk. tenzij ge een buitenlandse wagen koopt, in buitenland ombouwt en dan importeerd.
hier iets verder dan waar ik nu zit is er iemand bezig met een ombouw (hij had een achterdeurtje gevonden door een aangepaste auto om te bouwen, dan heb je namelijk 2 constructeurs, en slechts 1 moet toestemming geven. dit achterdeurtje is helaas ook al gedicht, het is dus zijn laatste omgebouwde auto). gewoon al de EMC test voor zijn omgebouwde auto kost 6000€. reken daar dan nog 3-4000€ bij voor de controller en de motor, 8-10 000€ voor het accupakket... het is al de moeite niet meer om aan te beginnen.
ik ben al een 10tal jaar bezig om een escort mk2 electrisch te kunnen maken (die auto heeft een gietijzeren motor en versnellingsbak en weegt compleet 760kg, die kan je electrisch maken en LICHTER uitkomen dan origineel, wat altijd een pluspunt is voor electrische voertuig. ook het voertuig zelf leent zich ideaal toe om om te bouwen (motor vooraan, grote versnellingsbak tunnel, achterwiel aandrijving.). electromotor op de achteras in de tunnel, controller vooraan in de tunnel, motorruim geschikt voor batterijen.
het is gewoon ONMOGELIJK die in belgie om te bouwen, omdat het reeds een belgisch voertuig is.
ben al 2jaar bezig om een zelfbouw electrische brommer legaal op de baan te krijgen. ik ben speciaal van een honda novio vertrokken omdat die geen gelijkvormigheid hebben. krijg dat spel niet verzekerd want de verzekering zegt: niet conform het GVA (wat er niet is), ik moet toestemming krijgen van honda. honda importeur geeft geen toestemming en weigerd te geloven dat er brommers zijn zonder GVA (van VOOR 1974). ik zou een gepensioneerde verkoper moeten gaan zoeken die kan bevestigen dat die brommers destijds verkocht werden met enkel een framenummer.
heb dan BFOV gecontacteerd, die zeggen ook dat het in belgie onmogelijk is.
ik kan dus alles verwijderen, heel de motor/controller/accu eruit gooien, een vervuilende verbrandsmotor erinsteken en dan mag ik legaal en goedkoop rondtuffen

fcapri
Kopman
Berichten: 701
Leeftijd: 38
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Woonplaats: waregem
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#14 Berichtdoor fcapri » di 17 jan 2017, 12:39

marksje schreef:
Tegen een "strengere" wetgeving zal Europa nooit reageren, wel tegen een minder strenge wetgeving. bvb Bromfietsen die max 25 km/uur kunnen, zul je in de meeste Europese landen niet vinden; België heeft daar zijn eigen unieke wetgeving rond (tot ergernis van de bromfietsfabrikanten die allerlei kunstgrepen moeten uitvinden om die rotdingen maar 25 km/uur te laten rijden #-o ).


compleet nutteloos dus. want die strengere wetgeving mag toch niet opgelegd worden aangezien de europese boven de belgische staat.
stel nu nog maar de rijwielen. belgie zegt dat een E-rijwiel max 25km/h en max 250watt is. europa legt die regels niet op en zegt dat een rijwiel ongeacht de motor altijd een rijwiel blijft.
je hebt nu een 100W rijwiel die 36km/h kan (door zijn aerodynamica), in belgie pakken ze u en nemen ze de 'illegale' fiets in beslag. echter volgens de europese verordering blijft het een rijwiel en ga je vrijuit. wat is dan het nut van een strengere wetgeving?

@ scuri: in het buitenland kan je gewoon je fiets inschrijven als speed pedelec met de technische fische van de motor (typegoedkeuring van een onderdeel of technische eenheid). belgie hanteerd de typekeuring voor het complete voertuig en dat COC is gekoppeld aan de inschrijving. een standaard fiets met een gekeurde ebike motor kan je in be niet inschrijven omdat die standaard fiets geen COC heeft.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa
Woonplaats: Rossiya

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#15 Berichtdoor scuri » di 17 jan 2017, 20:38

eeuwige reiziger schreef:
Ik weet echt niet of het allemaal zo negatief moet worden ingevuld. Bij de nieuwe regelgeving kan er ongetwijfeld wel het een en ander aangemerkt worden, maar is het nu al kommer en kwel?


Yep, allemaal kommer en kwel want men heeft alles zo krom als een komkomm.., neen als een banaan gemaakt. Men komt dat te weten door de EU-verordening uit te pluizen en de vele discussies illustreren voldoende.

eeuwige reiziger schreef:
Je koopt een speedelec voor een bedrag tussen 3.000 en 6.000 euro, je telt welgeteld 30 euro neer voor in inschrijving en je sluit een overeenkomstige verzekering af (bij trapondersteuning volstaat de familiale: voor de meeste mensen dus een nuloperatie). Blazen we de hele zaak niet een beetje op?


Doordat er coc-plicht is, een complete overkill, zal een S-Pedelec duur blijven, uiteindelijk is en blijft het een tussenvorm zoals elke elektr. fiets, hij kan enkel ietske sneller and that's it. Daarom heeft de EU zelve zich in bochten moeten wringen om dit als een echte bromfiets te bestempelen, er is een hele resem technische uitzonderingen opgenomen en desondanks wordt deze in negatieve zin opgewaardeerd naar een bromfiets. Plus een pak nadelen: blijvend duur, wegvallen fietsvergoeding (dus investering naar de vaantjes), rijbewijs, inschrijving/nrplaat, niet overal mogen fietsen, geen zwakke weggebruiker bij ongeval, vanaf men een gashendel heeft tot zelfs maar 3 à 5 km/h is er BA-verzekeringsplicht, enz.
U moet dit in het groot en het breed bekijken, niet in de marge met de puntjes die je opsomt: het is een 1-0 voor de autolobby en een milieuvriendelijke toekomst in de prullenmand. Dat men eens begint met een klare en duidelijke visie en een duurzaam veilig verkeer vooropstelt zonder de autosector ter wille te zijn. En het startpunt is: àlle e-assist rijwielen bekijken als tussenvormen, deze een aparte erkenning geven en ze vooruitschuiven als daadwerkelijk milieuvriendelijk want dat zijn ze de facto. Vandaaruit finetunen en het ganse mobiliteitsbeleid heroriënteren. Maar het is vijgen na pasen. Dus stappen een aantal S-Pedeleccers terug in de auto. Het ís dus àl opgeblazen.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:47, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Veiligheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast