Pagina 7 van 11

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: do 24 dec 2015, 17:14
door Peter J
Naar mijn bescheiden mening rammelt de verkeerswetgeving aan alle kanten, is ook niet verwonderlijk als je weet dat sommige artikels nog stammen uit de tijd van Napoleon.
Waar ik echter nog minder gerust in ben is een nieuwe wegcode, dit in verband met de fratsen die de hedendaagse politici op alle vlakken uithalen, ik denk dat het er niet beter
op gaat worden ondanks alle zogezegde specialisten op vlak van verkeer en wetgeving...

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: do 24 dec 2015, 18:23
door CapoJan
Ik verwacht dat de specialisten er een gedegen werkstuk van kunnen maken, dat de politici daarna grondig zullen verknoeien, op basis van 'maatschappelijk draagvlak'. Lees: er zullen zoveel amendementen en wijzigingen aan toegevoegd worden, dat een kat er haar jongen niet meer in vindt. Niets anders dan wat het nu is, dus.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: do 24 dec 2015, 23:50
door trikelover
Politiek heeft enkel nog te maken met populariteit en niks meer met echte beslissingen. Als je als politieker tegenwoordig onpopulair maatregelen neemt word dit afgestraft bij de verkiezingen en dat willen ze niet want voor wat ze moeten doen verdienen ze zeer goed geld.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 22:18
door eeuwige reiziger
Peter J schreef:Naar mijn bescheiden mening rammelt de verkeerswetgeving aan alle kanten, is ook niet verwonderlijk als je weet dat sommige artikels nog stammen uit de tijd van Napoleon.
Wat dat betreft, is onze wetgeving inderdaad een waar museum. Bijvoorbeeld dat artikel van het gerechtelijk wetboek waar de wetgever het heeft over zaken die een deurwaarder niet in beslag mag nemen, nl. een koe, varken, stro... Of de artikelen in de wegcode over gespannen. Daar wordt gesproken over een mallejan. De enige mallejan die ik in mijn leven hebt gezien, staat in het museum Bulskampveld in Beernem... Om dan nog te zwijgen over die totaal oubollige bepalingen als het de jaagpaden betreft.
Peter J schreef:Waar ik echter nog minder gerust in ben is een nieuwe wegcode, dit in verband met de fratsen die de hedendaagse politici op alle vlakken uithalen, ik denk dat het er niet beter
op gaat worden ondanks alle zogezegde specialisten op vlak van verkeer en wetgeving...
Hopelijk heeft de SGVV van vorig jaar toch iets opgeleverd. Wel blijft het onzeker wat de politici er uiteindelijk van zullen maken, zoals CapoJan ook al opmerkte.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: do 03 mar 2016, 22:04
door janV
R is het massamiddelpunt, in boerentaal gewoon het zwaartepunt _ in fysica of wiskundige taal, zie wikapi
Het massamiddelpunt wordt gedefinieerd als:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Baanimpulsmoment
https://nl.wikipedia.org/wiki/Massamiddelpunt

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: do 03 mar 2016, 22:13
door janV
Ah, goe dan gaan al die racefietsen die me al lachend voorbijsteken _ ge weet wel die met zo'n electrisch motortje verstopt in hun zadelbuis _ zich kenbaar moeten maken en gaan die ook zo een joekel van fietsplaat moeten monteren (en die weegt zeker 180 gram, die gaan blij zijn :D )

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: vr 04 mar 2016, 8:58
door bicky
Om even paar misverstanden/geruchten uit de wereld te helpen.
Mijn collega rijd met een speed pedelec.
Hij houd zijn gegevens bij met strava.
Blijkt daaruit dat hij tss de 38km/u en 42km/u gemiddeld rijd
Je hoort soms dat die topsnelheden van 45km/u maar reclame zijn
Of je leest dat de gemiddelde snelheid niet veel hoger is dan bij een standaard elektrische fiets.
maar niets blijkt minder waar

Dit is een elektrische brommer vermomd in fietsvorm.

Hij heeft bij zijn familiale verzekering gevraagd of hij verzekerd is bij een ongeval met derden en deze hebben zwart op wit bevestigd dat hij is verzekerd.
gemiddelde snelheid.JPG
speed pedelec.JPG

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: vr 04 mar 2016, 9:20
door eeuwige reiziger
bicky schreef:Om even paar misverstanden/geruchten uit de wereld te helpen.
Mijn collega rijd met een speed pedelec.
Hij houd zijn gegevens bij met strava.
Blijkt daaruit dat hij tss de 38km/u en 42km/u gemiddeld rijd
Je hoort soms dat die topsnelheden van 45km/u maar reclame zijn
Of je leest dat de gemiddelde snelheid niet veel hoger is dan bij een standaard elektrische fiets.
maar niets blijkt minder waar

Dit is een elektrische brommer vermomd in fietsvorm.
Dat kan echt wel tellen! Niets minder dan een raket op twee wielen! :-$

Toch een beetje nuanceren natuurlijk. Hier gaan dezelfde opmerkingen op als bij een velomobiel: gemiddelde snelheid wordt heel sterk bepaald door je traject. Een blik op de kaartjes doet me vermoeden dat de dagelijkse reisweg van je collega langs Aalter-Hansbeke-Nevele-Deurle-Eke gaat. Veel snelle verbindingen: vlotte N-wegen, jaagpad en fietspad langs een spoorweg. Niet altijd even schilderachtig, maar menig velomobielrijder zou voor zo'n traject wel willen tekenen.

Denk je niet?!

bicky schreef: Hij heeft bij zijn familiale verzekering gevraagd of hij verzekerd is bij een ongeval met derden en deze hebben zwart op wit bevestigd dat hij is verzekerd.
Sommige verzekeringsmaatschappijen interpreteren artikel 2.15.1 inderdaad op zo'n wijze dat ze menen dat de snelle pedelec niet onder de verzekeringsplicht valt. Het probleem is evenwel dat de overheid het ogenschijnlijk anders ziet en de verplichting heeft uitgevaardigd dat dergelijke fietsen (categorie L1e) als klasse B moeten worden ingeschreven.

Juridisch zit je toch in een donkergrijze zone: rondrijden met een fiets die ingeschreven is als bromfiets klasse B zonder dat je een overeenkomstige verzekering op zak hebt. #-o

http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer ... romfietsen
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit- ... sche-fiets

Ik vraag me echt af wat dit zal geven als er onder de huidige regels ooit een zaak voor de rechtbank zal komen. Op dat vlak hangt de Belgische wetgeving immers met haken en ogen aan elkaar. Waarom had men niet eens de moeite genomen over het muurtje te piepen? Bij onze oosterburen is dat allemaal naar spreekwoordelijke "deutsche Gründlichkeit" geregeld. Bij ons dan weer is het met de Franse slag gedaan... ](*,)

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: vr 04 mar 2016, 10:45
door bicky
eeuwige reiziger schreef: Toch een beetje nuanceren natuurlijk. Hier gaan dezelfde opmerkingen op als bij een velomobiel: gemiddelde snelheid wordt heel sterk bepaald door je traject. Een blik op de kaartjes doet me vermoeden dat de dagelijkse reisweg van je collega langs Aalter-Hansbeke-Nevele-Deurle-Eke gaat. Veel snelle verbindingen: vlotte N-wegen, jaagpad en fietspad langs een spoorweg. Niet altijd even schilderachtig, maar menig velomobielrijder zou voor zo'n traject wel willen tekenen.
Denk je niet?!
Neen, ik denk van niet.

Met een brommer/auto heb je ook een goed traject nodig voor een goede gemiddelde snelheid.
Mijn auto gemiddelde snelheid is 45km/u over afstand van 500km en bij geen gebruik van autostrades.

Het gaat erom dat de gemiddelde snelheid wel een idee geeft over de algemene snelheid die je kan rijden, ongeacht het parkoer.
Er wordt soms gesuggereerd dat je nooit 45 kan rijden met een speed pedelec. Dat is hierbij ontkrachtigd.
Ik heb een kort stuk gereden met zijn fiets en dat ding trekt nogal op.

Met een velomobiel moet je al goed doortrappen om een gemiddelde snelheid van 40km/u te halen.
Mijn naar huis record was 37km/u over een afstand van 32km
Daarvoor moest ik hier en daar al op de baan rijden om de hoge snelheid te kunnen aanhouden.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: vr 04 mar 2016, 11:18
door eeuwige reiziger
bicky schreef: Het gaat erom dat de gemiddelde snelheid wel een idee geeft over de algemene snelheid die je kan rijden, ongeacht het parkoer.
Er wordt soms gesuggereerd dat je nooit 45 kan rijden met een speed pedelec. Dat is hierbij ontkrachtigd.
Ik heb een kort stuk gereden met zijn fiets en dat ding trekt nogal op.
Dat wil ik best geloven! Alwetende vriend Google wist me enkele leuke dingetjes over de fiets van je collega te vertellen. Zo lees ik dat die fiets zomaar eventjes 90 nm :shock: :shock: :shock: aan vermogen biedt. Wel, dat is gewoonweg enorm. #-o Die fiets is echt niet de doorsnee snelle pedelec. Dergelijke fietsen zitten zelfs niet het gamma van bekende spelers als Kalkhoff en Flyer, terwijl de kleinere fietsbouwers zich meestal beperken tot 60 nm.

Kortom, je hebt snelle elektrische fietsen, maar ook regelrechte fietsraketten. Ik zou ze toch niet allemaal op dezelfde hoop willen gooien. Een F-35 is ook van een ander soortelijk gewicht dan een F-16, niet?!

bicky schreef:Met een velomobiel moet je al goed doortrappen om een gemiddelde snelheid van 40km/u te halen.
Mijn naar huis record was 37km/u over een afstand van 32km
Daarvoor moest ik hier en daar al op de baan rijden om de hoge snelheid te kunnen aanhouden.
Ongetwijfeld, maar je traject beïnvloedt uiteindelijk toch je gemiddelde snelheid. Veel draai en keer, een pak kruispunten, lintbebouwing met veel opritten... Uit ervaring weet je, net als ik, dat het er allemaal voor kan zorgen dat je snelheid enorm naar beneden wordt geduwd. Met een velomobiel gaat al dat voortdurend vertragen en optrekken na enige tijd toch je kleren zitten. Je persoonlijke batterij wordt leeggezogen.

En ja, als doorsnee fietser zullen we wel geen constant vermogen kunnen leveren zoals die Specialized! Zelfs een Sven Nys haalt dat niet. Over de duizelingwekkende cijfers van een Cancellara zal het maar niet hebben. Vrij onduidelijk hoe eerlijk hij indertijd het spel heeft gespeeld... :roll:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: vr 04 mar 2016, 22:07
door bicky
eeuwige reiziger schreef:Die fiets is echt niet de doorsnee snelle pedelec. Dergelijke fietsen zitten zelfs niet het gamma van bekende spelers als Kalkhoff en Flyer, terwijl de kleinere fietsbouwers zich meestal beperken tot 60 nm.

Kortom, je hebt snelle elektrische fietsen, maar ook regelrechte fietsraketten. Ik zou ze toch niet allemaal op dezelfde hoop willen gooien. Een F-35 is ook van een ander soortelijk gewicht dan een F-16, niet?!
Waar trek je de grens?
Bij iets dat je kan meten. het vermogen en de snelheid.
net zoals het nieuwe wetsvoorstel voorschrijft

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: vr 04 mar 2016, 22:20
door eeuwige reiziger
bicky schreef: Waar trek je de grens?
Bij iets dat je kan meten. het vermogen en de snelheid.
net zoals het nieuwe wetsvoorstel voorschrijft
Goede vraag. Juist daarom vind ik de wetgeving onsamenhangend. Waar trekken ze de grens bij wagens bijvoorbeeld? Alvast niet op snelheid en al evenmin op vermogen. Onze Dacia Logan MCV beschikt over slechts 85 pk. Vergelijk dat eens met een wagen als de Audi SQ7. In dieselversie zomaar eventjes goed voor meer dan 400 pk! En toch rijden ze alle twee over dezelfde weg...

We zouden daar nog lang over kunnen filosoferen, maar ik wil een belangrijk punt aanhalen dat vaak ondergesneeuwd wordt. Rij je met een snelle pedelec, dan ben je niet langer een zwakke weggebruiker. Nochtans zie ik niet echt in hoeveel "sterker" een e-fietser hier uitkomt.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: za 05 mar 2016, 13:09
door Pleeboy
In mijn ogen blijft het een fiets waar je zeiknat op wordt, verkleumt van de kou (zeker als je de motor al het werk laat doen), en waar je kont op zeer doet als je er lang moet opzitten.
Tot zo ver mijn opvatting, maar het is wel een goed alternatief voor een extra auto in de file... Maar als je met een VM begint door te stampen mag je gewoon de weg op om geen kwetterende meisjes of zwalpende oudjes te rammen op het fietspad. Een mini-bel op een opgefokte MTB doet op dat moment niets...
Ik bedoel maar: als mensen er verantwoord mee omgaan is er geen probleem, maar anders kan het wel eens problemen geven...
Ik anticipeerde vroeger ook niet genoeg op mijn koersfiets, met 2 aanrijdingen tot gevolg, ik denk dat ik hetzelfde zou doen op zo'n fiets. Met mijn liggers heb ik nog nooit dat probleem gehad (want het zinnetje "ze kijken niet naar mij" speelt constant op de achtergrond)

Qua belofte familiale verzekering: de verzekering kan wel zeggen, of zelfs schrijven: wij beschouwen het als een fiets dus u bent verzekerd, maar als de politie op hun PV schrijven dat het om een gemotoriseerde fiets gaat met een vermogen groter 0,25kW, die sneller gaat dan 25 km/u, mag/zal die verzekering het niet meer beschouwen als een gewone fiets.

Vroeger mocht ik van mijn verzekinsAGENT ook gewoon mijn omnium verzekerde auto uitlenen, een belletje naar hem om te verwittigen was genoeg zei hij, totdat mijn vriend mijn auto licht beschadigde: vriend heeft toen de schade aan mijn auto mogen betalen. Hij beschouwde de niet zo heldere wettekst in mijn voordeel, totdat het op centen aankwam, dan nam de verzekeringsMAATSCHAPPIJ het over en was het noppes...

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: za 05 mar 2016, 22:44
door bicky
wat denken jullie dan van de ErockIT? http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5272154
Rijd 80 km/u :shock:

Is het een elektrische motorfiets met pedalen?
of is het een elektische fiets met veel te grote motor?
9528_250608110129.png

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: za 05 mar 2016, 23:33
door rik
bicky schreef:wat denken jullie dan van de ErockIT?
Waanzin! :shock: