Pagina 10 van 11

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: za 13 aug 2016, 23:26
door eeuwige reiziger
fcapri schreef:zijn er trouwens ook geen speed-elecs met een gashendel? ik denk vooral dat daar het probleem zit. de wetgever heeft die fietsen gecatalogeerd als bromfiets. en dan komt het probleem naar boven met de speed-elecs die ook ondersteuning leveren tot 45km/h waarbij je moet blijven trappen (lees: ronddraaien met pedalen).
Ja, fietsen met een gashendel bestaan, maar worden niet beschouwd als "pedelec" (tenzij het enkel gaat om een hendel die je bij het begin aanstuurt). Pedelec staat immers voor "pedal electric cycle". Waar jij over spreekt, zijn "e-bikes".
de vraag blijft alleen, ben je nog aan het fietsen en helpt de motor, of ben je aan het 'brommeren' en helpt de fietser???
de eerste is een fiets, de 2de is zoals de solex van vroeger.
om 45km/H te halen op vlakke baan zonder wind, heb je al dik 400Watt nodig. bij de minste wind ga je boven de 500Watt. WIE kan dat aanhouden behalve pro renners?
als je dan als gewone fietser zelf 100watt levert, en de motor geeft de overige +400watt, dan ben je eigenlijk niet meer aan het fietsen hé, maar draai je mee met de motor
Natuurlijk helpt de ondersteuning. Daar is toch niet de minste twijfel over: het is immers een fiets met een motortje. Je trapt en de motor gooit er nog wat kracht bovenop. Hoeveel die kracht bedraagt, hangt van de motor af, van het aandrijvingssysteem maar ook van de instellingen. Bij de meeste fietsen kan je immers je ondersteuningsgraad regelen (trapsgewijs van 0% tot 100%).
solex bestond vroeger ook met veel kleinere motoren die NIET in staat waren de snelheid aan te houden. tenzij je aan 10km/h wou tuffen. die waren niet allemaal 49cc, maar t begon met die hele kleine motortjes aan het achterwiel (ik dacht 27cc?). wel verzekering, wel helm, geen rijbewijs nodig (vandaar de benaming nog van klasse A 25cc en klasse B max 49cc. uiteindelijk kwam alles op 49cc en werd een klasse A begrensd op 25km/h zodat je geen rijbewijs nodig had en klasse B 45km/h MET rijbewijs
Mijn vrouw heeft jaren met een bromfiets, een Honda Wallaroo, gereden. Zonder helm. De helmplicht is immers maar ingevoerd in 2002. Met een Solex kon je voor die tijd ook probleemloos zonder helm rondtuffen.

Die Wallaroo was trouwens een merkwaardig ding: vanuit koude toestand gestart kon je maar 25 halen, maar eens goed warm gedraaid perste je er moeiteloos een hogere snelheid uit.
hier onderaan staat een schoon overzicht van de soorten electriche fietsen, en ik kan best begrijpen dat de wetgever met de handen in het haar zit met die snelle fietsen.
In de praktijk wordt dat herleid tot twee categorieën. De pedelec tot 25 km/u en de speed pedelec tot 45 km/u. Al de rest is weinig van tel, daar nauwelijks voorkomend.

ik kom bijna elk ochtend de politie tegen, ze zien mij, en ze rijden door. nog nooit tegen gehouden.
ook de wijkagent die me tegen kwam op zijn fiets, zei goeiedag en reed verder. t hangt er vanaf hoe je je gedraagd. als je aan 60km/h door bebouwde kom scheurt, dan gaan ze je eens willen controlleren. doe je dat aan 30-40km/h, dan stoppen ze je misschien eens om te weten wat dat ding is.
als er nog meer van die eVM's gepakt worden met ondersteuning tot dik boven de 60km/h, dan gaan we meer en meer control krijgen, want die interne nota zal doorgestuurd worden naar andere corpsen.
en dan zal het gevolg inschrijving, keuring, en verzekering verplicht worden voor eVM's (trouwens keuring komt er ook aan voor brommers, k zie die pedelecs al op de keuring staan...
Blaas je hier de zaken niet op? Hoeveel van die "velomobielen met ondersteuning tot dik boven de 60" zouden er wel zijn? Ik ken er eerlijk gezegd geen enkele. Er is daar vorig jaar wat gedoe geweest rond een velomobiel die door de politie aan een test werd onderworpen, maar nadien bleek dat de media het verhaal duchtig hadden opgeklopt.

En trouwens, wat wilt men eigenlijk? Ruimte voor alternatieve verplaatsingsmodi of terug naar wat als conventioneel doorgaat? Willen we nog meer wagens op onze wegen of geven we ook ruimte aan mobiliteitsoplossingen die minder plaats innemen? Ik zie mensen 's ochtends veel liever met een snelle pedelec naar het werk rijden, dan in een wagen waarin enkel de bestuurder zit.

Laten we toch niet vervallen in hokjesdenken met aan de ene kant "de echten, de zuiveren", die op eigen spierkracht rijden, tegenover "de onzuiveren" die op de een of andere wijze ondersteund fietsen. Soms lijkt het erop dat we nog liever hebben dat die laatste groep weer achter het stuur van hun wagen kruipt dan dat we ze als fietsers tot de onzen rekenen. Dat is toch niet de bedoeling, niet?! Of toch?!

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 7:29
door rik
fcapri schreef:ik kom bijna elk ochtend de politie tegen, ze zien mij, en ze rijden door. nog nooit tegen gehouden.
ook de wijkagent die me tegen kwam op zijn fiets, zei goeiedag en reed verder. t hangt er vanaf hoe je je gedraagd. als je aan 60km/h door bebouwde kom scheurt, dan gaan ze je eens willen controlleren. doe je dat aan 30-40km/h, dan stoppen ze je misschien eens om te weten wat dat ding is.
als er nog meer van die eVM's gepakt worden met ondersteuning tot dik boven de 60km/h, dan gaan we meer en meer control krijgen, want die interne nota zal doorgestuurd worden naar andere corpsen.
en dan zal het gevolg inschrijving, keuring, en verzekering verplicht worden voor eVM's (trouwens keuring komt er ook aan voor brommers, k zie die pedelecs al op de keuring staan...
De nagel op de kop volgens mij. Van het moment dat het negatief in de gazet komt beginnen politiekers pas te reageren. Dan worden er wetten gemaakt door mensen die meestal niet weten waar ze mee bezig zijn en wij zitten met de miserie!

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 7:58
door eeuwige reiziger
rik schreef: De nagel op de kop volgens mij. Van het moment dat het negatief in de gazet komt beginnen politiekers pas te reageren. Dan worden er wetten gemaakt door mensen die meestal niet weten waar ze mee bezig zijn en wij zitten met de miserie!
Regelgeving hoeft evenwel niet per se negatief te zijn. In Duitsland en Oostenrijk bestaat er al vele jaren een degelijk wettelijke regeling die toelaat om hoger ondersteunde velomobielen rechtmatig in het verkeer te brengen. Lohmeyer van Akkurad biedt dergelijke velomobielen aan (500Watt, 45 km/u). Je gaat trouwens niet zomaar de weg op, want dergelijke velomobielen moeten door de TÜV gekeurd worden.

Iets als de TÜV komt in België niet voor. Alleen is Akkurad de enige firma die velomobielen met zo'n krachtige motor aanbiedt en is ten andere ook volledig op de Duitstalige markt gericht. Bij de andere velomobielmakers kan je trouwens alleen maar voor 250 Watt terecht. Het probleem stelt zich bijgevolg niet.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 8:44
door fcapri
eeuwige reiziger schreef: Ja, fietsen met een gashendel bestaan, maar worden niet beschouwd als "pedelec" (tenzij het enkel gaat om een hendel die je bij het begin aanstuurt). Pedelec staat immers voor "pedal electric cycle". Waar jij over spreekt, zijn "e-bikes".

Mijn vrouw heeft jaren met een bromfiets, een Honda Wallaroo, gereden. Zonder helm. De helmplicht is immers maar ingevoerd in 2002. Met een Solex kon je voor die tijd ook probleemloos zonder helm rondtuffen.

Blaas je hier de zaken niet op? Hoeveel van die "velomobielen met ondersteuning tot dik boven de 60" zouden er wel zijn? Ik ken er eerlijk gezegd geen enkele. Er is daar vorig jaar wat gedoe geweest rond een velomobiel die door de politie aan een test werd onderworpen, maar nadien bleek dat de media het verhaal duchtig hadden opgeklopt.
en dat artikel dat ik net toonde, spreek over e-bikes. de eigenlijke electrische brommers die zelfstandig rijden. maar als de wetgever als dat 45km halen op dezelfde hoop smijt, is het idd jammer voor die speed-elecs.

jouw vrouw had dan toch een brommer klasse A. ik heb in 2000 mijn brommer rijbewijs gehaald (omdat ge met voorlopig rijbewijs B geen brommer moogt rijden) en toen had ik toch ook helmplicht.

ivm de VM's die te hard rijden, ik heb weet van 3.
die waw die gepakt werd aan 70km/H, die eigenlijk tot 85km/h kon (hier op het forum besproken).
dan een 2de VM, weet niet precies waar die tot 70km/H ging electrisch.
aan de kust is er 1 of 2jaar terug ook een gepakt met ondersteuning die veel te hard ging.

mij intresseerde een VM destijds totaal niet, maar telkens ik zo eentje in de kranten zag komen die opgedreven was, tja... dat blijft in u geheugen hangen. en als dat teveel voorkomt.... het mag dan overdreven zijn in de media, wie kent er het echte verhaal? CO2 uitstoot van autos wordt ook zwaar overdreven, maar als de politiek het geloofd komen er wetten voor.
het valt me al op dat sommigen zonder motor al speciaal op hun fiets zetten "100% human powered" en dergelijke, omdat anders de gewone man op straat er vanuit gaat dat het een electrische is.
ik reed 1 dag hier in de straat toen iemand me al vroeg: is dat ne fiets of nen brommer?.
waarschijnlijk het versterkt ratelend geluid van de ketting dat zij aanhoren als motortje

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 9:10
door Peter J
eeuwige reiziger schreef:Bij de andere velomobielmakers kan je trouwens alleen maar voor 250 Watt terecht. Het probleem stelt zich bijgevolg niet.
Kan(durf) jij met 100% zekerheid bevestigen dat het vermogen van alle Crystalites, Bafangs en andere motoren waarvan ik geen weet heb die ingebouwd worden bij fietser.be beperkt is tot 250W ?

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 9:33
door eeuwige reiziger
fcapri schreef:en dat artikel dat ik net toonde, spreek over e-bikes. de eigenlijke electrische brommers die zelfstandig rijden. maar als de wetgever als dat 45km halen op dezelfde hoop smijt, is het idd jammer voor die speed-elecs.
Al eerder kwam het ter sprake: dergelijke voertuigen werden door Europa allemaal in dezelfde categorie gestopt: L1e-B. De Belgische overheid kan dat moeilijk aan de kant schuiven.

jouw vrouw had dan toch een brommer klasse A. ik heb in 2000 mijn brommer rijbewijs gehaald (omdat ge met voorlopig rijbewijs B geen brommer moogt rijden) en toen had ik toch ook helmplicht.
Nog eens opgezocht: de helmplicht voor klasse A geldt in België slechts vanaf 1 januari 2003.
- Valhelm
in artikel 36, worden de woorden « klasse B » geschrapt.
Wettekst :
De bestuurders en passagiers van drie- en vierwielers met motor en van bromfietsen(...), zonder passagiersruimte, moeten een valhelm dragen.

(...)

Invoege vanaf 01 jan. 2003
http://verkeerweb.be/Tips_N/wijz2004/wijz.html
ivm de VM's die te hard rijden, ik heb weet van 3.
die waw die gepakt werd aan 70km/H, die eigenlijk tot 85km/h kon (hier op het forum besproken).
dan een 2de VM, weet niet precies waar die tot 70km/H ging electrisch.
aan de kust is er 1 of 2jaar terug ook een gepakt met ondersteuning die veel te hard ging.
Sommige verhalen uit de pers moet je altijd met een korrel zout nemen. De werkelijkheid dient zich soms anders aan dan wat mensen ervan maken. Eens werd ik in Brugge door iemand aangesproken die meende dat ik aan een veel te hoge snelheid de ring kwam afgereden. Alleen wist ik van mezelf dat ik daar nauwelijks sneller dan twintig kilometer aan het fietsen was, omdat ik net voor het rode licht had gestaan. De vorm van een velomobiel zorgt ervoor dat snelheden altijd hoger worden ervaren dan ze in het echt zijn. Hoeveel keer heb ik al niet mogen horen: "Zeg, je kwam daar nogal afgevlamd..."
mij intresseerde een VM destijds totaal niet, maar telkens ik zo eentje in de kranten zag komen die opgedreven was, tja... dat blijft in u geheugen hangen. en als dat teveel voorkomt.... het mag dan overdreven zijn in de media, wie kent er het echte verhaal? CO2 uitstoot van autos wordt ook zwaar overdreven, maar als de politiek het geloofd komen er wetten voor.
het valt me al op dat sommigen zonder motor al speciaal op hun fiets zetten "100% human powered" en dergelijke, omdat anders de gewone man op straat er vanuit gaat dat het een electrische is.
ik reed 1 dag hier in de straat toen iemand me al vroeg: is dat ne fiets of nen brommer?.
waarschijnlijk het versterkt ratelend geluid van de ketting dat zij aanhoren als motortje
Och, de meeste mensen zullen zich dat altijd (blijven) afvragen. We moeten ons nu eenmaal geen illusies maken: de velomobiel is voor de overgrote meerderheid een vreemd ding. Bij wijze van spreken komt een vliegende schotel bij sommigen nog vertrouwder over dan zo'n vlammende sigaar.

Meer dan tien jaar geleden kocht ik mijn eerste velomobiel. Je kan niet geloven welke gekke vragen ik sedertdien allemaal heb gekregen. Ik herinner me nog dat ik eens in Kortrijk voor de verkeerslichten stond te wachten. Een fietser kwam naast me en vroeg me doodleuk of "dat ding" nu met benzine of diesel reed. Op het werk had ik zelfs iemand die maar niet kon geloven dat er in de Versatile geen motortje zat, ook niet toen ik hem voor een bak Westvleteren uitdaagde om het motortje te vinden. Kortom, mensen zullen wel altijd vragen hebben.
Peter J schreef: Kan(durf) jij met 100% zekerheid bevestigen dat het vermogen van alle Crystalites, Bafangs en andere motoren waarvan ik geen weet heb die ingebouwd worden bij fietser.be beperkt is tot 250W ?
Uit deze tekst blijkt toch duidelijk wat de bedrijfsvisie is, niet?!
Fietser.be houdt volgende strategie aan:

- We waken er over dat de elektrische assistentie een meerwaarde blijft maar geen noodzaak.
- Eventuele veranderingen in de lezing van de wet kunnen gereprogrammeerd worden.
- Standaard houden we ons aan een limiet van 250W nominaalvermogen, dit is meer dan voldoende voor een snelle velomobiel.
- Af fabriek staat de cut-off op 25 km/u geprogrammeerd, dit is voldoende als acceleratie-assist en voldoende als all-round hybride aandrijving voor stad en berg.
http://nl.fietser.be/diensten/wetgeving

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 10:51
door Lex
eeuwige reiziger schreef:

Peter J schreef: Kan(durf) jij met 100% zekerheid bevestigen dat het vermogen van alle Crystalites, Bafangs en andere motoren waarvan ik geen weet heb die ingebouwd worden bij fietser.be beperkt is tot 250W ?
Uit deze tekst blijkt toch duidelijk wat de bedrijfsvisie is, niet?!
Fietser.be houdt volgende strategie aan:

- We waken er over dat de elektrische assistentie een meerwaarde blijft maar geen noodzaak.
- Eventuele veranderingen in de lezing van de wet kunnen gereprogrammeerd worden.
- Standaard houden we ons aan een limiet van 250W nominaalvermogen, dit is meer dan voldoende voor een snelle velomobiel.
- Af fabriek staat de cut-off op 25 km/u geprogrammeerd, dit is voldoende als acceleratie-assist en voldoende als all-round hybride aandrijving voor stad en berg.
http://nl.fietser.be/diensten/wetgeving

Zie hier weer een welles-nietes aankomen.

Velomobielrijders zijn bijna allemaal volwassen mensen die over een deel gezond verstand beschikken. Iemand die een motor plaatst (of laat plaatsen) van meer dan 250W, zijn ondersteuning niet bij 25km/u laat wegvallen of een "gasknopje" heeft weet dat ie niet goed bezig is in de ogen van oa de wet en weet ook wat daar de gevolgen van zijn.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 11:09
door Wouter D
eeuwige reiziger schreef:...

Iets als de TÜV komt in België niet voor. ..

Eeuwige, nu daal je toch wel serieus in mijn achting hoor.

Tüv is een EDTC: Externe dienst voor technische controle. Die voeren zo goed als alles uit van controles die je kan indenken.
Tüv is een internatopnaal bedrijf, heb je nooit in een personenlift een stickertje zien hangen met 'deze lift word gecontroleerd door TÜV'

genoeg over de concurrentie.. Vinçotte is net zo een bedrijf, en je hebt er nog wel een tiental in België alleen.
De autokeuring is een gelijkaardig soort edtc.
nu maar verder over het onderwerp.

Als velomobielen, e-bikes, pedelec... dienen te worden gekeurd, zal daar wel één of meerdere diensten of bedrijven voor worden aangesteld.
desgewenst kan ik wel eens bij onze studiedienst vragen of zij hun mening hierover eens willen/kunnen uiten.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 11:12
door fcapri
t probleem is dat die ene VM rijder dan een risico neemt en denk niet gepakt te worden.
maar als die gepakt worden, worden de andere VM rijders meer en meer geviseerd als 'foefelaars'.

zul jij maar naar je werk rijden met een legale niet verprutsen eVM en houd de politie je aan kant omdat ze je 40km/h hebben zien rijden op die vlakke baan.
ze nemen je VM in beslag om op zoek te gaan achter verborgen knopjes....
en daar sta je dan, maandje zonder VM, niet op je werk geraakt en misschien ook weer niet terug thuis.
een fiets van dik 10 000€ die een maand ergens bij de politie staat en daar mogelijks schade oploopt...

het probleem zit hem erin dat je met zo een VM op spierkracht ook al boven de 50km/h geraakt, en overtuig dan de politie maar eens dat het niet door de motor kwam via één of ander verborgen schakelaartje. en die verborgen schakelaars kunnen goed intelligent worden.
bv met ondersteuning knopje ingedrukt 3x achteruit trappen op de pedalen om te unlocken.
daarom nemen ze die dingen in beslag, laten de fabrikant van controller/motor controlleren of die nog origineel staat en die krijg je erna terug als alles in orde was.
maand later kunnen ze je weer van de straat plukken...

daarom acht ik de kans HEEL GROOT dat er een keuring zal komen voor die dingen, als er teveel misbruik gepakt wordt

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 11:16
door Wouter D
Ik vind dat je een beetje overdrijft, want dan moeten ze alle bukfietsen die ze eens aan 40kph door de zonde 30 zien rijden ook in beslag gaan nemen.

Dat speciefieke voorbeeld ging hem volgens de mdia niet over 40 maar over 70, en das nog een heel verschil, vind ik toch.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 11:34
door Lex
fcapri schreef:t probleem is dat die ene VM rijder dan een risico neemt en denk niet gepakt te worden.
maar als die gepakt worden, worden de andere VM rijders meer en meer geviseerd als 'foefelaars'.

zul jij maar naar je werk rijden met een legale niet verprutsen eVM en houd de politie je aan kant omdat ze je 40km/h hebben zien rijden op die vlakke baan.
ze nemen je VM in beslag om op zoek te gaan achter verborgen knopjes....
en daar sta je dan, maandje zonder VM, niet op je werk geraakt en misschien ook weer niet terug thuis.
een fiets van dik 10 000€ die een maand ergens bij de politie staat en daar mogelijks schade oploopt...

het probleem zit hem erin dat je met zo een VM op spierkracht ook al boven de 50km/h geraakt, en overtuig dan de politie maar eens dat het niet door de motor kwam via één of ander verborgen schakelaartje. en die verborgen schakelaars kunnen goed intelligent worden.
bv met ondersteuning knopje ingedrukt 3x achteruit trappen op de pedalen om te unlocken.
daarom nemen ze die dingen in beslag, laten de fabrikant van controller/motor controlleren of die nog origineel staat en die krijg je erna terug als alles in orde was.
maand later kunnen ze je weer van de straat plukken...

daarom acht ik de kans HEEL GROOT dat er een keuring zal komen voor die dingen, als er teveel misbruik gepakt wordt
Geloof het of niet fcapri, maar de politie heeft echt wel andere dingen te doen dan maandelijkse controles van velomobielen. :roll:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 11:47
door fcapri
ja dat wel, maar fietsers aanpakken en flitsen is wel veiliger en makkelijker voor die mannen :wink: .

ik had vroeger bijna elke week prijs. als het begon licht te worden, zette ik het licht af (iets te vroeg meestal) en vlam, 200meter verder stond ik al aan kant

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 11:54
door Lex
Man, wat hebt gij toch pech in uw leven.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 12:30
door Wouter D
fcapri schreef:ja dat wel, maar fietsers aanpakken en flitsen is wel veiliger en makkelijker voor die mannen :wink: .

ik had vroeger bijna elke week prijs. als het begon licht te worden, zette ik het licht af (iets te vroeg meestal) en vlam, 200meter verder stond ik al aan kant
met de auto rij ik altijd met licht, dan heb je dat probleem niet.
Ik zou eigenlijk liefst hetzelfde doen met de velomobiel. Ik ga binnenkort zo een printje bestellen zoals fcapri beschreef in zijn bericht van de batterijen om aldus ook met daglicht te kunnen rijden. ook bij lange tochten zonder met een lege batterij te zitten.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 13:10
door eeuwige reiziger
fcapri schreef:t probleem is dat die ene VM rijder dan een risico neemt en denk niet gepakt te worden.
maar als die gepakt worden, worden de andere VM rijders meer en meer geviseerd als 'foefelaars'.

zul jij maar naar je werk rijden met een legale niet verprutsen eVM en houd de politie je aan kant omdat ze je 40km/h hebben zien rijden op die vlakke baan.
ze nemen je VM in beslag om op zoek te gaan achter verborgen knopjes....
en daar sta je dan, maandje zonder VM, niet op je werk geraakt en misschien ook weer niet terug thuis.
een fiets van dik 10 000€ die een maand ergens bij de politie staat en daar mogelijks schade oploopt...

het probleem zit hem erin dat je met zo een VM op spierkracht ook al boven de 50km/h geraakt, en overtuig dan de politie maar eens dat het niet door de motor kwam via één of ander verborgen schakelaartje. en die verborgen schakelaars kunnen goed intelligent worden.
bv met ondersteuning knopje ingedrukt 3x achteruit trappen op de pedalen om te unlocken.
daarom nemen ze die dingen in beslag, laten de fabrikant van controller/motor controlleren of die nog origineel staat en die krijg je erna terug als alles in orde was.
maand later kunnen ze je weer van de straat plukken...

daarom acht ik de kans HEEL GROOT dat er een keuring zal komen voor die dingen, als er teveel misbruik gepakt wordt
Welneen, jij bent hier echt wel van een mug een olifant aan het maken. Denk je nu werkelijk dat de politie om de haverklap en naar volkomen willekeur velomobielen in beslag zal nemen om ze door een deskundige te laten controleren? Weet je, in een tijdsperiode van meer dan tien jaar ben ik welgeteld tweemaal aan de kant gezet. In beide gevallen uit nieuwsgierigheid. Het werd een gemoedelijke babbel. En nadat de agenten eens vluchtig naar het binnenwerk hadden gekeken, mocht ik mijn weg vervolgen. Er is dus echt geen reden om de boel tot schrikwekkende proporties op te blazen.

Net zoals je ook moet oppassen voor visserslatijn. Vijftig met een velomobiel? Ja, het kan, maar het is zeker geen vanzelfsprekendheid. Eerder uitzondering, dan regel. Naargelang het type velomobiel en de conditie van de fietser, lees ik meestal over kruissnelheden tussen 30 en 40. Sommigen halen ongetwijfeld wel nog meer uit hun velomobiel, maar dan zitten we toch aan de andere kant van Gausscurve.

spruitje schreef:Eeuwige, nu daal je toch wel serieus in mijn achting hoor.

Tüv is een EDTC: Externe dienst voor technische controle. Die voeren zo goed als alles uit van controles die je kan indenken.
Tüv is een internatopnaal bedrijf, heb je nooit in een personenlift een stickertje zien hangen met 'deze lift word gecontroleerd door TÜV'

genoeg over de concurrentie.. Vinçotte is net zo een bedrijf, en je hebt er nog wel een tiental in België alleen.
De autokeuring is een gelijkaardig soort edtc.
nu maar verder over het onderwerp.
Oei, komt het ooit nog goed tussen ons? :wink:

Als velomobielen, e-bikes, pedelec... dienen te worden gekeurd, zal daar wel één of meerdere diensten of bedrijven voor worden aangesteld.
desgewenst kan ik wel eens bij onze studiedienst vragen of zij hun mening hierover eens willen/kunnen uiten.
Goed idee, de problematiek interesseert me wel. Ik was al altijd de opvatting toegedaan dat je in België nergens terecht kan om een eigengebouwd voertuig te laten goedkeuren zoals dat bij onze oosterburen het geval is.