Pagina 8 van 11

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 06 mar 2016, 1:13
door eeuwige reiziger
bicky schreef:wat denken jullie dan van de ErockIT? http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5272154
Rijd 80 km/u :shock:

Is het een elektrische motorfiets met pedalen?
of is het een elektische fiets met veel te grote motor?
Strikvraag! :wink:

"Fietsje" met 8000 Watt in de "benen"... :mrgreen:

Bij een fiets breng je de kracht van je benen (of armen) naar de wielen over. Nu kan dit wel onrechtstreeks gebeuren, maar de relatie tussen beide elementen blijft. Ook bij een fiets met ondersteuning. Als je deze eROCKIT op dit punt bekijkt, dan merk je dat het verband tussen beide verbroken is. De pedalen dienen slechts om een generator aan te drijven die een bepaalde hoeveelheid stroom naar de batterij stuurt. Vrij onbetekenend trouwens in relatie tot wat de motor uit de batterij sleurt.

En nu gaan we eens flink sparen. Het prijskaartje? Bijna €12.500! :shock: #-o ](*,)

Weet iemand wanneer het solden zijn bij der Fritz? :wink:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 06 mar 2016, 8:55
door bicky
De motorfiets gaat pas vooruit als je trapt. Dus is het ondersteunend. Hoe maakt niet uit.
Principe is net als een elektrische fiets, maar dan tot het extreme

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 06 mar 2016, 10:00
door eeuwige reiziger
bicky schreef:De motorfiets gaat pas vooruit als je trapt. Dus is het ondersteunend. Hoe maakt niet uit.
Principe is net als een elektrische fiets, maar dan tot het extreme
Ik vind dat de eigenheid van de elektrische fiets hier juist niet meer te vinden is, nl. de combinatie spier- en motorkracht die inwerkt op de aandrijving.

Eigenlijk is die eROCKIT wel een interessant voertuig, omdat het een unieke combinatie vormt van een aantal elementen. Alleen zijn we de fiets wel voorbij. Je moet dan wel trappen om vooruit te geraken, maar die beweging is van gelijkaardige orde als draaien aan de gashendel bij een motorfiets. Hoe vlugger je trapt, hoe meer kracht de motor uitspuwt. Door te trappen geef je evenwel geen kracht op het wiel, maar slechts een elektronisch signaal aan de motor. Als de batterijen leeg zijn, dan is er geen mogelijkheid om met de pedalen op eigen kracht verder te gaan.

Juist daarom beschouw ik geen fiets meer.


Haal de degens maar uit! :wink:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 06 mar 2016, 15:08
door Wim -de roetsende
eeuwige reiziger schreef:Als de batterijen leeg zijn, dan is er geen mogelijkheid om met de pedalen op eigen kracht verder te gaan.
Juist daarom beschouw ik geen fiets meer.
Haal de degens maar uit! :wink:
Geen degens nodig. Ik ben het hier volledig mee eens.

Het is een fiets als je er mee kunt fietsen. Hier kun je niet mee fietsen; dus is het geen fiets.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 06 mar 2016, 19:48
door bicky
Of wij het nu een fiets of moto vinden maakt niet uit, waar valt het binnen de wettelijke bepalingen ?

Maar met de gegeven voorbeelden wil ik aangeven met welk moeilijk vraagstuk de regering te maken heeft.

Waarom zou je nog een brommer kopen terwijl je een fiets kan kopen die evensnel is geen verzekering of taxen zo moeten voor betalen...
De grens is vaag geworden.

Het is tijd voor een degelijk en duidelijk kader ivm de snelle elektrische fietsen.
zelf zie ik de minimum limiet van 25 liever bij de 30 liggen. dan zou ik het interessant vinden in een vm.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 06 mar 2016, 20:14
door Lex
Wim -de roetsende schreef:
Het is een fiets als je er mee kunt fietsen.
Met een bromfiets 50cc van vroeger kon je ook fietsen. Maar ik ken niemand die zo zot was om verder te "fietsen" als ie in panne gevallen was.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: zo 06 mar 2016, 21:35
door eeuwige reiziger
bicky schreef:Of wij het nu een fiets of moto vinden maakt niet uit, waar valt het binnen de wettelijke bepalingen ?

Maar met de gegeven voorbeelden wil ik aangeven met welk moeilijk vraagstuk de regering te maken heeft.
Eigenlijk is het vrij eenvoudig: laat België een voorbeeld nemen aan Duitsland. Daar is dat allemaal heel goed geregeld. En die Duitse wetgeving maakt het ook mogelijk om innovatief bezig te zijn, terwijl de Belgische dermate rigide is dat ze eerder de keel dichtknijpt voor verandering dan die zuurstof geeft.

't Is niet verwonderlijk dat er in Duitsland, en bij uitbreiding ook de andere Duitstalige landen, zoveel technische ontwikkelingen zijn te bespeuren als het om elektrische voertuigen gaat. Denken we aan voertuigen als de El City of de Twike. Of aan de Alleweders die Akkurad aanbiedt. De wetgever heeft het daar allemaal gestroomlijnd.

Al eerder beschreef ik de zes wettelijke indelingen bij onze oosterburen:

http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... 91#p114791

bicky schreef: Waarom zou je nog een brommer kopen terwijl je een fiets kan kopen die evensnel is geen verzekering of taxen zo moeten voor betalen...
De grens is vaag geworden.
Alvast niet naar Duitse wetten. De eROCKIT is er immers een "Kraftrad". Om er legaal mee rond te rijden, heb je bijgevolg een rijbewijs A1 of A nodig. Daarnaast is een specifieke verzekering verplicht en moet je een helm dragen. Ook moet het voertuig tweejaarlijks bij de TÜV langs.

bicky schreef: Het is tijd voor een degelijk en duidelijk kader ivm de snelle elektrische fietsen.
zelf zie ik de minimum limiet van 25 liever bij de 30 liggen. dan zou ik het interessant vinden in een vm.
Een aantal jaren geleden heeft ETRA bij de EU gepleit om deze grens te verruimen, maar verbazend genoeg kwam de tegenwind juist van een aantal wielerorganisaties. ETRA pleitte er bijvoorbeeld voor om de toegelaten wattage voor fietsen te verhogen tot 500, waardoor er meer mogelijkheden waren om verder vrachtfietsen bijvoorbeeld te ontwikkelen. Bij de EU hadden ze daar geen oren naar... Jammer.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 0:20
door Pleeboy
Mag ik vragen waar de twijfel vandaan komt in welke categorie deze voertuigen vallen? In artikel 2.*** staat toch duidelijk wat de voorwaarden zijn van de ondersteuning, zowel qua snelheid als vermogen?
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/100-art2

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 9:09
door bicky
Pleeboy schreef:Mag ik vragen waar de twijfel vandaan komt in welke categorie deze voertuigen vallen? In artikel 2.*** staat toch duidelijk wat de voorwaarden zijn van de ondersteuning, zowel qua snelheid als vermogen?
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/100-art2
de huidige wettekst is zou duidelijk moeten zijn
In kort:
Rijwiel: maximaal 0,25 kW boven 25km/u stopt ondersteuning
Bromfiets klasse B: max 4 kW en max 45 km per uur
Motorfiets: elk tweewielig motorvoertuig dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.

en dan begin je de tekst goed te lezen en kom je volgende zinsconstructie tegen:
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
dat laatste stuk hangt er maar waar duid het op. Mag je dan toch sneller dan 25? of mag je stoppen met trappen?
Volgens mij is er stuk vergeten want bij de andere categorieën wordt er altijd op einde stuk toegevoegd.
Bevestiging van een aanhangwagen aan een bromfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 18:02
door blackarmor
dat laatste stuk zorgt ervoor dat je je rechten als rijwiel behoud zoals bv jaagpaden en bepaalde natuurgebieden waar je met een klasse a bromfiets niet mag komen als je een gewoon niet onderstuend rijwiel uitrust met een motor , het is in mijn ogen een overbodig stuk tekst maar er zal wel ergens nog een reden voor zijn

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 18:24
door Peter J
bicky schreef:
Pleeboy schreef: De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
dat laatste stuk hangt er maar waar duid het op. Mag je dan toch sneller dan 25? of mag je stoppen met trappen?
Volgens mij is er stuk vergeten want bij de andere categorieën wordt er altijd op einde stuk toegevoegd.
Dat laatste stuk hoort gewoon bij het eerste stuk, ertussen heb je extra voorwaarden, met name:
- ondersteuning stopt aan 25 km/h
- geen ondersteuning als men niet trapt, anders gezegd geen "gashendel".
Zo moeilijk lijkt deze tekst mij nu niet echt en voor interpretatie is er geen ruimte als je een beetje Nederlands verstaat. :)

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 20:25
door blackarmor
nu heb ik de vraag of je wel een gashendel mag monteren maar die enkel in combinatie werkt met een pas sensor of torque sensor ( al lost een goed werkende torque dit al een stuk op , dus je moet trappen maar je kan de ondersteuning traploos doseren en dus vermijden dat je op de verkeerde moment de volle 250w erop krijgt zonder het ganse systeem af te zetten of met maar 3 standen te werken

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 22:54
door Mugtango
Nog een vraagje: hoe past de Cyclone-motor in dit geheel? de pure basisversie is MET gashendel, kan rijden ZONDER dat je trapt (in orde te brengen met een trapsensor of BB met torque- en passensor ? hoe dan?). Maar aangezien die motor rechtstreeks de trapas aandrijft stop je eigenlijk NOOIT met trappen zolang je de gashendel vast houdt.

Dus uiteindelijk rij je altijd illegaal met de cyclone motor. Of kan iemand mij wegwijs maken in het legaliseren van mijn configuratie?

P.S. deze laatste vraag zal ik herhalen in de rubriek materiaal en techniek. Hier wou ik enkel het gebruik van de Cyclone binnen het wettelijk kader in vraag stellen.

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 23:35
door eeuwige reiziger
Mugtango schreef:Nog een vraagje: hoe past de Cyclone-motor in dit geheel? de pure basisversie is MET gashendel, kan rijden ZONDER dat je trapt (in orde te brengen met een trapsensor of BB met torque- en passensor ? hoe dan?). Maar aangezien die motor rechtstreeks de trapas aandrijft stop je eigenlijk NOOIT met trappen zolang je de gashendel vast houdt.

Dus uiteindelijk rij je altijd illegaal met de cyclone motor. Of kan iemand mij wegwijs maken in het legaliseren van mijn configuratie?
Legaliseren is theoretisch mogelijk. Wel zal de administratie in België ongetwijfeld heel moeilijk doen, omdat - naar ik vermoed - je fiets niet gehomologeerd werd.

http://www.gentseliggers.net/forum/view ... 76#p130676

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

Geplaatst: di 08 mar 2016, 13:06
door Peter J
Mugtango schreef:Nog een vraagje: hoe past de Cyclone-motor in dit geheel? de pure basisversie is MET gashendel, kan rijden ZONDER dat je trapt (in orde te brengen met een trapsensor of BB met torque- en passensor ? hoe dan?). Maar aangezien die motor rechtstreeks de trapas aandrijft stop je eigenlijk NOOIT met trappen zolang je de gashendel vast houdt.

Dus uiteindelijk rij je altijd illegaal met de cyclone motor. Of kan iemand mij wegwijs maken in het legaliseren van mijn configuratie?
Als je dit zo leest dan zit je inderdaad met een illegale cofiguratie...
Naar mijn bescheiden mening ben je lang niet de enige die niet binnen de wettelijke lijnen kleurt hoor... :roll: