alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering???

Bericht
Auteur
antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#46 Bericht door antony »

je zal een aantal punten moeten hebben ,daaraan word beslist waar je recht op heb ,martin
elk keer moet ik vechten om men rechten te krijgen ,zo is mantelzorg ook verdwenen .

we gaan terug de tijd in vroeg moest je ook zo plaatje en al hebben .

vooruit neen achteruit .en al die normen en wetten .ik laat men slaap niet voor .

Ik heb al zoveel keer in de wetboeken ga moeten kijken .
want wat zegt vader staat je je plichten moet je doen je rechten moet je maar zelf uitzoeken .
momenteel zit ik zelf met rechtzaak voor aannemer kan nog 5jaar aanslepen .
Europa is de oorzaak ,neen ,want belgie is meer maals op matje geroepen voor persoon belastingen
en ze doen maar lekker verder
dus zo denk nu ook .

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#47 Bericht door Martin »

En het punten systeem is ook al moeilijk te begrijpen Antony :(
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#48 Bericht door scuri »

@ Martin, CapoJan en Antony over voertuigen mindervaliden/gehandicapten.

Voor de erkenning als mindervalide, dat is uiteraard omschreven zoals Antony aangaf. Het VAPH (http://www.vaph.be) en een maatsch. assistent kan m.i. alle info geven; hier vond ik iets: van een fietswinkel http://www.a-bikes.be/nl/aangepast-aan-uw-noden en i.v.m. de wegcode (2007) over 'voortbewegingstoestellen' http://www.wegcode.be/actueel/1260-voor ... toestellen (zoek op 'handicap' in die tekst). Een samenvattend overzicht vond ik niet, een deskundige uit de sociale sector zou moeten kunnen adviseren.
M.a.w. zo'n trike kopen als niet-mindervalide om ermee te gaan scheuren, dat zal niet lukken vrees ik - trouwens, men zit nog met de wegcode, zie verder.

Een ETG (Europese typegoedkeuring) is alleszins niet van toepassing. Men moet dit eerder zo zien volgens mij: stel dat een aangepaste trike voor een mindervalide een 350 W motor heeft: dit kan een fiets blijven, want niet vallend onder deze EU-verordening (want normaliter max. 250 W: dan is het nog fiets, daarboven niet meer). Een lidstaat mag dus niet zomaar zeggen: helaba, je hebt een 350 W motor, dus dit valt onder L1e-categorie.

Dan komt de hamvraag, die CapoJan ook terecht stelt: welke normen zijn dan wél van toepassing? Deze opgelegd door een lidstaat? (Maar zeker voor de wegcode, want deze EU-verordening is onverlet de wegcode, dus elke lidstaat legt zijn eigen wegcode vast voor bvb. bestuurders met een handicap.) Eigenlijk is dat hetzelfde met voertuigen voor leger, ambulance, brandweer enz.
Het kan zijn dat er op Europees niveau ook technische normen bestaan, verwijzend naar bvb. de internationale VN/ECE regelgevingen. Maar dat weet ik allemaal niet.

Daarmee komen we terug op de vraag die ik me ook stel, in het bijzonder voor R-punt <= 54 cm: op welke normen moeten we terug vallen? Op wat een lidstaat maakt of zal maken zonder dat deze mag conflicteren met deze EU-verordening?

En, Martin, toen ik alles onderzocht kreeg ik er ook vaak een punthoofd van, nu nog. Je bent ten minste een van de moedigen die alles doorneemt! Jij en anderen hier laten daarmee al een paar duizend journalisten achter in jullie kielzog. :-)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#49 Bericht door Martin »

Het is niet echt moedig om alles door te nemen scuri, het is pas moedig om dit alles op te zoeken zoal jij doet en nog moediger om er iets van te snappen.
Mijn mening, gewoon verder je zin doen tot de regeltjes in de wet vast liggen. Teveel onbegrijpbare en onduidelijke grijze zones nu.
Zou dat punthoofd niet zorgen voor minder luchtweerstand waardoor de ondersteuning overbodig wordt? :lol:
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#50 Bericht door antony »

VAPH,ja dat woord word ik al zot van ,
maar ze gaan nu terug veranderen .
wat ik weet is dat ,vergarding kan niet bijwonen en op late uren werken ze niet ,dus ja
Ik ben verantwoorlijk voor men zus 32jaar .
Ze gaat nu 2jaar naar dag centrum 6jaar op wachtlijst gestaan .bon ze moet betalen om te werken. :^o
mag geen job meer doen ,maar wel gratis werk .
de block of hoe ze ook noemt ,

nu vanaf volgend jaar krijgt ze buget moet ze zelf haar thuis begeleiding zoeken ,en haar dag centrum betalen dat lukt nooit of nooit.
en al wat ze niet kan betalen is voor mij .mag ik dan niet boos zijn .ik heb altijd al gevochten voor mensen gelijk kans te geven ,ik heb zelf 10jaar lang vrijwilligers werk gedaan naast men 60uren
maar met alle de regels maken ze alles kapot wat goed is ,
verzekering voor een fiets ,is even veel als een brommer verzekering


wat hebben ze gedaan in dit test programma gewoon kinderen die thuis verzorgt worden door de ouders ,

maar dat is anders dan bij ons ,want ze heeft huis dus ze kunnen haar niet helpen ,ik heb teveel tijd doorgebracht om men huis los te laten ,alles zelf gedaan is nog niet af zo is het .

wat wil zeggen is dat maar eerst zelf maar in orde moeten geraken met hun met wetten ,en zorgen dat mens een leven heeft ,

snap dat niet goed leesbaar is ,maar komt van men diepste .

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#51 Bericht door Martin »

Perfect geschreven Antony.
Verbeteringen zijn er om te besparen. Ze laten het overkomen alsof ze je helpen, niets is minder waar :(
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#52 Bericht door sailor11647 »

blackarmor schreef:in mijn geval vervalt de fiets vergoeding dan ( moet zelf eens speciale toelating hebben om eventueel met een gewone pedelec te rijden )
en defensie is niet van de snelste om iets aan te passen
je moet gewoon in je aanvraag vermelden dat het een fiets met ondersteuning is
ik heb nog niemand gehoord die geweigerd werd

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#53 Bericht door scuri »

sailor11647 schreef:
blackarmor schreef:
in mijn geval vervalt de fiets vergoeding dan ( moet zelf eens speciale toelating hebben om eventueel met een gewone pedelec te rijden )
en defensie is niet van de snelste om iets aan te passen
je moet gewoon in je aanvraag vermelden dat het een fiets met ondersteuning is
ik heb nog niemand gehoord die geweigerd werd

In elk geval: indien <= 250 W en <= 25 km/h ondersteuning blijft het een fiets. Maar een werkgever is niet verplicht een fietsvergoeding toe te kennen. Echter, als men wél fietsvergoedingen toekent mag men elektr. fietsers niet discrimineren t.o.v. 'gewone' fietsers.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#54 Bericht door bicky »

sailor11647 schreef:
blackarmor schreef:in mijn geval vervalt de fiets vergoeding dan ( moet zelf eens speciale toelating hebben om eventueel met een gewone pedelec te rijden )
en defensie is niet van de snelste om iets aan te passen
je moet gewoon in je aanvraag vermelden dat het een fiets met ondersteuning is
ik heb nog niemand gehoord die geweigerd werd
we dienen een attest bij voegen over het type motor/fiets. Dat de maximum ondersteuning 25km/u is met 250W motor staat er uitdrukkelijk in vermeld

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#55 Bericht door Brechtix »

Dank aan Scuri om zoveel info bij mekaar te krijgen.

Onlangs zat ik op een vergadering met een aantal protagonisten uit de fietsindustrie, fietsbelangenverenigingen en grote klanten (bpost ed.). Er is dus niemand die juist weet hoe het in mekaar zit. Niet alleen is er een massa tekst die al dan niet van kracht is in verschillende territoria en categorieën, er is ook veel tegenspraak binnen de wetsvoorstellen, verordeningen, wetgeving en codes.

Ikzelf heb indertijd het wetsvoorstel van die EU-verordening uitgeplozen en ben net als jullie tot de conclusie gekomen dat die uitzondering van de zetelhoogte de hele zwik irrelevant maakt voor de velomobielwereld.

In tegenstelling tot de cargofietsen en S-pedelecs komen wij met een 250W motortje al een heel eind dus daar houden we ons in principe aan - hoewel ik net een 350W afleverde in Zwitserland waar 500W toegelaten is.

Onze eWAW webpaginas zijn wat verouderd, we gebruiken ondertussen een gesofistikeerdere motor dan onze eigen Cardiodrive. De maximumsnelheid van de acceleratiehulp is softwarematig en op gebruikersniveau in te stellen, afhankelijk van de bron (de gazetten, de wetgeving of de jurisdictie), de evolutie van een eventuele wetgeving en de geloofsovertuiging. Dat lijkt ons het meest futureproof.

Uit voorzichtigheid staan de displays die wij inbouwen momenteel altijd ingesteld op 25 km/u, dat spreekt vanzelf.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#56 Bericht door scuri »

Brechtix schreef:
Dank aan Scuri om zoveel info bij mekaar te krijgen.
Zonder dank, Brecht. ;-) Dank om jouw ervaring mee te delen. Verontrustend is dat bijna iedereen die EU-verordening blijkbaar maar normaal vindt, niemand stelt zich daar vragen bij, men volgt slaafs.
Onlangs zat ik op een vergadering met een aantal protagonisten uit de fietsindustrie, fietsbelangenverenigingen en grote klanten (bpost ed.). Er is dus niemand die juist weet hoe het in mekaar zit. Niet alleen is er een massa tekst die al dan niet van kracht is in verschillende territoria en categorieën, er is ook veel tegenspraak binnen de wetsvoorstellen, verordeningen, wetgeving en codes.
Op 1/01/2017 moet elke lidstaat het implementeren. Veel discussie zal er dan niet zijn, met uitzondering van de uitzonderingen. :wink:
Natuurlijk, het leest niet altijd makkelijk, er zijn veel verwijzigen, o.a. naar de Gedelegeerde Verordeningen en naar de VN/ECE regelgevingen. Zou leuk zijn moest iemand het allemaal uitpluizen en synthetiseren, in detail - een goeie jurist ergens?
Ikzelf heb indertijd het wetsvoorstel van die EU-verordening uitgeplozen en ben net als jullie tot de conclusie gekomen dat die uitzondering van de zetelhoogte de hele zwik irrelevant maakt voor de velomobielwereld.
Kan je ons vertellen waar jij dat R-punt legt van een e-WAW? Is dat gewoon het laagste punt van het zitje in de laagste stand? Mag ik voor een lage ligfiets dan afgaan op de zithoogte die de fabrikant meegeeft?
Vallen velomobielen en lage ligfietsen dan met die EU-verordening gewoon onder de wegcode van fietsen? Weet jij dat toevallig?
In tegenstelling tot de cargofietsen en S-pedelecs komen wij met een 250W motortje al een heel eind dus daar houden we ons in principe aan - hoewel ik net een 350W afleverde in Zwitserland waar 500W toegelaten is.
En die blijven een fiets?
Onze eWAW webpaginas zijn wat verouderd, we gebruiken ondertussen een gesofistikeerdere motor dan onze eigen Cardiodrive. De maximumsnelheid van de acceleratiehulp is softwarematig en op gebruikersniveau in te stellen, afhankelijk van de bron (de gazetten, de wetgeving of de jurisdictie), de evolutie van een eventuele wetgeving en de geloofsovertuiging. Dat lijkt ons het meest futureproof. Uit voorzichtigheid staan de displays die wij inbouwen momenteel altijd ingesteld op 25 km/u, dat spreekt vanzelf.
Is dat die Crystalyte motor? Overigens wijze vooruitziende beslissing!
Met die uitzondering in de EU-verordening zou men dit niet meer op 25 km/h moeten begrenzen: klopt het wat ik beweer?
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#57 Bericht door paulheyndrickx »

En wat lezen we vandaag? Zoek maar een plaatsje achterop je gestroomlijnde velomobiel.
http://deredactie.be/permalink/1.2511627

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#58 Bericht door Lex »

Met wat plooi en snijwerk is daar nog iets moois van te maken hoor. Bv een slijkplaat of een aanhangwagentje... :twisted:

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#59 Bericht door CapoJan »

Voor zover ik weet, is dat maar een stuk van het verhaal. Zo'n fiets moet ook gehomologeerd zijn. Hoe doe je dat in België? Aan welke normen moet zo'n fiets voldoen? Scuri heeft maanden geleden de ontwerptekst voor de Europese wetgeving gefileerd. 't Was niet te doen. Rekening houdend met de zithoogte - in die Europese wetgeving - vielen de lage racers en zowat alle velomobielen er overal tussenuit. Wat dat als gevolg had, was ook niet duidelijk.
Bij Ligfiets in Gent hoorde ik dat Filip vorig jaar of zo probeerde om een Duitse snelle Skorpion te homologeren (Duitse papieren zaten erbij), maar dat bleek niet mogelijk.

Wie meer weet: ik hoor het graag.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#60 Bericht door gentenoare »

E WAW 263

Plaats reactie