alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering???

Bericht
Auteur
sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#61 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef:Voor zover ik weet, is dat maar een stuk van het verhaal. Zo'n fiets moet ook gehomologeerd zijn. Hoe doe je dat in België?
dat is de manier om al de illegale fietsen die reeds een tijdje rondrijden van de baan te halen
de enige elektrische fiets die legaal rondrijd is er een die mits trappen niet sneller kan dan 25 km/u
al de rest is illegaal, tot ze gehomologeerd zijn, en de bestuurder in orde is met inschrijving, verzekering, rijbewijs, ...
het werd hoog tijd dat er eens orde op zaken werd gesteld

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#62 Bericht door Wouter D »

Eigenlijk zal zulks ook positief uitdraaien voor ons. De ligfiets werd de laatste tijd een beetje in het donker gezet door de elektrische fiets. Meestal was de reden tot aankoop van een ligfiets om met minder moeite hetzelfde traject in minder tijd af te leggen. dat men daarop iets lager zit en zo, neemt met er soms met enige moeite bij. De elektrische fiets vult deze noden ook prima in.

Ik denk dat velen die hun elektrische fiets moeten laten homologeren, er tegen zullen opzien en dat bij sommigen onder hen de aandacht misschien weer op een ligfiets zal vallen... allee hoop ik :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#63 Bericht door De ligfietser »

sailor11647 schreef: de enige elektrische fiets die legaal rondrijd is er een die mits trappen niet sneller kan dan 25 km/u
al de rest is illegaal,
iedere fiets KAN toch sneller dan 25km/h als je hard genoeg trapt
de trapondersteuning MOET stoppen aan een snelheid van 25km/u (met 10% marge) bij een gewone elektrische fiets
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#64 Bericht door Ronnius »

Gisteren kwamen ze op het werk met de krant onder mijn neus zwaaien.
"MOEDE GIJ OOK ZO GEEN PLAAT HEBBEN?"...

En dan maar uitleggen dat de Orca maar ondersteund wordt tot 25 km/u,
om dan nog te horen te krijgen:
"GIJ MOET OOK ZO EEN PLAAT HEBBEN".
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#65 Bericht door CapoJan »

De ligfietser schreef: de trapondersteuning MOET stoppen aan een snelheid van 25km/u (met 10% marge) bij een gewone elektrische fiets
Juist. En indien al de rest (ondersteund bij snelheid hoger dan 25) illegaal is, wie moet dan zo'n remparachute achteraan op zijn fiets zetten? Of wordt dat iets als de ster die de joden moesten dragen in de nazitijd: 'kijk, hier rijdt een illegale elektrische fiets' :shock:
Laatst gewijzigd door CapoJan op wo 02 dec 2015, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#66 Bericht door sailor11647 »

De ligfietser schreef:
sailor11647 schreef: de enige elektrische fiets die legaal rondrijd is er een die mits trappen niet sneller kan dan 25 km/u
al de rest is illegaal,
iedere fiets KAN toch sneller dan 25km/h als je hard genoeg trapt
de trapondersteuning MOET stoppen aan een snelheid van 25km/u (met 10% marge) bij een gewone elektrische fiets
oeps, schoonheidsfoutje :(

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#67 Bericht door gentenoare »

sailor11647 schreef:
CapoJan schreef:Voor zover ik weet, is dat maar een stuk van het verhaal. Zo'n fiets moet ook gehomologeerd zijn. Hoe doe je dat in België?
dat is de manier om al de illegale fietsen die reeds een tijdje rondrijden van de baan te halen
de enige elektrische fiets die legaal rondrijd is er een die mits trappen niet sneller kan dan 25 km/u
al de rest is illegaal, tot ze gehomologeerd zijn, en de bestuurder in orde is met inschrijving, verzekering, rijbewijs, ...
het werd hoog tijd dat er eens orde op zaken werd gesteld
Waarom die nadruk op de illegaliteit en het negatieve en de aversie tov van hogere ondersteuning. Ik zie alleen maar positieve punten. Ik veronderstel dat iedere velomobieler ermee akkoord gaat dat zijn voertuig geschikt is om aan een snelheid van 45 tot 50 km u te rijden, ook de wetgever vindt de velomobiel nu een geschikt voertuig. een pedelec versie met een ondersteuning van laat ons zeggen tussen 35 en 40 km/h verandert daar niets aan. (Ondersteuning tot 45 vindt ik niet nodig). Dit is een innovatieve cleane oplossing met naar mijn bescheiden mening heel wat mogelijkheden, ook naar doorontwikkeling naar Bijvoorbeeld voertuigen met iets meer comfort. Een e velomobiel is een alternatief en kan meer diesels van de weg halen (de mijne o.a.) en ja daarvoor is een iets hogere ondersteuning gewenst, dit maakt het rijden in het verkeer net veiliger, je rijdt makkelijker mee met het andere verkeer en je kan op lichte hellingen toch een behoorlijke snelheid aanhouden. Ik zie niet in waarom de regelgeving voor e en niet e versie verschillend zou moeten zijn. Enige risico is dat er op termijn goedkopere minder kwalitatieve versies op de markt kunnen komen. Homologatie of keuring is daarom voor bestaande producten wellicht op termijn gewenst maar laat onaangepaste regelgeving aub deze innovatie en vooruitgang niet in de weg staan.
E WAW 263

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#68 Bericht door trikelover »

Officieel mag je voor dit moment niet op de weg zelfs niet met zo'n plaat.

Ik ben zeker geen voorstander van 45/h ondersteunde fietsen toe te laten. Als je met een racefiets, ligfiets of velomobiel +45km/h rijd dan besef je dit veel meer dat je snel aan het rijden bent. De ervaring is dat de meesten die met een speedelec rijden beseffen dit blijkbaar te weinig. Waardoor ze regelmatig zich zelf en anderen in gevaar brengen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#69 Bericht door Peter J »

trikelover schreef:Officieel mag je voor dit moment niet op de weg zelfs niet met zo'n plaat.
En hoe kom je daarbij ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#70 Bericht door eeuwige reiziger »

gentenoare schreef:Waarom die nadruk op de illegaliteit en het negatieve en de aversie tov van hogere ondersteuning. Ik zie alleen maar positieve punten. Ik veronderstel dat iedere velomobieler ermee akkoord gaat dat zijn voertuig geschikt is om aan een snelheid van 45 tot 50 km u te rijden, ook de wetgever vindt de velomobiel nu een geschikt voertuig.
Eerlijk gezegd vrees ik dat je dit niet uit de nieuwe wetgeving kunt afleiden. Als ik immers de Europese richtlijn lees die aan de basis ligt van de nieuwe wetgeving, dan ontdek ik daar een raar detail dat ook al eerder in deze draad aan bod kwam. In punt 2 van artikel 2 staat het volgende:
2. Deze verordening is niet van toepassing op:

(...)

k) voertuigen uitgerust met een bestuurderszitplaats waarvan de hoogte van een R-punt ≤ 540 mm voor de categorieën L1e, L3e en L4e of ≤ 400 mm voor de categorieën L2e, L5e, L6e en L7e.
Als ik dan de nadere bepalingen bekijk, dan lijkt de velomobiel te vallen onder categorie L5e. Dan moet ik logischerwijze concluderen dat een wettelijke erkenning van een velomobiel met een elektrische ondersteuning tot 45 km/u niet mogelijk is. Kortom, de wetgever velt hier geen oordeel over de technische deugdelijkheid van een velomobiel. Die wetgeving is immers niet van toepassing op de velomobielen, zoals Brechtix al eerder opmerkte;

Voor wie zich eens wil onderdompelen in die juridische spitstechonologie:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 68&from=NL

gentenoare schreef:Homologatie of keuring is daarom voor bestaande producten wellicht op termijn gewenst maar laat onaangepaste regelgeving aub deze innovatie en vooruitgang niet in de weg staan.
Laat de overheid alstublief zo ver mogelijk wegblijven van de technische kant van de velomobiel. Ik denk dat velomobielconstructeurs een bedilzuchtige schoonmoeder kunnen missen als kiespijn. En ook velomobielrijders zitten er niet op te wachten. Zo weinig mogelijk overheid, als het even kan!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#71 Bericht door CapoJan »

Waar ik ook niet goed bij kan, is de soms ronduit vijandige reactie van fietsers tegenover e-bikes, of ze nu 25 of 45 halen. Blijkbaar worden ze als 'oneerlijke concurrentie' of zo bekeken. Zijn ze gevaarlijk? Dat wordt vaak aangenomen, maar het is nog niet aangetoond. Ook daarop reageert de ene met 'wacht maar af' en de andere met 'tuurlijk niet, want ze zijn niet gevaarlijker'. Er zijn simpelweg geen cijfers om het een of het andere te bewijzen.

In elk geval: het artikel uit 'de gazet' is weer niets meer dan een puzzelstukje. Wettelijk bestaat die categorie - speed pedelecs - niet in België. Als je erin slaagt jouw snelle fiets als bromfiets te laten homologeren, moet je dus - vermoed ik - ook een bromfietshelm opzetten en geen fietshelm?

Het resultaat? Niemand weet nog hoe het nu eigenlijk zit.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#72 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Waar ik ook niet goed bij kan, is de soms ronduit vijandige reactie van fietsers tegenover e-bikes, of ze nu 25 of 45 halen. Blijkbaar worden ze als 'oneerlijke concurrentie' of zo bekeken. Zijn ze gevaarlijk? Dat wordt vaak aangenomen, maar het is nog niet aangetoond. Ook daarop reageert de ene met 'wacht maar af' en de andere met 'tuurlijk niet, want ze zijn niet gevaarlijker'. Er zijn simpelweg geen cijfers om het een of het andere te bewijzen.
Eigenlijk vrij verbazend, daar de elektrisch ondersteund fiets mijns inziens toch niet het grote gevaar vormt waarmee de "gewone" fietser geconfronteerd wordt. Een blik op vier wielen dat aan veertig op je afkomt, lijkt me toch net iets gevaarlijker dan de confrontatie met een e-fiets bij een gelijkaardige snelheid. Mij lijkt het beter de rangen te sluiten en ervan uit te gaan dat iedere e-fiets nu eenmaal een auto minder op de weg betekent. Met alle voordelen van dien.

CapoJan schreef: In elk geval: het artikel uit 'de gazet' is weer niets meer dan een puzzelstukje. Wettelijk bestaat die categorie - speed pedelecs - niet in België. Als je erin slaagt jouw snelle fiets als bromfiets te laten homologeren, moet je dus - vermoed ik - ook een bromfietshelm opzetten en geen fietshelm?

Het resultaat? Niemand weet nog hoe het nu eigenlijk zit.
Op de webstek van DAS lees ik het volgende:
B. Rijwiel met pedalen die de fietser moet activeren om de elektrische motor aan te drijven en dat, met behulp van de pedalen, sneller dan 25 km/u kan rijden (vaak “speed pedelec” genoemd)

Dit rijwiel beantwoordt niet meer aan de criteria van voornoemd art.2.15.1 en moet dus volgens FOD Mobiliteit beschouwd worden als een bromfiets klasse B.

Zijn bestuurder moet:

- minstens 16 jaar oud zijn;
- een helm dragen;
- een rijbewijs AM bezitten indien hij of zij geboren is na 14.2.1961 en
- een B.A.-motorverzekering onderschrijven.

Sinds 1.4.2014 moet deze bromfiets ingeschreven worden.

We onderstrepen dat volgens Assuralia dit type elektrische fiets geen B.A. -verzekering hoeft af te sluiten omdat dit soort fiets niet beantwoordt aan de definitie van motorvoertuig van de wet van 1989 op de verplichte verzekering van motorvoertuigen. Deze fiets kan immers niet zuiver op mechanische kracht bewegen, de bestuurder moet effectief zelf trappen.
http://www.das.be/C12575670042A839/_/97 ... enDocument
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#73 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef: Alle snelle fietsen moeten nummerplaat hebben
22/04/2015

Iedereen die een elektrische fiets heeft waarmee sneller dan 25 km/uur gereden kan worden, moet die binnenkort inschrijven en van een nummerplaat en verzekering voorzien. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen woensdag op basis van informatie van de FOD Mobiliteit.
Nummerplaat... En dan krijgen we weer eens een flinke portie Kafka geserveerd. België weer eens op z'n best. Puur goud voor Geert Hoste. Of bron voor de zoveelste Belgenmop.
Nummerplaat elektrische fietsen valt wel héél groot uit
1/12/2015

Afbeelding

Eigenaars van een snelle elektrische fiets die je vlot boven de 25 kilometer per uur stuwt, moeten sinds kort een nummerplaat bevestigen. Alleen: die zijn véél te groot. "Dit is gevaarlijk, want het kenteken steekt verraderlijk uit", vindt Nancy Germonprez uit Heule.

Omdat nogal wat elektrische fietsen ondersteuning geven tot een snelheid van 45 kilometer per uur, is beslist dat ze niet meer als normale fietsen kunnen worden beschouwd. Daarom moeten de fietsen sinds enkele maanden worden ingeschreven, moet de eigenaar een verzekering nemen en is ook een nummerplaat (kostprijs: 30 euro) verplicht.

"De wet is om na te leven", vindt Nancy Germonprez uit Heule. De vrouw kocht enkele weken geleden een fraaie elektrische fiets. "Enkele dagen geleden bracht de postbode mijn nummerplaat. Een knoert van een kenteken is het, véél te groot om aan mijn fiets te bevestigen."

De plaat die Nancy kreeg, is dezelfde als die voor motorfietsen: 21 cm breed en 14 cm hoog. "Ik probeerde het met bevestigingsstrips te bevestigen, maar het resultaat lijkt nergens naar. Bovendien is het gevaarlijk, omdat de nummerplaat behoorlijk uitsteekt. Ik wil best 30 euro betalen voor een kenteken, maar dan moet het in orde zijn."

Bij de FOD Mobiliteit was niemand bereikbaar voor een reactie.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... -uit.dhtml
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#74 Bericht door aiai »

Volgens mij gaat het deze mevrouw helemaal niet om de afmetingen van de nummerplaat, maar wil zij niet als SAAI door het leven met haar fiets ;-)

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#75 Bericht door De ligfietser »

huh, nu ben ik niet meer mee hoor. #-o

volgens de webstek van DAS:
B. Rijwiel met pedalen die de fietser moet activeren om de elektrische motor aan te drijven en dat, met behulp van de pedalen, sneller dan 25 km/u kan rijden (vaak “speed pedelec” genoemd)

Dit rijwiel beantwoordt niet meer aan de criteria van voornoemd art.2.15.1 en moet dus volgens FOD Mobiliteit beschouwd worden als een bromfiets klasse B.



volgens de webstek http://mobilit.belgium.be:
Klasse A (maximum 25 km/uur): begint met "A" (S-ABC 001)
Klasse B (maximum 45 km/uur): begint met "B" (S-BAE 001)


S-AAI 573 is dan een "A" klasse met max 25km/u

Ik dacht dat enkel de speed-elecs een nr-plaat zouden krijgen (allez ttz betalen)
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Plaats reactie