alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering???

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#76 Bericht door Peter J »

Goed opgemerkt =D> =D> =D> =D> =D>
Waarschijnlijk hebben ze dat op FOD Mobiliteit nog niet door...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#77 Bericht door CapoJan »

Ofwel gaan ze de weg op van Nederland: een speed pedelec haalt (volgens de pers en afhankelijk van het vermogen) maximaal 45 km/u. Dat is wat een bromfiets doet. Maar: een pedelec gaat geen meter vooruit zonder te trappen. In Nederland vallen (of vielen?) de speed pedelecs daardoor onder de wetgeving van de snorfietsen.
Dat illustreert nog eens het onmogelijke van het in bestaande categorieën willen onderbrengen van nieuwe types voertuigen.

Met zo'n paneel achteraan (hoe zet je dat vast op een fiets?) zal je met een beetje tegenwind eerder achteruit rijden #-o
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#78 Bericht door Wouter D »

je hebt toch je trap ondersteuning om vooruit te komen tegen de wind in, anders had je die niet nodig en kon met een gewone fiets rijden zonder ondersteuning. dat beetje extra weerstand zal jou misschien eerder naar een pedelec doen grijpen :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#79 Bericht door eeuwige reiziger »

De ligfietser schreef:huh, nu ben ik niet meer mee hoor. #-o

volgens de webstek van DAS:
B. Rijwiel met pedalen die de fietser moet activeren om de elektrische motor aan te drijven en dat, met behulp van de pedalen, sneller dan 25 km/u kan rijden (vaak “speed pedelec” genoemd)

Dit rijwiel beantwoordt niet meer aan de criteria van voornoemd art.2.15.1 en moet dus volgens FOD Mobiliteit beschouwd worden als een bromfiets klasse B.



volgens de webstek http://mobilit.belgium.be:
Klasse A (maximum 25 km/uur): begint met "A" (S-ABC 001)
Klasse B (maximum 45 km/uur): begint met "B" (S-BAE 001)


S-AAI 573 is dan een "A" klasse met max 25km/u

Ik dacht dat enkel de speed-elecs een nr-plaat zouden krijgen (allez ttz betalen)
Er is niets mis met je denkvermogen... :wink: Alleen steekt de Belgische wetgeving nog steeds onsamenhangend in elkaar, zoals CapoJan ook al opmerkte. Fietsen waarvan de ondersteuning alleen werkt als je trapt, vallen immers nog altijd in de categorie van de fietsen en dus niet in die van de bromfietsen.

We spreken in dat geval over een pedelec, wat staat voor "pedal electric cycle", het zoveelste Engelse woord waarmee ze ons opschepen. Dat staat dan in tegenstelling tot de e-bike, waar je niet noodzakelijk hoeft te trappen. In België wordt een e-bike waarschijnlijk dus sowieso bij de bromfietsen geplaatst, ook al kun je met zo'n fiets nog altijd zonder ondersteuning rijden wat toch maar moeilijk gaat bij de doorsnee bromfiets.

De samenhang van Belgische wetgeving... tja... :x :x :x
CapoJan schreef: Met zo'n paneel achteraan (hoe zet je dat vast op een fiets?) zal je met een beetje tegenwind eerder achteruit rijden #-o
Die dame kan dat enorme ding beter op de achterkant van haar fietsjas naaien... Verhoogt de zichtbaarheidsfactor door de reflectie van de nummerplaat! Misschien een ideetje voor de FOD Mobiliteit: fietsjas met opgedrukte, reflecterende nummerplaat :lol:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#80 Bericht door bicky »

anders zo een lange nummerplaat vragen, kan je die op zijn kant monteren en gebruiken als spatbord.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#81 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:anders zo een lange nummerplaat vragen, kan je die op zijn kant monteren en gebruiken als spatbord.
=D>

De verbeelding begint op hol te slaan. Al in de kazernekantine gezeten misschien... :mrgreen: :lol: :oops: :oops: :oops: #-o
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Azubis
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 17:36
Postcode: 2560
Locatie: Nijlen
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#82 Bericht door Azubis »

Ik heb een Speed pedelec en heb daar zulk spatbord van de FOD mobiliteit op hangen en dit is dus inderdaad een klasse B nummerplaat .
Dus ook een groen verzekeringspapiertje nodig. :mrgreen:
Heb wel nog niemand anders zien rijden met een nummerplaat ,zelf rij ik ermee sinds april 2015.
De plaat zelf is onding heb een speciale steun moeten maken anders breekt alles af. :mrgreen:
Nooit sneller rijden dan de engelbewaarder kan vliegen. :)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#83 Bericht door eeuwige reiziger »

Azubis schreef:Ik heb een Speed pedelec en heb daar zulk spatbord van de FOD mobiliteit op hangen en dit is dus inderdaad een klasse B nummerplaat .
Dus ook een groen verzekeringspapiertje nodig. :mrgreen:
Heb wel nog niemand anders zien rijden met een nummerplaat ,zelf rij ik ermee sinds april 2015.
De plaat zelf is onding heb een speciale steun moeten maken anders breekt alles af. :mrgreen:
Op het jaagpad langs het kanaal Gent-Brugge kom ik ook af en toe zo'n "speedster" tegen. Mooie, blonde dame, modieus gekleed, die overduidelijk de meeste inspanning aan de motor overlaat. Geen nummerplaat evenwel. Was er trouwens geen regeling waarbij slechts fietsen vanaf een bepaalde verkoopdatum ingeschreven moesten worden?

Hoeveel kost het hele grapje, inschrijving en verzekering samen? Heb je bij je werkgever nog recht op een fietsvergoeding?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#84 Bericht door Lex »

eeuwige reiziger schreef: Heb je bij je werkgever nog recht op een fietsvergoeding?
Bij ondersteuning tot 25km/u val je nog onder fiets en krijg je nog fietsvergoeding. Sneller niet meer.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#85 Bericht door CapoJan »

Lex schreef:
eeuwige reiziger schreef: Heb je bij je werkgever nog recht op een fietsvergoeding?
Bij ondersteuning tot 25km/u val je nog onder fiets en krijg je nog fietsvergoeding. Sneller niet meer.
Flauw, he. Met een snellere elektrische fiets hoef je niet noodzakelijk minder te werken, maar omdat de wet er een bromfiets van maakt, valt de vergoeding weg... Ik snap het niet: als het doel is om mensen te laten overstappen van de auto naar milieuvriendelijker oplossingen, die ook de gezondheid ten goede komen en zo ook economisch een voordeel bieden, dan klopt dit niet. Door geen nieuwe categorie te creëren, maar alles krampachtig in bestaande groepen onder te brengen, ontmoedig je de overstap. Blijkbaar is het te moeilijk?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#86 Bericht door Lex »

CapoJan schreef: Met een snellere elektrische fiets hoef je niet noodzakelijk minder te werken
Maar wel minder lang vermits je sneller gaat.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#87 Bericht door CapoJan »

Lex schreef:
CapoJan schreef: Met een snellere elektrische fiets hoef je niet noodzakelijk minder te werken
Maar wel minder lang vermits je sneller gaat.
Het onderzoek (KUL) is nog bezig, maar ik vermoed dat de snelle fiets voor gemiddeld grotere afstanden ingezet wordt. Dus wel minder lang dan indien je trager rijdt, maar op langere afstanden zou het een prima alternatief voor de auto kunnen zijn. Maar kijk: je wordt ervoor gestraft. Dan toch maar de salariswagen?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#88 Bericht door Lex »

Gestraft? Het is maar hoe je het bekijkt.
Ja, je krijgt er geen fietsvergoeding voor. Het is ook meer een meetrapbrommer dan een fiets. Het meeste werk gaat door de motor geleverd worden. Moet je dan fietsvergoeding krijgen?
Wat je wél krijgt is een milieuvriendelijke en ontspannende rit. Dat telt toch ook, niet?
Maar wat je niet gaat krijgen is diezelfde milieuvriendelijke en ontspannende rit over het jaagpad. Want daar mag je dan weer niet over. :twisted:

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#89 Bericht door CapoJan »

'Meer brommer dan fiets' wordt vaak aangehaald. We gaan dus even de diverse technische oplossingen moeten bekijken.
De simpelste vorm van ondersteuning (want dat zou het moeten zijn: 'ondersteuning' en niet de hoofdaandrijving) is bijvoorbeeld een voorwielmotor. Die gaat vermogen leveren zodra de PAS (pedal assist sensor) meet dat de pedalen draaien. Meestal kun je de ondersteuningsgraad instellen. Zeg 100 W, 150 W, 200 W of 250 W (het wettelijke maximum). Daarbij houdt die motor geen rekening met hoe hard je trapt. Hij blijft gewoon sleuren tot aan die grens. Laat die motor continu 250 W leveren en je hebt inderdaad een brommer. Je moet enkel nog langzaam malen zodat de PAS beweging ziet.
Bij de meeste moderne middenmotoren zit er ook een krachtsensor op. Het motorvermogen is dus gekoppeld aan het eigen vermogen. De regel met de vaste vermogens van hierboven gaat dus niet op. Het worden percentages. Bijvoorbeeld 50% van het eigen vermogen, dan 100, dan 150 en dan 200. Hier moet je dus onvermijdelijk meer werken.
De meesten die ik ken met zo'n elektrische fiets - of die nu 25 kan of 45 - gebruiken hem in de lagere ondersteuningsstanden. Met de meeste van die 45 km/u fietsen haal je ook geen 45! (wel met een Stromer en zo, met 500 W motor). Je hebt simpelweg onvoldoende vermogen daarvoor, zelfs indien je keihard meetrapt. Hoezo, brommer?

Precies daarom vind ik het niet correct dat speedelecs gemakshalve als bromfiets beschouwd worden. Als dat zo is, is de reactie bij velen: "dan gaat die de deur uit en koop ik gewoon een brommer". Daar sta je dan, indien het de wetgever er echt om te doen is de mensen aan te zetten tot gezond en milieuvriendelijk verplaatsen.
De realiteit is nog veel complexer, maar Scuri heeft het Europese ontwerp een poos geleden gefileerd. Je moet het maar eens opsnorren en proberen te begrijpen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#90 Bericht door Lex »

CapoJan schreef: Met de meeste van die 45 km/u fietsen haal je ook geen 45! (wel met een Stromer en zo, met 500 W motor). Je hebt simpelweg onvoldoende vermogen daarvoor, zelfs indien je keihard meetrapt. Hoezo, brommer?
Die 45km/u is dan ook de maximum snelheid van deze klasse. Van het moment dat uw voertuig sneller gaat dan 25km/u (en trager dan 45km/u natuurlijk) valt deze daaronder.
CapoJan schreef:
Precies daarom vind ik het niet correct dat speedelecs gemakshalve als bromfiets beschouwd worden. Als dat zo is, is de reactie bij velen: "dan gaat die de deur uit en koop ik gewoon een brommer".
Mensen die zo denken vind ik persoonlijk een spijtige zaak. Gemakzucht komt bij veel mensen op een eerste plaats. Wil niet weten op welke plaats milieu bij deze mensen staat. Weinig mensen staan er bij stil dat de brandstof die ze tanken aan de pomp ook ergens terug uit komt na gebruik. (lees:uitlaat)
En dat is niet perse hun fout dat ze zo denken. Het is van generatie op generatie overgegaan. Ouders die hun kinderen laten zien dat het normaal is om een gemotoriseerd voertuig te hebben. En als je er dan ook nog geen moeite voor moet doen om ergens droog, warm en onbezweet te geraken. Op latere leeftijd is het voor veel zelfs een statussymbool. Een grotere en snellere wagen om te laten zien aan de mensen dat je geld hebt (wat niet altijd zo is, maar soit). Je denkt meer te zijn dan iemand met een stadswagentje. Want deze staat lager op de sociale ladder volgens U.
Nu ben ik behoorlijk off topic aan het gaan. Maar dat is nu eens het neveneffect van de aankoop van een velomobiel. Je beseft dan dat het ook anders kan en je begint je schuldig te voelen bij elke liter brandstof die je onderweg opstookt.

Plaats reactie