Fietskarren

Bericht
Auteur
aroma
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 20:24
Postcode: 9100
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Fietskarren

#1 Bericht door aroma »


Aangezien ons klein ligfietserken (j/m) er binnen enkele maanden aankomt zijn we reeds druk op zoek naar een degelijke en gebruiksvriendelijke fietskar. Wat voor ons belangrijk lijkt zijn:
_ Op de eerste plaats natuurlijk de veiligheid van ons spruitje;
_ De grootte, genoeg voor een kind met extra bagage;
Maar passend in ons kleine huisje met een deurbreedte van max 73cm;
_ Degelijkheid, stevig en betrouwbaar voor fietsvakanties zonder zorgen;
_ Bruikbaarheid, gemakkelijk aan te koppelen en op te vouwen.

Er rijzen ook vragen naar boven, zoals:
_ Is het handig fietsen op een ligger met zo'n trailer achter je aan?
_ Kan het makkelijk van een ligger (Hurry) naar een bukker verplaatst worden?
_ Een kar met vering??? Nodig? Niet Nodig?
Zwalkt ongeladen van hier naar daar??
_ Is een één persoons-kar te klein? Past in onze deur, maar...

Wie heeft ervaring met fietskarren en kan ons wegwijs maken tussen de vele merken en modellen? We zijn bereid een degelijk bedrag voor een kar neer te tellen, maar onnodige franjes, (zoals de vering?) hoeven voor ons niet.

Tot liggens...
Danny en Sofie

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Fietskarren

#2 Bericht door WFvN »

aroma schreef: Aangezien ons klein ligfietserken (j/m) er binnen enkele maanden aankomt zijn we reeds druk op zoek naar een degelijke en gebruiksvriendelijke fietskar. Wat voor ons belangrijk lijkt zijn:
_ Op de eerste plaats natuurlijk de veiligheid van ons spruitje;
_ De grootte, genoeg voor een kind met extra bagage;
Maar passend in ons kleine huisje met een deurbreedte van max 73cm;
_ Degelijkheid, stevig en betrouwbaar voor fietsvakanties zonder zorgen;
_ Bruikbaarheid, gemakkelijk aan te koppelen en op te vouwen.
Tip: kijk eens op:
http://www.profile-wimkok.nl/Kinderkar.pdf

Daar staan véél karren met maten erbij. Van belang in verband met die max 73 cm.

Kijk eens op:
http://www.fietsersbond.nl
Klik op 'Vraagbaak'
Klik op 'Kinderkarren' (in blok met 'Fietsonderdelen' in de kop)

Daar staat een fraaie test van een redelijk aantal karren.
Er rijzen ook vragen naar boven, zoals:
_ Is het handig fietsen op een ligger met zo'n trailer achter je aan?
Wat mij betreft zéér handig. Je zit lager maar kan nog mooi over de kar kijken, zeker met een pet/brilspiegel. Verder heb je met diezelfde brilspiegel enorm goed de gelegenheid om je kind in de gaten te houden. Ben je met 2 liggers, dan kan de niet-trekkende-ligger ook enorm goed een oogje in het zeil houden omdat die ook laag naast de kar rijdt. Samengevat: eerder voordelen dan nadelen ten opzichte van een bukker als je het mij vraagt.
_ Kan het makkelijk van een ligger (Hurry) naar een bukker verplaatst worden?
Maak je gebruik van een koppelstuk wat aan de achteras gaat, dan is dat ook geen probleem. Je hebt namelijk ook bevestigingsmanieren die aan het frame van de fiets moeten alleen lenen veel ligfietsen zich daar niet voor.
_ Een kar met vering??? Nodig? Niet Nodig?
Lees de test van de Nederlandse fietsersbond. Ze hebben zowel karren met als zonder vering bestudeerd. Conclusie was dat vering niet persé beter is qua comfort voor het kind.
- Zwalkt ongeladen van hier naar daar??
Uit ervaring kan ik zeggen dat onze Burley D'Lite dat niet doet (alleen is die te breed voor jullie 73cm brede opening). Vergelijkbaar model wat wel bij jullie naar binnen past is dan de Solo. Die is een flink stuk smaller met 63,5 cm tegenover 81 van de D'Lite)
_ Is een één persoons-kar te klein? Past in onze deur, maar...
Voor één kind niet volgens mij. Één kind in een 'solokar' heeft volgens mij meer ruimte dan 2 kinderen in een 'duokar'.
Wie heeft ervaring met fietskarren en kan ons wegwijs maken tussen de vele merken en modellen? We zijn bereid een degelijk bedrag voor een kar neer te tellen, maar onnodige franjes, (zoals de vering?) hoeven voor ons niet.
Ik ben op basis van ondermeer de test van de fietsersbond uitgekomen op de D'Lite. Geen moment spijt van gehad. Mooie, degelijke, licht rollende kar.

Waar je woont weet ik niet maar in Utrecht in Nederland zit dus 'Wim Kok', die heeft gru-we-lijk veel soorten en merken kinderkarren (zie de lijst in PDF-formaat, dat is van zijn bedrijf)

http://www.profile-wimkok.nl/
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

Re: Fietskarren

#3 Bericht door wost »

aroma schreef: Er rijzen ook vragen naar boven, zoals:
_ Is het handig fietsen op een ligger met zo'n trailer achter je aan?
_ Kan het makkelijk van een ligger (Hurry) naar een bukker verplaatst worden?
_ Een kar met vering??? Nodig? Niet Nodig?
Zwalkt ongeladen van hier naar daar??
_ Is een één persoons-kar te klein? Past in onze deur, maar...

Danny en Sofie
Heel handig fietsen , veel handiger dan met zo een stoeltje.
Verplaatsen is geen probleem gewoon 2 trekhaken. Ik heb er 4: 1 bukker vrouw, 1 bukker oma, 1 cab, 1 ligger.

Vering is niet nodig als het stoeltje hangt en je wielen 20" zijn. Hoe groter de wielen hoe meer comfort en hoe minder rolweerstand.

De grootte moet je maar eens bekijken he. Komt er nog een tweede spruit? Mijn kar is de grote kid-car die is 93cm breed en daar past een kind in maxi-cosi + ander kind in + een hele hoop bagage.
Op 10 sec klap je het dak neer en is de kar op zijn kant overal door te krijgen. Door zijn breedte is deze kar zeer stabiel.

Ga je voor een smalle kar ben je overal verplicht het fietspad te gebruiken wat ook wel eens een nadeel kan zijn.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

aroma
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 20:24
Postcode: 9100
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Fietskar + Maxi-Cosi

#4 Bericht door aroma »

Hey Wilfred en Wouter ea.,

21 Sept is ons dochtertje Sita geboren, de fietskar Burley D'Lite staat in de living (kwestie van plaats hebben) en de zin in fietsavonturen is groot. Maar hoe die Maxi-Cosi in de kar te bevestigen op een veilige manier is me nog steeds een raadsel. Eerst geprobeerd met de bijgeleverde riemen, maar vast staat die dan toch niet echt. Dan eens gaan zoeken op 't net, en de foto van Wilfred gevonden http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/proj ... ect_nr=195 . Heb dezelfde bandjes liggen, maar zie niet goed hoe ze lopen rond de MC. Een tweede punt is dat de MC er terug uit moet, wil ik mijn kar buiten krijgen, dus moet het liefst wat vlot kunnen gebeuren.

Oja, volgens de ligfiets, zou de MC er dwars moeten ingezet worden en niet zoals op de foto van Wilfred. :shock:

Heeft er iemand wat meer uitleg, of een ander idee??
Alvast vriendelijk bedankt!

Danny, Sofie en Sita

http://users.telenet.be/sitalambrecht

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#5 Bericht door Duckjibepete »

Maxicosi zet je toch gewoon in het midden? Ik heb een babyschelp voor mijn dochter die er al van 2 maand in zit, is ook niet makkelijk vast te zetten, maar lukt wel, maxicosi ging niet , want dochter van 4 en half moet er nog naast... Tja, is wel een beetje proberen, en dan krijg je dat ding er muurvast in hoor :wink:
Onze kar is trouwens ook een d'light, wel niet de nieuwe... is me een beetje veel te veel geld als je de kar niet dagelijks gebruikt.
8) Lambrecht, zijn we heel verre familie! Onze familienaam is Lembreght!
ride to live, live to ride

aroma
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 20:24
Postcode: 9100
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Maxi-Cosi

#6 Bericht door aroma »

Hoi Peter,

Ja, ben al wat aan't proberen met riemekes in verschillende standen. Heb nu de riemen rond het frame gedaan en zo de MC dwars vastgezet. Staat muurvast, en kan zijdelings niet weg. Voorlopig houdt ik het daarbij, maar had het toch liever in de rijrichting gezet. Nu vertrouw ik op de deskundige mening van anderen om het dwars te zetten. denk dat ze er wel een reden voor hebben.

En ja, als ge ver genoeg terug gaat zijn we misschien familie. Waarschijnlijk heeft er in jouw geval ne pippo van 't gemeentehuis een (of twee) schrijffoutje(s) gemaakt. :)

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

Re: Maxi-Cosi

#7 Bericht door lieve »

aroma schreef:Hoi Peter,



En ja, als ge ver genoeg terug gaat zijn we misschien familie. Waarschijnlijk heeft er in jouw geval ne pippo van 't gemeentehuis een (of twee) schrijffoutje(s) gemaakt. :)
ik dacht het al dat er iets nie juist zat bij Peter :P

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#8 Bericht door Duckjibepete »

Ik heb dat ook ooit geprobeerd met de maxicosi, maar wel in de rijrichting, en dat lukte toch dacht ik. Met de schelp is het ook prutsen hoor, ik gebruik ook het frame, niet moeilijk want doek is overal gescheurd van ouderdom (kar is minstens 10 jaar oud :roll: ) Was er supertevreden over trouwens!
Heb trouwens altijd een ander systeem om schelp te verankeren :? Kan me nooit de vorige keer herinneren. Denk dat ik ze nu laten zitten heb, ik moest de kar niet dichtvouwen.
Heb jij de burley nieuw gekocht? Is het het laatste model?
Sorry mannen, effe serieus off topic hé... Ivm fam.naam, ergens eind 1800 is er inderdaad een fout geslopen door toedoen van een ambtenaar die de geboorteregister moest invullen, en door een fiere papa met een stuk in zijn kraag. Mijn vader heeft een stamboom gemaakt, maar zoals de meeste stopt die bij Napoleon. Ben dus ooit een Lembrecht, en Lambrecht en Lambrechts geweest dacht ik... Van Lembreght met een g lopen er niet veel rond, is ook niet logisch hé, c is veel makkelijker, ik maak me er dus ook al lang niet meer druk over als het verkeerd geschreven wordt, indien het geen officiële documenten zijn.
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#9 Bericht door GeertJ »

peter schreef:Sorry mannen, effe serieus off topic hé... Ivm fam.naam, ergens eind 1800 is er inderdaad een fout geslopen door toedoen van een ambtenaar die de geboorteregister moest invullen, en door een fiere papa met een stuk in zijn kraag. Mijn vader heeft een stamboom gemaakt, maar zoals de meeste stopt die bij Napoleon. Ben dus ooit een Lembrecht, en Lambrecht en Lambrechts geweest dacht ik... Van Lembreght met een g lopen er niet veel rond, is ook niet logisch hé, c is veel makkelijker, ik maak me er dus ook al lang niet meer druk over als het verkeerd geschreven wordt, indien het geen officiële documenten zijn.

EN, als je maar heel ver genoeg terug gaat (enkele miljoen jaar terug) is iedereen ooit wel van de zelfde familie geweest.....
Groeten
Geert
Challenge Taifun

aroma
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 20:24
Postcode: 9100
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Heb jij de burley nieuw gekocht? Is het het laatste model?

#10 Bericht door aroma »

JA, de Burley spiksplinternieuw gekocht. En denk wel dat het het laatste model is (zou't eigenlijk niet weten). Inderdaad wel een serieuze aankoop, maar hangt er vanaf wat je er mee van plan bent.
In ons geval, we hebben geen wagen, doen alles met de fiets. Het was en is nog steeds mijn droom om met de fiets eens op reis te gaan voor enkele weken. Vandaar dat er toch wat bagageruimte vereist was. Daarbij hecht ik nogal wat aandacht aan veiligheid en zochten we toch wel een stevige kar, die wat kan verdragen. Gezien het redelijk intensief gebruik. Goedkoper hangt (meestal) samen met besparing op materiaal. En als ge tussen de bomen het bos niet meer ziet, moet ge ergens kiezen. Vandaar... De Burley D'Lite.

Allee, Lembreght of Lambrecht, 't doet er niet toe. Blij om in de familie van de Ligfietsers te zitten. :wink:

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#11 Bericht door marini »

als het echt niet lukt kan je nog altijd een bakfiets nemen.
8)
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

aroma
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 20:24
Postcode: 9100
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

bakfiets

#12 Bericht door aroma »

Alle respect voor de bakfiets... Maar nee, Dank u wel. Geen plaats meer in de living. :lol:

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#13 Bericht door Duckjibepete »

Proficiat met je aankoop, is idd een stevige, veilige kar, met vrij grote bagageruimte. En de kinderen vinden het zàààlig, slapen er in tijdens het rijden. Maar wat het belangrijkste is is het gewicht, de nieuwe wegen 9 kg, de mijne nog 10. Wou ze vervangen door een croozer, maar gewicht is me te hoog (16 kg dacht ik, zoals de meeste karren rond de 400€ en goedkoper), de inrichting is wel prachtig, met twee aparte kuipstoeltjes, en mooier gestroomlijnd dan de burley (Croozer is een nevenprodukt van de charriot).
Ga wachten tot voorjaar om ze te vervangen. Wat heb je betaald voor die d'light? Ik dacht dat het nieuw 600€ was? Klopt dat?
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#14 Bericht door tom peeters »

Ik zie in Antwerpen regelmatig toffe bakfietsen rijden, waarin ook ruim plaats is voor minstens twee pagadders. Wee degene die nog beweert dat hij niet kan fietsen omdat hij de kinderen nog moet wegbrengen.

Zie www.fietsenmaker.be
tom peeters

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#15 Bericht door Jan.E »

Is dat dan soms niet moeilijk met paaltjes die te kort bijeen staan ? Stap je dan iedere keer af om daar door te manouvreren?

Plaats reactie