Pagina 1 van 2

aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: di 09 sep 2014, 20:09
door bonfire
we hebben een ICE adventure en een ice sprint .Deze zouden we eens op een aanhanger willen zetten en ergens anders gaan fietsen als Bokrijk.Ze zijn weliswaar opvouwbaar maar omdat het e-trikes zijn geworden gaat dat opvouwen niet meer/is moeilijker.Daarom is vervoer in de auto geen optie.SCORPION hier heeft een aanhanger (of remorkske) op het oog maar dat ding kost iets meer als 4000 Euro en dat vind ik nu net iets teveel........Iemand een idee?

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: di 09 sep 2014, 21:10
door fujin
EUR 4.000 is wel heel veel. Daar kan je een serieuze aanhanger voor kopen.

Zoek eens op 2e hands.be of Kapaza naar motor-aanhangwagens.
ze staan ook wel te huur.

http://www.kapaza.be/nl/aanhangwagens/b ... 678926.htm
http://www.kapaza.be/nl/aanhangwagens/a ... 328698.htm

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: do 11 sep 2014, 20:24
door SCORPION
Hi bonfire,

Bij de lokale verdeler van Debon ( = Cheval Liberté ) trailers geïnformeerd, en er schijnt nog één Cargo 1300 wit zonder zijdeur, in stock te zijn bij de invoerder, aan 3270,00 € +BTW. Het nieuwe model, de Cargo P2, is 3000x1550x1700, dus iets langer en iets hoger, kost 3386,00 € +BTW. Meerprijs zijdeur is 288,00 + BTW.

Het laag eigengewicht, slechts 370 kg, maakt dat men de trailer gemakkelijk met de hand kan verplaatsen zonder risico op 'n rugverschot. Anderzijds laat het aërodynamisch profiel toe op de autosnelweg gemakkelijk 110 à 120 km/u te rijden zonder noemenswaardig meer te verbruiken. De neergeklapte achterdeur die dienst doet als oprit is een dik pluspunt !

Alle andere éénassige trailers met dezelfde bruikbare binnenmaten zijn 2 à 3x zo zwaar ! Ik veronderstel dat je niet geïnteresseerd bent in het verslepen van een extra zware trailer die daarbij een vlakke vierkante voorkant heeft, wat veel weerstand geeft bij het rijden = 5 à 6 liter/100 km meerverbruik.

Mocht je ergens op Kapaza of dergelijke, een passende trailer vinden als die Debon, maar dan wel stukken goedkoper, dan hoor ik het graag van jouw. Veel geluk op je zoektocht !

@+
scorpion

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: do 11 sep 2014, 20:50
door SCORPION
EUR 4.000 is wel heel veel. Daar kan je een serieuze aanhanger voor kopen.

Zoek eens op 2e hands.be of Kapaza naar motor-aanhangwagens.
ze staan ook wel te huur.

http://www.kapaza.be/nl/aanhangwagens/b ... 678926.htm
http://www.kapaza.be/nl/aanhangwagens/a ... 328698.htm

Hi fujin,

De eerste is een dubbelas auto-trailer, daar zal bonfire zeker z'n 2 ICE trikes kunnen mee vervoeren samen met nog een half dozijn andere. De prijs zal navenant zijn en een veelvoud van die 4.000,00 € voor een Debon !
De tweede is een open motortrailer waar geen trikes op passen, benevens het feit dat bonfire z'n e-trikes waarschijnlijk niet bloot en onbeschermd in weer en wind zal willen vervoeren.

Met die Debon Cargo 1300 heb ik wel zelf +-1.300 km gereden, en weet dus uit de eerste hand waarover ik spreek !
Het vraagt duidelijk wel iets meer opzoekingswerk voor je met een betrouwbare en vergelijkbare oplossing op de proppen komt !

@+
scorpion

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: do 11 sep 2014, 21:19
door Wouter D
in hoeverre volstaat een gewone aanhangwagen, daar kan je met U-profielen iets maken waarin je de wielen kan vastzetten. en das toch wel een pak goeikoper. lijkt me dan.

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 13:30
door SCORPION
Ik sta een beetje huiverig tov. van zelfbouw ! Je hebt eerst en vooral een goedgekeurd plan nodig dat stipt dient gevolgd tot op de mm, de voorgeschreven materialen gebruiken, de bouw zelf moet stap voor stap gedocumenteerd zijn en de tussentijdse keuringen glansrijk doorstaan. Anders mag je er gewoon niet mee op de baan. Je wilt toch niet dat er een wiel afloopt aan 100 km/u ergens in Zuid Anatolië de tweede dag van je verlof ?

Dan maar liever een industrieel gebouwde aanhanger waar aan alle voorwaarden is voldaan, en mocht er toch iets fout gaan dan heb je een constructeur die garant staat voor één jaar of meer. Bij HP Velotechnik de constructeur van de Scorpion is er bv. 10 jaar garantie op de kader.

Hey spruitje, jij die nogal fervent pro zijt om elektrische fietsen van een gekeurd merk nog eens naar de keuring (?) te sturen, ik volg je hier niet goed " met U-profielen iets maken waarin je de wielen kan vastzetten " lijkt mij een fluitje van een cent voor jouw, om een zelfbouw overdekte en geremde trailer te maken met oprij achterdeur.

Alle serieuze voorstellen van passende trailers zal ik in dankbaarheid onderzoeken en uitpluizen, laat maar komen !

@+
scorpion

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 19:31
door Wouter D
als zo een aanhangwagen die speciaal gemaakt is om dure fiets te vervoeren te veel kost, dan lijkt het mij toch aangewezen een iets goeikoper alternatief te kiezen.

je zou eens foto's moeten bekijken van de oliebillentocht, over hoe de mensen die per auto komen, hun velomobiel op een aanhangwegen zeggen, of gewoon los op het dak van hun auto binden.

persoonlijk koop ik geen trike die meer kost dan 1500 euro en zeker geen aanhangwagen die meer dan 1000 euro kost. als je op die aanhangwagen hetzelfde principe van een fietsdrager op de trekhaak creëert dan blijft mijn fiets er el op staan.
maar dat is strikt persoonlijk. Ik had enige tijd geleden een trike, en die paste in de auto met de achterbank naar beneden, dus heb nog helemaal geen behoefte aan zo een aanhangwagen. (elektro op mijn eigen fietsen, stel ik zo lang mogelijk uit)

ik kan echter wel begrijpen dat je voor een fiets van vier- of vijfduizend euro, liever iets meer uitgeeft aan een aanhangwagen.

Ga ik zelf een aanhangwagen voor u naar uw wensen? neen ik heb er geen tijd voor én ik hoef de verantwoordelijkheid over uw fietsen niet te dragen.

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 20:23
door SCORPION
Hey spruitje,

We spreken hier eigenlijk niet over hetzelfde. Een HP Velotechnik e-Sorpion kost rond de 7.000,00 €, die van ons nog iets meer door de dubbele batterijen aan 850,00 €/stuk ( 48V16A van Crystalyte ) met remstroom recuperatie en achteruit-rij functie kom je algauw aan dik 8.000,00 €/stuk.
Als je zo'n goeie 16.000,00 € gaat vervoeren in een prima trailer van 4.000,00 € vind ik dat nogal een evenwichtige verhouding die zowel letterlijk als figuurlijk de baan houdt. Duur is een heel relatief begrip en is uiteraard voor iedereen verschillend. Wat kan je besteden en wat krijg je ervoor ? Alle hulpmiddelen in de gehandicapten sector zijn inderdaad duur ! Vraag is hoe goed wordt je ermee geholpen en hoe goed kunt ge u opnieuw integreren in de valiede wereld ? Prijs komt dan pas een heel stuk verderop in het lijstje !

@+
scorpion

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 20:52
door fujin
De reden waarom ik reageerde is dat ik zelf ook op zoek ben naar een iets andere oplossing.
Tot op heden vervoer ik mijn velomobielen op een dakdrager op het dak van de auto.
Maar mijn huidige firmawagen is iets hoger en het is nu echt op het randje.

Probleem bij mij is alleen dat ik zelf geen ruimte heb om een aanhangwagen te stallen.
Ik ga het oplossen door indien nodig een motortrailer van iemand in de buurt te huren.

De velomobielen mogen gerust nat worden onderweg, ook de e-Mango kan daar prima tegen.
Een motortrailer lijkt mij als voordeel te hebben dat je laag kan werken met de spanbanden om de wielen.

De Erde PM1 lijkt mij een super aanhangwagen, maar zelfs daarvoor heb ik geen ruimte.
Foldycar lijkt me ook super, maar die worden vrijwel niet meer aangeboden.
Dus ik ga gewoon huren.

Succes in elk geval met je zoektocht. Die Debon Cargo 1300 ziet er echt wel super uit.

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 21:28
door SCORPION
Met een velomobiel hoef je eigenlijk geen gesloten trailer, tenzij je hem liever achter slot en grendel hebt voor de veiligheid. Een ietwat langere open motortrailer is wellicht een haalbare kaart !
Afwegen hoeveel maal per jaar je een trailer echt nodig hebt, en dan zien wat het voordeligst uitkomt op termijn.

Veel succes op je zoektocht !

@+
scorpion

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 22:31
door Wouter D
inderdaad scorpion, wij vergelijken appelen met peren, het is allebei fruit, maar voor de rest zijn ze verschillend.

maar goed, ik kan me volledig vinden in uw situatie.

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: za 13 sep 2014, 8:31
door CapoJan
Mogelijke eenvoudiger en vooral goedkopere oplossingen: bouw een open aanhangwagen, één- of tweeassig, om. Als die lang genoeg is (binnenlengte 3m of zo, dan kunnen de velomobielen er integraal is. In een dubbelasser van 2,65 m heb ik nog een Alleweder A2 en een Quest vervoerd. Daarvoor bleef de achterklep wel thuis.
Je kunt U-rails op de bodem van die aanhangwagen schroeven om de velomobielen of trikes vast te leggen.
Met een (te) korte aanhangwagen kun je ook weg. Hierheb je een beeld van een aanhangwagen die Fietser.be gebruikt(e) om WAWs te vervoeren.
Hoeft echt geen € 4000 te kosten. Daarnaast: als een trike al niet tegen een beetje regen kan...

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: za 13 sep 2014, 17:08
door SCORPION
Voor een e-trike is een regenvlaag aan 22 à 25 km/u iets helemaal anders dan aan 120 km/u op autosnelweg. De winddruk stuwt het regenwater horizontaal overal door tot in de batterijtassen, controller en display contacten . Als de elektrische componenten goed doorweekt zijn geeft dat gemakkelijk kortsluiting en kom je enkel nog ( een beetje ) vooruit op human power. Voor mensen met beperkte mobiliteit is dit enkele honderden meter op perfekt platte baan zonder wind. De zetel is natuurlijk ook doorweekt en lekker fris aan de vis ! Nee dank je, dat hoeft echt niet voor mij ik zit liever droog !

Of een velomobiel binnenin ook droog blijft als je er een hogedruk reiniger op zet, blijft nog zeer de vraag ! Hopelijk wel !

Open en bloot een velomobiel vervoeren bij slecht weer maakt hem even vuil en slijkerig als je wagen zelf Als je een eindje achter een vrachtwagen rijdt weet je het wel dat het niet zonder ruitenwissers en sproeiers kan om het zicht door je vooruit te vrijwaren. De rest van je carrosserie zit dan wel onder het vuil en je velomobiel eveneens ! Bij aankomst eerst velomobiel-wash, anders is dat geen zicht toch !

Ieder naar godsvrucht en vermogen, voor mij duidelijk liever droog en comfortabel !

Verder nog veel plezierige kilometers bij 'n lekker fietsweertje !

@+
scorpion

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: zo 14 sep 2014, 13:39
door SCORPION
Hey Capojan,

" Hoe droog blijf je bij slag/stortregen in je vm ? " Van een paar jaar geleden maar nog altijd aktueel dacht ik ?

@+
scorpion

Re: aanhanger voor twee trikes

Geplaatst: zo 14 sep 2014, 17:49
door trikelover
SCORPION schreef:Hey Capojan,

" Hoe droog blijf je bij slag/stortregen in je vm ? " Van een paar jaar geleden maar nog altijd aktueel dacht ik ?

@+
scorpion

In hoofdzaak is het vooral je hoof en alles rond je nek die nat word.