samen toeren met E-trike

Bericht
Auteur
SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

samen toeren met E-trike

#1 Bericht door SCORPION »

Hi allemaal,

Deze HP Scorpion fs 26" is mijn e-trike, gekocht verleden jaar bij " De ligfiets " in Gent. De e-trike van HP was toen met 250 W Bion-X motor die totaal onvoldoende was om de Kluisberg op te rijden. Dus het niet gemotoriseerd model gekocht, en er een Crystalyte 3525 motor laten inbouwen gevoed door 2 batterijen van 48V16Ah. Een driestanden schakelaar L - 0 - R, om, indien nodig, gemakkelijk over te schakelen tijdens het rijden, naar de volle batterij. De trap-as sensor meet de kracht op de pedalen en voorziet de passende pedaalhulp. Een achteruit-rij drukknop is voorzien.

Bij vlakke wegen, geen fietstassen en weinig weerstand is er +- 145 km autonomie als je rustig meetrapt. In de heuvels van de Kluisberg en omstreken +-90 à 100 km. Op de motor alleen gaat hij 16 km/u naar boven (16% ), en bij flink meetrappen 25 km/u. Gemiddelde snelheid bij rustig mee-trappen 22 km/u. Als ik goeie benen heb haal ik 33 km/u voor een korte tijd.

De e-trike is opvouwbaar, maar vraagt wat demontage, zoals zetel en hoofdsteun verwijderen, spiegels lossen en inklappen, batterijen en fietstassen afnemen. Alles moet dan worden terug afgesteld bij aankomst op de startplaats. Opgevouwen gaan beide e-trikes in de Volvo XE90 4x4, doch wegens het vele voorbereidend werk zijn we gaan zoeken naar een passende aanhangwagen. We vonden een lichte ( 370 kg ) gesloten aanhanger met gestroomlijnd plastic koetswerk, met neerklapbare achterdeur die als oprit fungeert, zodat we beide trikes gewoon direct kunnen binnenrijden. Deur dicht, hangslot op, en wegwezen !
De Pullman vering zorgt voor een zorgeloze rit, en gooit de fietsen niet dooreen. www.debon-trailers.com. We huren er nu eentje, maar denken aan kopen volgend jaar wellicht ?

Een iPad mini fungeert als GPS, en de app. is MotionX HD. Een aanhanger van Radical Design voert mijn rollator mee, zonder enige invloed op het rij-gedrag van het geheel. Sedert eind April 2013 heb ik 3.000 km gereden, en per week ga ik 12x de Kluisberg omhoog.

Graag hadden wij, mijn vrouw rijdt met dezelfde e-trike, contact gehad met andere e-trike drivers uit de streek om eventueel samen tochten te maken van +- 45 km.

Dat was het zowat als inleiding !

Tot binnenkort

scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#2 Bericht door antony »

Hey welkom ik rij sinds kort ook met een trike ik fiets veel in kluisbergen 3maal in de week ,ik ben van oudenaarde .ik kan meestal in weekend of in de avond .ik ben wel niet snel .laat maar iets weten.nog profciat met de aankoop .heb geen e.trike dus laat maar :lol:

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#3 Bericht door SCORPION »

Hi,

We moesten eens samenkomen en een toerke bespreken en dan doen.
Van Oudenaarde uit is het gemakkelijk te vinden.

Oudenaarde - Amougies kan makkelijk vanuit Leupegem langs de oude spoorlijn tot Ruien. Dan Kluisberg omhoog de Poletsestraat richting zwemkom enz. Hopelijk heb je dan nog wat adem over en kan je nog gewoon praten. Anders een glas water en een goeie koffie op het terras doen ook wonderen.

Tot binnenkort

scorpion
Laatst gewijzigd door SCORPION op za 09 aug 2014, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#4 Bericht door antony »

ik heb zeker nog adem over dat is geen probleem voor me ik doe al rustig 200km dus dat valt mee ,ik zal even kijken om gps track te maken tot kluisbergen lukt me wel .maar daarna is hopeloos voor me zonder gps .ik doe heel veel km in jaar heb ooit eens bijhouden en ik kwam om 130000per jaar :oops: .zolang er geen bergen zijn met kasei is goed voor me
gisteren de koppenberg en kwarmont ,gewoon een ramp om op te rijden slippen en slippen

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#5 Bericht door Peter J »

antony schreef: ...130000per jaar... :oops: .
Kan het dat hier een nul teveel in dit getal staat ? ? ? :roll: :D
356km/dag iedere dag van het jaar lijkt mij licht overdreven... [-X #-o
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#6 Bericht door SCORPION »

Inderdaad 13.000 km/j is ook al meer dan 1.000 km/m winter en zomer. Chapeau dat is enorm !
Kluisbergen ligt in Oost-Vlaanderen en Mont-de-l'Enclus in Henegouwen. Helemaal niet hetzelfde ! Kluisbergen is een dorp en Mont-de-l'Enclus een heuse berg ( euh . . . serieuze heuvel ) met enkele scherpe hellingen tot 16%, wat in wielertoeristen-taal kuitenbijters wordt genoemd.
Veel geluk bij het opstellen van je GPS route ! Je hoeft geen kasseien te doen alles is asfalt tot hierboven, dus een lachertje voor jou !

scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#7 Bericht door antony »

nul te veel inderdaad
sorry een nul te veel :oops:
niet allemaal per fiets hoor ,werk in de bouw daarmee
beetje moe dus

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#8 Bericht door SCORPION »

Hi Antony,

Met welk type e-trike ben jij onderweg ?
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#9 Bericht door antony »

:roll: er staat toch dat ik geen e-trike heb ik heb een gewone sprint 26

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#10 Bericht door SCORPION »

antony zegt : ik rij sinds kort ook met een trike

Ik had het dus niet verkeerd gelezen, maar was gewoon op het verkeerde been gezet. Bij deze correctie en het wordt een " ligfiets ".
Ik begrijp nu ook beter de aangehaalde prestaties ! Daarbij twee vragen als ik mag, hoeveel weegt uw ligfiets en hoe oud ben jij ?

Gisteren was ik op de weegbrug met de Scorpion fs 26" waar een Radical Design aanhanger aan gekoppeld is, geladen met mijn rollator. Ik schrok me een aap toen de weegbrug 160 kg afdrukte. De trike alleen zonder fietstassen en zonder aanhanger klikte af op 140 kg. Dat komt op 50 kg netto voor de rijklare Scorpion. Nu begrijp ik beter dat de Trieu oprijden met dit geheel een heel grote inspanning vraagt aan 75 jaar. Dan gaat er een knipperlicht branden als je met 160 kg de Kwaremont komt afgevlogen aan +-50 km/u ! De kinetische energie die hier vrij komt is dan niet meer helemaal onder controle, al heb je twee krachtige schijfremmen op de voorwielen. . . .

Tot wederhoren !

scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#11 Bericht door antony »

Ik ben van morgen eens paseert alleen is men gps track niet goed te noemem :cry: stond op modder wegen mont clu de berg over gegaan
de kluis mtb met trike plat lukt nog maar berg op lukt me al minder .en oude kwarmont doe ik staps voet wat is daar om je te verongelukken .zo meer plaatsen gezien vandaag .gewoon fiets paden dicht geroeit lang de drukste ader
Men trike komt schat ik op 25 kg met 3 liter water .slot 2 kg .wat eten .slippers .mini tool .regen kledji
Ik ben 27 jaar jong

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#12 Bericht door SCORPION »

Hi antony,

Er zijn natuurlijk wel fietspaden zonder modder om de Kluisberg te bereiken. Normaal gezien zijn de fietspaden door het Kluisbos redelijk goed te berijden, maar de zware regens van de laatste dagen maakten daar een te mijden modder zone van. Beter ware geweest van na de Kwaremont de Trieu naar beneden te rijden en dan de Rue Guérissart te nemen die uitgeeft op de Rue Horlitin. Daar sla je rechtsaf en klim je de Rue Horlitin op helemaal tot boven. Dan neem je de Rue de la Sablière die naar de Vierschaar gaat. Op die hoek moet je zijn. Allemaal nette asfalt wegen die goed te berijden zijn. De klimpartijen geven je wel een pak extra hoogte meters, maar de afdalingen zijn zalig.

Als ge uw GPS-track op het forum kunt zetten dan zie ik beter wat er kan verbeterd worden.

Veel rijplezier intussen !

scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#13 Bericht door KarelJ »

Peter J schreef:
antony schreef: ...130000per jaar... :oops: .
Kan het dat hier een nul teveel in dit getal staat ? ? ? :roll: :D
356km/dag iedere dag van het jaar lijkt mij licht overdreven... [-X #-o
Enkel Tommy Godwin kwam in de buurt (320 km/dag)...

http://en.wikipedia.org/wiki/Tommy_Godw ... rn_1912%29

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#14 Bericht door antony »

Denk dat wel nog mensen in verkeer zoveel km per dag maken .bv vrachtwagens .zal men gps track hier even neer zetten

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: samen toeren met E-trike

#15 Bericht door antony »


Plaats reactie