velomobiel in openbaar vervoer.

Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

Bobvroegh schreef:Dus als ik het goed begrijp moet je eerst een wiel van je VM er af halen, zodat je een twee wieler bent. en vervolgens gewoon de trein in gaan en voor een twee wieler betalen?
Ik denk niet dat de NMBS de zaken zo ziet... :wink:

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#17 Bericht door Ward De Meyer »

eeuwige reiziger schreef:
Ward De Meyer schreef:Je moet ook je VM zelfstandig op en af te trein kunnen zetten!
Neem de proef eens op de som en laat je bevindingen weten zou ik zo zeggen!
Hier moet ik je toch wel corrigeren. Indien het gaat om de bagageruimte van een trein heeft men als reiziger niet het recht in die ruimte te zijn of goederen in- of uit te laden. Dan is het de taak van de conducteur om uw fiets in en uit de trein te halen.

Gaat het echter om een ingericht fietsencompartiment dan mag men als reiziger de fiets zelf inladen, maar alleen dan wanneer men de conducteur eerst heeft verwittigd.
Ah interessant! Een ingericht fietscompartiment heb ik één keer kunnen bewonderen in de trein, de andere keren was het steeds in het tussengangetje waar je stond te wringen. Wel handig om weten voor de volgende keer! Dankje...
Optima Stinger EX met Aeropunt

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#18 Bericht door eeuwige reiziger »

Ward De Meyer schreef:Ah interessant! Een ingericht fietscompartiment heb ik één keer kunnen bewonderen in de trein, de andere keren was het steeds in het tussengangetje waar je stond te wringen. Wel handig om weten voor de volgende keer! Dankje...
Op de "breaks" die worden ingezet op de lijn Gent-Brugge-Knokke/Oostende is er vaak een apart fietscompartiment. Aan de ene kant zijn er stoeltjes voorzien, aan de andere kant fietshaken waaraan men z'n fiets kan hangen. De conducteur moet evenwel controleren of de fiets goed hangt. Men hoeft niet in het fietscompartiment plaats te nemen, maar het kan natuurlijk wel.

Normaal mag men geen materiaal op de tussengang plaatsen. Dat is zelfs uitdrukkelijk verboden. Mocht de conducteur die dat toelaat gecontroleerd worden, dan hangt hem een ernstige terechtwijziging boven het hoofd. Ook mag men geen fietsen en grote voorwerpen op de tussenbruggen (het gedeelte van de trein waar men kan in- en uitstappen) zetten. Slechts een afgeschermde vouwfiets mag.

Bij de zogenaamde "vieze viertjes" is er voor- of achteraan een aparte bagageruimte (die stellen dateren immers uit de jaren zestig-zeventig toen het nog gebruikelijk was dat men allerlei pakjes en pakken met de trein verzond - de tijd van de "spoorzegels").

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#19 Bericht door Wouter D »

eeuwige reiziger schreef: Hier moet ik je toch wel corrigeren. Indien het gaat om de bagageruimte van een trein heeft men als reiziger niet het recht in die ruimte te zijn of goederen in- of uit te laden. Dan is het de taak van de conducteur om uw fiets in en uit de trein te halen.
mij maakt dat weinig uit zenne, als die conduc zegt dat ik em mag erin plaatsen ipv dattie het zelf doet, dan doe ik dat met plezier, dan weet ik tenminste dattie tijdens het plaatsen geen beschadigingen oploopt, de laatste tijd echter gebeurt het wel eens dat de conduc zegt dat je em gewoon voor of achteraan in een wagon moet zetten, waar de reizigers in of uitstappen, daar neemt ie natuurlijk niet veel plaats in he, je hebt alleen van die voetsporen op het plafond staan van je voeten te zetten om je recht te houden :P
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#20 Bericht door eeuwige reiziger »

Wouter schreef:mij maakt dat weinig uit zenne, als die conduc zegt dat ik em mag erin plaatsen ipv dattie het zelf doet, dan doe ik dat met plezier, dan weet ik tenminste dattie tijdens het plaatsen geen beschadigingen oploopt, de laatste tijd echter gebeurt het wel eens dat de conduc zegt dat je em gewoon voor of achteraan in een wagon moet zetten, waar de reizigers in of uitstappen, daar neemt ie natuurlijk niet veel plaats in he, je hebt alleen van die voetsporen op het plafond staan van je voeten te zetten om je recht te houden :P
Dat is dan een stuk gemakkelijker dan op het einde van de rit je fiets te moeten ophalen aan de bagagewagon.

Mocht die conducteur evenwel controle krijgen, dan hangt hij. Volgens de NMBS-reglementering mogen er daar geen voorwerpen geplaatst die langer of breder zijn dan de binnendeuren. Daarom mogen er enkel kleine pakjes en opgevouwen plooifietsen staan. Maar dat is natuurlijk onze zorg niet...

Gast

#21 Bericht door Gast »

ikzelf neem heel veel de trein met de fiets, en uit mijn ervaringen kanik zeggen dat het afhankelijk is van de conducteur ofdat je je fiets zelf moet inladen of niet. In de helft van de gevallen mag je hem zelf een meter hoog heffen en hem zelf in het compartement zette (wat vrij moeilijk is met je spd schoenen aan). In de andere helft van de gevallen krijg je een hulpende hand geboden van de conducteur. En in zeer klein aantal gevallen (heb ik al 1maal meegemaakt) smijten ze letterlijk met je fiets (toen hebik zelf men fiets er terug uitgehaald en het aangegeven aan de ombudsman bij de nmbs), dus altijd opletten wat ze met je fiets doen. Op de nieuwe treinstellen (nieuwe dubbeldektreinstellen, en de nieuwe dieselrijtuigen), kan je bij je fiets blijven in een aparte ruimte. En volgens mij kan je in de nieuwe dubbeldekrijtuigen met je velomobiel binnen (ruimte genoeg en ook de ingang is breed genoeg).

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#22 Bericht door Ward De Meyer »

stijn schreef: Op de nieuwe treinstellen (nieuwe dubbeldektreinstellen, en de nieuwe dieselrijtuigen), kan je bij je fiets blijven in een aparte ruimte. En volgens mij kan je in de nieuwe dubbeldekrijtuigen met je velomobiel binnen (ruimte genoeg en ook de ingang is breed genoeg).
Dan moet dat dringend eens uitgetest worden!!! :twisted:
Optima Stinger EX met Aeropunt

Plaats reactie