Ik denk niet dat de NMBS de zaken zo ziet...Bobvroegh schreef:Dus als ik het goed begrijp moet je eerst een wiel van je VM er af halen, zodat je een twee wieler bent. en vervolgens gewoon de trein in gaan en voor een twee wieler betalen?
velomobiel in openbaar vervoer.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Ah interessant! Een ingericht fietscompartiment heb ik één keer kunnen bewonderen in de trein, de andere keren was het steeds in het tussengangetje waar je stond te wringen. Wel handig om weten voor de volgende keer! Dankje...eeuwige reiziger schreef:Hier moet ik je toch wel corrigeren. Indien het gaat om de bagageruimte van een trein heeft men als reiziger niet het recht in die ruimte te zijn of goederen in- of uit te laden. Dan is het de taak van de conducteur om uw fiets in en uit de trein te halen.Ward De Meyer schreef:Je moet ook je VM zelfstandig op en af te trein kunnen zetten!
Neem de proef eens op de som en laat je bevindingen weten zou ik zo zeggen!
Gaat het echter om een ingericht fietsencompartiment dan mag men als reiziger de fiets zelf inladen, maar alleen dan wanneer men de conducteur eerst heeft verwittigd.
Optima Stinger EX met Aeropunt
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Op de "breaks" die worden ingezet op de lijn Gent-Brugge-Knokke/Oostende is er vaak een apart fietscompartiment. Aan de ene kant zijn er stoeltjes voorzien, aan de andere kant fietshaken waaraan men z'n fiets kan hangen. De conducteur moet evenwel controleren of de fiets goed hangt. Men hoeft niet in het fietscompartiment plaats te nemen, maar het kan natuurlijk wel.Ward De Meyer schreef:Ah interessant! Een ingericht fietscompartiment heb ik één keer kunnen bewonderen in de trein, de andere keren was het steeds in het tussengangetje waar je stond te wringen. Wel handig om weten voor de volgende keer! Dankje...
Normaal mag men geen materiaal op de tussengang plaatsen. Dat is zelfs uitdrukkelijk verboden. Mocht de conducteur die dat toelaat gecontroleerd worden, dan hangt hem een ernstige terechtwijziging boven het hoofd. Ook mag men geen fietsen en grote voorwerpen op de tussenbruggen (het gedeelte van de trein waar men kan in- en uitstappen) zetten. Slechts een afgeschermde vouwfiets mag.
Bij de zogenaamde "vieze viertjes" is er voor- of achteraan een aparte bagageruimte (die stellen dateren immers uit de jaren zestig-zeventig toen het nog gebruikelijk was dat men allerlei pakjes en pakken met de trein verzond - de tijd van de "spoorzegels").
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
mij maakt dat weinig uit zenne, als die conduc zegt dat ik em mag erin plaatsen ipv dattie het zelf doet, dan doe ik dat met plezier, dan weet ik tenminste dattie tijdens het plaatsen geen beschadigingen oploopt, de laatste tijd echter gebeurt het wel eens dat de conduc zegt dat je em gewoon voor of achteraan in een wagon moet zetten, waar de reizigers in of uitstappen, daar neemt ie natuurlijk niet veel plaats in he, je hebt alleen van die voetsporen op het plafond staan van je voeten te zetten om je recht te houdeneeuwige reiziger schreef: Hier moet ik je toch wel corrigeren. Indien het gaat om de bagageruimte van een trein heeft men als reiziger niet het recht in die ruimte te zijn of goederen in- of uit te laden. Dan is het de taak van de conducteur om uw fiets in en uit de trein te halen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Dat is dan een stuk gemakkelijker dan op het einde van de rit je fiets te moeten ophalen aan de bagagewagon.Wouter schreef:mij maakt dat weinig uit zenne, als die conduc zegt dat ik em mag erin plaatsen ipv dattie het zelf doet, dan doe ik dat met plezier, dan weet ik tenminste dattie tijdens het plaatsen geen beschadigingen oploopt, de laatste tijd echter gebeurt het wel eens dat de conduc zegt dat je em gewoon voor of achteraan in een wagon moet zetten, waar de reizigers in of uitstappen, daar neemt ie natuurlijk niet veel plaats in he, je hebt alleen van die voetsporen op het plafond staan van je voeten te zetten om je recht te houden
Mocht die conducteur evenwel controle krijgen, dan hangt hij. Volgens de NMBS-reglementering mogen er daar geen voorwerpen geplaatst die langer of breder zijn dan de binnendeuren. Daarom mogen er enkel kleine pakjes en opgevouwen plooifietsen staan. Maar dat is natuurlijk onze zorg niet...
ikzelf neem heel veel de trein met de fiets, en uit mijn ervaringen kanik zeggen dat het afhankelijk is van de conducteur ofdat je je fiets zelf moet inladen of niet. In de helft van de gevallen mag je hem zelf een meter hoog heffen en hem zelf in het compartement zette (wat vrij moeilijk is met je spd schoenen aan). In de andere helft van de gevallen krijg je een hulpende hand geboden van de conducteur. En in zeer klein aantal gevallen (heb ik al 1maal meegemaakt) smijten ze letterlijk met je fiets (toen hebik zelf men fiets er terug uitgehaald en het aangegeven aan de ombudsman bij de nmbs), dus altijd opletten wat ze met je fiets doen. Op de nieuwe treinstellen (nieuwe dubbeldektreinstellen, en de nieuwe dieselrijtuigen), kan je bij je fiets blijven in een aparte ruimte. En volgens mij kan je in de nieuwe dubbeldekrijtuigen met je velomobiel binnen (ruimte genoeg en ook de ingang is breed genoeg).
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Dan moet dat dringend eens uitgetest worden!!!stijn schreef: Op de nieuwe treinstellen (nieuwe dubbeldektreinstellen, en de nieuwe dieselrijtuigen), kan je bij je fiets blijven in een aparte ruimte. En volgens mij kan je in de nieuwe dubbeldekrijtuigen met je velomobiel binnen (ruimte genoeg en ook de ingang is breed genoeg).
Optima Stinger EX met Aeropunt