Woon- werk

Bericht
Auteur
dirk65

#46 Bericht door dirk65 »

Training én beter materiaal. Een Rohloff maakt echt een wereld van verschil. In 't begin leekt het wel of ik had een Bionix gemonteerd ipv een Rohloff :wink:

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#47 Bericht door Mysterio »

dirk65 schreef:Training én beter materiaal. Een Rohloff maakt echt een wereld van verschil. In 't begin leekt het wel of ik had een Bionix gemonteerd ipv een Rohloff :wink:
Ik heb er nieuwe stangkoplagers en draadstangen ondergezet 8)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#48 Bericht door eeuwige reiziger »

De tijd staat niet stil. Ook op dit forum niet, waardoor er mensen gaan en komen.

Wie allemaal brengt dit onderwerp verder naar 2009?

Bij mij is er niets gewijzigd. 'n Overwogen verhuis werd uiteindelijk afgeblazen en in de plaats ervan kozen we voor een verbouwing. Dus blijf ik hetzelfde traject als voorheen afmalen naar het werk. Nog steeds een vijftig kilometer. Nog steeds met evenveel plezier, al durft een maandag ochtend in een van de wintermaanden toch iets moeilijker liggen dan anders... :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#49 Bericht door Mysterio »

@Eeuwige,

Door een verhuis moet ik nu, enkele richting, 89 km afmalen naar het werk.
Hooguit 1 keer in de week haalbaar bij relatief goed weer dus.

Ik ga dit doen met een Challenge Hurricane, die ik net in orde heb gezet.
De Alleweder gaat vermoedelijk binnenkort de deur uit.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#50 Bericht door eeuwige reiziger »

Mysterio schreef:@Eeuwige,

Door een verhuis moet ik nu, enkele richting, 89 km afmalen naar het werk.
Hooguit 1 keer in de week haalbaar bij relatief goed weer dus.

Ik ga dit doen met een Challenge Hurricane, die ik net in orde heb gezet.
De Alleweder gaat vermoedelijk binnenkort de deur uit.
Ja, wablief! Dàt is pas een flink woon-werkverkeer! Is je ligfiets dan te verkiezen boven de alleweder in jouw geval?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#51 Bericht door Mysterio »

eeuwige reiziger schreef: Ja, wablief! Dàt is pas een flink woon-werkverkeer! Is je ligfiets dan te verkiezen boven de alleweder in jouw geval?
De Alleweder gebruikte ik vooral langs het kanaal van Maldegem-naar Gent. Zaaalig parcour was dat.
Nu komt er door de lengte van de route van alles in. Kanalen, stad, gewestwegen. De route loopt van Heist-op-den-Berg naar Mechelen en dan naar Gent. Tussen Mechelen en Gent ga ik de route: Mechelen-Hombeek-Kapelle op den bos- Londerzeel-Dendermonde en dan langs de Schelde naar Gent proberen.
Nog niet geprobeerd met de Hurri, maar met de Alleweder lagen er op een andere route van Mechelen naar Willebroek en dan naar Dendermonde een 10 tot 12 km moeilijker bereidbaar fietspad. De nieuwe route zou hier beter moeten presteren. In de Paasvakantie eens testrijden.

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... 93c5624f9f

:wink:

brit
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 19:39
Postcode: 8580
Locatie: avelgem
Contacteer:

Re: Woon- werk

#52 Bericht door brit »

Onlangs gestart met de ligfiets voor woon-werkverkeer:

deze week nog 2 dagen vakantie, resteerden dus 3 werkdagen: jawel mét de ligfiets.
Enkele rit +/- 12 km. 's Avonds iets meer omdat ik de kinderen moet ophalen aan school.

Hoogste afgelezen snelheid was iets boven de 39 km in licht bergaf.
Ik ben nog beginner en droom dus van meer.
De eerste 100 km met mijn ligfiets zitten dus achter de kiezen.
Op naar de eerste 1000 zeker?!

Ik vraag mij af wanneer de gewenningsperiode zal voorbij zijn en ik ,met de rest van het gezin, dit als normaal en evident gaan ervaren.

Mocht ik kunnen 'turven' tijdens het fietsen, dan staan er zeker meer streepjes bij 'blije mensen' dan bij 'vieze mompen'.
Ik zie veel meer rond mij, helaas niet achter mij, ik kan mensen deftig begroeten, kreeg vaak een leuke reactie terug.

3 collega's probeerden vandaag tijdens de middagpauze mijn ligfiets (ik heb nogal vertrouwen hé). 2 van hen waren er - net als ikzelf - direct mee weg.
Andere collega's kwamen ook al polsen.

Op naar een betere conditie en een zuiverder lucht...

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Woon- werk

#53 Bericht door ward »

brit schreef: Hoogste afgelezen snelheid was iets boven de 39 km in licht bergaf.
Ik ben nog beginner en droom dus van meer.
39km per uur voor een beginner noem ik toch niet min hoor,om zulke snelheid te halen moet ik mijn ziel uit mijn lijf rijden.
Die fiets die ik heb is nu wel niet van de snelste maar toch :shock:

ward

brit
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 19:39
Postcode: 8580
Locatie: avelgem
Contacteer:

Re: Woon- werk

#54 Bericht door brit »

Dag Ward,

Interpreteer mijn tekst niet verkeerd. Die 39 per uur zijn een (korte) momentopname. Max. snelheid of zoiets in licht berg af dan nog !

Vrijdagmorgen reed ik - alleen op een jaagpad - relaxed en comfortabel 23 à 24 km/u. Tot er een jonge knaap voorbij kwam op een gewone fiets en met de oren afgestopt door muziek. Hij reed 26 km/u. Ik dacht 'gewoon meegaan' en zo geschiede. Meerijden met iemand anders doet je sneller fietsen. Maar dat weten de koereurs al wel langer zeker?!

Mijn Challenge Twister is ook niet van de snelste. Dit weekend vraag ik mijn ventje om die veer strakker te zetten. Ik was geen vering gewoon op mijn sportfiets, smalle hard gepompte bandjes en stijve fiets. Al dat veren op mijn ligstoel lijkt mij momenteel niet nodig.
Wie weet komt die mijn snelheid een beetje ten goede. Beroepshalve weet ik wel iets af van verendraad :wink:

Ik zocht gisteren op welk calorieverbruik dit fietsen voor mij betekent: 1 uur aan +/- 22 km per uur gemiddeld verbrand ongeveer 600 kcal.
Niet abnormaal dat ik precies meer honger ervaar. nu nog opletten dat dit meer bewegen geen excuus wordt voor meer snoepen...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Woon- werk

#55 Bericht door crash-quest-dummy »

@Brit :
prachtig,
Reed je voordien per bukfiets, of per auto ?
wat heeft je juist doen overschakelen ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Woon- werk

#56 Bericht door slangetje »

Brit, welkom op het forum. Ben ook benieuwd naar je verhaal over hoe het begon :-)
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

brit
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 19:39
Postcode: 8580
Locatie: avelgem
Contacteer:

Re: Woon- werk

#57 Bericht door brit »

Hi,

Ik ben al efkes op dit forum, kijk maar op 'niet van Gent, en toch proberen liggen'. Dat was mijn start.
Hoe het begon?
Wel, ik ben al langer bezig met milieu, de voorbije 10 jaar ook beroepshalve. Je kan niet doen alsof en aan milieu doen tijdens de werkuren en daarbuiten niet.
Zopas heb ik mijn was buiten opgehangen, de zuiverste vorm van droogtechniek: zon en wind. Ons warme water komt van een zonneboiler. Tot zover reikt het hier.

Als voltijds werkende moeder van 2 opgroeiende kinderen (lagere school) is de vrije tijd beperkt. Toch heb ik behoefte aan meer sport omdat ik in het verleden al ervaren heb mij daar goed bij te voelen (ooit liep, ik enkele keren per week 5 à 10 km/beurt). Maar tijd lijkt mij te ontbreken, 's avonds ben ik vaak bekaf en geraak ik niet meer uit huis. De enkele dagen per jaar dat ik naar mijn werk fietste gebeurden op een fantastische sportfiets van het merk Peugeot. Een 10 kg wegende gitzwarte (designe :wink: ) alu-versie van ondertussen +/- 15 jaar oud. Maar ik begon dat voorover liggen lastig te vinden voor nek en bovenrug. Ik loop ook al jaren naar de ostheopaat...Twee jaar geleden begon mijn zoektocht naar meer comfort op de fiets. Ik deed proefritten bij de lokale fietsenhandelaar. Niets werkte echt. Een rechtopdamesfiets met vering bv. comfort OK, maar ik haalde geen snelheid meer. Een compromis werd gevonden door de stuurpen van mijn sportstuur te vervangen door een regelbare pen en ergonomische handvaten, waar de handpalm wat meer op rust. Mijn ergonomie op die fiets ging met 10% vooruit.

Helaas niet voldoende voor mij. De honger bleef. Dus ik zocht verder op het internet. En raakte hoe langer hoe meer overtuigd dat ik het ligfietsen moest proberen. (Een vriendin zei me ooit 'zelfs al ga je op je bek of met je kop tegen de muur, geen reden tot aarzelen, zelfs een bloedneus stelpt')...Tot deze zomer, een 2dehands Challenge Twister mijn fiere eigendom werd. Aanvakenlijk had ik het idee om in Ndl. een dag te gaan proefrijden. Ik heb dit idee laten varen omdat ik daarvoor 200 km enkel moest rijden, omdat ik geen compagnie had om dit te delen en vooral ook omdat ik dan wellicht bij één of meer van de geteste fietsen een goed gevoel zou hebben, maar dat ik niet van plan was om als 1ste fiets daar 1500 à 2000 euro aan te spenderen. De ligfiets zoals ik het nu ervaar laat mij toe om slechts 25 minuten extra tijd per dag te investeren en toch meer dan een uur goed te sporten. Meteen is dit ook goed voor het milieu en voor ons aantal tankbeurten. Het lijkt mij ook opvoedkundig wel van tel. Van wat je thuis ziet draag je als kind toch altijd iets mee?!

Ik werk in een overwegend mannelijke omgeving. Zonder het hen op te dringen, raken ze nieuwsgierig en geïnteresseerd.
vridjagmiddag tijdens de middagpauze hebben 3 mannen zich op mijn fiets gewaagd. 2 van de 3 slaagden onmiddellijk, de 3de moest nog wat zijn evenwicht zoeken. Maar ook dat zou op termijn wel lukken. Er staan er nog te wachten om eens te proberen.
Ik ben dus onbewust een promotor van het ligfietsen...

Maar ik zoek ervaringen van toen jullie begonnen. Hoe lang duurt het tot ik op 'kruissnelheid' zit? Zal mijn conditie - en mijn figuur :oops: - verbetere, Wanneer is het geen sleur meer - ik moet dus iets vroeger opstaan en 15' vroeger vertrekken, maar een automatisme. Zal het blijven lukken om dit 's avonds te combineren met kinderen ophalen en naar hun sport te verplaatsen? Vroeger deed ik boodschappen onderweg. Nu moet ik dit groeperen en toch weer per auto gaan. En wat bij wintersweer? Ik heb nog veel vragen. Maar maak mij geen zorgen. Ik wil dit ligfietsen geen fanatieke plaats laten innemen in mijn leven, maar gewoon een middel tot (eco-)mobiliteit.
Ik overweeg om mijn sportfiets officieel over te dragen aan mijn grootwordende dochter... Zover ben ik dus al na amper enkele weken.

tot zover mijn epistel (eenb eetje op jullie vraag).

Daag

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Woon- werk

#58 Bericht door CapoJan »

Dag Brit,

Leuk dat je het ook zo aangenaam fietsen vindt !

Ik begon ook dit jaar (opnieuw) met een ligfiets. Een trike in mijn geval. Aangezien de woonwerkafstand enkel 23 km bedraagt, doe ik die fietsverplaatsing nu één keer per week. Het vraagt anders teveel tijd.
De eerste keer viel dat tegen: de gemiddelde snelheid bedroeg zo'n 18 km/u. Dat had ik verwacht, aangezien de voorbereiding van de aankoop voor een groot deel uit lezen bestond en iedereen zowat hetzelfde verhaal vertelt. Gemiddelde snelheid is wat de fietscomputer aangeeft, dus dat betekent een kruissnelheid van pakweg 21-22 km/u, grosso modo de gemiddelde snelheid die ik met de bukker haalde. Ik reed dus behoorlijk wat trager.
Nu staat er ruim 2.500 km op de triketeller en de gemiddelde snelheid ligt ruim hoger (deze week 27 km/u). Dat is deels het gevolg van training - er wordt dikwijls gesproken over 800 km eer de spieren eraan gewoon zijn - en deels van enkele aanpassingen (andere banden voornamelijk). Ook fijne afstellingen zoals de hellingshoek van het zitje, de afstand tot de pedalen, juiste bandendruk, haalden de snelheid omhoog en meteen (voor mij toch) het plezier.
Deze week, tijdens de woonwerkverplaatsing, haalde ik op het hele eind dat ik langs een dijk rij (12 km) een kruissnelheid van > 30 km/u. Als je op mijn blog kijkt, merk je wel dat het niet over een racemachine gaat, dus dat lijkt me niet mis.
Als mensen die interesse tonen - en zo zijn er veel - die snelheid niet belangrijk vinden, dan is het argument dat je met dezelfde kleine verbeteringen even snel kunt rijden met minder inspanning.
Voor de winter heb ik twee belangrijke voordelen: een trike is per definitie stabieler en er zit een streamer op, die regen en sneeuw grotendeels tegenhoudt.

Boodschappen onderweg: in fietstassen kan verrassend veel en indien de winkel op de route ligt, heb je weer wat tijd uitgespaard. Indien er meer boodschappen moeten gebeuren en je wil het milieu ontzien, dan hang je een fietskar achter je ligger. Bij mij kunnen daar twee vouwboxen in, maar die configuratie is dan weer niet geschikt om de hele woonwerkverplaatsing mee te doen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Woon- werk

#59 Bericht door bicky »

Over je lijn:
Ik heb 1 jaar woon werk verkeer gedaan met mijn koersfiets, zo een 60km per dag.
Niet iedere dag, zo een 3 maal per week.
er ging geen kilo af.
Ik rijd nu 10 maanden met mijn ligfiets en er is a 12kg af. een lagere hartslag en ook meer fietsen is de hoofdoorzaak.

brit
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 19:39
Postcode: 8580
Locatie: avelgem
Contacteer:

Re: Woon- werk

#60 Bericht door brit »

@Bicky,
Chapeau om 12 kg te verliezen door meer te bewegen. Misschien ook wel wat op je voeding gelet?
Ik herinner me van toen ik liep dat ik minder zin had in koeken, snoep of dessert. Ik at gewoon gezonder.
Gebruik je bij het ligfietsen meer je buikspieren dan op een gewone fiets ?

Voor de liefhebbers:
langdurig sporten is beter voor je lijn, dan kort en intensief, zelfs al verbruik je in die sportsessie evenveel energie. Bij intensieve sportbeoefening ga je relatief meer spiermassa opbouwen, bij comfortabel maar langer sporten gaan de vetrolletjes eraan :lol:

Fijne zondag nog!

Plaats reactie