Woon- werk

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#31 Bericht door Mysterio »

@Koster

Dus je haalt 25 km/h gemiddeld? Dat gaat al in de goede richting ;-)

Mijn achterband (20'' x 1.75) mag maar tot 45 psi worden opgepompt (3,1 bar).
Mijn 2 voorbanden tot 65 psi (4,5 bar).
Er ligt ook oranje antileklint in.

Of zouk daar niet teveel op letten en bijblazen?
Kan dat echt een paar km/h schelen? Uitproberen maar dus. Ga ook nog een klein beetje toespoor instellen denk ik. :idea: Had maar 50 kg halterschijven in de velomobiel gelegd om onder belasting uit te lijnen. Zou eigenlijk nog een zak patatten van 25 kg bijgemoeten hebben. Dus een half slagje meer toespoor en de banden hard zal mss wel uitmaken.

Geduld heb ik wel hoor, dus ik blijf sleutelen en innovatief zijn.
Ook al veel slapeloze nachten gehad over het bouwen van een elektrisch aandrijfsysteem. De BionX is geen kandidaat, omdat ik met een achterwiel van 20 '' zit en dan gaat ie maar 25 km/h :wink:

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#32 Bericht door Duckjibepete »

ik herinner me nog als de dag van gisteren mijn eerste rit met mijn eerste ligger, een tweedehands hurricane met dynamo op het wiel... ik trapte me te pletter en reed 5km/u trager dan met mijn mtb over een afstand van 34 km naar mijn werk. Heeft toch een maand geduurd om ongeveer even snel te gaan. Inerdaad, geduld :wink: Bij windstilte ga ik even snel met toerligger dan met racefiets of mtb, ik denk dat je met een alleweder niet sneller zal kunnen, wel droger :lol:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

#33 Bericht door Bjorn »

"Je mag niet te veel verwachten van een FAW ?"

Als je de verschillende posts van dit forum doorneemt spreekt men toch over vergelijkbare snelheden (of sneller ) dan op een racefiets met hetzelfde ontwikkelde vermogen .

Op een racefiets kan je toch kruissnelheden halen van 30 km/uur ?

als ik alles goed begrepen heb had je toch zo iets als rolweerstand en frontale weerstand , en dat vanf een snelheid van > 20 km/uur de frontale weerstand ging primeren op de rolweerstand.

En aangezien de FAW lager is dus minder frontale weerstand heeft dan een racefiets moet die toch sneller of rekening houdend met zijn gewicht even snel gaan.(alhoewel eens in beweging en op een vlak stuk ook dit geen of weinig invloed kan hebben)


of heb ik er weer eens niets van begrepen ? :?

Ok je kan niet hetzelfde verwachten van de FAW dan van de nieuwere en meer geëvolueerde VM maar ik zou toch graag richting die 30 evolueren.


Jammer dat ik zelf nog even moet wachten om dit alles te testen maar ik kom hier zeker op terug mysterio :)

grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

#34 Bericht door Koster »

@ Mysterio
25/u gemiddeld, nee, daarvoor moet ik teveel stoppen en terug optrekken. Maar kruissnelheid wel

Ik heb Perfect Moiree banden http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=397. Die mogen tot 5.5 bar, maar ik pomp altijd tot 6 bar zonder problemen.

In verband met racers: de gemiddelde racer rijdt zo 27 / 28 per uur is mijn ervaring. Dus die halen mij in. Als er 1 geïnteresseerd is in da karreke en een beetje wil meerijden vragen ze nogal gauw "kan je niet rapper?" zodat zij hun tempo kunnen aanhouden. Awel, dan trap ik een beetje harder en rij ik gewoon met hen mee hé. Ik kan het wel, maar waarom zou ik mij opjagen om 5 minuten vroeger thuis te zijn? Alleen ..... Berg op moet ik passen. Die mannen staan op hun pedalen en zijn weg. Met mijn meer dan 40 kg kan ik onmogelijk volgen: 37 kg voor de AW, maar dan ook nog 2.5 liter drank, boterhammekes met toespijs en al de andere "noodzakelijke" zaken zoals reservebanden en pomp en kledij enz. En ik kan dan nog niet rechtstaan ook :P

Als ik zou overwegen om een nieuwe velomobiel te kopen zou ik hoogst waarschijnlijk terug voor een Alleweder kiezen, maar dan misschien wel een AAW omdat de FAW niet meer geproduceerd wordt

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#35 Bericht door crash-quest-dummy »

10km 2x daags tot de hele doos op is, anders helpt het niet.

na de nodige 6à8 weken én onder de 150 bpm blijven rij ik al een tijdje

30 gemiddeld, waarschijnlijk 40 kruis (kilometrik is kapot), +50piek (>150bpm) (jaagpad, piste of vals plat naar beneden)

met kinderkar is dat al een pak minder, maar haal ik de gewone stervelingen (dagdagelijkse fietsforenzers) toch nog in. ik schat gemiddeld een 20, kruis 25. de stervelingen met spannende pakjes aan (superman, batman, spiderman ed) halen me per bukker dan uiteraard in.

nuffige fips :

banden op 8 bar helpt serieus, zeker +5km/h
spoor moet ook juist staan, heb ik gemerkt
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#36 Bericht door Mysterio »

Is het aan te raden een bredere achterband waar op staat max. 45 psi (3,1 bar) op te blazen tot 6 bar? Of gaan de zijwangen dan scheuren of gaat de band van de velg aflopen?
Ik ga ook nog iets meer toespoor regelen.
Hopelijk scheelt dat 5 km/h samen. En dan maar trainen hé 8)

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#37 Bericht door hdbiker »

Na een jaartje met de ligger te gaan werken, kom ik aan een kruissnelheid van een 28km/hr en een gemiddelde van een 25km/hr.
Maar zit de wind goed (en ben ik die dag niet gaan lopen) dan kan ik een
gemiddelde van 30km/hr halen, maar dan moet het verkeer wel meevallen zodat ik niet te veel moet optrekken.
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

#38 Bericht door Koster »

Mysterio schreef:Is het aan te raden een bredere achterband waar op staat max. 45 psi (3,1 bar) op te blazen tot 6 bar? Of gaan de zijwangen dan scheuren of gaat de band van de velg aflopen?
Ik ga ook nog iets meer toespoor regelen.
Hopelijk scheelt dat 5 km/h samen. En dan maar trainen hé 8)
Ik zou het niet riskeren om tot 6 bar te blazen met uw banden, of misschien juist wel, als ze klappen kan je direct nieuwe kopen :P :twisted: Nee serieus, 10% mag je wel teveel pompen is mijn ervaring, trouwens dat had ik hier ergens gelezen ook. Maar dubbel als toegelaten is om problemen vragen vrees ik

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#39 Bericht door marksje »

Mysterio schreef:Is het aan te raden een bredere achterband waar op staat max. 45 psi (3,1 bar) op te blazen tot 6 bar? Of gaan de zijwangen dan scheuren of gaat de band van de velg aflopen?
........
Normaal kan die band 6 bar aan en op een tweewieler zal hij hierdoor niet vlugger slijten. Op een driewieler is dat wat anders; door dat de band hier meer "zijdruk" krijgt in het bochtenwerk, zullen de zijwangen inderdaad vlugger slijten en scheuren. Nog een punt is dat met 6 bar het comfort ook minder is.
Ik heb geen ervaring met een allweather maar wel met een "kwalitatief" mindere fiets (Batavus Relaxx). Wat ik hierbij kan zeggen is, dat in gunstige omstandigheden het verschil klein is doch in mindere omstandigheden (berg op, tegenwind, slecht wegdek,..) het verschil heel wat duidelijker wordt.
Verder heeft het inderdaad veel met training en conditie te maken en ook met koud of warmer weer.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

#40 Bericht door Koster »

Code: Selecteer alles

Nog een punt is dat met 6 bar het comfort ook minder is 
Met uw vering zal dat geen probleem zijn. Het comfort blijft gelijk, de putten worden opgeslorpt. gnegne putten opslorpen hoe dichterlijk :P Ik sta versteld van mijzelf hahaha

Marksje heeft natuurlijk ook gelijk. met een ongeveerde fiets is het enige comfort aanwezig de al dan niet hard opgepompte banden.

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#41 Bericht door Mysterio »

Gelukkig ligt die band achteraan. De 2 voorste banden kunnen 65 psi aan.
Zal die van 3,1 bar dan naar 4,5 bar opblazen 8)

dirk65

#42 Bericht door dirk65 »

Mijn banden pomp ik ook ongeveer 2 bar harder op dan aangegeven. Nog nooit prolemen mee gehad. Ik heb sinds half december nu een 3000km gereden met de Go-One en vooral sinds de Rohloff gemonteerd staat, rij ik tussen de 30 en de 35 kruissnelheid. Echt goed doortrappen op het jaagpad geeft 40 km/h maar dat presteer ik vooral als ik groepjes wielertoeristen wil losrijden (dan moet je die snelheid wel aanhouden wil je niet met schaamrood op de wangen terug ingehaald worden). Sinds december is mijn snelheid dus ong met 10 km/h omhoog gegaan. In de toekomst verwacht ik iets minder spectaculaire snelheidswinst maar ik verwacht toch naar de 40 km/h kruissnelheid te gaan tegen het eind van dit jaar.

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#43 Bericht door Mysterio »

dirk65 schreef:Mijn banden pomp ik ook ongeveer 2 bar harder op dan aangegeven. Nog nooit prolemen mee gehad. Ik heb sinds half december nu een 3000km gereden met de Go-One en vooral sinds de Rohloff gemonteerd staat, rij ik tussen de 30 en de 35 kruissnelheid. Echt goed doortrappen op het jaagpad geeft 40 km/h maar dat presteer ik vooral als ik groepjes wielertoeristen wil losrijden (dan moet je die snelheid wel aanhouden wil je niet met schaamrood op de wangen terug ingehaald worden). Sinds december is mijn snelheid dus ong met 10 km/h omhoog gegaan. In de toekomst verwacht ik iets minder spectaculaire snelheidswinst maar ik verwacht toch naar de 40 km/h kruissnelheid te gaan tegen het eind van dit jaar.
En die snelheidsverhoging op 3 maand tijd is puur uit training gehaald? :shock:
Of ook door beter uitlijnen en harder zetten van de banden?
Ik moet zeggen dat de 2de dag dat ik woon werk deed al een stuk beter ging dan de eerste :lol:

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#44 Bericht door Jan.E »

Ge zegt, ik ga nog wat meer toespoor zetten, dat is absoluut geen vooruitgang voor de snelheid. Uw wielen moeten recht staan, dus geen toespoor, maar ook geen open spoor. Recht dus. Ik heb deze informatie van ymte en als die het niet weet, dan weet ik het ook niet meer.

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#45 Bericht door Mysterio »

Jan.E schreef:Ge zegt, ik ga nog wat meer toespoor zetten, dat is absoluut geen vooruitgang voor de snelheid. Uw wielen moeten recht staan, dus geen toespoor, maar ook geen open spoor. Recht dus. Ik heb deze informatie van ymte en als die het niet weet, dan weet ik het ook niet meer.
Nog effe doormeten en dan recht zetten :lol:

Plaats reactie