Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 18:43
- Postcode: 2660
- Fiets: Challenge Mistral
- Locatie: Hoboken
- Contacteer:
Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
Vanmorgen voor het eerst met de ligfiets naar het werk, ook gelijk de eerste keer dat ik meer dan 1 km met de ligfiets zou rijden. Heel zenuwachtig vertrokken (heb ik bij alles dat ik nieuw doe), maar na een kilometer of wat, waren die zenuwen al veel minder. Veel blikken onderweg gekregen, maar slechts 1 opmerking. En dit van een meisje van een jaar of 7, zelf onderweg met de fiets naar school, die tegen haar mama zei "Mama, dat is een rare fiets, ik wist niet dat dat bestond." Het antwoord van de mama heb ik niet meer gehoord.
Mijn evaluatie na de enkele rit:
- ik ga mijn fiets nog wat beter moeten afstellen, zo zijn de trappers nog net niet ver genoeg
- een hele nieuwe set van spieren wordt nu aangesproken
- ik moet nog veel oefenen, het zwabberen is al wat minder, maar vlotjes fietsen kan ik het nog niet noemen. Ik weet nu hoe mijn dochter zich op haar fiets moet voelen (ze is bijna 6, kan nog niet zo heel lang fietsen en zwabbert nog wat).
- door liggend te fietsen, valt het me pas echt op hoe fietsende kinderen het verkeer moeten ervaren. Zo veel plaatsen die met de bukker best veilig lijken, zijn dat niet meer als je ligt. Zo is er langs het UZA in Antwerpen een nieuw fietspad aangelegd, dat achter van die grondverhogingen ligt (je weet wel, van die bergjes), netjes veilig weg van het autoverkeer, maar je bent niet duidelijk zichtbaar voor verkeer dat een zijstraat in moet.
- andere fietsen steken me nog vlotjes voorbij, maar op de bukker zou dit ook het geval zijn geweest, dus het is gewoon kwestie van die conditie omhoog te krijgen
Al met al is het me heel erg meegevallen, ik ga vaker met de ligfiets naar het werk!
Maar nog een vraagje: hoe nemen jullie zaken mee op de ligfiets? Ik heb zo een tas om aan de zit te hangen. Daar pas net mijn handtas, een extra t-shirt en deo in. Maar wat doe ik als ik meer moet meenemen, zoals bijvoorbeeld regenkledij?
Mijn evaluatie na de enkele rit:
- ik ga mijn fiets nog wat beter moeten afstellen, zo zijn de trappers nog net niet ver genoeg
- een hele nieuwe set van spieren wordt nu aangesproken
- ik moet nog veel oefenen, het zwabberen is al wat minder, maar vlotjes fietsen kan ik het nog niet noemen. Ik weet nu hoe mijn dochter zich op haar fiets moet voelen (ze is bijna 6, kan nog niet zo heel lang fietsen en zwabbert nog wat).
- door liggend te fietsen, valt het me pas echt op hoe fietsende kinderen het verkeer moeten ervaren. Zo veel plaatsen die met de bukker best veilig lijken, zijn dat niet meer als je ligt. Zo is er langs het UZA in Antwerpen een nieuw fietspad aangelegd, dat achter van die grondverhogingen ligt (je weet wel, van die bergjes), netjes veilig weg van het autoverkeer, maar je bent niet duidelijk zichtbaar voor verkeer dat een zijstraat in moet.
- andere fietsen steken me nog vlotjes voorbij, maar op de bukker zou dit ook het geval zijn geweest, dus het is gewoon kwestie van die conditie omhoog te krijgen
Al met al is het me heel erg meegevallen, ik ga vaker met de ligfiets naar het werk!
Maar nog een vraagje: hoe nemen jullie zaken mee op de ligfiets? Ik heb zo een tas om aan de zit te hangen. Daar pas net mijn handtas, een extra t-shirt en deo in. Maar wat doe ik als ik meer moet meenemen, zoals bijvoorbeeld regenkledij?
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
Ben ook redelijk nieuw in het liggend fietsen naar het werk, dit gaat zeer goed behalve het stukje dat ik door Brugge moet, daar is een bukker wel in het voordeel.
Ik neem mee een regenvest, bandenplakgerief, pompje plus co² blazer, latex handschoentjes (ingeval van ketting probs), gsm, ontbijt, krant en nog wat prullen.
Dit stop ik een topeak tasje die normaal gezien op mijn mtb gemonteerd wordt maar nu met een snelbinder op het rack gebonden wordt.
Ik rij wel altijd in wielerkledij vanwege het zweet en het snel drogen na een regenbui.
Ach ja, ik rij met een Hurri, bovenstuur.
Ik neem mee een regenvest, bandenplakgerief, pompje plus co² blazer, latex handschoentjes (ingeval van ketting probs), gsm, ontbijt, krant en nog wat prullen.
Dit stop ik een topeak tasje die normaal gezien op mijn mtb gemonteerd wordt maar nu met een snelbinder op het rack gebonden wordt.
Ik rij wel altijd in wielerkledij vanwege het zweet en het snel drogen na een regenbui.
Ach ja, ik rij met een Hurri, bovenstuur.
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane
Challenge Hurricane
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
Het is altijd aangenaam te lezen dat er een extra fietser bijkomt op de woon-werktrajecten !
Ik weet niet met welke ligger je exact rijdt maar na enige gewenning is het iets lagere zitten(liggen)
en daardoor anders tegen de omgeving aankijken gauw vergeten, het feit dat je veel relaxter rijdt
is een niet te schatten voordeel, een rit met een ligger is zuiver genieten eens de stress van de eerste
ritten weg is. Hou er rekening mee dat je toch algauw een 1000-tal kilometer gereden zal hebben eer
je echt totaal ontspannen bent, maar dan is het ook echt genieten van begin tot einde van iedere rit !
Ik heb me deze winter eindelijk een deftige regenset gekocht nadat ik ettelijke malen kletsnat geworden
was doordat ik met kledij van inferieure kwaliteit rond reed, het is een investering maar je wordt niet
meer nat en ook de wind kan je niet meer deren.
Veel succes en genot gewenst en wees voorzichtig
Wat ik bij heb: regenvest en -broek, 2 binnenbanden, plakgerief, kettingslot, handschoenen, topeak alien, extra sleutels,
inbussleutels en nog een paar kleine tangetjes voor als ergens iets moest tegenwerken.
Extra kleding heb ik niet nodig daar ik kan douchen op het werk en daar mijn fietskledij inruil voor mijn werkkledij.
En eten doe ik voor ik vertrek, want een rit van ongeveer 40 km met een lege maag dat werkt niet...
Ik weet niet met welke ligger je exact rijdt maar na enige gewenning is het iets lagere zitten(liggen)
en daardoor anders tegen de omgeving aankijken gauw vergeten, het feit dat je veel relaxter rijdt
is een niet te schatten voordeel, een rit met een ligger is zuiver genieten eens de stress van de eerste
ritten weg is. Hou er rekening mee dat je toch algauw een 1000-tal kilometer gereden zal hebben eer
je echt totaal ontspannen bent, maar dan is het ook echt genieten van begin tot einde van iedere rit !
Ik heb me deze winter eindelijk een deftige regenset gekocht nadat ik ettelijke malen kletsnat geworden
was doordat ik met kledij van inferieure kwaliteit rond reed, het is een investering maar je wordt niet
meer nat en ook de wind kan je niet meer deren.
Veel succes en genot gewenst en wees voorzichtig
Wat ik bij heb: regenvest en -broek, 2 binnenbanden, plakgerief, kettingslot, handschoenen, topeak alien, extra sleutels,
inbussleutels en nog een paar kleine tangetjes voor als ergens iets moest tegenwerken.
Extra kleding heb ik niet nodig daar ik kan douchen op het werk en daar mijn fietskledij inruil voor mijn werkkledij.
En eten doe ik voor ik vertrek, want een rit van ongeveer 40 km met een lege maag dat werkt niet...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
-
- Helper
- Berichten: 254
- Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
aangezien je vermeldt een handtas mee te nemen, veronderstel ik dat je een vrouw bent, dus dubbel JAJ, meer tegenkanting tegen al dat mannelijk geweld hier op het forum (en zoniet: sorry voor de vergissing, ik veronderstel dat een manbag nog altijd 'in' is :s)
Ik rij met een ICE Sprint 26X en heb tassen van Vaude: een stuurtas en 2 achtertassen op het bagagerek (waar er meestal meer ééntje van mee is).
Ik heb mee op mijn fiets:
- regenvest en broek (de eerste in mijn stuurtas, de laatste in mijn achtertas)
- fietsherstelsetje met sleutelbos, reservebanden, pompje en een zakmes
- slot!
- EHBO setje (you never know, zit in de stuurtas)
- verse kledij
- lunch
Vooral de stuurtas is een leuke op de ICE sprint. Je hebt meteen het hoogstnodige bij je zonder dat je de achtertassen volledig open moet doen. Omdat ik vaak nog even stop aan een winkel voor of na het werk vond ik het dikwijls vervelend om de hele handel weer open te vouwen (het zijn zo een waterdichte die je om moet vouwen en met drie klikkers moet vastmaken). Die stuurtas is de uitkomst en op het werk gebruik ik ze ook als 'handtas'.
Ik rij met een ICE Sprint 26X en heb tassen van Vaude: een stuurtas en 2 achtertassen op het bagagerek (waar er meestal meer ééntje van mee is).
Ik heb mee op mijn fiets:
- regenvest en broek (de eerste in mijn stuurtas, de laatste in mijn achtertas)
- fietsherstelsetje met sleutelbos, reservebanden, pompje en een zakmes
- slot!
- EHBO setje (you never know, zit in de stuurtas)
- verse kledij
- lunch
Vooral de stuurtas is een leuke op de ICE sprint. Je hebt meteen het hoogstnodige bij je zonder dat je de achtertassen volledig open moet doen. Omdat ik vaak nog even stop aan een winkel voor of na het werk vond ik het dikwijls vervelend om de hele handel weer open te vouwen (het zijn zo een waterdichte die je om moet vouwen en met drie klikkers moet vastmaken). Die stuurtas is de uitkomst en op het werk gebruik ik ze ook als 'handtas'.
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3024
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
Proficiat dat je na een zeer korte inrij periode al gaat forensen. Ik heb daar 6 maand mee gewacht, en achteraf gezien bleek het nog iets te vroeg te zijn (en had ik ook nog een niet zo leuke route= sluipverkeer). En echt ingereden bleek ik pas na zo een 10 000 km te zijn (maar niet iedereen is zo een trage leerling als ik).
Als je een bagagedrager hebt. Dan kan een --> Vaude aquabag <-- je helpen. Ik heb deze van de link (zelfde kleur ook), de tas is waterdicht (ook in een hoosbui) en ze heeft een zijzakje waar mijn regenjasje en broek insteken. In de tas zelf zit een zakje met wat fietspullen (binnenband, tangetjes, spanbandjes, inbussleutels, ..., nog nooit nodig gehad) daarnaast een extra t-shirt, mijn eten voor de werkdag, een boek om te lezen tijdens de pauzes en binnenkort nog extra kleding (shirt met lange mouwen, reflecterend jasje (welke ik dan enkel in het donker draag) een winddichte overtrekbroek ...) tegen de koude.
Misschien het meest lastige aan zo een tas: er kan veel in, en wat er insteekt moet je meesleuren
De tassen kan je in duo of enkel kopen, niet goedkoop, maar je hebt er wel wat voor, net zoals goede (regen)kleding ook zijn prijs heeft.
Evelien heeft dezelfde tassen als ik, maar dan zonder het extra zijzakje.
Verder bij het forensen heb ik nog een heuptasje (op de buik) met de huis (en andere) sleutels, portemonee, een paar zakdoeken, gsm, (molle)slotje om fiets op het werk vast te zetten. Dit heuptasje is niet waterdicht, bij regen gaat het in de Vaude tas.
Op het werk heb ik andere kleding (van de werkgever), maar in mijn kastje droogt het t-shirt niet altijd (zeker in de winter), daarom heb ik altijd een 2 shirtje bij (ben een zware zweter).
Als je een bagagedrager hebt. Dan kan een --> Vaude aquabag <-- je helpen. Ik heb deze van de link (zelfde kleur ook), de tas is waterdicht (ook in een hoosbui) en ze heeft een zijzakje waar mijn regenjasje en broek insteken. In de tas zelf zit een zakje met wat fietspullen (binnenband, tangetjes, spanbandjes, inbussleutels, ..., nog nooit nodig gehad) daarnaast een extra t-shirt, mijn eten voor de werkdag, een boek om te lezen tijdens de pauzes en binnenkort nog extra kleding (shirt met lange mouwen, reflecterend jasje (welke ik dan enkel in het donker draag) een winddichte overtrekbroek ...) tegen de koude.
Misschien het meest lastige aan zo een tas: er kan veel in, en wat er insteekt moet je meesleuren
De tassen kan je in duo of enkel kopen, niet goedkoop, maar je hebt er wel wat voor, net zoals goede (regen)kleding ook zijn prijs heeft.
Evelien heeft dezelfde tassen als ik, maar dan zonder het extra zijzakje.
Verder bij het forensen heb ik nog een heuptasje (op de buik) met de huis (en andere) sleutels, portemonee, een paar zakdoeken, gsm, (molle)slotje om fiets op het werk vast te zetten. Dit heuptasje is niet waterdicht, bij regen gaat het in de Vaude tas.
Op het werk heb ik andere kleding (van de werkgever), maar in mijn kastje droogt het t-shirt niet altijd (zeker in de winter), daarom heb ik altijd een 2 shirtje bij (ben een zware zweter).
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 18:43
- Postcode: 2660
- Fiets: Challenge Mistral
- Locatie: Hoboken
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
En de terugrit was al even fijn, al sloegen de zenuwen weer even toe toen ik moest vertrekken
Het druppelde even toen ik bijna thuis was, dus weet ik ook gelijk hoe dat voelt
Bedankt voor de tips over de tassen, ik ga zien of ik ze in de winkels kan vinden (op de webshop van AS Adventure zie ik ze bijvoorbeeld al staan), dan kan ik ze daar even gaan bekijken om te zien wat ik het beste vind ...
@Evelien, ik ben inderdaad een vrouw en niet aangestoken door mijn man om te gaan ligfietsen. Eigen idee Al moet ik zeggen dat ik soms het gevoel krijg dat ik in een "midlife crisis" zit, ook al ben ik nog net niet halverwege de 30. Vorig jaar gestart met lopen en cello spelen en dit jaar met de ligfiets
@Ronnius, ik ben niet direct van plan om elke dag met de fiets te gaan, maar om te beginnen toch al 1 keer per week. De planning met de kinderen en mijn werkuren zal eens goed moeten worden bekeken, vrees ik
Ik ben inderdaad misschien snel de weg opgegaan, maar ik heb de fiets nu anderhalve maand en ik had het gevoel dat het een "nu of nooit" moment was
Misschien nog een klein vraagje. Hoe staan de trappers het beste afgesteld? Moet je je been volledig kunnen strekken of net niet? De ligfiets gaat in ieder geval terug naar de fietsenmaker om de ketting te verlengen, maar ik wil zeker zijn dat hij deze keer wel lang genoeg wordt gemaakt
Het druppelde even toen ik bijna thuis was, dus weet ik ook gelijk hoe dat voelt
Bedankt voor de tips over de tassen, ik ga zien of ik ze in de winkels kan vinden (op de webshop van AS Adventure zie ik ze bijvoorbeeld al staan), dan kan ik ze daar even gaan bekijken om te zien wat ik het beste vind ...
@Evelien, ik ben inderdaad een vrouw en niet aangestoken door mijn man om te gaan ligfietsen. Eigen idee Al moet ik zeggen dat ik soms het gevoel krijg dat ik in een "midlife crisis" zit, ook al ben ik nog net niet halverwege de 30. Vorig jaar gestart met lopen en cello spelen en dit jaar met de ligfiets
@Ronnius, ik ben niet direct van plan om elke dag met de fiets te gaan, maar om te beginnen toch al 1 keer per week. De planning met de kinderen en mijn werkuren zal eens goed moeten worden bekeken, vrees ik
Ik ben inderdaad misschien snel de weg opgegaan, maar ik heb de fiets nu anderhalve maand en ik had het gevoel dat het een "nu of nooit" moment was
Misschien nog een klein vraagje. Hoe staan de trappers het beste afgesteld? Moet je je been volledig kunnen strekken of net niet? De ligfiets gaat in ieder geval terug naar de fietsenmaker om de ketting te verlengen, maar ik wil zeker zijn dat hij deze keer wel lang genoeg wordt gemaakt
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
Voor zo ver ik het goed begrepen heb kan je best je hiel op de trapper zetten en dan zou in de verste stand van die trapper je been gestrekt moeten zijn.kamlio schreef:Misschien nog een klein vraagje. Hoe staan de trappers het beste afgesteld? Moet je je been volledig kunnen strekken of net niet? De ligfiets gaat in ieder geval terug naar de fietsenmaker om de ketting te verlengen, maar ik wil zeker zijn dat hij deze keer wel lang genoeg wordt gemaakt
Persoonlijk rijd ik op een iets kortere instelling maar dat is persoonlijke voorkeur. Je ketting zal in elk geval niet meer moeten verlengd worden als je de
eerste indicatie (instelling met hiel) volgt.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- dmd
- Kopman
- Berichten: 687
- Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
- Postcode: 9041
- Locatie: Oostakker
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
Ook van mij een "welcome to the club"
Theorie rond trappers is inderdaad zoals door Peter aangegeven hiel tegen de pedaal, maar het blijft een erg persoonlijke zaak.
Als ik mijn pedalen zo afstel krijg ik pijnlijke knie-en, daarom staan mijn pedalen nog een stuk verder naar voor.
In het begin is het wat experimenteren, begin met centimeters, dan halve, dan kwartjes...
Theorie rond trappers is inderdaad zoals door Peter aangegeven hiel tegen de pedaal, maar het blijft een erg persoonlijke zaak.
Als ik mijn pedalen zo afstel krijg ik pijnlijke knie-en, daarom staan mijn pedalen nog een stuk verder naar voor.
In het begin is het wat experimenteren, begin met centimeters, dan halve, dan kwartjes...
Quest 581 - M5 CHR
-
- Helper
- Berichten: 254
- Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
hhmm, dat zal dan de middertiger crisis zijn :s Ik heb precies ook mijn 'tweede adem' gevonden met het opstappen op tram 3 Dit jaar een fietstochtje organiseren en volgend jaar piano leren spelenkamlio schreef:
@Evelien, ik ben inderdaad een vrouw en niet aangestoken door mijn man om te gaan ligfietsen. Eigen idee Al moet ik zeggen dat ik soms het gevoel krijg dat ik in een "midlife crisis" zit, ook al ben ik nog net niet halverwege de 30. Vorig jaar gestart met lopen en cello spelen en dit jaar met de ligfiets
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
er lag iets op mijn tong... euh vingers, maar heb het weer ingeslikt, vond het erover
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3024
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
De eerste honderden kilometers heb ik afgelegd op het jaagpad hier aan het eind van de straat. Elke dag minstens 1 keer op en af (15 km enkel) en als ik niet moest werken 2 keer (voormiddag en avond). Soms was het meer stoppen en starten dan wat anders (leren vertrekken en stoppen). Na een maand had ik minstens al zo een 500 km "gejaagpad". Ik was toen al blij dat ik tussen het verkeer naar en van het jaagpad durfde fietsen (ongeveer 700 m).kamlio schreef:@Ronnius, ik ben niet direct van plan om elke dag met de fiets te gaan, maar om te beginnen toch al 1 keer per week. De planning met de kinderen en mijn werkuren zal eens goed moeten worden bekeken, vrees ik
Ik ben inderdaad misschien snel de weg opgegaan, maar ik heb de fiets nu anderhalve maand en ik had het gevoel dat het een "nu of nooit" moment was
Bij mij staan de trappers zo ver dat er (denk ik) zowat (misschien meer) 1 cm tussen de hiel en de pedaal is bij gestrekt been, pedaal in voorste stand (ben wel 1.92m en dus niet klein uitgevallen). Dat rijdt mij het best. Maar dat is uitzoeken en zoeken waar je je het best mee voelt. Da's ook met de stand van de zitting, de een ligt graag rechtop (ik) een ander zo plat mogelijk, ook het stuur staat voor ieder dan ook weer anders. Soms maakt een kleine verandering een reuze verschil in aanvoelen.kamlio schreef:Misschien nog een klein vraagje. Hoe staan de trappers het beste afgesteld? Moet je je been volledig kunnen strekken of net niet? De ligfiets gaat in ieder geval terug naar de fietsenmaker om de ketting te verlengen, maar ik wil zeker zijn dat hij deze keer wel lang genoeg wordt gemaakt
Toen ik dit voorjaar (na anderhalf jaar fietsen met de Grasshopper) bij de Grasshopper het stuur iets rechter plaatste, de zitting ook wat rechter plaatste en de pedalen zowat een cm naar voor schoof, leek het alsof ik op een andere fiets lag. En het reed ook plots een stuk prettiger.
- saelensbjorn
- Junior
- Berichten: 43
- Lid geworden op: di 22 jan 2013, 20:36
- Postcode: 8470
- Fiets: M5 Streetlegal 28/20 by Speedliner
- Locatie: Gistel
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
Deze week woon-werk gedaan met de ligfiets. Ik heb enorm veel moeite om het sturen correct uit te voeren. Problemen ondervind ik vooral bij ronde punten en fietsoversteken. Voor de rest is het enorm genieten (vooral bij de rechte stukken). Het valt me op dat ik me ook nog niet zeker voel op de ligfiets en naar ik hier lees zal dit vooral te maken hebben met het weinig aantal kilometers die ik intussen gemaakt heb.
Kleine vraag die ik me stel: is het niet beter om als beginnend ligfietser te starten met een bovenstuur i.p.v. een onderstuur?
Kleine vraag die ik me stel: is het niet beter om als beginnend ligfietser te starten met een bovenstuur i.p.v. een onderstuur?
M5 Streetlegal 28/20 by Speedliner
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
Ik denk dat een boventuur of onderstuurd gewoon een keuze is voor sommige mensen is het ene prettiger dan het andere.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3024
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
Op zo een plaatsen kan het beter zijn niet de held uit te hangen, ff afstappen en te voet oversteken kan je helpen de leertijd te overbruggen.saelensbjorn schreef: Problemen ondervind ik vooral bij ronde punten en fietsoversteken.
Heb ik ook gedaan hoor, EN VEEL, en indien nodig doe ik het nog steeds. Beter blode Jan dan dode/gewonde Jan.
Anderhalf jaar heb ik erover gedaan, geduld en de rest komt wel.saelensbjorn schreef:Het valt me op dat ik me ook nog niet zeker voel op de ligfiets en naar ik hier lees zal dit vooral te maken hebben met het weinig aantal kilometers die ik intussen gemaakt heb.
Da's puur een persoonlijke keuze. Ik kan mezelf niet voorstellen met een onderstuur, terwijl anderen zich niet kunnen voorstellen hoe je met een bovenstuur rijdt.saelensbjorn schreef: Kleine vraag die ik me stel: is het niet beter om als beginnend ligfietser te starten met een bovenstuur i.p.v. een onderstuur?
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk
Naar mijn bescheiden mening is dat zuiver een kwestie van persoonlijke voorkeur zoals Ronnius eerder al neerschreef.saelensbjorn schreef:Kleine vraag die ik me stel: is het niet beter om als beginnend ligfietser te starten met een bovenstuur i.p.v. een onderstuur?
Ik rijd 2 liggers met onderstuur en een velomobiel met joystick-besturing en voel me daar prima bij, ik heb wel de eerste
rit ooit op een ligfiets gedaan met een Optima Dolphin met bovenstuur en dit gaf mij een onaangenaam gevoel dat te
beschrijven valt als een gevoel van beklemming, ik voelde me als het ware opgesloten door het bovenstuur...
Toen ik een goede 6 maanden later met en onderstuur reed voelde ik me daar stukken beter bij, het "claustrofobische"
gevoel was weg en ik vond deze fiets ook veel vlotter sturen, een nadeel van het onderstuur is de eerder beperkte
stuuruitslag in vergelijking tot eenzelfde fiets met bovenstuur maar dat belet mij toch niet om alle nodige maneuvers
op de weg vlekkeloos uit te voeren. Een tweede nadeel is de breedte van het stuur, een onderstuur is relatief breed in
verhouding tot een bovenstuur en poortjes en hekjes durven weleens heel krap te worden als op dat onderstuur ook nog
eens spiegels staan....
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE