Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk

Bericht
Auteur
Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk

#16 Bericht door Evelien van Jeroen »

spruitje schreef:er lag iets op mijn tong... euh vingers, maar heb het weer ingeslikt, vond het erover
laat je maar ne keer volledig gaan! Smijt het in de groep!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Voor de eerste keer met de ligfiets naar het werk

#17 Bericht door CapoJan »

Terug naar de bagage...
Op mijn lage racer gebruik ik meestal een toptas op de bagagedrager. Er zijn er natuurlijk ook veel andere. Kijk maar eens op Rose.nl, bijvoorbeeld. Het leuke aan deze toptas is dat er ook twee kleine zijtasjes in verwerkt zijn, die je met ritsen openklapt. Daar gaan volgende zaken in:
- compact camera
- portefeuille
- telefoon
- herstelkit en reservebinnenband
- fietspomp
- noodverlichting (wit en rood ledlampje)
- fles water (onder het netje bovenop)
- brooddoos en dergelijke (meestal in één van de (opengeklapte) zijtasjes)
- soms een broek en t-shirt voor op het werk (in het andere zijtasje), maar dat blijft dan weer enkele dagen op het werk
Moet er meer mee, dan wordt het de "reisconfiguratie", met een set Radical M banaantassen. Die hangen aan het zitje (2 riemen) en de bagagedrager (derde riem). Dit kan dan weer gecombineerd worden met de toptas.

Wat gewenning betreft: er zit m.i. veel verschil tussen ligfietsen op het vlak van stabiliteit, evenwicht, makkelijk aanzetten... Met de oude lage racer die ik vorig jaar in huis haalde, viel het in het begin niet mee (ook al omdat de draaicirkel te vergelijken valt met die van een Quest). Starten was een hachelijke onderneming. Maar met de kilometers groeide het vertrouwen en wende ik aan de fiets. Nu rij ik er lekker relaxed op. Bijvoorbeeld tijdens de BBQ-tocht (15 augustus) passeerden er 170 km onder de wielen en dat viel enorm mee. Gewoon volhouden dus en hier en daar wat afstellen als je vermoedt dat de lighouding kan verbeterd worden. Naast de afstand tot de trappers kan dat bijvoorbeeld de hoek van het zitje zijn of de afstelling van het stuur.

Leuk trouwens dat er nog een ligfietsforens bijkomt!
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie