Blind kopen? Wie doet het?

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Blind kopen? Wie doet het?

#1 Bericht door Ronnius »

Ik heb zelf nogal snel zonder veel proberen en testen mijn Grasshopper besteld,
maar voor ik de bestelling plaatste had ik er toch enkele tientallen meters (met een goed gevoel) met gelegen.
Nu weet ik dat er mensen zijn die nogal onbesuisd een tweedehands ligfiets kopen zonder ooit gelegen te hebben
en daarna zullen ze wel zien (bij sommige ken ik ook het resultaat :( (weggegooid geld)).
Maar nu ken ik ook iemand die een nieuwe ligfiets heeft besteld zonder ooit met een ligfiets te hebben gefietst (niet 1 meter).
Pas na de bestelling heeft die een poging ondernomen met een ligfiets te rijden (en het lukte nog ook, surprise =D> ).

Nu vraag ik me af zijn hier nog mensen die het zo gedaan hebben?
Of anders, als ze al liggen, een andere (model-merk) ligfiets kopen zonder te testen of het wel hun ding is?

Mijn Grasshopper wordt "gelukkig" wel gebruikt, sinds 10 september 2011 komt die aan 8700 km.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#2 Bericht door Peter J »

Ik heb een goed half jaar na de aankoop van mijn HP Streetmachine in een impuls de HP Speedmachine gekocht...
In den beginne was het voor mij echt niet evident om daarmee te rijden... ondanks het feit dat het over 2 ligfietsen
gaat van dezelfde constructeur is het rijgedrag totaal anders, na ongeveer 13000 km nu ben ik hem helemaal gewoon
en zou ik voor geen geld ter wereld meer willen ruilen met mijn Streetmachine, deze laatste wordt nu bereden door
mijn vriendin en zal eerstdaags uitgerust worden met een BionX om heuvelachtige tochten beter verteerbaar te maken
voor de berijdster. :D
De Streetmachine heb ik gekocht na een bezoek aan de opendeurdag van HPVelotechnik in Kriftel toentertijd, ik had de
kans er daar en aantal rondjes mee te rijden en dat voelde zo goed aan dat ik na onze terugkeer uit Duitsland onmiddel-
lijk een bestelling geplaatst heb. Ik had daarvoor slechts éénmaal met een ligfiets gereden, die eerste kilometers werden
afgelegd op een Optima Dolphin die ik destijds voor een daguitstap gehuurd had bij Tim Biesemans in Kapellen om dan
samen met mijn zoon (ook op een Dolphin) eens te ervaren wat een ligfiets nu eigenlijk was en hoe dat reed...
En de rest is geschiedenis, daar werd ik gebeten door de "ligfietsmicrobe"... en later kwam daar de "velomobielmicrobe" bij...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#3 Bericht door Bram Mouton »

Heb ik al gedaan maar dat zal jullie niet verbazen :mrgreen: Ik vind dat iedere fiets zijn eigen karakter heeft en alles zijn voor en zijn nadelen. Ik weet ondertussen ook dat, zelfs met testen, je achteraf toch kan merken dat een fiets niet echt je ding is... Over dat weggesmeten geld, leergeld, alles heeft zijn voor en zijn nadelen. Het zal nooit niet meer zijn dan een deel van wat je uitspaart door geen auto te rijden...

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#4 Bericht door dmd »

Mijn Hurri heb ik destijds 2de hands gekocht van Spruitje zonder ooit met een ligfiets te rijden.
Mijn andere fietsen kocht ik steeds na heel wat testen.
Zoals Bram reeds aanhaalt is een korte testrit niet altijd representatief. Ik heb vaak het gevoel dat je je fiets maar na een paar 1000km leert kennen.
Verder is de omgeving waar je test (bv. de afsluitdijk in Dronten) vaak ander terrein dan je eigen omgeving.
Ik vind het allemaal heel dubbel. Ook ik ben momenteel ook aan het testrijden, en vind het heel moeilijk om bijvoorbeeld twee fietsen te vergelijken met een week tussentijd...
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#5 Bericht door Ronnius »

dmd schreef:Ook ik ben momenteel ook aan het testrijden,
Vind je het raar dat ik nu nieuwsgierig wordt!
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#6 Bericht door dmd »

Ronnius schreef:
dmd schreef:Ook ik ben momenteel ook aan het testrijden,
Vind je het raar dat ik nu nieuwsgierig wordt!
neen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Quest 581 - M5 CHR

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#7 Bericht door blackarmor »

mijne eerste was een opknapper van challenge en die heb ik me ook gekocht zonder ooit 1 meter op een ligfiets te rijden . na een dag hem rijklaar maken die avond wat geoefend en de morgend erop en naar het werk ermee :)
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#8 Bericht door Bram Mouton »

mijn challenge trike gewoon omdat ik hem mooi vond, niet meer niet minder, nooit mee gereden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#9 Bericht door Ronnius »

Bram Mouton schreef:mijn challenge trike gewoon omdat ik hem mooi vond, niet meer niet minder, nooit mee gereden :mrgreen:
Ik heb overlaatst een hele mooie tweedehands ligfiets zien staan, maar om deze nu te kopen om met een verhuislift naar mijn living te laten overbrengen en er dus enkel naar te kijken en nooit met te fietsen... DA'S ECHT EEN BRUG TE VER #-o

Ik hoop dat hier nog reacties komen,
want het is echt wel interessant om lezen/weten.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#10 Bericht door dmd »

dmd schreef:
Ronnius schreef:
dmd schreef:Ook ik ben momenteel ook aan het testrijden,
Vind je het raar dat ik nu nieuwsgierig wordt!
neen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
alle goed: na de aankoop van mijn Quest deed ik mijn Hurri weg, voor de cabrio tochtjes had ik mijn roeifiets nog zo redeneerde ik...

Al snel kwam ik er achter dat voor toertochten en ritjes met vrienden - bukkers een VM niet zo leuk is. Verder is er af en toe al eens een defect aan de Quest (ik heb bv. nogal veel last van aluminium breuk aan de kapstok en de achterbrug), en om dan in de winter 70km woon werk met de roeifiets te doen... pff, das voor mij een brug te ver.

Daarom dus: ik ben er nog niet uit wat het wordt, al zal het eerder een koersfiets dan een toerfiets worden. Al zou ik wel graag een minimum aan spatborden, verlichting, veiligheid hebben. Voorlopig komen de Optima highbaron of M5 M-racer in aanmerking, maar het kan nog alle kanten uit! Wordt vervolgd dus ;-)
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
printnet
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 11:50
Postcode: 2500
Fiets: E-Orca
Locatie: lier
Velomobiel: E-Orca
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#11 Bericht door printnet »

M'n Flevobike had ik destijds vooraf proefgereden en tweedehands gekocht.
M'n Sunrider gekocht omwille van het comfort en omdat ik die toch zou laten ombouwen met een electromotor ter ondersteuning. Achteraf geen spijt, hoewel ik diverse mobielen heb proefgereden maar net die Sunrider niet.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#12 Bericht door bicky »

Ik reed een uurtje test bij ligfietser in gent.
ik kocht paar maand later mijn zephyr lage racer in holland zonder hem te hebben gezien of er op te hebben gelegen. een grote gok dus.

Mijn flevobike kocht ik ook onder impuls. daar onmiddellijk op rijden was niet zo evident.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#13 Bericht door CapoJan »

Ik wil een onderscheid maken tussen een eerste ligfiets en de volgende.
Die eerste is meestal wel het leergeld dat je betaalt: je leert waar je op moet letten, wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende oplossingen (boven- of onderstuur bijvoorbeeld).
Een testrit leert je wel wat, maar nooit genoeg. Je zou er een paar honderd kilometer mee moeten doen om zeker te zijn en dan nog liefst in de omstandigheden waarvoor je de fiets wil gebruiken. In de praktijk is dat bijna onhaalbaar.
Met de trike reed ik enkele kilometers voor de aankoop. Genoeg om te weten dat hij me lag, maar niet genoeg om het ding echt te leren kennen. Met de Alleweder reed ik een eindje meer, maar dan in andere omstandigheden (op Friese fietspaden). Ook genoeg om te weten dat het niet fout was, maar het was pas in het dagelijkse gebruik dat ik zeker wist dat die voldeed.

De Valenteyn Kobra kocht ik zonder ermee te rijden (dat kon ook niet, gezien de staat), maar gelet op de prijs was dat ook niet belangrijk.

Voor de opvolger van de A2 zal ik wel wat meer testen. De woonwerk rit legde ik al af met een eWAW (Foxy). Zo kon ik de velomobiel vergelijken onder dezelfde omstandigheden als anders. Voor verdere proefritten met andere kandidaten zal dat dan weer niet mogelijk worden. Het blijft altijd wat afwachten.

Dan wil ik nog een onderscheid maken tussen een proefrit met een nieuwe fiets en die voor een tweedehands exemplaar. In het eerste geval gaat het vooral om rijgedrag (ligt het type fiets je), terwijl je voor een tweedehandse ook moet nagaan of die in goede staat is, schakelt zoals het hoort, niet trekt naar links of rechts, ...

Je kunt wel lijstjes maken met waar je op wil letten, waaraan de volgende aankoop moet voldoen, maar een rijtest zegt toch nog altijd meer.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#14 Bericht door Ronnius »

Deze topic had ik echt wel opgestart omdat er een paar mensen blind een ligfiets gekocht/besteld hebben die daarna toch teleurgesteld waren (wellicht omdat je daar ook op moet trappen).
Maar uiteindelijk heeft deze topic er voor gezorgd dat ik mijn Flite ook blind heb gekocht :twisted:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Blind kopen? Wie doet het?

#15 Bericht door trikelover »

Ronnius schreef:Deze topic had ik echt wel opgestart omdat er een paar mensen blind een ligfiets gekocht/besteld hebben die daarna toch teleurgesteld waren (wellicht omdat je daar ook op moet trappen).
Maar uiteindelijk heeft deze topic er voor gezorgd dat ik mijn Flite ook blind heb gekocht :twisted:
Dat misschien wel maar jij heb al een redelijk idee van wat een ligfiets is dus echt blind kopen is dit niet.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Plaats reactie