Word meetfietser!

Plaats reactie
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Word meetfietser!

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

De Fietsacademie van de Fietsersbond wil de bestaande fietsinfrastructuur en de kwaliteit ervan op een objectieve manier in kaart brengen zodat gemeenten gerichter kunnen investeren. De onderzoeken (audits) van de fietspaden gebeuren met een speciaal daartoe ontwikkelde meetfiets, voorzien van een toestel dat trillingen meet en een smartphonetoestel waarmee de andere kenmerken van het fietstracé worden opgeslagen.

We zijn op zoek naar gepassioneerde vrijwilligers die ons team willen versterken als meetfietser.

De Fietsersbond heeft de laatste jaren hard gelobbyd om nieuwe regels en normen af te dwingen die een beter comfort geven aan fietsers. Zo is er de vlakheidsnorm voor fietspaden, een naadloze overgang tussen rijweg en fietspad, de voorkeur voor asfalt, geen haakse asverleggingen, de juiste plaatsing van deksels en roosters enzoverder. Het zijn regels die de komende jaren op het terrein zullen worden gerealiseerd. Hoofdstuk 4.3 uit het Vlaamse Fietsvademecum omvat liefst dertien nieuwe pagina’s richtlijnen, die studiebureaus en aannemers nu moeten volgen.

Maar de wegbeheerders moeten ook weten hoe het gesteld is met hun fietspaden. De Fietsacademie onderzoekt daarom de bestaande fietstracés met een meetfiets en geeft gemeenten een duidelijk beeld van de kwaliteit ervan zodat deze beter en gerichter kunnen investeren en ook leren welke fietspaden als voorbeeld gelden.

Wil je aan dit interessante project meewerken? De Fietsacademie leidt vrijwilligers op tot professionele meetfietsers en bouwt zo een pool uit die snel over heel Vlaanderen kan worden ingezet.

De Fietsersbond streeft naar de uitbouw van een hedendaagse vrijwilligerswerking. We willen dat onze werking aansluit op jouw interesses en mogelijkheden.

Profiel

Affiniteit hebben met fietsen en fietsinfrastructuur
Interesse hebben in technische instrumenten en meetapparatuur
Enthousiast zijn om gegevens te verzamelen en te vergelijken
Nieuwsgierig: interesse om bij te leren
Geëngageerd: kwaliteitsvolle en objectieve audits willen doen
Gemotiveerd: we kunnen je vertrouwen en op je bouwen
Aanbod

We bieden je:

Een degelijke opleiding tot meetfietser
basiscursus fietsinfrastructuur en opmeten ervan (theorie)
welke fietsinfrastructuur bestaat er?
hoe deze infrastructuur opmeten?
basiscursus werken met de meetfiets, smartphoneapplicatie
basiscursus: hoe gegevens invoeren in de databank (praktijk)
Ondersteuning in je activiteiten als meetfietser
Flexibele tijds- en taakinvulling: hoe vaak je metingen doet en welke engagementen je juist kan opnemen, bepaal je zelf in samenspraak met de coördinator
Vrijwilligersvergoeding voor de voorbereiding, het meten zelf en de verwerking en invoering nadien van de gegevens
Boeiende contacten met andere meetfietsers
Talenkennis

We verwachten dat je vlot Nederlands kan.

Werktijden

Het werkschema wordt samen met de coördinator opgesteld.

Vergoeding

Je kan rekenen op een vrijwilligersvergoeding en een vervoerskostenvergoeding.

Solliciteren?

Interesse? Gelieve je kandidatuur met een korte motivatie en cv op te sturen per mail naar Renske Witteveen (bij voorkeur) of per post naar Fietsersbond vzw, Renske Witteveen, Oude Graanmarkt 36, 1000 Brussel, en dit ten laatste op vrijdag 1 maart 2013, 17u.

We wensen je graag in te schakelen vanaf april 2013. Intakegesprekken zijn gepland op 8 en 13 maart en de vorming is voorzien vanaf midden maart.

Heb je nog vragen? Mail Renske Witteveen of bel 02 502 68 51.
http://www.fietsersbond.be/vacatures/meetfietser" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: Word meetfietser!

#2 Bericht door nsa1984 »

Jammer dat ik buiten het bereik woon (Nederlander), maar buiten dat een goed initiatief.

Ben wel benieuwd naar de praktische uitwerking want zoals ik de tekst lees moet je op een speciale meetfiets gaan rijden, en kun je de instrumenten niet zomaar overhangen op je eigen fiets. Ik vraag me af of daardoor de hoeveelheid te vergaren data niet (onbewust) kleiner word gemaakt, immers op je eigen fiets rijd je doorgaans toch het prettigst. Aan de andere kant de data word er misschien wel constanter en betrouwbaarder op doordat je de eventuele invloed van vering, banden, wielbasis, etc niet mee hoeft te wegen in de data.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Word meetfietser!

#3 Bericht door CapoJan »

Daarnaast is er ook een Android-app "rate your ride", die de route en het comfort opneemt. Je ziet duidelijk waar je stevige schokken krijgt. De info wordt naar een centrale database doorgestuurd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Word meetfietser!

#4 Bericht door KarelJ »

CapoJan schreef:Daarnaast is er ook een Android-app "rate your ride", die de route en het comfort opneemt. Je ziet duidelijk waar je stevige schokken krijgt. De info wordt naar een centrale database doorgestuurd.
de app is volgens mij jammer genoeg wel niet meer te downloaden...

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Word meetfietser!

#5 Bericht door CapoJan »

Werkt ditniet ? (android app)
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Word meetfietser!

#6 Bericht door KarelJ »

CapoJan schreef:Werkt ditniet ? (android app)
Nee, "De gevraagde URL kan niet worden gevonden op deze server."

Ik heb er sinds januari al een paar keer achter gezocht (zowel in play store als op internet), maar nog niet gevonden.

Ik dacht dat rateyourride slechts een tijdelijk proefproject was en dat de proefperiode misschien ondertussen voorbij is.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Word meetfietser!

#7 Bericht door blackarmor »

app crashte bij mij spijtig genoeg altijd na onbepaalde tijd .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Plaats reactie