Dag medeliggers,
het zal misschien niet voor de volgende zomer zijn omdat er dan net een Broeno juniorke aangekomen zal zijn maar ik koester wel de ambitie om met de ligfiets enkele cols te bedwingen. Met mijn Azub Max geraak ik redelijk vlot door de Vlaamse Ardennen, maar ik droom van iets uitdagender klimwerk zoals Mont Ventoux, Alpe d'Huez, Galibier... Ik vrees een beetje dat mijn zware Azub (ca.16-17kg) moeilijk de berg op te branden zal zijn. Een zoektocht op internet naar wat nu de ideale ligfiets zou zijn om zowel op het plat als in bergachtig landschap de gemiddelde wielerterrorist het snot voor de ogen te rijden levert soms tegenstrijdige informatie op:
http://www.ace-shop.com/nl/klimmen-met-een-ligfiets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fietsersafstappen.nl/ligfiet ... e-ligfiets" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft hier iemand veel ervaring met cols op de ligfiets?
Hoe belangrijk is gewicht?
Hoge racer, lage racer?
...
klimmen
- Michael
- Helper
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
- Postcode: 4367
- Fiets: Witte Challenge Seiran
- Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
- Velomobiel: Strada 2010
- Contacteer:
Re: klimmen
Klimmen met de ligfiets is zeker niet lastiger dan klimmen met een bukfiets, voor mijn woon werk verkeer moet ik heen en terug ongeveer 1,2 km klimmen hier het traject : http://runkeeper.com/user/tegenligger/a ... /126846419" onclick="window.open(this.href);return false;
vorig jaar heb ik met een groep wielertoeristen de mont Ventoux beklommen, ik was niet bij de eerste maar ook niet bij de laatste, ik rij met een challenge seiran die iets van een 16 kg weegt en zelf weeg ik + 100 kg
gewoon doen!
vorig jaar heb ik met een groep wielertoeristen de mont Ventoux beklommen, ik was niet bij de eerste maar ook niet bij de laatste, ik rij met een challenge seiran die iets van een 16 kg weegt en zelf weeg ik + 100 kg
gewoon doen!
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: klimmen
Klimmen met een ligfiets is zo'n beetje de hobby van Bocycle :
http://bocycle.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bocycle.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Helper
- Berichten: 325
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
- Postcode: 8790
- Fiets: Azub Max
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: klimmen
Ik weet uit ervaring dat klimmen met de ligfiets mits wat training en goede wil echt wel lukt.
Maar wat ik eigenlijk zou willen weten, is met welke ligfiets ik waarschijnlijk het vlotst/snelst de berg op raak.
Hoge of lage fiets?
Hoe belangrijk is het gewicht?
Open lighouding of gesloten? (lighoek en zithoogte/BB-hoogteverhouding)
Is voorwielaandrijving (Raptobike) goed voor klimwerk door kortere ketting of net niet door grote hoek die de kettingloop maakt?
etc...
Tips om te klimmen zijn natuurlijk ook welkom!
Maar wat ik eigenlijk zou willen weten, is met welke ligfiets ik waarschijnlijk het vlotst/snelst de berg op raak.
Hoge of lage fiets?
Hoe belangrijk is het gewicht?
Open lighouding of gesloten? (lighoek en zithoogte/BB-hoogteverhouding)
Is voorwielaandrijving (Raptobike) goed voor klimwerk door kortere ketting of net niet door grote hoek die de kettingloop maakt?
etc...
Tips om te klimmen zijn natuurlijk ook welkom!
@brunomobiel
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3853
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: klimmen
Voorwielaandrijving zou ik afraden. Als het nat ligt of op kasseien zal het voorwiel doorslippen.
Het kan wel. Met mijn flevobike heb ik ook al paar hellingen beklommen. Maar zodra het glad is voel je het voorwiel grip verliezen.
De lage of hoge ligfiets zullen enkel verschil maken tijdens de afdaling.
Bergop is het gewicht is volgens mij het belangrijkst, iedere kilo telt.
dunne velgen en lichte banden, lichte frame, geen verlichting, ....
Het kan wel. Met mijn flevobike heb ik ook al paar hellingen beklommen. Maar zodra het glad is voel je het voorwiel grip verliezen.
De lage of hoge ligfiets zullen enkel verschil maken tijdens de afdaling.
Bergop is het gewicht is volgens mij het belangrijkst, iedere kilo telt.
dunne velgen en lichte banden, lichte frame, geen verlichting, ....
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: klimmen
Ja eigenlijk is dat een open deur intrappen. Bij klimmen is gewicht alles.
Uiteraard achterwielaandrijving want bij stevig klimmen wordt vrijwel heel het gewicht verplaatst naar het achterwiel. Het voorwiel krijgt een stuk minder wieldruk en zal gauw gaan doorslippen bij de geringste aanleiding.
Voor elke kilo meergewicht zul je meer arbeid voor moeten verrichten danwel nog langzamer kunnen klimmen. De fiets moet dan uiteraard zo licht mogelijk zijn. Lichtgewicht fietsen zoals die van carbon zijn dan aangewezen, maar die zijn wel peperduur.
Overigens hebben rijders in velomobielen (25-38 kg ) ook bergen bedwongen, maar dat gaat dan een stuk langzamer en met aangepaste tandwielset. Maar driewielers hebben 1 groot probleem niet die ligfietsen wel hebben : als je te langzaam klimt met een ligfiets krijg je evenwichtsproblemen en donder je gewoon om !
Welke ligfiets ? De lichtste ! En als je stevig wilt klimmen met zwaardere ligfiets een custom tandwielset die geconfigureerd is zo langzaam te kunnen rijden dat je net niet omvalt....
Een lowracer zal inderdaad stabieler zijn bij snelle afdalingen, een laag zwaartepunt is heel goed. En zowiezo niet te zwaar vanwege het specifieke doel van het ding.
Uiteraard achterwielaandrijving want bij stevig klimmen wordt vrijwel heel het gewicht verplaatst naar het achterwiel. Het voorwiel krijgt een stuk minder wieldruk en zal gauw gaan doorslippen bij de geringste aanleiding.
Voor elke kilo meergewicht zul je meer arbeid voor moeten verrichten danwel nog langzamer kunnen klimmen. De fiets moet dan uiteraard zo licht mogelijk zijn. Lichtgewicht fietsen zoals die van carbon zijn dan aangewezen, maar die zijn wel peperduur.
Overigens hebben rijders in velomobielen (25-38 kg ) ook bergen bedwongen, maar dat gaat dan een stuk langzamer en met aangepaste tandwielset. Maar driewielers hebben 1 groot probleem niet die ligfietsen wel hebben : als je te langzaam klimt met een ligfiets krijg je evenwichtsproblemen en donder je gewoon om !
Welke ligfiets ? De lichtste ! En als je stevig wilt klimmen met zwaardere ligfiets een custom tandwielset die geconfigureerd is zo langzaam te kunnen rijden dat je net niet omvalt....
Een lowracer zal inderdaad stabieler zijn bij snelle afdalingen, een laag zwaartepunt is heel goed. En zowiezo niet te zwaar vanwege het specifieke doel van het ding.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;