Jaagpaden weer in de vuurlinie

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#61 Bericht door bicky »

rik schreef:En eerlijk gezegd moet ik ruiterlijk toegeven dat ik ook al 's tegen 40km/u over het jaagpad durf te flitsen. Nu is er ook wel een (groot) verschil tussen een (grote) groep die over het jaagpad raast of een enkeling die zich 's uitleeft. Toch moet het gezond verstand hier primeren: zorg dat je geen ergernis of ongevallen veroorzaakt en daar kom je volgens mij het verst mee! :)
volledig gelijk.
:D

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#62 Bericht door El Stino »

is blijkbaar ook een hot item op http://www.wielertoerist.be, vooral dan het zgn. Scheldepeloton.
Gisteren ook nog een trainingske gedaan langs het jaagpad met gemiddelde van 39,3 ... nergens problemen gehad met de andere medegebruikers op het jaagpad.
Ik rij wel mét bel op de fiets en vertraag indien nodig (paarden, kinderen, ...)
Stijn VDM

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#63 Bericht door blackarmor »

ik ben het eens met rik . nu is het idd wel goed een geschreven bewijs te hebben van zo een "expert" het probleem met "experts is idd dat die nogal de neiging hebben in hun eigen kotje te blijven kijken .

nu is het wel zo dat je als fietser ( en velomobilist ) geen verplichting hebt om een snelheidsmeter te hebben . ( en ik heb er bv geen ) en het op het blote oog bijna niet mogelijk is om de snelheid in te schatten van een voertuig ( zonder te gaan chronometreren )

ik moet zeggen dat de algemene reacties op dat forum toch meevallen .
komt ongeveer op hetzelfde neer . gebruik gezond verstand .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#64 Bericht door quattrovelootje »

Ik was eiglijk niet van plan om hier tussen te komen, maar om een einde te maken aan de discussie : de snelheid op de jaagpaden is nog steeds 30 km/u.

Het KB 01/12/75 (de wegcode) is niet van toepassing op de jaagpaden, om die reden gaat het dus niet op van te stellen dat omdat er geen snelheidsborden staan, er geen beperking zou zijn. Ik heb eergisteren met de Scheepvaart gebeld, ik heb intussen ook nog eens gemaild met Karel Hofman, en beiden bevestigen dat de snelheid op de jaagpaden nog steeds 30 km/u is (voor de muggezifters : het artikel 93 is door de gewesten niet aangepast en blijft bijgevolg van kracht).

En voor de rest zou ik aansluiten bij de aanhangers van het gezond verstand : soms is 30 km/u te snel en soms is 30 km/u vééls te traag.

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#65 Bericht door rik »

allewedertje schreef:Ik was eiglijk niet van plan om hier tussen te komen, maar om een einde te maken aan de discussie : de snelheid op de jaagpaden is nog steeds 30 km/u.

Het KB 01/12/75 (de wegcode) is niet van toepassing op de jaagpaden, om die reden gaat het dus niet op van te stellen dat omdat er geen snelheidsborden staan, er geen beperking zou zijn. Ik heb eergisteren met de Scheepvaart gebeld, ik heb intussen ook nog eens gemaild met Karel Hofman, en beiden bevestigen dat de snelheid op de jaagpaden nog steeds 30 km/u is (voor de muggezifters : het artikel 93 is door de gewesten niet aangepast en blijft bijgevolg van kracht).

En voor de rest zou ik aansluiten bij de aanhangers van het gezond verstand : soms is 30 km/u te snel en soms is 30 km/u vééls te traag.

Tihamér
Dank je wel dat je toch gereageerd hebt Tihamér 8) . Het was niet makkelijk maar ik denk dat het nu uiteindelijk toch voor iedereen duidelijk is.
DF 269
Ice sprint1 26"

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#66 Bericht door sailor11647 »

allewedertje schreef: (voor de muggezifters : het artikel 93 is door de gewesten niet aangepast en blijft bijgevolg van kracht).
brengt u het staatsblad hiervan op de hoogte of moet ik het doen?

Gebruikersavatar
Jeroen Vercruysse
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 9:13
Postcode: 8800
Fiets: Quest xs
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#67 Bericht door Jeroen Vercruysse »

Mij net even ingelezen door de diverse posts op het topic en kom tot de conclusie dat dit weer een typisch Belgische discussie is. Alle bevoegde instanties denken enerzijds de wijsheid in pacht te hebben en verwijzen iedereen die navraag doet van het kastje naar de muur. De diverse krantenartikels, blogs, wetteksten en dergelijke meer maken een mens ook al niet veel wijzer...

Wat mij betreft heeft iemand bij het Agentschap waterwegen een dikke knuppel in een overvol hoenderhok gegooid. Persoonlijk volg ik de opmerking van 'als er geen borden staan geldt in principe geen snelheidsbeperking'. Wel ga ik zelf altijd zoveel mogelijk rekening houden met andere weggebruikers: Kinderen? Vertragen naar stapvoets en indien nodig helemaal stoppen tot ik langskan. Mensen met een stereo-installatie op hun kop of anderen die belgerinkel blijven negeren? Daar wring ik me langs... Ik passeer echter niemand zonder meermaals gebeld te hebben.

Een minimum wederzijds respect en gezond verstand vind ik aan de orde. En dan pleit ik schuldig zowel voor het voorbijrazend wielerpeleton als voor het (ouder) koppel dat weigert baan te ruimen om een andere fietser doorgang te verlenen... We worden al genoeg gepest door diverse instanties en maatregelen... leven en laten leven aub. Fietser of niet, blijf hoffelijk! :?

en ja, een snelheidsindicator behoort niet tot de wettelijk verplichte uitrusting van een fiets :twisted:
"Ligfietsen is niet gevaarlijk: Het is de auto die het gevaarlijk maakt en niet het type fiets..." Birger Bicky Landuyt

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#68 Bericht door Ronnius »

Jeroen Vercruysse schreef:Een minimum wederzijds respect en gezond verstand vind ik aan de orde.
Waar kan je dat kopen?
Want er zijn er veel die een tekort hebben (en dan heb ik het niet specifiek over fietsers).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#69 Bericht door ward »

Ronnius schreef: Waar kan je dat kopen?
Want er zijn er veel die een tekort hebben (en dan heb ik het niet specifiek over fietsers).
Ha ha die verdiend de gele trui. =D> :lol:

Gebruikersavatar
Jeroen Vercruysse
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 9:13
Postcode: 8800
Fiets: Quest xs
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#70 Bericht door Jeroen Vercruysse »

(en dan heb ik het niet specifiek over fietsers).
Vandaar ook de 'Fietser of niet' Ronnius...

Laatst nog mijn arm een tijdje uitgestoken boven de motorkap van een auto die naast mij reed. Was het enige wat ik zo kon bedenken om hem aan te manen om toch een beetje afstand te houden. Moet niet noodzakelijk 1m zijn, 0.5 m kan ook al voldoende zijn. 15cm daarentegen vind ik zelf wat eng...
"Ligfietsen is niet gevaarlijk: Het is de auto die het gevaarlijk maakt en niet het type fiets..." Birger Bicky Landuyt

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#71 Bericht door sailor11647 »

Jeroen Vercruysse schreef:Een minimum wederzijds respect en gezond verstand vind ik aan de orde.
moest er een beetje meer van dat zijn waren een pak regels overbodig

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#72 Bericht door Beinsberger E »

ziet ge wel dat ik gelijk had............ :wink:

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie

#73 Bericht door crash-quest-dummy »

Ronnius schreef:
Jeroen Vercruysse schreef:Een minimum wederzijds respect en gezond verstand vind ik aan de orde.
Waar kan je dat kopen?
Want er zijn er veel die een tekort hebben (en dan heb ik het niet specifiek over fietsers).
misschien moeten ze zo maar eens een app maken :wink:
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

oubollig

#74 Bericht door eeuwige reiziger »

Jeroen Vercruysse schreef:Mij net even ingelezen door de diverse posts op het topic en kom tot de conclusie dat dit weer een typisch Belgische discussie is. Alle bevoegde instanties denken enerzijds de wijsheid in pacht te hebben en verwijzen iedereen die navraag doet van het kastje naar de muur. De diverse krantenartikels, blogs, wetteksten en dergelijke meer maken een mens ook al niet veel wijzer...
Och, mij lijkt dat weer eens een voorbeeldje te zijn hoe onze wetten soms mijlenver staan van de werkelijkheid zoals ze zich vandaag de dag aandient. In het strafwetboek staan er ook nog artikelen die stammen uit de tijd van Napoleon. Denken we maar aan dat hilarisch artikel waarin gesteld wordt wat een gerechtsdeurwaarder wel en niet mag aanslaan. Daarin staat dat hij de betrokkene een stoel, tafel, bed, geit en konijnen niet mag ontnemen... Er is de oude wet op majesteitsschennis: haal die wet van onder het stof en je kan Geert Hoste en iedereen die met het koningshuis spot moeiteloos met de zwaard van Vrouwe Justitia een kopje kleiner maken. Ik denk dat we in die zin niet te veel gewicht moeten hechten aan het feit dat de beheerders van de waterwegen die reglementen uit het jaar stillekes nu plotseling van onder de mottenballen halen. Ok, de wet is de wet. Strikt genomen nog altijd van toepassing.

In vroeger tijden hebben we het al een paar keer daarover gehad, waarbij Tihamér, terecht natuurlijk, ons op de inhoud van die reglementering wees.

http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... 488#p30488" onclick="window.open(this.href);return false;
http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... 887#p56887" onclick="window.open(this.href);return false;
http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... 978#p56978" onclick="window.open(this.href);return false;

België is op dat vlak niet echt uniek. Ook in Frankrijk en in het VK gelden voor de jaagpaden nog allerlei wetten uit grootvaders tijd. Als fietser zou je in Frankrijk bij veel jaagpaden een geschreven toelating moeten bezitten die slechts geldig is voor een bepaalde tijd en voor een bepaald kanaal of rivier. Enige tijd geleden kreeg ik van de prefectuur van Rijsel de mededeling die ik voor groepstochten langs kanaal X en Y "une autorisation" nodig had. Dat papier kon niet worden opgestuurd, maar ik moest mij zelf met een geschreven verzoek komen aanbieden op het kantoor van de prefect. Pfff. Wat een gedoe!
Jeroen Vercruysse schreef:Persoonlijk volg ik de opmerking van 'als er geen borden staan geldt in principe geen snelheidsbeperking'. Wel ga ik zelf altijd zoveel mogelijk rekening houden met andere weggebruikers: (...) Een minimum wederzijds respect en gezond verstand vind ik aan de orde.
Inderdaad, uiteindelijk lijkt me dit het allerbelangrijkste. Wat zou er mij immers tegenhouden om 's ochtends rond zeven uur niet aan 35 km/u (of iets meer...) te rijden over een volkomen verlaten jaagpad? Aan de andere kant is het dan wel een houding die ik zelf laakbaar vind als weggebruikers slechts zichzelf als norm hanteren... Wat dan te denken van de automobilist die om vier uur in de morgen over een secundaire weg raast onder het mom "de weg is verlaten en ik doe er toch niemand kwaad mee...?" In die zin eisen we soms voor onszelf iets op, wat we anderen dan weer ontzeggen. Nu ja, er bestaat natuurlijk zoiets als redelijkheid.

Men zou natuurlijk kunnen pleiten voor een aanpassing van de bestaande wetgeving. Alleen denk ik dat de remedie soms erger kan zijn dan de kwaal... In een aantal gevallen gaan de beheerders van de waterwegen er immers nog altijd van uit dat jaagpaden in de eerste plaats dienstwegen zijn. Fietsers en andere gebruikers worden er getolereerd. Alleen niet altijd van harte. Wie weet wat ze allemaal in de koker zitten hebben als die reglementering ooit herschreven moeten worden...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie