Over spierkaters

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

Over spierkaters

#1 Bericht door Gast »

Ergens las ik ooit in dit forum dat bij het ligfietsen 'andere' spieren gebruikt worden.
Kan iemand mij wetenschappelijk verduidelijken om welke spieren het dan wel gaat want daar geloof ik dus in de verste verte geen bal van.
Ik heb de laatste twee weken al twee keer 200 km bergachtig ligfietsafzien achter de rug en die kilometers hebben tot nu toe een aanslag gepleegd op mijn vierhoofdige dijspieren. Een gezonde aanslag wel te verstaan.
Die aanslag zou ik ook te verwerken gehad hebben met een bukfiets, maar blijkbaar worden met een ligfiets de kuit-, rug- en nekspieren in grote mate gespaard.
Dat er bij het ligfietsen andere spieren gebruikt worden kan ik proefondervindelijk niet aannemen. Ten opzichte van een bukfiets wordt bij het ligfietsen één groep spieren extra belast. En dit ten voordele van de andere spieren. Onderweg moet je je dus niet rekken en strekken en aan je zitvlak zitten frunniken omdat je achterste aan het doorbranden is.
Maar dat er andere spieren zouden gebruikt worden? Waar zouden dié spieren zich dan wel bevinden.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#2 Bericht door Duckjibepete »

:wink: in het hoofd en ze worden grijze cellen genoemd! :lol:
Daarom ook dat we met ligfietsen rijden... :roll:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#3 Bericht door graddus »

Peter ik denk dat gij kortsluiting in uwen grijze spier hebt :twisted:

Gebruikersavatar
Orkaantje
Belofte
Berichten: 111
Lid geworden op: za 29 jan 2005, 11:22
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

#4 Bericht door Orkaantje »

De belanrijkste spieren die de ligfietsers meer gebruiken als de bukfietsers zijn de gezichtspieren en dan vooral de spieren die ons doen lachen als we de bukkers aan het zitvlak zien frunniken.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

kijk patrick, ik ben geen sport dokter of zo, maar ik merk wel het volgende

de bovenkant (ook boven de knie) van mijn been begint nu sinds een tijdje een spier te vertonen die er vroeger niet was, en tijdens de vakantiebeurs in retie er nog over gesproken ook, met de bukfiets gebruik je die spier niet zo veel en meer die spieren die zich aan de onderkant van die benen bevinden... zijn er medisch geschoolde mensen in de buurt die die spieren een naam kunnen geven???
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#6 Bericht door Gast »

ik treed de visie van wouter bij

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#7 Bericht door Duckjibepete »

Wouter, dat is uw geslachtsorgaan dat ge kunt zien sinds ge caloriën aan het verbruiken bent :wink:

Serieus nu, die spier die Wouter bedoeld, wel daar blijf ik maar last van hebben. Staan mijn trappers te ver of te dicht? Ik weet het niet meer... :?
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D »

peter, er is maar één oplossing, "try and error"
dwz: je zt je trappers halve cm dichter en rijdt zo een tijdje, heb je er naa verloop van tijd nog last van, kan je eens de andere richting uit schuiven...
ook eropletten dat die trapas wel recht staat.
Op de taï had je er geen last van, dus het gaat wel iets zijn met de afstand van de trappers.

da geslachtsorgaan zou kunnen sinds ze hier met kamelen strooien :P
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#9 Bericht door lmoens »

Wouter schreef:ik ben geen sport dokter of zo, maar ik merk wel het volgende

de bovenkant (ook boven de knie) van mijn been begint nu sinds een tijdje een spier te vertonen die er vroeger niet was
Dit zijn volgens mij inderdaad spieren die met de ligger (ps. gebruik gn ligfiet. of het wordt kameel) EXTRA gebruikt worden.
Er bestaat bij het bukfietsen een (aartsmoeilijke) techniek om die spieren ook extra te gebruiken. Dit kan enkel toegepast worden bij het zittend klimmen. Het gevolg van dergelijke training is dan echter wel dat je minder explosief wordt met je bukfiets.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#10 Bericht door Recumby »

volgens mij heeft het vooral te maken dat je op een ligger een andere fietstechniek hebt. Als je vooruit wil kan je enkel en alleen je beenspieren gebruiken. Op een bukker kan je ook je een beetje met je lichaam meebewegen ("meeduwen") waardoor je beenspieren minder belast worden en dus minder geprikkeld (kleinere groeiprikkel).
kortom, op een ligger gebruik je enkel je beenspieren waardoor die zwaarder belast worden en dus sneller groeien.
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#11 Bericht door Brechtix »

Ben geen expert maar weet wel dat de spieren die zich het meest ontwikkelen bij het ligfietsen, aan de bovenkant van de dijen, de quadriceps heten. De spieren die je dan weer wat minder gebruikt tov van bukfietsen zijn die van je kont (gluteus maximus) en je onderrug. Met een relatief vlakke spanzitting wordt de zone tussen schouders en kont nog vrij intensief gebruikt, maar een rechte harde zit zoals in de alleweder blokkeert je lichaam halverwege.

Dat er een verschuiving zit in het spiergebruik heb ik gemerkt op wereldreis toen ik overschakelde van mtb op trike. Ik was toen zeer goed getraind (waar is de tijd), maar een klein spiertje net boven de knie bleek dat helemaal niet te zijn en vormde de zwakste schakel. Het heeft toch een 1000-tal km geduurd voor dat spiertje helemaal mee was.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#12 Bericht door wost »

Brechtix schreef: maar een klein spiertje net boven de knie bleek dat helemaal niet te zijn
Wel dat is nu de spierdie men ook wel ligfietsspier noemt. Bij de echte toppers op wedstrijden moet je maar eens wat benen bekijken.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gast

#13 Bericht door Gast »

Wouter, ik kijk alleen naar vrouwenbenen en kan dus in deze niet besluiten hoe 'ligfietswedstrijdmannenrijdersbenen' eruitzien.
Op mannenbenen staat trouwens meestal 'haar' en daar weiger ik naar te kijken (op vrouwenbenen soms ook maar dan is dat een buitenbeentje - en daar weiger ik ten zeerste om naar te kijken - het helpt mijn dag om zeep!).
Maar wat ik uit deze posting al geleerd heb : bij een ligfiets wordt de vierhoofdige dijspier (quadriceps) extra-en-vooral aangesproken, én de aansluiting van de spier aan de knie (de aansluiting aan de binnenkant ervan) groeit of ontwikkelt zich hierdoor.
Daar kan ik mee leven. Ik ben altijd al een 'zittend' klimmer geweest en iemand hiervoor zei dat deze techniek op een bukfiets de groei van deze spier bevordert. En het is dit soort spier dat men voor een ligfiets nodig heeft.
Ik heb dus aan spieren wat ik aan spieren zou moeten hebben. Ik moet het alleen nog maar in de praktijk weten om te zetten. Maar tussen theorie en praktijk ligt een wereld verschil.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#14 Bericht door Duckjibepete »

die bewuste 'ligfietsspier' begon bij mij dus al na 50m zich te manifesteren... vandaag trapbuis ingekort en 3cm ingeschoven, ik bleek veel te ver van de trappers te zitten, en dan moet je weten dat ik goed genoeg weet hoe het hoort... :oops: Nu zien wat het geeft, maar net weerbericht gezien en dat ziet er de eerste dagen gene vette uit :evil:
ride to live, live to ride

Plaats reactie