Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Noordkaapfujin
Supporter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 23:33
Postcode: 2623MX
Fiets: Challenge FujinSL
Locatie: Delft
Contacteer:

Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#1 Bericht door Noordkaapfujin »

Hallo allen,

Wellicht hebben jullie hem elders al zien langskomen. Er is tegenwoordig een Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser. Begonnen op Twitter, toen al snel met een eigen site en tegenwoordig zelfs in het Engels. Zie:
http://rechtenvandefietser.nl
http://cyclistsrights.org

Zegt het voort!

Groet,

Walter

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#2 Bericht door NL-ligger »

Ik kan me niet vinden in die tekst, als het gaat om de Nederlandse situatie.

- als in NL een motorvoertuig een fietser aanrijdt draait de bestuurder van het motorvoertuig op voor 50-100 % van de schade ongeacht schuld fietser. In praktijk is het bijna onmogelijk onder 100 % schade aansprakelijkheid uit te komen omdat opzet of zware nalatigheid door de fietser niet bewezen kan worden.

- Bijna overal waar fietspaden autowegen gelijkvloers kruisen gelden gelijke rechten : auto's moeten ook bij een verkeerslicht wachten op fietsers, en niet alleen andersom.

- Fietsers van rechts hebben sinds 2001 in NL ook voorrang op motorvoertuigen op een gelijkwaardige kruising net als in de rest van de Europese Unie.

- In veel gemeenten worden fietspaden beschermd door deze voorrangs status te geven op kruisingen met wegen. Daar is nog wel wat gesteggel over gezien het geen landelijk uniforme regel is.

- Gedrag van autobestuurders maakt nog niet dat de wetgeving of rechten van fietsers niet goed geregeld zijn

- Fietsers zelf zijn in heeeeeel veeeeeel gevallen zelf de oorzaak van ongelukken met autobestuurders. We hebben het dan over fietsers die niet opletten in het verkeer : SMS'en, mobiel internet, games spelen, koptelefoon met harde muziek, geen licht in het donker, verkeersregels niet kennen of toepassen, misbruik maken van wettelijke schuldvraag situatie bij aanrijdingen met motorvoertuigen en daarmee onterecht voorrang afdwingen, dronken rijden, gevaarlijk slingeren met teveel fietsers naast elkaar, hardrijdende hoogbejaarden met e-bike die die snelheid niet aankunnen en als kamikaze kruispunten over stormen ( zelfde probleem met gemotriseerde karretjes die ze rijden ) zonder kijken of snelheid aanpassen, scooters, brommers, racefietsers, ligfietsers en velomobielen die hard rijden op plaatsen waar een autobestuurder dat niet verwacht....en nog veel meer....

Misschien blies men minder hoog van de toren en begon men met plichten voor fietsers..... :twisted:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#3 Bericht door Peter J »

NL-ligger schreef: - Fietsers zelf zijn in heeeeeel veeeeeel gevallen zelf de oorzaak van ongelukken met autobestuurders. We hebben het dan over fietsers die niet opletten in het verkeer : SMS'en, mobiel internet, games spelen, koptelefoon met harde muziek, geen licht in het donker, verkeersregels niet kennen of toepassen, misbruik maken van wettelijke schuldvraag situatie bij aanrijdingen met motorvoertuigen en daarmee onterecht voorrang afdwingen, dronken rijden, gevaarlijk slingeren met teveel fietsers naast elkaar, hardrijdende hoogbejaarden met e-bike die die snelheid niet aankunnen en als kamikaze kruispunten over stormen ( zelfde probleem met gemotriseerde karretjes die ze rijden ) zonder kijken of snelheid aanpassen, scooters, brommers, racefietsers, ligfietsers en velomobielen die hard rijden op plaatsen waar een autobestuurder dat niet verwacht....en nog veel meer....

Misschien blies men minder hoog van de toren en begon men met plichten voor fietsers..... :twisted:
En dit is de reactie van een velomobilist die beweert een haakse bocht op een fietspad te nemen aan 35km/h....
De fietser die zijn voorrang afdwingt is gek, hij heeft misschien wel wettelijk gelijk maar daar ben je vet mee als
je in een rolstoel verder moet of nog erger...
En dan nog iets, Nederlandse autobestuurders zijn van de agressiefsten in Europa naar fietsers toe :!: :!: :!: :!: :!:
Gelukkig is l*llen niet pijnlijk, anders.... :roll:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

#3 ... outo's moeten ook stoppen voor treinen ...

waar ik naartoe wil : energetisch gezien kan je outo's maar vooral vrachtwagens beter voorrang geven zodat ze zomin mogelijk moeten remmen. zo kan je als fietser je CO2 uitstoot nog verder laten dalen of zelfs negatief krijgen.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#5 Bericht door wout »

Peter J schreef:En dan nog iets, Nederlandse autobestuurders zijn van de agressiefsten in Europa naar fietsers toe :!: :!: :!: :!: :!:
en niet alleen naar fietsers, als je als autobestuurder hoffelijk bent en voetgangers, fietsers laat oversteken wordt je daar op aangesproken door collega autobestuurders en niet altijd even vriendelijk. Want ze vinden dat gevaarlijk gedrag. En de zes jaar dat ik in Nederland gewerkt heb is dat mij zeer veel overkomen.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#6 Bericht door NL-ligger »

Agressie van opgefokte autobestuurders naar anderen toe is niet land specifiek. Het heeft te maken met hoe druk en opgejaagd de mensen zijn.

Zodoende kan men al concluderen dat het in en rond grote steden erger is dan in landelijke gebieden. In kleine landen met een dichte bevolking erger dan in laagbevolkte grote landen. In landen met een sterke managements cultuur erger dan anders...en vooral in landen waar man en vrouw alletwee moeten werken en hun kroost ook nog op tijd van en naar school moeten doen....en alles natuurlijk op tijd ondanks de files of drukte op de weg....

En je moet niet vergeten dat autobestuurders ook last hebben en gevaar ondervinden van hun opgefokte gemotoriseerde soortgenoten. Op de fiets of te voet ben je enkel nog kwetsbaarder, maar dat betekend niet dat iemand anders veilig is.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#7 Bericht door wout »

NL-ligger schreef:Agressie van opgefokte autobestuurders naar anderen toe is niet land specifiek. Het heeft te maken met hoe druk en opgejaagd de mensen zijn.
Op zich heb je natuurlijk gelijk, MAAR zeker in Duitsland is het een evidentie dat je een fietser of voetganger even overlaat ook al heeft die geen voorang. Bij ons moet je voetgangers die de intentie hebben om over te steken overlaten. Ik laat fietser altijd door ook al hebben ze geen voorang (tenzij het veels te gevaarlijk is natuurlijk of als die fietser voor een rood licht staat) Hier in Belgie heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. In Nederland werd ik er regelmatig op aangsproken. gewoon een vaststelling
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#8 Bericht door Wouter D »

in belgie gedragen veel wielertoeristen zich ook agressief tov andere weggebruikers in het algemeen. ik denk dat het dankzij dit soort fietsers is dat de fietser in het algemeen minder respectabel behandelt wordt in ons landje
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#9 Bericht door NL-ligger »

Ik werk in het openbaar vervoer als machinist en heb niet de indruk dat mensen die op andere wijze reizen dan de auto ( of fiets ) minder agressief zijn.

Het heeft niet eens te maken met sociale achtergrond of afkomst. Ik blijf erbij dat het bij velen opgejaagdheid ( stress ) en ervaren druk is. Ik moet net zo vaak de conducteur helpen lieden in 3 delig pak/kantoor kledij uit de trein te zetten die bepaalde grenzen zijn overschreden ( fysiek of verbaal ) dan mensen in hip-hop kledij.

Er is wel een verschil in aanleiding. De laatstgenoemden hebben meestal geen geldig vervoersbewijs en voelen zich in het nauw gedreven bij controle. De 3 delig pak/kantoor kledij figuren moeten worden uitgezet na wangedrag of agressie omdat ze niet tolereren gecontroleerd te worden of dit frustreren.

Vooral dat laatste schijnt bij bepaalde machtswellustelingen onder leidinggevend kantoorpersoneel/managers een probleem te zijn : die accepteren geen enkele autoriteit meer anders dan die van henzelf, zeker niet van in hun ogen 'lager' personeel. Daarom rijden nemen ze verkeersregelaars over de motorkap, maken ze beledigende opmerkingen tegen agenten en molesteren conducteurs die erg gebonden zijn aan hun bevoegdheden die ze kunnen kwijtraken.

Speciaal voor dat soort agressieve lieden heeft mijn werkgever sinds een jaar of 3 de afdeling "service en veligheid" gecreeerd wat een bedekte term is voor mensen die er verdacht gelijk uitzien als uitsmijters bij clubs en recentelijk nog uitgerust met handboeien. Gekleed in wat meer een gevechtstenue uit het leger lijkt dan een openbaar vervoers uniform zijn zij het die op grotere stations die agressievelingen uit de trein plukken zodat deze op tijd kan verder rijden.

Dat hele verhaal om aan te geven dat overal mensen die reizen zich onaangepast en niet beschaafd gedragen. Mensen in de luchtvaart, specifiek stewards en stewardessen kunnen je vast ook het een en ander vertellen.

Dus niet enkel tegen fietsers. Sterker nog, die fietsers zijn ook mensen die zich misdragen, en niet enkel de wielrenners.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#10 Bericht door Almereweder »

NL-ligger schreef:... Mensen in de luchtvaart, specifiek stewards en stewardessen kunnen je vast ook het een en ander vertellen. ...
Dat kan ik beamen. ook in de luchtvaart heeft men te maken met agressief gedrag van passagiers richting grondpersoneel en cabine-crew. Het gaat dan vooral om drank gerelateerde zaken en niet mogen roken.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#11 Bericht door CapoJan »

Het is me vorig jaar ook opgevallen dat de tolerantie naar fietsers toe in Nederland niet echt groot is. Stressgerelateerd is iets wat van mens tot mens verschilt en het is logisch dat wie onder druk staat minder verdraagt, maar dat is een andere zaak. Hier ging het over algemeen gedrag op de weg.
Vermoedelijk heeft het te maken met de lange Nederlandse traditie op het vlak van fietspaden ? Het leek erop dat automobilisten vinden dat waar er geen fietspad is geen fietsers mogen rijden; ik (we, want het ging om een groep) werden bijna de berm in gedwongen. Het is geen hemelsbreed verschil, maar ik merkte het wel.

Het tegengestelde ondervond ik in Frankrijk: daar gaat (bijna) iedereen met een ruime boog om de fietsers heen. Toeval of niet: daar zijn veel minder fietspaden. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat de Fransen veel minder aan stress onderhevig zijn dan de Nederlanders (los van alle clichés)?

Of anders gezegd: in Nederland is men gewoon dat fietsers op het fietspad rijden. Is er geen fietspad, dan worden ze straal genegeerd (of toch zoveel mogelijk). In Frankrijk zijn er weinig fietspaden, dus is men gewoon aan fietsers op de weg en die worden dan ook gerespecteerd. België ligt, zoals gewoonlijk, ergens daartussen.

En dan is het logisch dat fietsers in Nederland voor hun rechten opkomen.
Laatst gewijzigd door CapoJan op di 31 jul 2012, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#12 Bericht door trikelover »

Ik kom net terug van vakantie in Nederland en heb toch een aantal keren moeten vaststellen dat auto daar toch maar weinig respect hebben voor fietsers met wie ze de weg moeten delen (daar waar geen fietspaden zijn). Of wel lag het aan ons kovooi waarmee we reden. Ik reed namelijk met een Nazca met daarachter een Fietskar voor 2 kinderen en mijn vrouw reed met haar bukker en daaraan een Followme tandem met de fiets van mijn zoontje aan. Dit vormt een lange ketting die het een stuk moeilijker maakt om in te halen zeker als er dan nog auto's in de andere richting komen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

wout schreef:Op zich heb je natuurlijk gelijk, MAAR zeker in Duitsland is het een evidentie dat je een fietser of voetganger even overlaat ook al heeft die geen voorang. Bij ons moet je voetgangers die de intentie hebben om over te steken overlaten. Ik laat fietser altijd door ook al hebben ze geen voorang (tenzij het veels te gevaarlijk is natuurlijk of als die fietser voor een rood licht staat) Hier in Belgie heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. In Nederland werd ik er regelmatig op aangsproken. gewoon een vaststelling
Misschien moeten we met z'n allen weer schoollopen in de ouderwetse hoffelijkheid... Regels zijn goed. Regels zijn noodzakelijk. Alleen is er ook zoiets als inlevingsvermogen, begrip voor elkaar en doodgewone vriendelijkheid. Alles loopt zoveel soepeler met die olie tussen de raderen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie