Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
- Noordkaapfujin
- Supporter
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 29 mar 2011, 23:33
- Postcode: 2623MX
- Fiets: Challenge FujinSL
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
Hallo allen,
Wellicht hebben jullie hem elders al zien langskomen. Er is tegenwoordig een Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser. Begonnen op Twitter, toen al snel met een eigen site en tegenwoordig zelfs in het Engels. Zie:
http://rechtenvandefietser.nl
http://cyclistsrights.org
Zegt het voort!
Groet,
Walter
Wellicht hebben jullie hem elders al zien langskomen. Er is tegenwoordig een Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser. Begonnen op Twitter, toen al snel met een eigen site en tegenwoordig zelfs in het Engels. Zie:
http://rechtenvandefietser.nl
http://cyclistsrights.org
Zegt het voort!
Groet,
Walter
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
Ik kan me niet vinden in die tekst, als het gaat om de Nederlandse situatie.
- als in NL een motorvoertuig een fietser aanrijdt draait de bestuurder van het motorvoertuig op voor 50-100 % van de schade ongeacht schuld fietser. In praktijk is het bijna onmogelijk onder 100 % schade aansprakelijkheid uit te komen omdat opzet of zware nalatigheid door de fietser niet bewezen kan worden.
- Bijna overal waar fietspaden autowegen gelijkvloers kruisen gelden gelijke rechten : auto's moeten ook bij een verkeerslicht wachten op fietsers, en niet alleen andersom.
- Fietsers van rechts hebben sinds 2001 in NL ook voorrang op motorvoertuigen op een gelijkwaardige kruising net als in de rest van de Europese Unie.
- In veel gemeenten worden fietspaden beschermd door deze voorrangs status te geven op kruisingen met wegen. Daar is nog wel wat gesteggel over gezien het geen landelijk uniforme regel is.
- Gedrag van autobestuurders maakt nog niet dat de wetgeving of rechten van fietsers niet goed geregeld zijn
- Fietsers zelf zijn in heeeeeel veeeeeel gevallen zelf de oorzaak van ongelukken met autobestuurders. We hebben het dan over fietsers die niet opletten in het verkeer : SMS'en, mobiel internet, games spelen, koptelefoon met harde muziek, geen licht in het donker, verkeersregels niet kennen of toepassen, misbruik maken van wettelijke schuldvraag situatie bij aanrijdingen met motorvoertuigen en daarmee onterecht voorrang afdwingen, dronken rijden, gevaarlijk slingeren met teveel fietsers naast elkaar, hardrijdende hoogbejaarden met e-bike die die snelheid niet aankunnen en als kamikaze kruispunten over stormen ( zelfde probleem met gemotriseerde karretjes die ze rijden ) zonder kijken of snelheid aanpassen, scooters, brommers, racefietsers, ligfietsers en velomobielen die hard rijden op plaatsen waar een autobestuurder dat niet verwacht....en nog veel meer....
Misschien blies men minder hoog van de toren en begon men met plichten voor fietsers.....
- als in NL een motorvoertuig een fietser aanrijdt draait de bestuurder van het motorvoertuig op voor 50-100 % van de schade ongeacht schuld fietser. In praktijk is het bijna onmogelijk onder 100 % schade aansprakelijkheid uit te komen omdat opzet of zware nalatigheid door de fietser niet bewezen kan worden.
- Bijna overal waar fietspaden autowegen gelijkvloers kruisen gelden gelijke rechten : auto's moeten ook bij een verkeerslicht wachten op fietsers, en niet alleen andersom.
- Fietsers van rechts hebben sinds 2001 in NL ook voorrang op motorvoertuigen op een gelijkwaardige kruising net als in de rest van de Europese Unie.
- In veel gemeenten worden fietspaden beschermd door deze voorrangs status te geven op kruisingen met wegen. Daar is nog wel wat gesteggel over gezien het geen landelijk uniforme regel is.
- Gedrag van autobestuurders maakt nog niet dat de wetgeving of rechten van fietsers niet goed geregeld zijn
- Fietsers zelf zijn in heeeeeel veeeeeel gevallen zelf de oorzaak van ongelukken met autobestuurders. We hebben het dan over fietsers die niet opletten in het verkeer : SMS'en, mobiel internet, games spelen, koptelefoon met harde muziek, geen licht in het donker, verkeersregels niet kennen of toepassen, misbruik maken van wettelijke schuldvraag situatie bij aanrijdingen met motorvoertuigen en daarmee onterecht voorrang afdwingen, dronken rijden, gevaarlijk slingeren met teveel fietsers naast elkaar, hardrijdende hoogbejaarden met e-bike die die snelheid niet aankunnen en als kamikaze kruispunten over stormen ( zelfde probleem met gemotriseerde karretjes die ze rijden ) zonder kijken of snelheid aanpassen, scooters, brommers, racefietsers, ligfietsers en velomobielen die hard rijden op plaatsen waar een autobestuurder dat niet verwacht....en nog veel meer....
Misschien blies men minder hoog van de toren en begon men met plichten voor fietsers.....
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
En dit is de reactie van een velomobilist die beweert een haakse bocht op een fietspad te nemen aan 35km/h....NL-ligger schreef: - Fietsers zelf zijn in heeeeeel veeeeeel gevallen zelf de oorzaak van ongelukken met autobestuurders. We hebben het dan over fietsers die niet opletten in het verkeer : SMS'en, mobiel internet, games spelen, koptelefoon met harde muziek, geen licht in het donker, verkeersregels niet kennen of toepassen, misbruik maken van wettelijke schuldvraag situatie bij aanrijdingen met motorvoertuigen en daarmee onterecht voorrang afdwingen, dronken rijden, gevaarlijk slingeren met teveel fietsers naast elkaar, hardrijdende hoogbejaarden met e-bike die die snelheid niet aankunnen en als kamikaze kruispunten over stormen ( zelfde probleem met gemotriseerde karretjes die ze rijden ) zonder kijken of snelheid aanpassen, scooters, brommers, racefietsers, ligfietsers en velomobielen die hard rijden op plaatsen waar een autobestuurder dat niet verwacht....en nog veel meer....
Misschien blies men minder hoog van de toren en begon men met plichten voor fietsers.....
De fietser die zijn voorrang afdwingt is gek, hij heeft misschien wel wettelijk gelijk maar daar ben je vet mee als
je in een rolstoel verder moet of nog erger...
En dan nog iets, Nederlandse autobestuurders zijn van de agressiefsten in Europa naar fietsers toe
Gelukkig is l*llen niet pijnlijk, anders....
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
#3 ... outo's moeten ook stoppen voor treinen ...
waar ik naartoe wil : energetisch gezien kan je outo's maar vooral vrachtwagens beter voorrang geven zodat ze zomin mogelijk moeten remmen. zo kan je als fietser je CO2 uitstoot nog verder laten dalen of zelfs negatief krijgen.
waar ik naartoe wil : energetisch gezien kan je outo's maar vooral vrachtwagens beter voorrang geven zodat ze zomin mogelijk moeten remmen. zo kan je als fietser je CO2 uitstoot nog verder laten dalen of zelfs negatief krijgen.
Stop Fueling Around
- wout
- Helper
- Berichten: 438
- Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
- Postcode: 9988
- Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
- Locatie: Watervliet
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
en niet alleen naar fietsers, als je als autobestuurder hoffelijk bent en voetgangers, fietsers laat oversteken wordt je daar op aangesproken door collega autobestuurders en niet altijd even vriendelijk. Want ze vinden dat gevaarlijk gedrag. En de zes jaar dat ik in Nederland gewerkt heb is dat mij zeer veel overkomen.Peter J schreef:En dan nog iets, Nederlandse autobestuurders zijn van de agressiefsten in Europa naar fietsers toe
weer of geen weer, altijd velomobielweer
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
Agressie van opgefokte autobestuurders naar anderen toe is niet land specifiek. Het heeft te maken met hoe druk en opgejaagd de mensen zijn.
Zodoende kan men al concluderen dat het in en rond grote steden erger is dan in landelijke gebieden. In kleine landen met een dichte bevolking erger dan in laagbevolkte grote landen. In landen met een sterke managements cultuur erger dan anders...en vooral in landen waar man en vrouw alletwee moeten werken en hun kroost ook nog op tijd van en naar school moeten doen....en alles natuurlijk op tijd ondanks de files of drukte op de weg....
En je moet niet vergeten dat autobestuurders ook last hebben en gevaar ondervinden van hun opgefokte gemotoriseerde soortgenoten. Op de fiets of te voet ben je enkel nog kwetsbaarder, maar dat betekend niet dat iemand anders veilig is.
Zodoende kan men al concluderen dat het in en rond grote steden erger is dan in landelijke gebieden. In kleine landen met een dichte bevolking erger dan in laagbevolkte grote landen. In landen met een sterke managements cultuur erger dan anders...en vooral in landen waar man en vrouw alletwee moeten werken en hun kroost ook nog op tijd van en naar school moeten doen....en alles natuurlijk op tijd ondanks de files of drukte op de weg....
En je moet niet vergeten dat autobestuurders ook last hebben en gevaar ondervinden van hun opgefokte gemotoriseerde soortgenoten. Op de fiets of te voet ben je enkel nog kwetsbaarder, maar dat betekend niet dat iemand anders veilig is.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- wout
- Helper
- Berichten: 438
- Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
- Postcode: 9988
- Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
- Locatie: Watervliet
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
Op zich heb je natuurlijk gelijk, MAAR zeker in Duitsland is het een evidentie dat je een fietser of voetganger even overlaat ook al heeft die geen voorang. Bij ons moet je voetgangers die de intentie hebben om over te steken overlaten. Ik laat fietser altijd door ook al hebben ze geen voorang (tenzij het veels te gevaarlijk is natuurlijk of als die fietser voor een rood licht staat) Hier in Belgie heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. In Nederland werd ik er regelmatig op aangsproken. gewoon een vaststellingNL-ligger schreef:Agressie van opgefokte autobestuurders naar anderen toe is niet land specifiek. Het heeft te maken met hoe druk en opgejaagd de mensen zijn.
weer of geen weer, altijd velomobielweer
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
in belgie gedragen veel wielertoeristen zich ook agressief tov andere weggebruikers in het algemeen. ik denk dat het dankzij dit soort fietsers is dat de fietser in het algemeen minder respectabel behandelt wordt in ons landje
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
Ik werk in het openbaar vervoer als machinist en heb niet de indruk dat mensen die op andere wijze reizen dan de auto ( of fiets ) minder agressief zijn.
Het heeft niet eens te maken met sociale achtergrond of afkomst. Ik blijf erbij dat het bij velen opgejaagdheid ( stress ) en ervaren druk is. Ik moet net zo vaak de conducteur helpen lieden in 3 delig pak/kantoor kledij uit de trein te zetten die bepaalde grenzen zijn overschreden ( fysiek of verbaal ) dan mensen in hip-hop kledij.
Er is wel een verschil in aanleiding. De laatstgenoemden hebben meestal geen geldig vervoersbewijs en voelen zich in het nauw gedreven bij controle. De 3 delig pak/kantoor kledij figuren moeten worden uitgezet na wangedrag of agressie omdat ze niet tolereren gecontroleerd te worden of dit frustreren.
Vooral dat laatste schijnt bij bepaalde machtswellustelingen onder leidinggevend kantoorpersoneel/managers een probleem te zijn : die accepteren geen enkele autoriteit meer anders dan die van henzelf, zeker niet van in hun ogen 'lager' personeel. Daarom rijden nemen ze verkeersregelaars over de motorkap, maken ze beledigende opmerkingen tegen agenten en molesteren conducteurs die erg gebonden zijn aan hun bevoegdheden die ze kunnen kwijtraken.
Speciaal voor dat soort agressieve lieden heeft mijn werkgever sinds een jaar of 3 de afdeling "service en veligheid" gecreeerd wat een bedekte term is voor mensen die er verdacht gelijk uitzien als uitsmijters bij clubs en recentelijk nog uitgerust met handboeien. Gekleed in wat meer een gevechtstenue uit het leger lijkt dan een openbaar vervoers uniform zijn zij het die op grotere stations die agressievelingen uit de trein plukken zodat deze op tijd kan verder rijden.
Dat hele verhaal om aan te geven dat overal mensen die reizen zich onaangepast en niet beschaafd gedragen. Mensen in de luchtvaart, specifiek stewards en stewardessen kunnen je vast ook het een en ander vertellen.
Dus niet enkel tegen fietsers. Sterker nog, die fietsers zijn ook mensen die zich misdragen, en niet enkel de wielrenners.
Het heeft niet eens te maken met sociale achtergrond of afkomst. Ik blijf erbij dat het bij velen opgejaagdheid ( stress ) en ervaren druk is. Ik moet net zo vaak de conducteur helpen lieden in 3 delig pak/kantoor kledij uit de trein te zetten die bepaalde grenzen zijn overschreden ( fysiek of verbaal ) dan mensen in hip-hop kledij.
Er is wel een verschil in aanleiding. De laatstgenoemden hebben meestal geen geldig vervoersbewijs en voelen zich in het nauw gedreven bij controle. De 3 delig pak/kantoor kledij figuren moeten worden uitgezet na wangedrag of agressie omdat ze niet tolereren gecontroleerd te worden of dit frustreren.
Vooral dat laatste schijnt bij bepaalde machtswellustelingen onder leidinggevend kantoorpersoneel/managers een probleem te zijn : die accepteren geen enkele autoriteit meer anders dan die van henzelf, zeker niet van in hun ogen 'lager' personeel. Daarom rijden nemen ze verkeersregelaars over de motorkap, maken ze beledigende opmerkingen tegen agenten en molesteren conducteurs die erg gebonden zijn aan hun bevoegdheden die ze kunnen kwijtraken.
Speciaal voor dat soort agressieve lieden heeft mijn werkgever sinds een jaar of 3 de afdeling "service en veligheid" gecreeerd wat een bedekte term is voor mensen die er verdacht gelijk uitzien als uitsmijters bij clubs en recentelijk nog uitgerust met handboeien. Gekleed in wat meer een gevechtstenue uit het leger lijkt dan een openbaar vervoers uniform zijn zij het die op grotere stations die agressievelingen uit de trein plukken zodat deze op tijd kan verder rijden.
Dat hele verhaal om aan te geven dat overal mensen die reizen zich onaangepast en niet beschaafd gedragen. Mensen in de luchtvaart, specifiek stewards en stewardessen kunnen je vast ook het een en ander vertellen.
Dus niet enkel tegen fietsers. Sterker nog, die fietsers zijn ook mensen die zich misdragen, en niet enkel de wielrenners.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Almereweder
- Helper
- Berichten: 417
- Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
- Postcode: 1311RV
- Fiets: Velomobiel.nl Strada
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
Dat kan ik beamen. ook in de luchtvaart heeft men te maken met agressief gedrag van passagiers richting grondpersoneel en cabine-crew. Het gaat dan vooral om drank gerelateerde zaken en niet mogen roken.NL-ligger schreef:... Mensen in de luchtvaart, specifiek stewards en stewardessen kunnen je vast ook het een en ander vertellen. ...
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
Het is me vorig jaar ook opgevallen dat de tolerantie naar fietsers toe in Nederland niet echt groot is. Stressgerelateerd is iets wat van mens tot mens verschilt en het is logisch dat wie onder druk staat minder verdraagt, maar dat is een andere zaak. Hier ging het over algemeen gedrag op de weg.
Vermoedelijk heeft het te maken met de lange Nederlandse traditie op het vlak van fietspaden ? Het leek erop dat automobilisten vinden dat waar er geen fietspad is geen fietsers mogen rijden; ik (we, want het ging om een groep) werden bijna de berm in gedwongen. Het is geen hemelsbreed verschil, maar ik merkte het wel.
Het tegengestelde ondervond ik in Frankrijk: daar gaat (bijna) iedereen met een ruime boog om de fietsers heen. Toeval of niet: daar zijn veel minder fietspaden. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat de Fransen veel minder aan stress onderhevig zijn dan de Nederlanders (los van alle clichés)?
Of anders gezegd: in Nederland is men gewoon dat fietsers op het fietspad rijden. Is er geen fietspad, dan worden ze straal genegeerd (of toch zoveel mogelijk). In Frankrijk zijn er weinig fietspaden, dus is men gewoon aan fietsers op de weg en die worden dan ook gerespecteerd. België ligt, zoals gewoonlijk, ergens daartussen.
En dan is het logisch dat fietsers in Nederland voor hun rechten opkomen.
Vermoedelijk heeft het te maken met de lange Nederlandse traditie op het vlak van fietspaden ? Het leek erop dat automobilisten vinden dat waar er geen fietspad is geen fietsers mogen rijden; ik (we, want het ging om een groep) werden bijna de berm in gedwongen. Het is geen hemelsbreed verschil, maar ik merkte het wel.
Het tegengestelde ondervond ik in Frankrijk: daar gaat (bijna) iedereen met een ruime boog om de fietsers heen. Toeval of niet: daar zijn veel minder fietspaden. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat de Fransen veel minder aan stress onderhevig zijn dan de Nederlanders (los van alle clichés)?
Of anders gezegd: in Nederland is men gewoon dat fietsers op het fietspad rijden. Is er geen fietspad, dan worden ze straal genegeerd (of toch zoveel mogelijk). In Frankrijk zijn er weinig fietspaden, dus is men gewoon aan fietsers op de weg en die worden dan ook gerespecteerd. België ligt, zoals gewoonlijk, ergens daartussen.
En dan is het logisch dat fietsers in Nederland voor hun rechten opkomen.
Laatst gewijzigd door CapoJan op di 31 jul 2012, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
Ik kom net terug van vakantie in Nederland en heb toch een aantal keren moeten vaststellen dat auto daar toch maar weinig respect hebben voor fietsers met wie ze de weg moeten delen (daar waar geen fietspaden zijn). Of wel lag het aan ons kovooi waarmee we reden. Ik reed namelijk met een Nazca met daarachter een Fietskar voor 2 kinderen en mijn vrouw reed met haar bukker en daaraan een Followme tandem met de fiets van mijn zoontje aan. Dit vormt een lange ketting die het een stuk moeilijker maakt om in te halen zeker als er dan nog auto's in de andere richting komen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: Universele Verklaring van de Rechten van de Fietser
Misschien moeten we met z'n allen weer schoollopen in de ouderwetse hoffelijkheid... Regels zijn goed. Regels zijn noodzakelijk. Alleen is er ook zoiets als inlevingsvermogen, begrip voor elkaar en doodgewone vriendelijkheid. Alles loopt zoveel soepeler met die olie tussen de raderen.wout schreef:Op zich heb je natuurlijk gelijk, MAAR zeker in Duitsland is het een evidentie dat je een fietser of voetganger even overlaat ook al heeft die geen voorang. Bij ons moet je voetgangers die de intentie hebben om over te steken overlaten. Ik laat fietser altijd door ook al hebben ze geen voorang (tenzij het veels te gevaarlijk is natuurlijk of als die fietser voor een rood licht staat) Hier in Belgie heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. In Nederland werd ik er regelmatig op aangsproken. gewoon een vaststelling
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)