Rolproef

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Rolproef

#1 Bericht door NL-ligger »

Bij races ziet men WAW, Quest, Mango, Milan en de Go One's het tegen elkaar opnemen, maar de beslissende factor is vaak de "motor" die erin ligt en verschillen in resultaten dus maar gedeeltelijk aan de soort velomobiel zijn toe te schrijven. :mrgreen:

Heeft niemand - al dan niet in club of vereningingsverband - ooit al eens geprobeerd boevengenoemde fietsen met dezelfde man ( of andere persoon van gelijk gewicht ) aan boord en dezelfde banden een flinke heuvel te laten afrollen en dan te kijken welke velomobiel de hoogste snelheid haalt ?

Dan zouden we te weten komen welke daadwerkelijkde snelste velomobiel is......volgens Galileo Galilei maakt de valsnelheid van een hoge of minder hoge massa niets uit, dus gaat het echt om luchtweerstand en de meest superieure stroomlijnvorm.

Ik zag al wel dat Cookie Strada 48 en Velotejo met Quest 284 en Strada 048 iets soortgelijks hebben gedaan, waarbij wel iets meer dan 8 % snelheidsverschil ontstond dus best verrassend.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Rolproef

#2 Bericht door rik »

En wat doe je dan met de verschillen in aandrijving? #-o
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Rolproef

#3 Bericht door NL-ligger »

rik schreef:En wat doe je dan met de verschillen in aandrijving? #-o
Geen aandrijving, rollen door zwaartekracht....

Cookie en velotejo deden het kennelijk met een vliegende start van 30 km/u vanaf het hoogste punt die ze konden vinden in de polder : een 15 meter hoge snelwegbrug over de randmeren....

Maar op echte heuvel die een veelvoud aan tientallen meters, zoniet meer dan honderd meter hoog is ( Belgie heeft dat ! ) met een flinke lange helling is bovenaan de remmen loslaten voldoende om in beweging te komen en te versnellen naar topsnelheid, en op dezelfde plaats starten verzekert dat het een eerlijk vergelijk is. Bij hetzelfde rijdergewicht ( of zelfs dezelfde rijder in alle velo's ) en dezelfde banden zijn zelfs helemaal alle invloeden behalve de fiets zelf geelimineerd.

Natuurlijk moet deze helling geen haarspeldbochten hebben of bochten of zijstraten waarbij geremd moet worden.

Lastig een geschikte locatie te vinden of te organiseren vast, maar dan ook weer een antwoord op een vraag waar alle velomobielrijders eigenlijk best wel nieuwsgierig naar zijn : welk model heeft nu daadwerkelijk de meest efficiente stroomlijn ?

In ieder geval kan de schuld dan niet meer liggen bij de "Hollandse turbobenen" ( uitspraak op WAW site ) :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Quest85
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 6:29
Postcode: 4571GS
Fiets: Quest 85
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Rolproef

#4 Bericht door Quest85 »

Op de Davitamon rit van vorig jaar reden we door een valleitje wat volgens mij wel geschikt is.

Maar waar dat precies was weet ik niet meer hoor.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Rolproef

#5 Bericht door bicky »

rik schreef:En wat doe je dan met de verschillen in aandrijving? #-o
NL-ligger schreef:
rik schreef:En wat doe je dan met de verschillen in aandrijving? #-o
Geen aandrijving, rollen door zwaartekracht....
Rolweerstand en stroomlijn zijn al 2 dingen.
Aandrijving nog een ander. Ik ben zeker dat mijn mango zijn aandrijving minder effectief is door de tussenas.

De stroomlijn vergelijken via een rol test kan volgens mij wel. Maar dan moet je ook dezelfde banden hebben om niet de rolweerstand te testen (is snel gewisseld bij een VM)

Is een hoge brug niet voldoende? want anders heb je kilometers nodig om uit te bollen.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Rolproef

#6 Bericht door NL-ligger »

bicky schreef:

De stroomlijn vergelijken via een rol test kan volgens mij wel. Maar dan moet je ook dezelfde banden hebben om niet de rolweerstand te testen (is snel gewisseld bij een VM)

Is een hoge brug niet voldoende? want anders heb je kilometers nodig om uit te bollen.
Er moet een zodanig hoge snelheid gehaald worden zonder trappen dat de stroomlijn duidelijk laat zien hoe efficient die is ten opzichte van de andere stroomlijnen,en er duidelijke verschillen ontstaan.

Als men het "officieel" wil doen omdat men bang is voor het effect op verkopen als "onjuiste" resultaten op internet gezet worden ( zoekmachines vinden dit soort discussies op trefwoorden genadeloos ) moeten de trappers eraf bij de afdaling en gewicht van de rijders gecompenseerd met zak(jes) zand of iets dergelijks zodat ze allemaal even zwaar zijn. En uiteraard dezelfde banden en bandendruk worden benut.

Met een gangetje van 30 km/u een helling afbollen zal nauwelijks de stroomlijn goed eruit laten komen, juist omdat met elke km/u het benodigde vermogen in het kwadraat toeneemt moet het sneller om de verschillen in ontwerp van de stroomlijn goed te tonen.

Misschien is het wel zo realistisch naar een hellingsgraad met een daalsnelheid te streven die ergens ligt op een snelheid die een mens nog zou kunnen halen op een ideale vlakke weg bij windstil. Dan heb je cijfers die over praktisch direct bruikbaar nut van de stroomlijn gaan. Uiteraard zullen de geteste fietsen dan meer of minder snel zijn dan deze streefwaarde.

Maar sneller mag ook, de beste stroomlijnvorm zal er dan duidelijk uit springen. Juist omdat de kracht van de rijder is geelimineerd wat het verschil maakt in races, is dit letterlijk fiets tegen fiets.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Rolproef

#7 Bericht door bicky »

Dus het is enkel de topsnelheid die van tel zou zijn.
Niet de uitrolafstand.
Dan weet ik wel een mooi plaatske inde vlaamse ardennen: stationsstraat / ronsebaan in kluisbergen / kwaremont.
Een fietspad met ernaast een pechstrook in asfalt. voldoende remmogelijkheid op het einde.
kaarsrecht en enkele kilometers lang
Met mijn koersfiets ben ik daar nog aan 70km/u naar beneden gereden.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Rolproef

#8 Bericht door Pleeboy »

En als je dan weet dat de Q 70km/u gaat en de strada 65km/u, ga je dan dmv theoretische formules die geen rekening houden met snelheid van de wind, hoek van de wind, etc... het verschil in snelheid bepalen wanneer je jouw eigen kruissnelheid zou rijden?
gewoon hartslagmeter om: vm 1 met hartslag x; zelfde stukje met vm 2 en hartslag x etc... gaat meer vertellen denk ik...
de getallen die je terugvindt op internet zou ik gewoon voor waarheid aannemen, op meerdere bogs vind je vergelijkbare getallen. Met de waw reed ik 10% sneller dan de mango (ongeveer even snel als een 20" Q dus), met de kap dicht dan wel, en propere ketting. Vuil op de ketting + open (zit niet graag in een oven) reed ik 1à2 km/u trager :cry:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Rolproef

#9 Bericht door NL-ligger »

Pleeboy schreef:En als je dan weet dat de Q 70km/u gaat en de strada 65km/u, ga je dan dmv theoretische formules die geen rekening houden met snelheid van de wind, hoek van de wind, etc... het verschil in snelheid bepalen wanneer je jouw eigen kruissnelheid zou rijden?
gewoon hartslagmeter om: vm 1 met hartslag x; zelfde stukje met vm 2 en hartslag x etc... gaat meer vertellen denk ik...
de getallen die je terugvindt op internet zou ik gewoon voor waarheid aannemen, op meerdere bogs vind je vergelijkbare getallen. Met de waw reed ik 10% sneller dan de mango (ongeveer even snel als een 20" Q dus), met de kap dicht dan wel, en propere ketting. Vuil op de ketting + open (zit niet graag in een oven) reed ik 1à2 km/u trager :cry:
Internet en zelfs wedstrijdcijfers zeggen niet alles, het is net wat WAW.be op hun site zegt over "Hollandse Turbobenen" : als je de pech hebt dat jouw velomobiel op wedstrijden niet de allersterkste atleten heeft als rijder, dan komt je fiets er niet goed uit, en dat hoeft helemaal niet terecht te zijn.

Mits uitgerust met dezelfde banden en gelijk gewicht discrimineert een helling niet op rijdersvermogen. In de velomobiel moet de rijder dan geen atleet maar slechts gelijke massa zijn....

Het zou trouwens ook interessant zijn een zo breed mogelijk modellen bereik te testen als zoiets al eens van de grond zou komen....niet iedere velomobiel is een Quest, WAW, Milan of Go One.....er zijn natuurlijk ook nog aluminium en kunststof Alleweders, Versatile, Orca, Sunrider en vast nog wel wat modellen.

Alhoewel..kleinschalig zal waarschijnlijk eerder georganiseerd echt kunnen worden...maar dan zien we waarschijnlijk toch weer overwegend de wedstrijdfietsen.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Rolproef

#10 Bericht door wout »

Ik lig er eerlijk gezegd niet echt wakker van welke fiets nu echt de snelste is, en ik denk vele VMrijders met mij. Een VM wordt vooral gekocht om op een comfortabele sportieve manier naar het werk en terug naar huis te rijden. Voor deze omstandigheden zijn de WAW quest strada milan mango aan elkaar gewaagd denk ik. Trouwens voor woonwerk verkeer is snelheid niet de topprioriteit,... alvast niet voor mij.
Ik heb slechts 1 fiets getest, de waw. Ik was meteen overtuigd dat dat een goede fiets voor mij was om mijn woonwerk verkeer te overbruggen en ik heb ook meteen (na twee dagen testen) een fiets besteld. Achteraf heb ik enkele dagen met een alleweder gereden, die was mij te traag, maar voor stadsverkeer is het dan wel weer een leuke fiets
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Rolproef

#11 Bericht door NL-ligger »

wout schreef:Ik lig er eerlijk gezegd niet echt wakker van welke fiets nu echt de snelste is, en ik denk vele VMrijders met mij. Een VM wordt vooral gekocht om op een comfortabele sportieve manier naar het werk en terug naar huis te rijden. Voor deze omstandigheden zijn de WAW quest strada milan mango aan elkaar gewaagd denk ik. Trouwens voor woonwerk verkeer is snelheid niet de topprioriteit,... alvast niet voor mij.
Ik heb slechts 1 fiets getest, de waw. Ik was meteen overtuigd dat dat een goede fiets voor mij was om mijn woonwerk verkeer te overbruggen en ik heb ook meteen (na twee dagen testen) een fiets besteld. Achteraf heb ik enkele dagen met een alleweder gereden, die was mij te traag, maar voor stadsverkeer is het dan wel weer een leuke fiets
Het is natuurlijk wel zo, hoe efficienter de stroomlijn is tov van een andere velomobiel, hoe minder hard je hoeft te trappen bij een mooie kruissnelheid zoals 30 km/u....

Minder hard hoeven werken is een ook een vorm van comfort....

Wat dat betreft vraag ik me af hoeveel vermogen sommigen bij zo'n toertocht moeten trappen met velomobiel modellen die je niet weervind bij races om die moeiteloos rollende lichtgewicht stroomlijnkampioenen bij te houden....
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rolproef

#12 Bericht door Almereweder »

NL-ligger schreef:Cookie en Velotejo deden het kennelijk met een vliegende start van 30 km/u vanaf het hoogste punt die ze konden vinden in de polder : een 15 meter hoge snelwegbrug over de randmeren....
Hé, we zijn beroemd
:mrgreen:

Voor diegenen waar onze roem aan voorbij gegaan is: SPEEDTEST Strada vs Quest op blog van Velotejo.
Deze test deden we ook wel eens met onze twee Strada's, meestal als onderdeel van het woon-werk verkeren.
NL-ligger schreef:
bicky schreef:De stroomlijn vergelijken via een rol test kan volgens mij wel. Maar dan moet je ook dezelfde banden hebben om niet de rolweerstand te testen (is snel gewisseld bij een VM)

Is een hoge brug niet voldoende? want anders heb je kilometers nodig om uit te bollen.
Er moet een zodanig hoge snelheid gehaald worden zonder trappen dat de stroomlijn duidelijk laat zien hoe efficient die is ten opzichte van de andere stroomlijnen,en er duidelijke verschillen ontstaan.
De test zoals wij die doen is enkel relevant voor ons en wordt dan ook uitgevoerd bij woon-werk-verkeer snelheden. Hoewel de Strada's van Theo en die van mij redelijk verschillend uitgevoerd zijn, valt me op dat het verschil in eindsnelheid - als die er al is - meestal minimaal is.
NL-ligger schreef:Als men het "officieel" wil doen omdat men bang is voor het effect op verkopen als "onjuiste" resultaten op internet gezet worden ( zoekmachines vinden dit soort discussies op trefwoorden genadeloos ) moeten de trappers eraf bij de afdaling en gewicht van de rijders gecompenseerd met zak(jes) zand of iets dergelijks zodat ze allemaal even zwaar zijn. En uiteraard dezelfde banden en bandendruk worden benut.
Ondanks onze niet-wetenschappelijke benadering hebben we relatief weinig commentaar op het Blogbericht gehad. Niet bang zijn dus ;-)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Rolproef

#13 Bericht door CapoJan »

NL-ligger schreef: Het is natuurlijk wel zo, hoe efficienter de stroomlijn is tov van een andere velomobiel, hoe minder hard je hoeft te trappen bij een mooie kruissnelheid zoals 30 km/u....

Minder hard hoeven werken is een ook een vorm van comfort....

Wat dat betreft vraag ik me af hoeveel vermogen sommigen bij zo'n toertocht moeten trappen met velomobiel modellen die je niet weervind bij races om die moeiteloos rollende lichtgewicht stroomlijnkampioenen bij te houden....
Dat is wel zeer eenzijdig bekeken: in de realiteit spelen weersomstandigheden ook een rol, net als de staat van de banden, de ketting, ... en de efficiëntie van de aandrijving, daar ga je gemakshalve ook maar aan voorbij ? Ik durf wedden dat de velomobiel met de laagste luchtweerstand, het hoogste rendement in de aandrijving, de laagste rolweerstand, etc in gewone omstandigheden quasi onbruikbaar is. Om een hoger rendement te halen, zou je bijvoorbeeld de achtervering kunnen schrappen, maar ben jij dan niet weer diegene die het jammer vindt dat de WAW geen achtervering heeft ?
Bijvoorbeeld: gisteren reed ik met mijn oude alu Alleweder thuiswaarts en stopte onderweg om boodschappen te doen (je wil niet weten wat ik allemaal meenam). Een superstroomlijn betekent zo weinig mogelijk frontaal oppervlak, dus een smalle velomobiel, dus geen plaats om boodschappen te laden. Dan zou ik wel twee minuten sneller thuis zijn (23 km), maar moet ik met een ander voertuig om boodschappen rijden en dan ben ik zo een extra half uur kwijt.

Stroomlijn begint ook maar te renderen vanaf die 30 km/u (indien mijn geheugen me niet in de steek laat) waar je blijkbaar op mikt. Denken dat die snelheid zoveel makkelijker te halen is in velomobiel A dan in velomobiel B, lijkt me dan wel een heel erg optimistische kijk op de zaak. Aan pakweg 50 km/u wordt het een ander verhaal, maar het zal een kleine minderheid zijn die zijn voertuig koopt enkel en alleen op basis van een minimale luchtweerstand.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Rolproef

#14 Bericht door NL-ligger »

CapoJan schreef:

Dat is wel zeer eenzijdig bekeken: in de realiteit spelen weersomstandigheden ook een rol, net als de staat van de banden, de ketting, ... en de efficiëntie van de aandrijving, daar ga je gemakshalve ook maar aan voorbij ? Ik durf wedden dat de velomobiel met de laagste luchtweerstand, het hoogste rendement in de aandrijving, de laagste rolweerstand, etc in gewone omstandigheden quasi onbruikbaar is. Om een hoger rendement te halen, zou je bijvoorbeeld de achtervering kunnen schrappen, maar ben jij dan niet weer diegene die het jammer vindt dat de WAW geen achtervering heeft ?
Bijvoorbeeld: gisteren reed ik met mijn oude alu Alleweder thuiswaarts en stopte onderweg om boodschappen te doen (je wil niet weten wat ik allemaal meenam). Een superstroomlijn betekent zo weinig mogelijk frontaal oppervlak, dus een smalle velomobiel, dus geen plaats om boodschappen te laden. Dan zou ik wel twee minuten sneller thuis zijn (23 km), maar moet ik met een ander voertuig om boodschappen rijden en dan ben ik zo een extra half uur kwijt.

Stroomlijn begint ook maar te renderen vanaf die 30 km/u (indien mijn geheugen me niet in de steek laat) waar je blijkbaar op mikt. Denken dat die snelheid zoveel makkelijker te halen is in velomobiel A dan in velomobiel B, lijkt me dan wel een heel erg optimistische kijk op de zaak. Aan pakweg 50 km/u wordt het een ander verhaal, maar het zal een kleine minderheid zijn die zijn voertuig koopt enkel en alleen op basis van een minimale luchtweerstand.
Misschien zijn het dan mijn indrukken van andere velomobielen waar ik mee proefreed en die mij deden schrikken hoe loeizwaar ze wel niet trapten, volgens mij door de combinatie van een energieslurpende versnellingsnaaf en een hoog gewicht. Na die proefritten was ik teleurgesteld en stapte ik bijna af van de gedachte aan een velomobiel aanschaffen. Ik haalde amper de 25 km/u en moest echt flink doortrappen dat ik mijn knieen weer pijnlijk voelde, net als op de Trike. Dat was niet de bedoeling...

Totdat ik een beetje boos van teleurstelling voor niets naar Dronten te zijn afgereist met hoge verwachtingen, toch maar eens ging kijken bij die gele "badkuipen" die verderop buiten stonden maar op dat punt zeker mijn interesse niet hadden. Maar de Strada en Quest die ik proefreed leken wel weerstandsloos te trappen, en haalden vlot de 40 km/u zonder mijn knieen te voelen...De rest is geschiedenis.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Rolproef

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

het voordeel van verminderde luchtweerstand begint te werken vanaf 18km/h las ik eens ergens.
stroomlijn is voor luie mensen, moet je minder hard trappen :wink:
Stop Fueling Around

Plaats reactie