Win-win lening

Bericht
Auteur
highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Win-win lening

#1 Bericht door highway_patrol »

Een bedenking voor de meer boekhoudkundige zielen onder ons (ik dus niet...): Vandaag staat in de krant dat leningen van particulieren aan vrienden-kmo's, de zogenaamde win-winleningen in de lift zitten. Zou dit geen toepassing kunnen vinden in de velomobielwereld.

Bijvoorbeeld: Een vm-firma start een dochteronderneming die (hun) vms leased.
De particulier verleent een lening van 8000 euro, de aankoopprijs van de vm, aan de leasingfirma.
Terugbetaalperiode (wettelijk voorzien) 8 jaar, éénmalige terugbetaling op het einde van de periode.
Rente (wettelijk minimum momenteel) 1,875 % = 150 euro/jaar
Particulier voordeel: Belastingaftrek van 2,5 % = 200 euro/jaar
Kosten leasing: 70 euro/maand, afrekening na 8 jaar

Afrekening na 8 jaar: de particulier krijgt zijn 8000 euro terug, maar dit bedrag dekt de leasingkost+rente, zijnde 8000 euro.

Voordeel voor de aankoper van de vm = 1600 euro

De leasingfirma kan de fietsen dan ook nog aan 120% inbrengen, dacht ik. Daar de leasingfirma dan een tool zou zijn om meer vm aan de man te brengen en niet om meer winst te maken zouden ze dit dan doorrekenen aan de klant...

Hierbij tellen we dan nog de 0,20/km euro woon-werkvergoeding en de 0,20/km euro inbreng in de beroepskosten.

Ben ik te optimistisch of rijden we bijna gratis... 8) :lol: =D>
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Win-win lening

#2 Bericht door NL-ligger »

Ik heb het bedrag geleend van mijn vrouw....renteloos maar een termijn te laat op staffe van een fikse klop met de koekepan.. :shock:

Aan de ene kant ontvangt zij nu geen rente van de bank over het aan mij uitgeleende bedrag, aan de andere kant komt ons gezamelijk vermogen door het uitgeven van dat bedrag lager boven de belastingvrije voet voor vermogen, dus minder belasting te betalen. Volgens mij met de huidige lage spaarrente heft het elkaar aardig op....en rijdt er bovendien wel een velomobiel bij.

Bij lease constructies met firma's is het theoretisch hoogst haalbare voordeel vast nooit voor de klant, er zijn altijd managers met dure salarissen plus administratief personeel waaraan elk voordeel in rook opgaat...

Die Belgische fietsvergoeding is wel iets om jaloers op te zijn als Nederlander...
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Win-win lening

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

fijn idee : ga ik eens navragen bij beauvent.be
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Win-win lening

#4 Bericht door Ronnius »

Ik heb op basis van de cijfers eens een berekening gemaakt.

Ik zou bvb een lening kunnen verstrekken van 8000 euro aan het leasing bedrijf.
En daarna ga ik zelf een velombiel leasen.

Als ik dan een berekening maak na 8 jaar:
lening terug betaald: 8000
interest 150/j x 8= 1200
belastingsvoordeel: 200/j x 8= 1600
totaal 10800 euro.

70 euro leasing x 12 x 8= 6720

Op die manier zou een velomobiel me 3920 euro kosten oftewel heb ik 4080 euro over.
Hierbij heb ik nog geen rekening gehouden met de kilometer vergoeding.
Ik heb natuurlijk geen restwaarde van de oude velombiel want deze werd ingeleverd.
Dan kan ik opnieuw beginnen met een nieuwe lening en velomobiel.

Lijkt dit te kort door de bocht? of volslagen idioot?

niet dat ik ga velombielen, er bestaat nog geen vouwmodel
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Win-win lening

#5 Bericht door crash-quest-dummy »

tja, maar waarom niet maandelijks terugbetalen ? dan komt het geïnvesteerde kapitaal ook weer sneller vrij

mits een miniem voorschot van de maatschappij om die 120%belastingsaftrek te smurfen is het te lenen bedrag dan 83%.
Zo heb je vooraf al een korting
als dan die terugbetaling (incl intrest) exact gelijk is aan de leaseprijs zit je zelfs niet met die rompslomp.
de afrekening van je eigen belastingsvoordeel is dan het enige dat je jaarlijks niet mag vergeten bij het invullen van je belastingsbrief.

hoe zit het met andere geplogenheden van leasingmaatschappijen zoals omniumverzekeringen etc ?

wordt wel een kleine lease maatschappij via die win-win : maximaal tot 100000EUR per KMO ... of een 15 tal fietsen en dan 2 per jaar erna. ik voel aan mijn kleine teen dat dat een ware holding van lease maatschappijtjes wordt om dat te omzeilen 8)

enthousiasmerend hé : belastingen ontwijken, subsidies melken, economie oppompen, geld verdienen met geld ... en dat allemaal voor het goede doel :mrgreen:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: Win-win lening

#6 Bericht door fetzl »

ik denk niet dat je die 120% aftrekbaarheid hier kan in betrekken - ik vond het volgende:
==================================================================================================================================================
De wet beoogt de kosten, die door de werkgever worden gedaan om het fietsgebruik voor de verplaatsingen tussen de woonplaats en de werkplaats van het personeel[3] aan te moedigen, aftrekbaar te maken tegen 120%, net zoals de kosten in verband met de organisatie van het collectief vervoer van de werknemers tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling.
Die verhoogde aftrek geldt enkel voor de kosten die door de werkgever specifiek zijn gedaan om:
* een onroerend goed te verwerven, te bouwen of te verbouwen dat bestemd is voor het stallen van fietsen tijdens de werkuren of voor het ter beschikking stellen van de personeelsleden van een
kleedruimte of sanitair, al dan niet met douches;
* fietsen en hun toebehoren te verwerven, te onderhouden en te herstellen die ter beschikking gesteld worden van het personeel.
Wanneer voormelde specifieke kosten bestaan uit afschrijvingen[4], wordt het aftrekbaar bedrag per belastbaar tijdperk verkregen door het normale bedrag van de afschrijvingen van dat tijdperk met 20% te verhogen[5].
==================================================================================================================================================
Als ik het dus goed begrijp zou een leasingmaatschappij idd gebruik kunnen maken van deze verhoogde aftrekbaarheid... op voorwaarde dat die VM voor een eigen werknemer is en gebruikt wordt voor woon-werk verkeer.
Aangezien je gewoon de VM zou leasen, ben je geen werknemer => geen verhoogde aftrekbaarheid.
Right ?

Ik dacht zelfs ergens gelezen te hebben dat als de woon-werk afstand groter is dan 25 km, de overheid niet tussenkomt.
Het aantal gekken - VM'ers uitgezonderd - die meer dan 25 km enkel afleggen naar hun werk, met de fiets, zijn immers schaars.... zit wel iets in
Als je meer dan 25 km enkel doet, dan loopt je fietsvergoeding ook aardig op; op die grens levert een retourtje werk je dagelijks €0.20/km*25km*2 = €10 op
Ik weet alleen niet meer waar ik dat heb gelezen

Ik had het voor mezelf eens uitgerekend: 37 km enkel * 2 * €0.2/km = 14.8 €
Met de auto: 4.2 l/100 km * 74 km * 1.5€/l = 4.77 €
Met de auto kost mijn woonwerkverkeer het bedrijf 4.77 €/dag
Met de fiets zou hen dat 14.8 €/dag kosten - je snapt al dat ze niet echt happig waren om die fietsvergoeding toe te kennen
Onze cao staat een fietsvergoeding toe, maar bedrijf is niet verplicht... op mijne buik dus :-(

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: Win-win lening

#7 Bericht door nsa1984 »

[offtopic]Als bedrijven eens begonnen met een reiskostenvergoeding niet direct aan een vervoersmiddel te koppelen, maar aan het feit dat jij van je woning naar je werkplek bent gekomen. Dus gewoon een redelijk gemiddelde kilometer prijs bepalen, liefst geïndexeerd met inflatie. En die vermenigvuldigen met de woon-werk afstand die in samenspraak of met een routeplanner bepaalt word.
Voor de werkgever maakt het dan niet meer uit hoe je op je werk komt als je maar gewoon komt, en een werknemer kan zelf kiezen met welk vervoersmiddel hij of zij naar het werk komt. Is dat per fiets/velomobiel dan zou die wat over kunnen houden aan de reiskostenvergoeding, is dat per leopard tank (4liter op 1 kilometer slurpend) dan zal hij moeten bijleggen.[/offtopic]

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Win-win lening

#8 Bericht door Ronnius »

nsa1984 schreef:[offtopic]Als bedrijven eens begonnen met een reiskostenvergoeding niet direct aan een vervoersmiddel te koppelen, maar aan het feit dat jij van je woning naar je werkplek bent gekomen. Dus gewoon een redelijk gemiddelde kilometer prijs bepalen, liefst geïndexeerd met inflatie. En die vermenigvuldigen met de woon-werk afstand die in samenspraak of met een routeplanner bepaalt word.
Voor de werkgever maakt het dan niet meer uit hoe je op je werk komt als je maar gewoon komt, en een werknemer kan zelf kiezen met welk vervoersmiddel hij of zij naar het werk komt. Is dat per fiets/velomobiel dan zou die wat over kunnen houden aan de reiskostenvergoeding, is dat per leopard tank (4liter op 1 kilometer slurpend) dan zal hij moeten bijleggen.[/offtopic]
Mja bij ons is het zo, ongeacht hoe je komt, dezelfde kilometer vergoeding. Het was zo erg dat ik daardoor meer kreeg dan waar ik recht op had toen ik met de bus (jaar-abonnement) kwam werken. Als fietser kunnen we wel een formulier aanvragen om belastingsvoordeel te krijgen, da's het enige extra dat we hebben.
Uiteindelijk maakt het zo niets uit hoe je komt. Maar toen er een (tijdelijke) uitbreiding (extra ploeg) kwam was het eerste dat ze deden extra autoparking aanleggen, die er nu verlaten bijligt...
Hadden ze wat meer werk gemaakt om meer fietsers, busgebruikers (de slechte verbinding bij Delijn eens aankaarten) en carpoolers te hebben, dan was die (nu) lege parking niet zo groot geweest.

Mijn grootste voordeel is het autoloos door het leven kunnen gaan, waardoor ik dan ook weer geld heb om een duurdere fiets te kopen (of 3 in 13 maand tijd).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Win-win lening

#9 Bericht door Ronnius »

crash-quest-dummy schreef: wordt wel een kleine lease maatschappij via die win-win : maximaal tot 100000EUR per KMO ... of een 15 tal fietsen en dan 2 per jaar erna. ik voel aan mijn kleine teen dat dat een ware holding van lease maatschappijtjes wordt om dat te omzeilen 8)
Hier ga je er wel vanuit dat alle velomobielen zouden geleased worden.
En dan zit je met een beperkt aantal.
Deze die verkocht worden vallen toch buiten deze beperking.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

gforce
Junior
Berichten: 97
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 0:34
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Win-win lening

#10 Bericht door gforce »

Jullie vergeten even het renteverlies dat je maakt. 8.000 euro kun je op een termijndeposito wegzetten voor 4.2% of meer. Het weglenen tegen 1,2% is dus een verlies van 3% per jaar is 1920 euro rentederving.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Win-win lening

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

hé Fetzl,
Nu we toch creatief zijn aan het zijn met kurk : dan wordt je toch gewoon werknemer voor 1h per week ?
Stop Fueling Around

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Win-win lening

#12 Bericht door highway_patrol »

Waar kan ik 4,2% op mijn geld krijgen...? graag :D

Rentederving kan niet in rekening worden gebracht daar wordt beoogt een vm te vergaren. Als je je rente wil, heb je geen vm. In dit utopisch idee heb je en een vm en verdien je er aan.

Btw, ik rij 44 km enkel naar mijn werk en ze betalen elke km. Terecht ook, want eignlijk is dat gewoon een schadevergoeding voor de schade die ik oploop op die pokkeweginfrastructuur.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: Win-win lening

#13 Bericht door fetzl »

tsja - kan niet alles hebben zeker. Wil ik fietsvergoeding, dan zal ik firmawagen moeten teruggeven
Maar dan zet ik me natuurlijk voor een stuk vast op andere momenten... als die 3 kids van hot naar her gevoerd moeten worden :-|

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Win-win lening

#14 Bericht door Pleeboy »

Fetzl: je rekent enkel de diesel die je auto verstookt: wat met verzekering, onderhoud, taksen, schadegevallen, leasekosten?
Je kan ook de firmawagen houden, en puur om gezondheidsredenen met de fiets gaan werken...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: Win-win lening

#15 Bericht door fetzl »

helemaal mee eens...
Echter: bedrijf zegt "je hebt al een firmawagen en die kosten lopen door, of je nu met de fiets komt of niet - we gaan je niet nog eens een bijkomende bijdrage geven in deze tijden van crisis"
Ergens volg ik wel - puur financieel gezien. Maar op lange termijn...
ga proberen dit jaar wat frequenter de fiets te nemen - los van het feit of daar iets tegenover staat

Plaats reactie