Waarom een velomobiel ?

Waarom een velomobiel ?

Snelheid
21
25%
Weer
27
32%
Uiterlijk
2
2%
Plezier van andere vorm van fietsen
7
8%
Vervanging van auto ivm milieu
13
15%
Vervanging van auto ivm brandstofkosten
10
12%
Bagage
3
4%
Anders
2
2%
 
Totaal aantal stemmen: 85

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Waarom een velomobiel ?

#1 Bericht door NL-ligger »

Ik wil graag weten - indien je een velomobiel bezit - waarom je daarvoor gekozen hebt ?

Ik heb er nog geen, die wordt nog gebouwd, maar ik wilde hem echt graag hebben om minder afhankelijk te zijn van het weer om te fietsen ter vervanging van de auto. Ik heb een grote hekel aan in de regen fietsen op de trike : vanwege de horizontale positie vang je nog meer regendruppels en van een regenpak wordt mijn kleding alleen maar nog natter :lol:

Om die reden heb ik er ook maar meteen een (race)kap bij besteld zodat ie "helemaal" spatwaterdicht kan zijn als het kouder wordt. Mijn reden is dan ook echt dat ik wil fietsen in bijna elk weer. In theorie zou alleen een dikke sneeuwlaag of storm zou mij moeten weerhouden.

Ook brandstofkosten voor de auto tellen voor mij mee, ik denk dat brandstof in de toekomst niet bepaald goedkoper wordt. Alhoewel mijn vrouw als ik dat argument noem kwaad wordt omdat je voor 6000+ euro nogal wat kunt tanken....
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#2 Bericht door paulheyndrickx »

Bovenop de door jou genoemde redenen spelen voor mij ook milieu-overwegingen. Bovendien spaart de velomobiel een 2de auto + onderhoud, stalling en verzekering en andere taksen uit. Zelfs indien je nu één auto hebt en deze houdt kan je mogelijk een lagere verzekeringspremie bedingen als je er dankzij de velomobiel een pak minder kilometers mee rijdt.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#3 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef:Ook brandstofkosten voor de auto tellen voor mij mee, ik denk dat brandstof in de toekomst niet bepaald goedkoper wordt. Alhoewel mijn vrouw als ik dat argument noem kwaad wordt omdat je voor 6000+ euro nogal wat kunt tanken....
Met 6000 euro kan je inderdaad al heel wat tanken.
Maar met tanken alleen ben je er niet, of klasseert ze de rekening van rijtaks, verzekering, onderhoud, ... verticaal?

De laatste maanden heb ik al met een enkele autohouders (ik heb er zelfs geen meer sinds een jaar of 14) een berekening gemaakt en daar komt steevast uit dat je maar een klein autootje mag hebben om onder de 3000 euro/jaar te blijven (bij nieuwe aankoop: afschrijving over 10 jaar inbegrepen) als kostprijs en daar zit de vervuiling van het milieu niet in. En je dus in principe elke 2 jaar een nieuwe velomobiel van 6000 euro kan kopen met die verstande dat je de oude naar het containerpark brengt #-o
Of zoals ik gisteren al lachend zei dat ik ipv elk jaar mijn Grasshopper een onderhoud (met nieuwe ketting, cassette, ...) te geven ik evengoed een nieuwe kan kopen en de oude verschroten :shock: , want die heeft ook zoveel gekost.
Indien ik de oude verkoop heb ik natuurlijk een restwaarde en dan speel ik vals [-X

Degene die denkt dat de brandstof ooit nog goedkoop gaat worden, die droomt luidop.

Wat ik ook niet begrijp:
Een fiets waar je meer dan 1000 euro voor betaalt is duur, een auto van 15000 euro niet :?:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#4 Bericht door bicky »

Als ik reken wat ik uitspaar aan diesel en er mijn fietsvergoeding bijtel verdien ik geld ipv er te moeten betalen om naar mijn werk te rijden. Ik neem mijn verlof soms in halve dagen zodat ik toch mijn fietsvergoeding krijg voor die dag :twisted:

Een velomobiel nodigt nog meer uit tot rijden dan een gewone ligfiets.
Beschermt tegen regen en kou, geen onderhoud, comfortabel tijdens rijden, veel bagageruimte en snel.

Jerre
Junior
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 17:47
Postcode: 9255
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#5 Bericht door Jerre »

ik zou me direct Velomobiel aanschaffen maar:
1° verbouwing
2° euhm, die verbouwing hè
3° tjah... heb ik het al over verbouwing gehad?

Binnen 2 jaar dus ;-) Het verschil tussen een MTB en de Low Racer is al groot! Wat een plezier om redelijk vlot tegen wind in te gaan en toch een 25 à 27 km/h te gaan met minder moeite.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#6 Bericht door trikelover »

De grootste reden is het weer maar snelheid is mooi meegenomen. Want het verschil tussen de trike en de velomobiel is al gouw 20 min per dag minder

het ecologische voordeel had ik al toen ik met de trike naar het werk ging dus dit was niet de overweging maar is mooi megenomen
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#7 Bericht door NL-ligger »

Milieu vind ik ook wel belangenrijk, maar die eco-fetisjisten stel je nooit tevreden he ? Stoot je al geen uitlaatgassen uit, krijgen ze wel schuim op de mond over de "eco voetafdruk" die gemaakt is de fiets te vervaardigen en te recyclen.

Die van mijn nog te leveren velomobiel is dus van glasvezel en polyesther achtige harsen dus een en al milieu-onvriendelijke kunststoffen die je moet verbranden om ervan af te raken. En daar komt nog bij dat ze de stroomlijndelen ergens uit oost-europa laten komen met een roetbrakende camion !

Een ontvangst in een greenpeace kamp vol geitewollen sokkenvolk zal eerder door een woedende lynch-party zijn dan door mensen die bewonderen dat je geen uitstoot maakt.... :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#8 Bericht door Filip »

NL-ligger schreef:Milieu vind ik ook wel belangenrijk, maar die eco-fetisjisten stel je nooit tevreden he ? Stoot je al geen uitlaatgassen uit, krijgen ze wel schuim op de mond over de "eco voetafdruk" die gemaakt is de fiets te vervaardigen en te recyclen.

Die van mijn nog te leveren velomobiel is dus van glasvezel en polyesther achtige harsen dus een en al milieu-onvriendelijke kunststoffen die je moet verbranden om ervan af te raken. En daar komt nog bij dat ze de stroomlijndelen ergens uit oost-europa laten komen met een roetbrakende camion !

Een ontvangst in een greenpeace kamp vol geitewollen sokkenvolk zal eerder door een woedende lynch-party zijn dan door mensen die bewonderen dat je geen uitstoot maakt.... :mrgreen:
Als je de afval van een velomoviel van 30 kg vergelijkt met de afvalberg van een auto van bijv; 900 kg, dan zal de ecologische rekening gauw gemaakt zijn.
A propos, ge moet hier geen gal zitten spuwen op Greenpeace etc... - doet hier toch echt niet terzake.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#9 Bericht door Wouter D »

ik heb geen velomobiel meer, als ik er terug één zou kopen is het omdat een velomobiel me meer doet fietsen dan een open fiets. je hebt minder redenen om het niet te doen met een velomobiel :-)

aangezien fietsen voor mij puur hobby is, heb ik geen VM vanwege de kostprijs en ook een beetje vanwege de beperkte breedte (strikt persoonlijk)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#10 Bericht door crash-quest-dummy »

een groot deel van die snelheid is het kunnen ontwijken van de files door er gewoon voorbij de scheuren :lol:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#11 Bericht door CapoJan »

Bij die van mij telt dat argument van vervuiling bij productie niet ! Het is een gerecycleerde :wink:
Pakweg 15 jaar oud en de zoveelste eigenaar. En in aluminium, dus ook nog grotendeels recycleerbaar.

De andere voordelen zijn al opgesomd: sneller (kwartier minder voor woonwerkafstand dan met de trike), slecht weer is meestal geen belemmering, comfortabel (rondom geveerd en de bagage kan binnenin), véél ecologischer (verwaarloosbare uitstoot, geen brede baan nodig, geen fossiele brandstoffen) en de kans op het veroorzaken van verkeersslachtoffers is ook veel kleiner. Doordat ik er nu elke dag mee naar het werk kan, is er ook een serieus economisch voordeel. De FAW zal snel terugverdiend zijn.

@NL-ligger: problemen met Greenpeace ? :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#12 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:De FAW zal snel terugverdiend zijn.
Een auto daarentegen verdient zich nooit terug.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#13 Bericht door CapoJan »

Ronnius schreef:
CapoJan schreef:De FAW zal snel terugverdiend zijn.
Een auto daarentegen verdient zich nooit terug.
Inderdaad. Momenteel staat die stof te verzamelen voor de deur. Ik overweeg dan ook om hem weg te doen, maar wil eerst nog even afwachten in hoever dat haalbaar is.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#14 Bericht door Ronnius »

De auto zomaar wegdoen, ook al lijkt die (op het moment) overbodig mag je ook niet doen.
Ik heb het 14 jaar geleden gedaan en er nooit spijt van gehad, maar weloverwogen de beslissing genomen.
Er waren wel een paar dringende redenen die te bedenken gaven, zoals in slaap vallen achter het stuur (zelden als passagier),
Eens ternauwernood een fatale crash kunnen vermijden doordat ik maar net op tijd wakker werd (wakker geroepen door een passagier). Daarna heb ik in spoedoverleg (met mezelf) de beslissing genomen en 3 maand later was die weg. Maar ik was al ruim een jaar bezig met de alternatieven te proberen, zoals de trein voor verre afstanden (ging toen regelmatig naar Nederland vooral het noorden), de bus, de fiets en te voet. Ik moest er dan ook rekening mee houden eens ergens te blijven slapen al dan niet bij vrienden/kennissen thuis (anders hotel, b&b).
Wat die bijna fatale crash betreft, we zaten met 5 in de wagen, ik was bestuurder en iedereen sliep, ik ook. Het meisje dat in het midden achteraan zat heeft ook gezien wat ik zag (de hoek van de brug waar we op af gingen en ze had 6 maand later nog nachtmerries, de auto was toen al weg)

Toen bestond nog geen cambio, wat nu een goed alternatief kan zijn, ook voor mensen die meer dan eens in een week de auto nodig hebben.

Ik heb het anderzijds heel gemakkelijk, ik ben alleen en heb geen kinderen of dergelijke.
Ik woon op 5,5 km van het werk, dicht tegen de Dampoort (station) met ook nog een belangrijke bushalte.
Het is echt niet toevallig dat ik hier in de buurt woon.
Als ik iets groter nodig heb (aankoop frigo ofzo) dan laat ik het naar huis brengen.
De zelfstandige verkoper (in tegenstelling tot veel ketens) doen dat veelal gratis.
En de afval (oud toestel en verpakking) nemen ze mee zodat je daar ook geen zorgen om hebt.

Voor mijn laatste verhuis is een bestelwagen gehuurd en een maat heeft er mee gereden.
Voor mij is het nu zo dat ik niet meer durf rijden, omdat ik het zo agressief geworden vind.

Ik heb nooit parkeer problemen en files ken ik de laatste jaren enkel van op tv...

Mijn vervoerskost heeft een paar jaar bestaan uit 300-400 euro/jaar. Waarvan de grootste kost het busabo was (zo een 200 euro).
Nu doe ik zowat alles terug met de fiets waardoor het busabo niet meer verlengd is.

Maar iedereen die de auto weg wil doen moet eerst wel overwegen en dan pas beslissen.
Want in een impuls de auto van de hand doen en 6 maand later een terug kopen... dat is wel heel erg duur.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#15 Bericht door CapoJan »

Ronnius,

vandaar dat ik stelde dat ik het overweeg :wink:
Dat betekent in de praktijk: half augustus tankte ik 20 l diesel en die was vorige week opgebruikt. Rekening houdend met mijn gemiddeld verbruik van 4l/100 km betekent dat 500 km op twee maanden. Ik wil het nog even aanzien, de winter doormaken en dan de knoop doorhakken. Cambio is het beste alternatief en verplicht tot het bewust kiezen voor het gebruik van een auto.

Het grootste aantal kilometers leg ik af tijdens de zomervakantie en ook daarvoor zijn oplossingen. De reden voor het sterk afnemen van de afgelegde auto-kilometers is net de aanschaf van de velomobiel.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie