Waarom een velomobiel ?

Waarom een velomobiel ?

Snelheid
21
25%
Weer
27
32%
Uiterlijk
2
2%
Plezier van andere vorm van fietsen
7
8%
Vervanging van auto ivm milieu
13
15%
Vervanging van auto ivm brandstofkosten
10
12%
Bagage
3
4%
Anders
2
2%
 
Totaal aantal stemmen: 85

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#16 Bericht door Wouter D »

een hibride lijkt me ook wel wat met jouw kilometers :-), een twike :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#17 Bericht door crash-quest-dummy »

of lid worden een autodeelgroep (er zijn er in Gent zelfs die overwogen hebben (of al uitgevoerd) om een WAW in het 'wagen'park op te nemen ;))
dan kan je je auto ofwel wegdoen ofwel in de groep gooien zodat ie nog opgebruikt wordt.
hoor eens bij autopia (http://www.autodelen.net" onclick="window.open(this.href);return false;).
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#18 Bericht door Wouter D »

Cambio is zo een groep in gent, dat was dus waar capojan over sprak
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#19 Bericht door Ronnius »

spruitje schreef:een hibride lijkt me ook wel wat met jouw kilometers :-), een twike :-)
Capojan zijn velomobiel is toch een hybride?

Capojan, Ik had wel degelijk gelezen dat je het "overweegt" om de auto weg te doen.
Daarom was mijn eerste zin in de eerste reactie ook zo opgesteld.

Ik ken wel iemand die naar mijn voorbeeld alles had weg gedaan, zowel auto als motor.
Geen 6 maand later koopt hij terug een auto en een kleinere motor.
Die kleinere motor werd na amper een paar maand vervangen door weer een zwaar model als voorheen.
Dus om iemand als voorbeeld te nemen: "als die het kan, kan ik het ook" kan je behoorlijk fout bezig zijn.
Die persoon was een pak meer geld kwijt dan als ie gewoon was blijven roeien met de riemen die hij had.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#20 Bericht door CapoJan »

Jep, eFAW is een hybride: elektrisch en trappen :mrgreen:

Auto weg is geen beslissing die je zomaar maakt, dus neem ik er mijn tijd voor. De situatie is wel redelijk comfortabel, aangezien er op anderhalve kilometer van de deur een Cambiopunt is (Cambio is een vorm van autodelen), maar ik wil nog even de winter afwachten. Vorige winter bleek namelijk dat sneeuw en een trike niet zo goed samengaan. Met de velomobiel zal dat allicht niet anders zijn.

Niettemin was de aankoop van de velomobiel een heel goede beslissing, aangezien ik sindsdien zo goed als elke dag daarmee naar het werk ga. Goed voor de conditie, voor het milieu en de portemonnee.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#21 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef: Vorige winter bleek namelijk dat sneeuw en een trike niet zo goed samengaan. Met de velomobiel zal dat allicht niet anders zijn.
Sneeuw en een auto gaan dan wel perfect samen? :shock:

Kwil maar zeggen: behalve sneeuwballen gooien gaat met dat weer niets samen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#22 Bericht door CapoJan »

Ronnius schreef:
CapoJan schreef: Vorige winter bleek namelijk dat sneeuw en een trike niet zo goed samengaan. Met de velomobiel zal dat allicht niet anders zijn.
Sneeuw en een auto gaan dan wel perfect samen? :shock:

Kwil maar zeggen: behalve sneeuwballen gooien gaat met dat weer niets samen.
Ik wil zeggen: ik probeerde vorig jaar om door een sneeuwlaag van ergens tussen de 5 en 10 cm te ploeteren. Niet te doen ! Met de trike moet je drie wielen door elk een afzonderlijk spoor duwen en de sneeuw zet zich vast in de banden... Op de rijbaan wordt meestal vlot gestrooid, dus de sneeuw is snel verdwenen. Zout strooien op een fietspad heeft geen zin en de weg die ik moet doen naar het werk is niet druk bereden, dus op dat vlak helemaal hopeloos.
Indien de gelegenheid zich voordoet, moet je het maar eens proberen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#23 Bericht door Ronnius »

Capojan, je moet je niet verdedigen hoor. Ik begrijp best wel dat je met een trike en ook wel met een velomobiel niet echt mobiel zijt op een besneeuwde weg, zeker als ze 10 cm dik ligt. En ik zal eerlijk zijn, ik durf niet eens de weg op met de fiets als het sneeuwt...
Met een trike kan je dan niet (toch niet zomaar) omvallen, maar of het lekker rijdt.....

En degene die denkt dat het een hel is met de auto, moet maar eens de alternatieven proberen :(
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#24 Bericht door wout »

1) Voor het geld, hoewel mijn bolide me bijna 7000€ koste verdien ik eraan (fietsvergoeding en aanzienlijke besparing van brandstof) en het is nog goed ook voor het milieu
2) weer , er is geen enkele reden om niet te fiesten, integendeel een VM is bij mij een beetje een verslaving, ik rijd liever met de Waw dan met de auto
3) gezondheid: voor ik opnieuw begon te ligfietsen woog ik 115 kg, had teveel aan cholesterol en een veel te hoge bloeddruk en ik sliep slecht. Ik was snel buiten adem en was vlug humeurig. Nu 9 maand en ruim 8000km later weeg ik 23 kg lichter, bloeddruk en chollesterol zijn ok ik ben welgezind en heb veel meer energie en ik slaap als een roosje.

kortom ik heb een gezonde verslaving waar ik aan verdien en die bovendien nog goed is voor het milieu
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#25 Bericht door tom peeters »

maw, je rijdt met een velomobile vooral voor een goed humeur ! Kan dit aan de lijst worden toegevoegd ?
tom peeters

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

tom peeters schreef:maw, je rijdt met een velomobile vooral voor een goed humeur ! Kan dit aan de lijst worden toegevoegd ?
Jazeker, dat is ook bij mij een heel belangrijk element (geworden). Daarom ook heb ik het onder-weg-zijn nooit als tijdverspilling gezien. Of zoals ik al vele jaren geleden eens op dit forum schreef:
Voor mij is die tijd al ontspannen, ontstressen, uitwaaien... Resultaat is dat ik mentaal ontspannen thuis kom. Iedere dag heb ik tegelijkertijd een goede brok fitness gehad.
http://www.ligfietser.be/forum/viewtopi ... 612#p62612" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor het overige kan ik mij voor het grootste deel scharen achter wat allemaal al eerder werd gesteld en betoogd. Al die elementen zullen wel een rol spelen, al hebben ze voor iedereen niet noodzakelijk hetzelfde gewicht. 'k Ben bijvoorbeeld een eerder atypische groene jongen die een aantal doembeelden als over een mogelijk olietekort niet echt deel, wat evenwel niet betekent dat ik de zorg voor onze 'aardkluit' niet belangrijk zou vinden.

De velomobiel zie ik echt wel als een 'alleweder'. Ook dus bij sneeuw. De afgelopen jaren ben ik dan ook bij tij en ontij blijven, soms tot grote bezorgdheid van vrouwtje lief.

http://ligfietser.be/forum/viewtopic.php?f=19&t=5917" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ligfietser.be/forum/viewtopic.php?f=19&t=6740" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#27 Bericht door Ronnius »

Ergens dit jaar heb ik eens gelezen over spijkerbanden voor fietsen.
Ik zie niet dat het direct mij zou helpen om in sneeuw en ijs te gaan fietsen.
Maar voor de durvers en de trikers (die toch niet kunnen vallen) kan het een oplossing zijn om grip te krijgen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#28 Bericht door Bram Mouton »

bwa, ik heb vorige winter met de marathon winter opgelegen en op de mottigste dagen maakte het toch wel een verschil hoor... op de slechtste dagen ben ik wel met de bakfiets geweest daar zelfs ik er geen zin in had toen :?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#29 Bericht door crash-quest-dummy »

spruitje schreef:Cambio is zo een groep in gent, dat was dus waar capojan over sprak
(cambio is het commerciele broertje van de autodeelgroepen, daar ga je je eigen outo niet kunnen delen met anderen)
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Waarom een velomobiel ?

#30 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:Ergens dit jaar heb ik eens gelezen over spijkerbanden voor fietsen.
Inderdaad:

http://www.ligfietser.be/forum/viewtopic.php?f=3&t=6772" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie