kostprijs van ligfietsen

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Maar ze zijn *wel* duur!

#1 Bericht door babl »

Patrick Pevenage schreef: En à propos voor zij die beweren dat ligfietsen duur zijn. Vijf jaar geleden kostte mijn Trek mij 35.000 oude Belgische franken méér dan mijn bijna-spiksplinternieuwe Hurri die ik in oktober verleden jaar kocht.
Voor wat hoort wat.
Maar ligfietsen zijn duur.

En die Trek die is ook duur.

Het is niet omdat een Rolls goedkoper is dan een Bentley dat een Bentley goedkoop is, voor iemand die gewoon een autotje zoekt om mee te gaan winkelen en de kindjes naar school te doen.

Basisprijs voor een ligfiets ligt zo rond de 1500 euro, wat dus drie keer de prijs van een gewone stadsfiets is -- het soort fiets dat door de meeste fietsers gebruikt worden (zij die op 't gemakske een toertje gaan fietsen 's zondags, of er even mee naar de winkel rijden).

Wielertoeristen en amateur-wielrenners kan je niet overtuigen van de voordelen van ligfietsen zolang ze willen racen in wedstrijden waar het UCI iets over te zeggen heeft (of je kan hen misschien overtuigen, maar ze zullen toch met de bukker racen moeten).

Overtuigde fietsers (die niet onder de invloedssfeer van het UCI hangen, maar gewoon graag kilometertjes malen) zijn best bereid om een hoop centen tegen een fiets aan te smijten, dus als je die van de voordelen van zo'n ligfiets kan overtuigen geven die er dat geld wel aan.

Maar de grootste hoop fietsers wil geen hoop geld aan een fiets uitgeven, want fietsen is voor hun geen doel op zich -- het is een van de vele dingen die ze op een zonnige vrije dag kunnen gaan doen, of (voor die andere grote groep) een manier om vlot naar school te geraken (helaas vaak slechts tot ze zich een brommer of een auto kunnen kopen).

En die grote hoop schijnt dan nog behoorlijk conservatief te zijn in hun keuze: een mountain bike ("want dat ziet er stoer/cool/trendy uit") of een gewone stadsfiets ("want moeder had er ook zo een, en die is daar nog mee naar Scherpenheuvel gereden, dus die zijn wel goed").

Om die hoop te overtuigen om op de ligfiets te stappen moet je meer ligfietsers op de baan krijgen (kip en het ei, maar moeilijk te vermijden: de meesten willen niet uit de toon vallen) en mag het ding niet meer kosten dan wat hun huidige fiets gekost heeft -- dus zo'n 5 a 600 euro.

De paar "trendsetters" in die grote groep die wel durven iets anders te doen (zonder dat ze fiets-fanaat zijn) kan je waarschijnlijk wel een fiets verkopen voor een ietsje meer. Zeg een 8 a 900 euro... maar dat is dus toch een behoorlijk eind van die 1500 euro af.

Doen alsof 1500 euro niet veel geld is voor een fiets gaat echt niet helpen om die groep gelegenheidsfietsers te overtuigen; hen een redelijke fiets voor een redelijke prijs aanbieden wel (want zij willen geen super-racefiets maar gewoon een fijne fiets[1]).

(En ja, ik weet dat die veel meer geld uitgeven aan veel dommere aankopen... maar perceptie is nu eenmaal belangrijk.)

[1] Dus eentje zonder staartpunt, top-of-the-line Shimano, zonder Magura schijfremmen, maar met standaard spatborden, lichten, en een bagagerek.
-- Bart
Optima Orca, Thys 222CVT

Gast

#2 Bericht door Gast »

volkomen akkoor met wat hierboven geschreven is [-o<

ben nu ook op zoek naar een nieuwe fiets, en het kost allemaal VERSCHRIKKELIJK veel geld.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#3 Bericht door Wouter D »

bericht van Babl is een terechte omschrijving, toch vergeten mensen wel eens dat je nog steeds ligfietsen kunt kopen voor 700 euro zoals bvb een speedliner of misschien een flevobike, de mensen die ik ken die er eentje hebben zijn er zeer tevreden over.

maar veelal vinden kandidaat ligfietsers die niet goed genoeg omdat die andere (helaas duurdere) ligfietsen er mooier uitzien.

ik weet dat moest ik nu moeten herbeginnen dan zou ik zeker overweg zo een speedliner aan te schaffen om te toeren, daar zijn ze zeer goed en confortabel voor, ook voor woon-werk zijn ze zeer prakties.

die lagere fietsen zijn enkel een klein beetje sneller door kleiner frontaal oppervlak, maar het blijft de fietser die de snelheid bepaald.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Maar ze zijn *wel* duur!

#4 Bericht door WFvN »

babl schreef: Maar ligfietsen zijn duur.
Ben ik het absoluut níet mee eens.

Sowiezo kan het enorm verschillen per persoon of een bepaald bedrag veel of weinig is. Laten we wel zijn: niet iedereen heeft hetzelfde salaris. Mij hoor je niet klagen over m'n salaris maar ik heb ook meerdere maandsalarissen neer moeten leggen voor m'n nieuwe Fujin om nog maar niet te spreken over m'n bestelde Versatile.

Goed, duidelijk is dus dat ik een ligfiets echt niet zomaar even aan kan schaffen; ik moet er echt gericht voor sparen en andere dingen toch maar een tijdje uit m'n hoofd zetten.

Als je me vraagt: "Vind je ligfietsen duur?", zeg ik ronduit 'NEE'
Als je me vraagt: "Vind je ligfietsen veel geld?" , zeg ik 'JA'

Waar zit bij mij het verschil (in terminologie)?

'Veel geld' spiegel ik regelrecht af op het geld wat ik te besteden heb.
'Duur' gebruik ik als ik vind dat je teveel geld moet betalen voor een product. Een bukfiets van 750 euro is voor mij énorm duur terwijl een ligfiets van 4000 euro voor mij níet duur is.

Hoe zit dat?

Vrij simpel. Een jaar of 4 geleden heb ik kennis gemaakt met ligfietsen. Daarvoor had ik een mooie aluminium Batavus sportfiets. Echt gewoon een fraai en degelijk ding. Veel geld voor die fiets? Nee, op zich niet en toch vind ik hem achteraf (voor mij) te duur. Ik heb dat ding in een paar jaar tijd mínder gebruikt (in totaal aantal kilometers) dan ik nu in een maand of 2 bij elkaar fiets met m'n ligfiets.

Als ik kijk hoeveel plezier ik beleef aan m'n ligfiets in vergelijk met de bukker die ik had, dan zit er een enorm verschil in. Ik beleef vele malen meer plezier aan ligfietsen dan aan bukfietsen. Daar zit al een belangrijk punt waarom ik zeg dat die ligfiets die veel geld is, toch zeker niet duur te noemen is in vergelijking met die bukker.

Als ik kijk naar de hoeveelheid kilometers die ik afleg met de fietsen en ik zet die af tegen het aanschafbedrag, dan is mijn Fujin zo'n beetje 3x zo goedkoop als de bukker. Ik heb het dus 'Aanschafbedrag gedeeld door totaal aantal gereden kilometers'.

Maar dan ben ik nog niet klaar. Naast bovenstaande punten heb ik er nóg iets bij gekregen: conditie. Met de bukker reed ik dus nauwelijks. Lichaamsbeweging had ik al jaren niet meer van gehoord; ik zat met m'n reet in de auto. Met de komst van de ligfiets rijd ik inmiddels op jaarbasis méér kilometers met de ligfiets dan met de auto. Dus lichaamsbeweging genoeg waar een goede conditie een bonus bij is.

Dan hebben we ook nog eens de afname in brandstofkosten. Elke kilometer die ik nu fiets, zit ik niet in de auto. Dus ook dáár verdien ik flink geld mee terug.

Dus ligfiets duur? Alleen als je hem in de schuur laat staan zoals ik voorheen met m'n bukker deed.
Duur is als je geld uitgeeft aan iets wat je niet gebruikt. Ik gebruik mijn liggers véél en met plezier; voor mij al reden genoeg om te zeggen dat ondanks het hoge aanschafbedrag, die fietsen verre van duur zijn.
[1] Dus eentje zonder staartpunt, top-of-the-line Shimano, zonder Magura schijfremmen, maar met standaard spatborden, lichten, en een bagagerek.
Tja, die hebben we gehad.... Batavus had de Relaxx. Geen succes geworden ondanks het feit dat dat geen 'dure' ligfietsen waren; een prijs die veel beter paste bij de prijzen van bukkers.

Tussen de oortjes moet men sowiezo allereerst wat meer sch**t hebben aan wat anderen zeggen en vaak ook gewoon niet bang zijn voor dingen waarvan ze DENKEN dat anderen er iets van zullen zeggen.
Als men wat ruimer van geest is bestaat de mogelijkheid om kennis te maken door gewoon een ligfiets te huren. 1 rit kan voldoende zijn om iemand overstag te krijgen (kan ik over meepraten!)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#5 Bericht door Duckjibepete »

:wink: volledig eens met je uiteenzetting, Wilfred!
ride to live, live to ride

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#6 Bericht door jean peinture »

Wilfred, ge zit er bovenop! Een ligfiets is niet duur hij kost alleen veel.

Dat argument, dat ligfietsen duurder zijn dan gewone fietsen, daar krijg ik zo stilletjesaan genoeg van. Misschien moeten we gewoon eens kijken wat voor een prima product een ligfiets wel niet is vanuit ecologisch-sociaal oogpunt gezien.

Ge zit met een product dat lokaal gemaakt wordt door vakmannen die in de beste omstandigheden hun werk kunnen uitvoeren en die daar dan ook een gepast loon voor krijgen zoals wij dat allemaal graag hebben. De fietsen moeten zelden over grote afstanden getransporteerd worden om bij de gebruiker te komen wat dus een minimale energieinput is. Ge zit dus op één van de weinige ethische vervoersmiddelen die redelijk effectief een stuk van het gat in de ozonlaag dicht te rijden.

Als de speedliner of een ecoversie van m5's 20/20 niet voldoende is maar alle ligfietsen aan de prijzen van de 'doorsnee stadsfiets' gesleten moeten worden dan moet er vanalles gebeuren. eerst moet de vraag gigantisch stijgen, dan nemen enkele multinationals de verschillende landelijke ateliers over, sluiten die en gaan ergens in een laagloonland in slechte werkomstandigheden uw flitsende ligfiets ineen steken. Hier meer werklozen, meer stookolie verbrandt eer dat gij 'milieuvriendelijk' naar uw werk kunt pendelen... foetsie innovatie... En dat voor een paar honderd euro's minder want de transportkost gaat serieus doorwegen. Willen we daar naar toe met de ligfiets? Wij hier comfortabel fietsen, minder rugklachten, en dat allemaal dankzij een arbeider die 14 uur per dag staat te lassen zonder deftige afzuiging, op zijn sandalen en dat voor een hongerloon...

Nee ligfietsen zijn prima vervoersmiddelen, sportinstrumenten noem maar op. Ze zijn duur omdat ge u er niet voor moet schamen er mee rond te rijden, ze dragen bij aan lokale economie (niets tegen economie in 3de wereldlanden, als het maar correct is dan) en ze zijn zeker milieuvriendelijk.

MAAR vergelijk het niet met een fiets van 'maar' 500€ want dat is een rolls met een stadswagen vergelijken. En dan heb ik het niet enkel over de kwaliteit maar vooral over de manier waarop het eindproduct tot stand komt. Als ge absoluut met een bukfiets wilt vergelijken zorg dan dat die bukfiets ook een appel is en niet de sprekwoordelijke peer. Neem bijvoorbeeld een van die degelijke trekkingfietsen die in NL en B in kleine ateliers worden gemaakt. Het productieproces is vergelijkbaar met dat van ligfietsen... wel de prijs... ook.

We leven nu wel in een tijd dat politiekers u willen doen geloven dat het gratis kan maar als we eerlijk zijn weten we dat het niet kan. Voor kwaliteit wordt dikwijls de juiste prijs betaald, ligfietsen lijden nog niet aan het syndroom dat de merknaam betaald moet worden, daarom is er maar een oplossing als je zo iets wilt: sparen of schandalig veel verdienen natuurlijk :lol: Maar ge weet dan ook wel wat ge er aan hebt.

tot zover deze zware boterham
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Maar ze zijn *wel* duur!

#7 Bericht door babl »

WFvN schreef: Daarvoor had ik een mooie aluminium Batavus sportfiets. (...) Ik heb dat ding in een paar jaar tijd mínder gebruikt (in totaal aantal kilometers) dan ik nu in een maand of 2 bij elkaar fiets met m'n ligfiets.
Ja, maar het grotere publiek -- al die mensen die gewoon een paar kilometer naar school moeten, of 's zondags een toertje willen doen... die bekijken dat dus ook zo. En dan is en blijft 1500 euro veel geld.
WFvN schreef: Duur is als je geld uitgeeft aan iets wat je niet gebruikt. Ik gebruik mijn liggers véél en met plezier; voor mij al reden genoeg om te zeggen dat ondanks het hoge aanschafbedrag, die fietsen verre van duur zijn.
Neen, maar het grotere publiek heeft niet de intentie om daar veel kilometers mee te gaan doen, en de wagen te laten staan, en een betere gezondheid over te houden (ik zie ze het nog wel doen, als ze eenmaal vertrokken zijn... maar dat is pas als ze gebeten zijn, wat nu niet kan omdat ze afknappen (zich blind staren, zo je wil) op de prijs).
WFvN schreef:
[1] Dus eentje zonder staartpunt, top-of-the-line Shimano, zonder Magura schijfremmen, maar met standaard spatborden, lichten, en een bagagerek.
Tja, die hebben we gehad.... Batavus had de Relaxx. Geen succes geworden ondanks het feit dat dat geen 'dure' ligfietsen waren; een prijs die veel beter paste bij de prijzen van bukkers.
Omdat de Relaxx een fiets was voor een groot publiek dat (nog) niet bestaat -- op dit moment heb je twee groepen die eventueel willen gaan ligfietsen: de fietsfanaten die kilometers malen, en de trendsetters in de grote groep van gelegenheidsfietsers.

De Relaxx was nu niet iets waar veel marketing-kapitaal in geinvesteerd is, en zag er dan nog niet erg bijzonder uit -- als je meer centen uitgeeft om iets speciaals te hebben moet 't er ook zo uitzien.
WFvN schreef: Als men wat ruimer van geest is bestaat de mogelijkheid om kennis te maken door gewoon een ligfiets te huren. 1 rit kan voldoende zijn om iemand overstag te krijgen (kan ik over meepraten!)
Je kan heel veel van die mensen proef laten rijden, en dat ligfietsen lijkt hun wel wat, maar "het is toch zo veel geld".

Want die prijs/kilometer, dat zie je pas achteraf, die betere gezondheid, die ervaar je pas achteraf.

Vind ik dat 2000 euro voor een (goede) ligfiets duurkoop is? Nee, maar het gaat wel om veel geld.

Als je meer ligfietsers op de baan wil moet er wel een alternatief zijn voor hen die dat (nog) wel vinden, want daar zijn er veel meer van.

Bart
-- Bart
Optima Orca, Thys 222CVT

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#8 Bericht door GeertJ »

Denk wat Bart (babl) wil zeggen, is dat er bij ligfietsen ook best wel 500€ modellen mogen zijn, die voor "trendsetters" en "gelegenheidsfietsers" bedoeld zijn. Laat de duurdere modellen maar voor de echte gepasioneerde ligfietsers, zoals de meesten hier.

Maar dan is mijn vraag of dat we dat wel willen. Als men ligfietsen van rond de 500€ gaat maken, gaan er uiteraard meer ligfietser rond rijden, maar dit kan, volgens mij, tot enkele zaken lijden:

- een groei van het aantal ligfietser, mss wel erkenning van de UCI, tour de France met de ligfiets, iedereen op de ligfiets, bukfiets als rariteit beschouwd (gelijk dat ligfiets nu is?)
- een groei van het aantal ligfietser, veel ongelukken met ligfietsers, ligfietsers als gevaarlijk beschouwd, ligfietsen verboden????

Dit laatste is natuurlijk een doemscenario, laat ons hopen dat dit nooit, maar dan ook nooit gebeurd. Maar wat ik daarmee wil zeggen is, dat ligfietsen toch wel (vind ik dan toch) een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee brengt (je bent deel van een bepaalde groep, en door uw stommigheden zouden er anderen mss wel eens in de problemen kunnen komen). Ik denk dat als men 500€ ligfietsen gaat maken, er meer ligfietsers gaan zijn, die onverantwoord met een ligfiets gaan rond rijden.

Als je een ligfiets van 1500 € gaat kopen, ga je wel 10 keer nadenken of dat ligfietsen echt iets is voor u, je gaat ook meer informatie gaan opzoeken op het net, je gaat bvb op ligfiets.net de rubriek VVV lezen, waar er een schat van informatie te vinden is, je gaat hier op het forum, of op de nederlands/franse lijsten gaan rondneuzen en vragen stellen, ivm ligfietsen, je kan niet zomaar even de fietsenmaker binnen stappen, een model kiezen, en met ligfiets naar buiten gaan. Ik denk dat we zulke praktijken liever niet zien gebeuren.

Hierdoor krijg je eigenlijk een soort selectie, en ik denk dat er daardoor relatief weinig ongevallen gebeuren met ligfietsers. Iedereen die er niet mee rijdt vindt ze wel gevaarlijk, maar uiteindelijk is het wel veiliger? dan een gewone fiets. Het is mss raar dat, als het bedrag hoger is van een ligfiets, je er veiliger mee gaat rijden. En eigenlijk, als je ff de lijn naar auto's doortrekt, klopt dat wel ergens, mensen die met een ferrari, porche, hummer rond rijden, gaan (over het algemeen) ook voorzichtiger zijn met hun voertuig.

amaai, nen ganse boterham...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gast

#9 Bericht door Gast »

amaai, nen ganse boterham...[/quote]


En dat zo vroeg in de morgen :)



Ik moet zeggen dat de prijs me ook beetje tegenhoudt. Niet dat ik het niet wil uitgeven aan een degelijke ligfiets maar voor het ogenblik nog niet kan: nog 1,5 jaar afbetalen aan huis, 2 dochters die in middelbare school zitten ( = zéér mooie ligfiets per jaar), enz, enz .......

Wat er eerst verder wordt geschoven is natuurlijk begrijpelijk de ligfiets.

Alhoewel er deze week er enkele prachtoccasies stonden op ligfiets.net. Maar ja, het blijft sparen en op een dag, waarschijnlijk nog dit jaar, liefst nog voor de zomer :cry: :wink: ........

Peter

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#10 Bericht door mathias »

en dan is da huis afbetaald en dan gaan die dochters naar den unief en op kot... en dan is er helemaal geen geld meer...

gewoon den auto buiten shotten en ge hebt geld genoeg voor een ligfiets voor u en voor u dochters... een poging om meer vrouwen op de ligfiets te krijgen.

soit, da voorgaande is allemaal een kwestie van vraag en aanbod, van mij moet er geen ligfiets boost komen. laat da allemaal maar rustig zijn gangetje lopen. liever zo dan der een hype van maken die na een aantal jaar weer in elkaar zakt als een pudding. bouwen op een stevige basis.
Mathias

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Maar ze zijn *wel* duur!

#11 Bericht door WFvN »

babl schreef: Ja, maar het grotere publiek -- al die mensen die gewoon een paar kilometer naar school moeten, of 's zondags een toertje willen doen... die bekijken dat dus ook zo. En dan is en blijft 1500 euro veel geld.
Veel geld vind ik het sowiezo, veel gebruikt of niet.
Neen, maar het grotere publiek heeft niet de intentie om daar veel kilometers mee te gaan doen, en de wagen te laten staan, en een betere gezondheid over te houden (ik zie ze het nog wel doen, als ze eenmaal vertrokken zijn... maar dat is pas als ze gebeten zijn, wat nu niet kan omdat ze afknappen (zich blind staren, zo je wil) op de prijs).
Mee eens maar die drempel kan toch vrij vlot verlaagd worden door allereerst een ligfiets te huren (voor diegenen die het wél willen proberen maar het te duur/veel geld vinden) en eventueel beginnen met een goedkope 2e hands.
Als ik kijk naar veel 2e hands ligfietsen, dan valt me op dat die er ondanks véle kilometers en vaak wat oudere fietsen toch beter uitzien dan conventionele 2e hands bukkers. Een goede 2e hands ligger voor minder dan 1000 euro is zeker geen droombeeld.
Omdat de Relaxx een fiets was voor een groot publiek dat (nog) niet bestaat -- op dit moment heb je twee groepen die eventueel willen gaan ligfietsen: de fietsfanaten die kilometers malen, en de trendsetters in de grote groep van gelegenheidsfietsers.
Als ik dat zo lees, staat het in feite grotendeels los van de prijs maar meer van het imago van de ligfiets en de schijterigheid van mensen om 'uitgelachten' te worden of ook maar iets te doen wat niet 'gebruikelijk' is. Mensen die gevangen zitten binnen hun eigen belevingswereld en nog erger binnen de acceptatiegrenzen van anderen.
Het geld is pas de 2e drempel die overwonnen moet worden hoewel dat met een 2e hands dus al helemaal niet hoeft.
De Relaxx was nu niet iets waar veel marketing-kapitaal in geinvesteerd is, en zag er dan nog niet erg bijzonder uit -- als je meer centen uitgeeft om iets speciaals te hebben moet 't er ook zo uitzien.
Tja, pak dan die EZ-bikes. Er zijn sowiezo 3 fabrikanten die die dingen op de markt hebben gebracht. Die ogen toch een stuk anders dan die Relaxx (die er inderdaad niet spectaculair uitziet). Mooi vind ik die EZ-bikes niet maar de uitstraling van zo'n fiets is toch wat 'futuristischer' dan die Relaxx. Zie jij zo'n EZ-bike een succes worden? Ik niet; ik verwacht dat die even hard doodbloeden als die Relaxx-en.
Je kan heel veel van die mensen proef laten rijden, en dat ligfietsen lijkt hun wel wat, maar "het is toch zo veel geld".
Er zijn ook mensen die na 1 proefrit genoeg weten.
Ik ben er in ieder geval één. 2 weken om te leren rijden op een FlevoBike gevolgd door één rit naar het werk en weer terug. Wel wist ik dat de Bike niet iets voor mij was maar het ligfietsen wel. Dus een tweedehands Baron geleend van de fietsenmaker en 1 retourtje werk gereden. Dat was voldoende om te starten met een tweedehands Baron van 1350 euro. Geen moment spijt van gehad. Goed, bij mij zijn het 2 proefritten geweest :wink:
Want die prijs/kilometer, dat zie je pas achteraf, die betere gezondheid, die ervaar je pas achteraf.
Klopt
Vind ik dat 2000 euro voor een (goede) ligfiets duurkoop is? Nee, maar het gaat wel om veel geld.
Daar zijn we het volledig over eens.
Als je meer ligfietsers op de baan wil moet er wel een alternatief zijn voor hen die dat (nog) wel vinden, want daar zijn er veel meer van.
Eerst maar eens tussen de oortjes losmaken want daar ligt volgens mij de grootste drempel.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Maar ze zijn *wel* duur!

#12 Bericht door WFvN »

babl schreef: Ja, maar het grotere publiek -- al die mensen die gewoon een paar kilometer naar school moeten, of 's zondags een toertje willen doen... die bekijken dat dus ook zo. En dan is en blijft 1500 euro veel geld.
Veel geld vind ik het sowiezo, veel gebruikt of niet.
Neen, maar het grotere publiek heeft niet de intentie om daar veel kilometers mee te gaan doen, en de wagen te laten staan, en een betere gezondheid over te houden (ik zie ze het nog wel doen, als ze eenmaal vertrokken zijn... maar dat is pas als ze gebeten zijn, wat nu niet kan omdat ze afknappen (zich blind staren, zo je wil) op de prijs).
Mee eens maar die drempel kan toch vrij vlot verlaagd worden door allereerst een ligfiets te huren (voor diegenen die het wél willen proberen maar het te duur/veel geld vinden) en eventueel beginnen met een goedkope 2e hands.
Als ik kijk naar veel 2e hands ligfietsen, dan valt me op dat die er ondanks véle kilometers en vaak wat oudere fietsen toch beter uitzien dan conventionele 2e hands bukkers. Een goede 2e hands ligger voor minder dan 1000 euro is zeker geen droombeeld.
Omdat de Relaxx een fiets was voor een groot publiek dat (nog) niet bestaat -- op dit moment heb je twee groepen die eventueel willen gaan ligfietsen: de fietsfanaten die kilometers malen, en de trendsetters in de grote groep van gelegenheidsfietsers.
Als ik dat zo lees, staat het in feite grotendeels los van de prijs maar meer van het imago van de ligfiets en de schijterigheid van mensen om 'uitgelachten' te worden of ook maar iets te doen wat niet 'gebruikelijk' is. Mensen die gevangen zitten binnen hun eigen belevingswereld en nog erger binnen de acceptatiegrenzen van anderen.
Het geld is pas de 2e drempel die overwonnen moet worden hoewel dat met een 2e hands dus al helemaal niet hoeft.
De Relaxx was nu niet iets waar veel marketing-kapitaal in geinvesteerd is, en zag er dan nog niet erg bijzonder uit -- als je meer centen uitgeeft om iets speciaals te hebben moet 't er ook zo uitzien.
Tja, pak dan die EZ-bikes. Er zijn sowiezo 3 fabrikanten die die dingen op de markt hebben gebracht. Die ogen toch een stuk anders dan die Relaxx (die er inderdaad niet spectaculair uitziet). Mooi vind ik die EZ-bikes niet maar de uitstraling van zo'n fiets is toch wat 'futuristischer' dan die Relaxx. Zie jij zo'n EZ-bike een succes worden? Ik niet; ik verwacht dat die even hard doodbloeden als die Relaxx-en.
Je kan heel veel van die mensen proef laten rijden, en dat ligfietsen lijkt hun wel wat, maar "het is toch zo veel geld".
Er zijn ook mensen die na 1 proefrit genoeg weten.
Ik ben er in ieder geval één. 2 weken om te leren rijden op een FlevoBike gevolgd door één rit naar het werk en weer terug. Wel wist ik dat de Bike niet iets voor mij was maar het ligfietsen wel. Dus een tweedehands Baron geleend van de fietsenmaker en 1 retourtje werk gereden. Dat was voldoende om te starten met een tweedehands Baron van 1350 euro. Geen moment spijt van gehad. Goed, bij mij zijn het 2 proefritten geweest :wink:
Want die prijs/kilometer, dat zie je pas achteraf, die betere gezondheid, die ervaar je pas achteraf.
Klopt
Vind ik dat 2000 euro voor een (goede) ligfiets duurkoop is? Nee, maar het gaat wel om veel geld.
Daar zijn we het volledig over eens.
Als je meer ligfietsers op de baan wil moet er wel een alternatief zijn voor hen die dat (nog) wel vinden, want daar zijn er veel meer van.
Eerst maar eens tussen de oortjes losmaken want daar ligt volgens mij de grootste drempel.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Maar ze kosten *wel* veel!

#13 Bericht door babl »

WFvN schreef: Mee eens maar die drempel kan toch vrij vlot verlaagd worden door allereerst een ligfiets te huren (voor diegenen die het wél willen proberen maar het te duur/veel geld vinden) en eventueel beginnen met een goedkope 2e hands.
Als ik kijk naar veel 2e hands ligfietsen, dan valt me op dat die er ondanks véle kilometers en vaak wat oudere fietsen toch beter uitzien dan conventionele 2e hands bukkers. Een goede 2e hands ligger voor minder dan 1000 euro is zeker geen droombeeld.
Dat is idd een mooie drempelverlaging voor mensen die al weten dat ze veel met zo'n ding gaan rondsjezen, maar als je die intentie niet hebt zit je weer met dat wat er tussen de oren zit: voor een tweedehandsfiets gaat een niet-overtuigde geen 7 of 800 euro uitgeven, maar voor een nieuwe wel.

Het idee van wat een fiets mag kosten blijft voor die groep hetzelfde -- een nieuwe fiets kost 600 euro, een speciale nieuwe 800, een tweedehandse gewone 300, een tweedehandse speciale 500.
WFvN schreef: Als ik dat zo lees, staat het in feite grotendeels los van de prijs maar meer van het imago van de ligfiets en de schijterigheid van mensen om 'uitgelachten' te worden of ook maar iets te doen wat niet 'gebruikelijk' is. Mensen die gevangen zitten binnen hun eigen belevingswereld en nog erger binnen de acceptatiegrenzen van anderen.
Het geld is pas de 2e drempel die overwonnen moet worden hoewel dat met een 2e hands dus al helemaal niet hoeft.
Er zijn verschillende dingen die spelen, denk ik,

de grote groep wil niks afwijkend doen, dus daar kan je niks aan doen,

de trendsetters in de grote groep willen wel afwijken, maar die willen er dan wel uitzien tegenover de grote groep als exclusievelingen (dus die willen iets nieuws enigwat flitsend, geen tweedehands).

Voor die trendsetters is er een topgrens aan wat ze willen uitgeven aan hun "specialleke", en dat lijkt dus ergens rond de 8 a 900 euro te liggen (compleet onwetenschappelijk vastgesteld bedrag. Als je serieus marktonderzoek wil zijn er bedrijfjes genoeg die daarvoor in te huren zijn. :) )
WFvN schreef: Tja, pak dan die EZ-bikes. Er zijn sowiezo 3 fabrikanten die die dingen op de markt hebben gebracht. Die ogen toch een stuk anders dan die Relaxx (die er inderdaad niet spectaculair uitziet). Mooi vind ik die EZ-bikes niet maar de uitstraling van zo'n fiets is toch wat 'futuristischer' dan die Relaxx. Zie jij zo'n EZ-bike een succes worden? Ik niet; ik verwacht dat die even hard doodbloeden als die Relaxx-en.
Google helpt mij niet direct aan een beeld van wat zo'n EZ-bike zou zijn, en even zoeken op ligfiets.net ook niet direct -- heb jij een linkje naar fabricant of beschrijving?

Ik denk dat als je de markt wil doen groeien door op die trendsetters te mikken dat je een model of twee/drie nodig hebt, een tourer, een "racer", en een all-rounder.

Sowieso, zonder serieuze marketing wordt dat niks -- "wat de boer niet kent..."

Geert Joos schreef: Denk wat Bart (babl) wil zeggen, is dat er bij ligfietsen ook best wel 500€ modellen mogen zijn, die voor "trendsetters" en "gelegenheidsfietsers" bedoeld zijn. Laat de duurdere modellen maar voor de echte gepasioneerde ligfietsers, zoals de meesten hier.
Inderdaad -- als de markt groter moet worden dan moeten er meer modellen zijn. Om even aan auto-analogie te maken: de gepassioneerden hier aanwezig rijden met een Ferrari of Bentley, maar voor hen die gewoon wat interesse hebben is geen Audi TT of A4 te krijgen.

En de Relaxx was een 2PK, waar je dus iemand die een flitsende wagen wil (maar voor wie een Ferrari overkill is) geen plezier mee kan doen, en waar de grote meute niet aanwil wegens "te anders".
Geert Joos schreef:Ik denk dat als men 500€ ligfietsen gaat maken, er meer ligfietsers gaan zijn, die onverantwoord met een ligfiets gaan rond rijden.
Ongetwijfeld. Maar omdat een aantal nieuwe ligfietsers brokkenpiloten zouden zijn het ligfietsen niet te laten groeien lijkt mij contra-productief.

Meer ligfietsers zorgt ervoor dat de handel in ligfietsen rendabeler wordt, dat er meer afzetmarkt is (dus zelfs met een locale productie kan de prijs dan naar beneden op de betere fietsen), en dat er numeriek gewoon meer fietsers zijn: een aantal brokkenpiloten, een aantal superpiloten, en een hele hoop gewone fietsers.

Trouwens, alle bezigheden hebben hun schare idioten -- de brommer-rijders hun opgedreven brommertjes, de bukfietsers hun wielerterroristen, het voetbal zijn hooligans,... en al die bezigheden zijn nog steeds toegestaan. Zolang er een groter maatschappelijk belang is voor hen die ter goeder trouw hun activiteit doen dan dat er schade is door de marginalen is de kans klein dat de wetgever wat verbieden zal.

Even terug naar het financiele aspect: de ligfietsfabrikanten en verkopers moeten hun boterham verdienen, en blijven verdienen. Tenzij iedereen hier ieder jaar een nieuwe fiets koopt moeten er dus nieuwe ligfietsers gezocht worden, en daar zijn er nog heel veel potentiele in de groep van de gelegenheidsfieters. (Die trouwens, eenmaal gebeten, waarschijnlijk wel voor een klasse hoger gaan)

En er is nog veel ruimte voor ligfietsen:

in het artikel over velomobielen en ligfietsers in De Standaard (DS 18/19 September 2004) zei Tim Biesemans dat hij (als ik het mij goed herinner) zo'n 100 fietsen per jaar verkoopt.

Als we er even vanuit gaan dat Manu er evenveel verkoopt, en er dan nog evenveel in Nederland worden aangeschaft of zelf gebouwd worden dan spreken we over een 300 fietsen per jaar.

Volgens Febiac zijn er in Belgie zo'n 5.802.884 fietsen (cijfer van maart 2000). Als we er van uit gaan dat er de laatste tien jaar steeds zo'n 300 ligfietsen per jaar verkocht worden spreken we dus over 3000 ligfietsen op iets meer dan 5 miljoen fietsen, ofte zo'n 0,05%

Zeggen we dat er al twintig jaar lang jaarlijks zoveel fietsen worden verkocht (die nog allemaal dienen!), of dat er veel meer eigen import of zelfbouw is dan zijn 0,1% van alle fietsen ligfietsen.

Nog altijd niet iets wat je spectaculaire aantallen kan noemen.

En als we dat verdubbelen of verdrievoudigen door het maken van een goedkopere fiets voor de trendsetters onder de gelegenheidsfietsers wordt het maken van ligfietsen weer net ietsje rendabeler, en het verkopen en herstellen ervan ook -- en kunnen we met een beetje meer mensen de baan op (en iedere fietser extra op de baan maakt de baan veiliger voor fietsers, en maakt het fietsen nog wat socialer, ook).
WFvN schreef: Er zijn ook mensen die na 1 proefrit genoeg weten.
Daar twijfel ik niet aan -- ik twijfel gewoon nog over welke ligfiets, niet of 't een ligfiets zou worden :D .
WFvN schreef:
Als je meer ligfietsers op de baan wil moet er wel een alternatief zijn voor hen die dat (nog) wel vinden, want daar zijn er veel meer van.
Eerst maar eens tussen de oortjes losmaken want daar ligt volgens mij de grootste drempel.


Het probleem daarmee is dat als je met je scalp-zaagje aankomt om bij zo'n personage 's tussen de oren te gaan keuteren dat die mensen meestal nogal hard weglopen :twisted:

Maar, je hebt gelijk -- het ware beter als we die grote groep het licht konden laten zien. Maar de aard van de mensen veranderen is moeilijker dan een goedkoper model ligfiets te maken, denk ik.

Bart
-- Bart
Optima Orca, Thys 222CVT

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Maar ze kosten *wel* veel!

#14 Bericht door WFvN »

babl schreef: Google helpt mij niet direct aan een beeld van wat zo'n EZ-bike zou zijn, en even zoeken op ligfiets.net ook niet direct -- heb jij een linkje naar fabricant of beschrijving?
Okee.... even vergeten dat ik over de grens zit te typen en dat jullie (Belgen) mogelijk deze modellen van (ondermeer Nederlandse) bukfietsmerken zoals Gazelle helemaal niet kennen.

Het betreft een fiets met 2x 20" wielen (en dus niet 2x 26" zoals mountainbikes of 2x28" zoals normale bukkers).
De trappers zitten verder naar voren; het zadel is vervangen door een soort stoel met enigszins een rugleuning. Een 'EasyBike' (E-Z-Bike) dus.

De Giant EZB
Afbeelding

Niet helemaal spectaculair qua uitstraling maar het idee begint duidelijk te worden als je deze uitvoering ziet:

Afbeelding

Die eerste is niet verder niet echt speciaal behalve de vorm. Een fiets die duidelijk in het oog springt is natuurlijk die tweede met z'n aparte wielen.
Deze fiets lijkt ook een poging om de mensheid aan meer fietscomfort te helpen (evenals de Relaxx) Maar wederom een fiets die toch redelijk afwijkt van de 'normale' fiets. 'Van die kinderwieltjes eronder' is een term die bijvoorbeeld al snel wordt uitgesproken bij het zien van een ligfiets maar ook bij zo'n EZB (of vergelijkbaar model met andere naam van ander merk)
Qua prijs is er niet vele mis met zo'n ding. Het eerste exemplaar heeft een prijs van 650 en 850 euro.

De wat 'exclusiever' ogende versie kostte vorig jaar toch een stuk meer. 1150 euro en 950 euro afhankelijk van afmontering.

Introductie van die dingen was in 2004. Giant had 4 modellen. Nu, 2005, hebben ze nog 2 modellen op de markt (de goedkopere).

Ik zie alleen van die versie met die grove spaken af-en-toe rijden. Maar dan is het ook élke keer dezelfde fiets met dezelfde eigenaar. Verder heb ik nog géén andere rond zien rijden.

Vorig jaar stonden er in elke fietsenzaak wel een stuk of 3 exemplaren te pronken. Nu dus niet meer. Af-en-toe zie ik er dus 1 rondrijden maar zélfs ligfietsen zie je meer rondrijden.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#15 Bericht door Gast »

Ik weet zelf niet hoe het komt dat ik in het eerste bericht gequoteerd word voor iets wat ik ergens in een ander item tussen de soep en de patatten geschreven heb.

Blijkbaar gaat het om de woordspeling 'duur' of 'veel geld'. Een ligfiets is duur omdat de basisprijs ervoor hoog ligt. En dat betekent veel geld, alhoewel mijn MTB indertijd nog méér geld kostte en dus nog duurder was.

En waarom zei een wielrenner mij langs de Scheldeboorden ter hoogte van Oudenaarde dat ik met een dure fiets reed alhoewel ik daarna vaststelde dat ik voor de prijs van zijn racer twee nieuwe Barons kon kopen.

Ligfietsen hebben blijkbaar de naam duur te zijn. Daar heb ik geen probleem mee. De fiets is betaald.
Dat die duurkoop mensen afschrikt om aan ligfietsen te beginnen, daar heb ik ook geen probleem mee. Als je iets wilt, dan mag het iets kosten. En als het te duur is, blijf er dan af en ga bukfietsen met een fiets uit de Makro.
Trouwens, een auto van 10.000 euro is mij ook te duur. Het kost mij teveel geld voor de amper 5.000 km die ik er per jaar mee afleg. Dus blijf ik rondrijden met mijn Audi van 17 jaar oud, en ga ik lekker ligfietsen met mijn dure Hurri die mij veel geld kostte EN waarvoor ik gespaard heb. Liefde is blind.

Plaats reactie