WFvN schreef:
Mee eens maar die drempel kan toch vrij vlot verlaagd worden door allereerst een ligfiets te huren (voor diegenen die het wél willen proberen maar het te duur/veel geld vinden) en eventueel beginnen met een goedkope 2e hands.
Als ik kijk naar veel 2e hands ligfietsen, dan valt me op dat die er ondanks véle kilometers en vaak wat oudere fietsen toch beter uitzien dan conventionele 2e hands bukkers. Een goede 2e hands ligger voor minder dan 1000 euro is zeker geen droombeeld.
Dat is idd een mooie drempelverlaging voor mensen die al weten dat ze veel met zo'n ding gaan rondsjezen, maar als je die intentie niet hebt zit je weer met dat wat er tussen de oren zit: voor een tweedehandsfiets gaat een niet-overtuigde geen 7 of 800 euro uitgeven, maar voor een nieuwe wel.
Het idee van wat een fiets mag kosten blijft voor die groep hetzelfde -- een nieuwe fiets kost 600 euro, een speciale nieuwe 800, een tweedehandse gewone 300, een tweedehandse speciale 500.
WFvN schreef:
Als ik dat zo lees, staat het in feite grotendeels los van de prijs maar meer van het imago van de ligfiets en de schijterigheid van mensen om 'uitgelachten' te worden of ook maar iets te doen wat niet 'gebruikelijk' is. Mensen die gevangen zitten binnen hun eigen belevingswereld en nog erger binnen de acceptatiegrenzen van anderen.
Het geld is pas de 2e drempel die overwonnen moet worden hoewel dat met een 2e hands dus al helemaal niet hoeft.
Er zijn verschillende dingen die spelen, denk ik,
de grote groep wil niks
afwijkend doen, dus daar kan je niks aan doen,
de trendsetters in de grote groep willen wel afwijken, maar die willen er dan wel uitzien tegenover de grote groep als exclusievelingen (dus die willen iets nieuws enigwat flitsend, geen tweedehands).
Voor die trendsetters is er een topgrens aan wat ze willen uitgeven aan hun "specialleke", en dat lijkt dus ergens rond de 8 a 900 euro te liggen (compleet onwetenschappelijk vastgesteld bedrag. Als je serieus marktonderzoek wil zijn er bedrijfjes genoeg die daarvoor in te huren zijn.
)
WFvN schreef:
Tja, pak dan die EZ-bikes. Er zijn sowiezo 3 fabrikanten die die dingen op de markt hebben gebracht. Die ogen toch een stuk anders dan die Relaxx (die er inderdaad niet spectaculair uitziet). Mooi vind ik die EZ-bikes niet maar de uitstraling van zo'n fiets is toch wat 'futuristischer' dan die Relaxx. Zie jij zo'n EZ-bike een succes worden? Ik niet; ik verwacht dat die even hard doodbloeden als die Relaxx-en.
Google helpt mij niet direct aan een beeld van wat zo'n EZ-bike zou zijn, en even zoeken op ligfiets.net ook niet direct -- heb jij een linkje naar fabricant of beschrijving?
Ik denk dat als je de markt wil doen groeien door op die trendsetters te mikken dat je een model of twee/drie nodig hebt, een tourer, een "racer", en een all-rounder.
Sowieso, zonder serieuze marketing wordt dat niks -- "wat de boer niet kent..."
Geert Joos schreef:
Denk wat Bart (babl) wil zeggen, is dat er bij ligfietsen ook best wel 500€ modellen mogen zijn, die voor "trendsetters" en "gelegenheidsfietsers" bedoeld zijn. Laat de duurdere modellen maar voor de echte gepasioneerde ligfietsers, zoals de meesten hier.
Inderdaad -- als de markt groter moet worden dan moeten er meer modellen zijn. Om even aan auto-analogie te maken: de gepassioneerden hier aanwezig rijden met een Ferrari of Bentley, maar voor hen die gewoon wat interesse hebben is geen Audi TT of A4 te krijgen.
En de Relaxx was een 2PK, waar je dus iemand die een flitsende wagen wil (maar voor wie een Ferrari overkill is) geen plezier mee kan doen, en waar de grote meute niet aanwil wegens "te anders".
Geert Joos schreef:Ik denk dat als men 500€ ligfietsen gaat maken, er meer ligfietsers gaan zijn, die onverantwoord met een ligfiets gaan rond rijden.
Ongetwijfeld. Maar omdat een aantal nieuwe ligfietsers brokkenpiloten zouden zijn het ligfietsen niet te laten groeien lijkt mij contra-productief.
Meer ligfietsers zorgt ervoor dat de handel in ligfietsen rendabeler wordt, dat er meer afzetmarkt is (dus zelfs met een locale productie kan de prijs dan naar beneden op de betere fietsen), en dat er numeriek gewoon meer fietsers zijn: een aantal brokkenpiloten, een aantal superpiloten, en een hele hoop gewone fietsers.
Trouwens, alle bezigheden hebben hun schare idioten -- de brommer-rijders hun opgedreven brommertjes, de bukfietsers hun
wielerterroristen, het voetbal zijn hooligans,... en al die bezigheden zijn nog steeds toegestaan. Zolang er een groter maatschappelijk belang is voor hen die ter goeder trouw hun activiteit doen dan dat er schade is door de marginalen is de kans klein dat de wetgever wat verbieden zal.
Even terug naar het financiele aspect: de ligfietsfabrikanten en verkopers moeten hun boterham verdienen, en blijven verdienen. Tenzij iedereen hier ieder jaar een nieuwe fiets koopt moeten er dus nieuwe ligfietsers gezocht worden, en daar zijn er nog heel veel potentiele in de groep van de gelegenheidsfieters. (Die trouwens, eenmaal gebeten, waarschijnlijk wel voor een klasse hoger gaan)
En er is nog veel ruimte voor ligfietsen:
in het artikel over velomobielen en ligfietsers in
De Standaard (DS 18/19 September 2004) zei Tim Biesemans dat hij (als ik het mij goed herinner) zo'n 100 fietsen per jaar verkoopt.
Als we er even vanuit gaan dat Manu er evenveel verkoopt, en er dan nog evenveel in Nederland worden aangeschaft of zelf gebouwd worden dan spreken we over een 300 fietsen per jaar.
Volgens Febiac zijn er in Belgie zo'n 5.802.884 fietsen (cijfer van maart 2000). Als we er van uit gaan dat er de laatste tien jaar steeds zo'n 300 ligfietsen per jaar verkocht worden spreken we dus over 3000 ligfietsen op iets meer dan 5 miljoen fietsen, ofte zo'n 0,05%
Zeggen we dat er al twintig jaar lang jaarlijks zoveel fietsen worden verkocht (die nog allemaal dienen!), of dat er veel meer eigen import of zelfbouw is dan zijn 0,1% van alle fietsen ligfietsen.
Nog altijd niet iets wat je spectaculaire aantallen kan noemen.
En als we dat verdubbelen of verdrievoudigen door het maken van een goedkopere fiets voor de trendsetters onder de gelegenheidsfietsers wordt het maken van ligfietsen weer net ietsje rendabeler, en het verkopen en herstellen ervan ook -- en kunnen we met een beetje meer mensen de baan op (en iedere fietser extra op de baan maakt de baan veiliger voor fietsers, en maakt het fietsen nog wat socialer, ook).
WFvN schreef:
Er zijn ook mensen die na 1 proefrit genoeg weten.
Daar twijfel ik niet aan -- ik twijfel gewoon nog over welke ligfiets, niet of 't een ligfiets zou worden
.
WFvN schreef:
Als je meer ligfietsers op de baan wil moet er wel een alternatief zijn voor hen die dat (nog) wel vinden, want daar zijn er veel meer van.
Eerst maar eens tussen de oortjes losmaken want daar ligt volgens mij de grootste drempel.
Het probleem daarmee is dat als je met je scalp-zaagje aankomt om bij zo'n personage 's tussen de oren te gaan
keuteren dat die mensen meestal nogal hard weglopen
Maar, je hebt gelijk -- het ware beter als we die grote groep het licht konden laten zien. Maar de aard van de mensen veranderen is moeilijker dan een goedkoper model ligfiets te maken, denk ik.
Bart