storende bewegwijzering

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

storende bewegwijzering

#1 Bericht door trikelover »

Ik weet niet of ik de enge ben die zich stoort aan het feit dat mensen toertochten bepijlen maar nadien niet eens de moete troosten om deze te verwijderen.

Ik woon in een redelijk mooie regio met als gevolg dat er veel toertochten passeren (fietsers, moto's, oldtimers,...) allen blijven er na de toertocht veelal de bewegwijzering laten hangen. Of sommige spuiten ze gewoon met verf op het wegdek. het gevolg dat het wegdek en alle paaltjes overal vol hangen met pijlen al dan niet van toertochten die nog moeten of al lang geleden gepasserd is.

Zo hebben we nu een toertocht gehad in het verlengde weekend en deze mensen trekken zich niets aan van het openbaar domein. Ze hadden namelijk nog een beter idee laat ons papieren stikkers maken en overal opplakken, zelfs op de verkeersborden zelf.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: storende bewegwijzering

#2 Bericht door rik »

Ik ben het volledig met je eens. Het stoort mij ook behoorlijk.
Natuurlijk is degene die ze aanbrengt in de eerste plaats verantwoordelijk, maar we moeten ook de wegbeheerders niet vergeten. In de eerste plaats is er voor zoiets een vergunning nodig. Als het een gewestweg is dient die vergunning aangevraagd bij de Vlaamse Overheid en bij de andere wegen is de gemeente verantwoordelijk, tenminste als de bewegwijzering op openbaar domein wordt aangebracht. Omdat ik zelf voor de Vlaamse Overheid werk, weet ik dat hier instructies over bestaan. Het probleem hier is dat de meeste wegentoezichters zich daar niet al te veel van aantrekken. Ikzelf dus wel, ik neem die wegwijzers zo snel mogelijk weg. Als ze op verkeersborden hangen zijn de aanbrengers zelfs strafbaar, want elk verkeersbord moet volledig zichtbaar blijven. In het geval dat er daardoor een ongeval gebeurt kan dat zware gevolgen hebben.
Bij de andere wegen heb ik ze nog maar heel zelden weten opruimen. Dikwijls mag dat zelfs niet van de burgemeester omdat die anders wel eens stemmen zou kunnen verliezen.
Laat het dus duidelijk zijn dat deze bewegwijzering, net als de aankondiging van fuiven en dergelijke, op openbaar domein volledig illegaal is en perfect kan verwijderd worden door de wegbeheerder. Helaas hebben die dikwijls andere "prioriteiten"! :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: storende bewegwijzering

#3 Bericht door trikelover »

hier heb ik een foto van de van een van de bewegwijzering pijltjes. Zo weet ik er minstens nog een 10 tal hangen zelfs op stopborden.
foto0013.jpg
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

Re: storende bewegwijzering

#4 Bericht door Bozzl »

Het kan ook anders: in de motoclub waar ik vroeger bij was, hadden we voor de herfstrit een groepsuitstap om te gaan pijlen hangen en na de rit gingen we met een groep "ontpijlen".
Maak er dus meteen twee leuke groepsactiviteiten van :mrgreen:
Nobody's perfec

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: storende bewegwijzering

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef: Laat het dus duidelijk zijn dat deze bewegwijzering, net als de aankondiging van fuiven en dergelijke, op openbaar domein volledig illegaal is en perfect kan verwijderd worden door de wegbeheerder. Helaas hebben die dikwijls andere "prioriteiten"! :wink:
Hier in de streek staan de wegen nabij kruispunten ook vaak vol gekliederd. Gisteren zag ik nog iemand voor m'n eigenste voordeur stoppen, uitstappen en heel gemoedelijk een pot verf pakken om een pijltje - nog eentje naast de vele: de pointillisten zouden erbij verbleken... - te schilderen. Uit mijn contacten met WTC-clubs in de buurt weet ik dat ze allemaal op de hoogte zijn van de wetgeving en maar al te goed weten dat ze dat eigenlijk niet mogen, maar zolang er niemand optreedt en de boosdoeners op hun verantwoordelijkheid wijst, zal men gewoon doorgaan. Laksheid zorgt voor meer laksheid.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: storende bewegwijzering

#6 Bericht door Beinsberger E »

eeuwige reiziger schreef:
rik schreef: Laat het dus duidelijk zijn dat deze bewegwijzering, net als de aankondiging van fuiven en dergelijke, op openbaar domein volledig illegaal is en perfect kan verwijderd worden door de wegbeheerder. Helaas hebben die dikwijls andere "prioriteiten"! :wink:
Hier in de streek staan de wegen nabij kruispunten ook vaak vol gekliederd. Gisteren zag ik nog iemand voor m'n eigenste voordeur stoppen, uitstappen en heel gemoedelijk een pot verf pakken om een pijltje - nog eentje naast de vele: de pointillisten zouden erbij verbleken... - te schilderen. Uit mijn contacten met WTC-clubs in de buurt weet ik dat ze allemaal op de hoogte zijn van de wetgeving en maar al te goed weten dat ze dat eigenlijk niet mogen, maar zolang er niemand optreedt en de boosdoeners op hun verantwoordelijkheid wijst, zal men gewoon doorgaan. Laksheid zorgt voor meer laksheid.
Eigenlijk zou je direkt naar buiten moeten lopen en een foto maken, dan de man op zijn verantwoordelijkheid wijzen en waarschuwen dat je hier mee verder gaat ( gewoon als afschrikking ) misschien dat dit wat effekt heeft :roll:

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: storende bewegwijzering

#7 Bericht door slangetje »

In Sint-Niklaas staan er boetes op het niet weghalen van pijlen. Of ze ook uitgevoerd worden, weet ik niet, maar er blijven zelden pijltjes hangen volgens mij.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: storende bewegwijzering

#8 Bericht door trikelover »

Foto0015.jpg
Ik denk dat de meeste gemeentes boetes hebben voor dit. Maar hier in Diksmuide doet het stad ook mee aan het probleem. Elk jaar organiseren ze een fietstocht samen met het ijzerbedevaartcomte, en elk jaar passeren ze ook voorbij onze deur. en steeds blijven de pijlen manden hangen tot ik of iemand van de buren zich verwijder. Als zelfs het stad het goede voorbeeld niet geeft waarom zouden de rest dat dan doen.

nog een foto van bij ons in de buurt
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: storende bewegwijzering

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:Ik denk dat de meeste gemeentes boetes hebben voor dit. Maar hier in Diksmuide doet het stad ook mee aan het probleem. Elk jaar organiseren ze een fietstocht samen met het ijzerbedevaartcomte, en elk jaar passeren ze ook voorbij onze deur. en steeds blijven de pijlen manden hangen tot ik of iemand van de buren zich verwijder. Als zelfs het stad het goede voorbeeld niet geeft waarom zouden de rest dat dan doen.
Eerlijk gezegd vind ik dat nog het minste. Dergelijke pijlen zijn immers heel gemakkelijk te verwijderen. Veel erger en ook mateloos storend beschouw ik al dat geklieder op de rijbaan. Jaren later staat het er immers nog op.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: storende bewegwijzering

#10 Bericht door Wouter D »

dat geklieder op straat wordt wel iets minder makkelijk verwijdert, of verdraait waardoor de deelnemers verkeerd kunnen rijden,
het maakt echter niets goed als ze achteraf blijven staan

vraag me eigenlijk af, of je, indien je die pijlen zelf wil overschilderen met zwarte verf of zo om ze dusdanig te verwijderen, moet je dan toelating vragen aan de gemeente?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: storende bewegwijzering

#11 Bericht door rik »

spruitje schreef:vraag me eigenlijk af, of je, indien je die pijlen zelf wil overschilderen met zwarte verf of zo om ze dusdanig te verwijderen, moet je dan toelating vragen aan de gemeente?
Je moet altijd toelating vragen aan de gemeente om iets aan de weg of zijn aanhorigheden aan te brengen of te verwijderen!
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie