Ligfietsers en wielrenners.

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Ligfietsers en wielrenners.

#1 Bericht door raylow »

Hallo GentseLiggers ,

Soms kom ik artikelen op internet tegen waar ik me in eerste instantie kwaad maak om vervolgens vreselijk te gaan lachen. In dit artikel wordt gesteld dat ligfietsers minder slim dan wielrenners zijn (geschreven door een wielrenner die waarschijnlijk nooit op een ligfiets gezeten heeft). Heel mooi de man en niet de bal spelen (sarcastisch)....

Ik fiets nu 3-4 maanden intensief op verschillende ligfietsen/Trike. Mijn conditie is enorm verbeterd en dat is dankzij de Ligfiets.Je kunt wel zeggen dat ik een ligfietsfan ben.
Vroeger ging ik vaak wielrennen maar kon dan maar hele korte afstanden fietsen 10-20km door zadelpijn.Eergisteren ben ik toch weer op de racefiets gegaan , het resultaat : 'zadelpijn/rugpijn'. Thuisgekomen googlede ik toen Wielrenner + ligfiets en kwam dit artikel tegen. http://home.tiscali.nl/mark.baaijens/fi ... fiets.html" onclick="window.open(this.href);return false; waarin min of meer generaliserend wordt beweerd dat ligfietsers maar domme jongens zijn want een ligfiets heeft eigenlijk alleen nadelen.

Ik geloof maar dat ik 'dom :)' blijf (volgens Mark baajiens) want voor mij is de ligfiets het verschil tussen wel en niet fietsen.

Wielrenners zijn slimmer dan ligfietsers
http://home.tiscali.nl/mark.baaijens/fi ... fiets.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten vanuit Nederland Deventer
RayLow

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#2 Bericht door Edje »

Laat het nu net zijn dat ze willen dat je zo reageerd :wink:

Ik denk maar eens ze op hun kop vallen en blijven botsen is dat wel over.

Ik heb ook wel dingen waar ik het mee eens ben =D>

zoals: "Mij is het persoonlijk opgevallen dat ligfietsers altijd hard fietsen, net alsof ze moeten bewijzen dat ligfietsen altijd heel erg hard gaan. Natuurlijk is dat niet zo, als je hard wilt gaan moet je óók op een ligfiets stevig doortrappen." En dit concludeer ik uit het feit als je in groep rijdt en er komt een wielertoerist (die niet ziet tijdens zijn rit) voorbij, er altijd wel iemand zijn ketting opspant en erachter moet.

Het is een feit dat een gemiddelde ligfietser en daar tel ik mij zeker niet bij geen 29 à 32 gemiddeld rijdt 'wielerteroristen' laat staan de 40 + over 20 koersdagen berg op berg af 'Ronde van Frankrijk'.

Mij geeft een ligfiets veel comfort, geen zadelpijnen, en HEEEEEEEEEEL veel fun. Zij die geflitst willen worden trappen maar :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#3 Bericht door raylow »

Het is een feit dat een gemiddelde ligfietser en daar tel ik mij zeker niet bij geen 29 à 32 gemiddeld rijdt laat sta de 40 + over 20 koersdagen berg op berg af
Ligfietsen Leuk

Juist het ontspannen rijden met een low-rider is zo leuk , ik rijd gemiddeld zelden meer dan 30. Wel train ik veel maar dan gedoseerd. Ik heb dus niet het idee dat ligfietsers iets willen bewijzen. Heb eigenlijk meer het idee dat wielrenners zich willen bewijzen. Heb vroeger een tijdje gewielrend en moet zeggen dat dat wereldje veel minder leuk is dan de ligfiets wereld . Laat ik het zo zeggen , ik ben nog nooit een ligfietser tegengekomen die mij op de ligfiets niet groette. En ik ben nog nooit een wielrenner tegengekomen die mij groette op mijn racefiets. Het zijn vooral de mindere wielrenners (lees amateurs) die neerkijken op mijn low-rider.

...

Wielrenneners (Amateur) Attitude

Zoals gezegt door physike klachten is het voor mij onmogelijk om in een peleton mee te fietsen op een 'normale' racefiets.
Opmerkingen van bevriende ´wielrenners' zoals ´leuk speelgoed' , 'koop eens een echte fiets' , 'kadootje voor je zoontje' , 'luie fietser ben jij' vindt ik allang niet meer leuk maar ik lach beleeft. Daarna komt vaak het wijzende vingertje , onveilig , slecht voor spieren , kun je niet mee klimmen , kun je geen wedstrijden mee rijden enz... En dat van gasten die zelf nog nooit op een ligfiets gezeten hebben. En als ik ze een testdrive aanbied hebben ze geen tijd , zin of beginnen ze te lachen...

Wielrenners (Prof) Attitude

Ik heb dus geen hekel aan wielrenners maar aan de attitude die Amateur-Wielrenners hebben. Gelukkig zijn profs anders ik heb deze link gevonden.

Lance = Lance Armstrong

OG: Yeah, all that. You've heard of, I assume, a ‘recumbent bike' - a sit down bike?
LANCE: I've heard of it, but I've never tried it.
OG: Never tried it. Well, they claim to have the world record on the flats.
LANCE: Right...
OG: I tried one...
LANCE: [interrupting] Well, one of them sits three feet off the ground and the other sits about six feet off the ground, so aerodynamically, it's far superior.
OG: Yeah. Would that type of bike be legal in the Tour de France?
LANCE: No, totally illegal, [fighting back a laugh] one hundred percent. If it were legal, we would have tried it by now.

http://www.tandemride.com/lance.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Whooaa.. wat een openmind !! Lance Legstrong :) was al mijn held maar nu helemaal. Dit is volgens mij het grote verschil tussen een amateur en een prof.
Een prof durft opnieuw te beginnen en nieuwe dingen te leren , een amateur blijft liever bij het oude bang om iets nieuws te leren.

Ik durf eerlijk te erkennen dat ik zonder zadelpijn zelfs nooit naar een ligfiets zou hebben gekeken. Ik heb dus ook de mindset van een amateur , maar wel 1 die weet
dat er meer is dan bukfietsen alleen.

Groeten RayLow
Nederland , Deventer

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#4 Bericht door rik »

Ga toch fietsen!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#5 Bericht door Edje »

Ken hier ook profs die echt wel op een ligfiets rijden als ze de kans krijgen.

Nu mentaliteit van de wielerteroristen is inderdaad mijn bike mijn weg, maar als zij onvriendelijk willen doen is hun zaak ik vermijd ze ook als de pest want ze gaan gene meter opschuiven als het nodig is ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#6 Bericht door raylow »

Edje schreef:Ken hier ook profs die echt wel op een ligfiets rijden als ze de kans krijgen.

Nu mentaliteit van de wielerteroristen is inderdaad mijn bike mijn weg, maar als zij onvriendelijk willen doen is hun zaak ik vermijd ze ook als de pest want ze gaan gene meter opschuiven als het nodig is ;-)
100% gelijk , hmmm... moet ze eigenlijk ook vermijden.
Jammer dat ik zo ver weg woon , maar elke Prof is welkom voor een testdrive op mn fujin sl / Nazca fiero /Trike ice.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#7 Bericht door Luc Willaert »

Ik vind het een realistisch artikel en er staan geen leugens in, dus wat is het probleem, ieder zijn keuze.

Luc

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#8 Bericht door WFvN »

Luc Willaert schreef:Ik vind het een realistisch artikel en er staan geen leugens in, dus wat is het probleem, ieder zijn keuze.

Luc
Ik zie ook geen probleem hoor maar 'leugens' zie ik wel:
Ten eerste is een ligfiets zo laag, met name de zogenaamde 'low-riders', dat deelnemen aan het gewone verkeer een hachelijke situatie wordt. Je wordt niet gezien en zelf zie je niets.
Na jaren op lage ligfietsen te hebben gereden vind ik dat enorm meevallen. Goed, er zijn soms situaties waarbij de bukker duidelijk in het voordeel is maar zo heel vaak is dat niet het geval. In ieder geval kan ik niet in het algemeen spreken over een 'hachelijke situatie' als ik me door het stadsverkeer (doe ik dagelijks) begeef.
Ten derde is het op- en afstappen niet echt gemakkelijk, al baart oefening kunst. Daardoor wordt het in drukke verkeerssituaties best wel lastig.
Op- en afstappen is ook met een normale fiets niet echt gemakkelijk. Tenminste, ik kan me nog herrinneren dat ik als klein manneke moest leren fietsen. Leren balanceren op een ligfiets is me toch heel wat vlotter afgegaan (ik weet het, vrij onzinnig verhaal van mij maar wel de waarheid en net zo bekrompen als zijn stelling want ook op een normale fiets heb je moeten leren fietsen en ook daarvoor gold 'oefening baart kunst')
en vijfde, als je op een racefiets zit en je komt even wat kracht tekort, kun je "uit het zadel". Meteen heb je de beschikking over de extra kracht. Natuurlijk kan dat niet op een ligfiets.
En daarbij is de zwaartekracht eigenlijk de belangrijkste beperkende factor bij dat kracht zetten. Goed, je kan op de racefiets dan ook nog altijd tegelijk duwen/trekken aan de pedalen wat extra kracht oplevert maar dat kan met de ligfiets ook. Alleen met de ligfiets kan je jezelf schrap zetten tegen de zitting en daarmee méér kracht op de pedalen zetten omdat hier de kracht van de benen de beperkende factor is (of de ketting :D want die kan je op een ligfiets toch echt gemakkelijker kapot trappen dan op een bukker, ook al moet je wel bijvoorbeeld Ymte Sybrandy heten).

Leugens? Weer meer dan genoeg.

WEL zie ik een fraai stukje staan wat ik eigenlijk eens een keer een goed argument vind:
En nu kom ik terug op het voordeel van de ligfiets, de verminderde luchtweerstand. In de situatie dat iedere renner beschikt over een ligfiets, wel of niet overkapt, zal er nooit meer sprake zijn van een peloton en zullen alle door mij genoemde verschijnselen eenvoudigweg niet meer voorkomen. Meteen na de start zal er een lange sliert van renners ontstaan die dat waarschijnlijk vol zullen houden tot aan de streep. Kijken naar het groeien van gras is spannender dan zo'n wedstrijd
Nu kijk ik géén wielrennen; het enige wielrennen wat mij interesseert is die gast op wielrenfiets die met mij wel de strijd wil aangaan. Maar ik kan me wel levendig voorstellen wat hij hierboven schrijft.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#9 Bericht door Almereweder »

Hij heeft helemaal gelijk, maar ik ga maandag gewoon weer comfortabel naar kantoor in de Strada :!:

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#10 Bericht door FrodoriC »

WFvN schreef: WEL zie ik een fraai stukje staan wat ik eigenlijk eens een keer een goed argument vind:
En nu kom ik terug op het voordeel van de ligfiets, de verminderde luchtweerstand. In de situatie dat iedere renner beschikt over een ligfiets, wel of niet overkapt, zal er nooit meer sprake zijn van een peloton en zullen alle door mij genoemde verschijnselen eenvoudigweg niet meer voorkomen. Meteen na de start zal er een lange sliert van renners ontstaan die dat waarschijnlijk vol zullen houden tot aan de streep. Kijken naar het groeien van gras is spannender dan zo'n wedstrijd
Nu kijk ik géén wielrennen; het enige wielrennen wat mij interesseert is die gast op wielrenfiets die met mij wel de strijd wil aangaan. Maar ik kan me wel levendig voorstellen wat hij hierboven schrijft.
ik ben nu ook geen wielrenkenner maar zo een peloton, komt dat er op neer dat ze zo in elkaars achterste rijden om uit de wind te zitten en daardoor samenblijven? Zoja, dat gaat toch bij ligfietsen even goed? De luchtweerstand is toch niet nul..
Volgens mij kom je op dezelfde situatie terecht als bij bukkers
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#11 Bericht door Wouter D »

ik heb zo iets van : ieder diertje zijn pleziertje,
je moet die bukker niet overtuigen van een ligfiets, evenmin moet je mij overtuigen van een bukkerleven. het zit tussen de oren.

dus wat mij betreft, leven en laten leven, zolang ieder zich maar amuseert in zijn eigen (hobby)sport en laat ze maar kritiek geven op dingen die ze niet (willen) snappen. het geeft ons steeds opnieuw stof tot nadenken, discussieren, lachebekken...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#12 Bericht door crash-quest-dummy »

yep, een wedstrijd zonder gatplakkerij is een pak saaier. neem nu tijdrijden : zeer vervelend.
nu rij ik naar het werk, zelfs toen ik vroeger per fiets ordinarius reed, zelden achter iemand zijn achterwiel, dan liever ernaast om een babbeltje te doen, lekker fietsend.
als ik dan toch niet in een peleton naar het werk rij, kan ik even goed gebruik maken van aero-dynamische-doping en ander comfort verhogende voordelen.
het argument dat bij gelijkere fietsen de sport democratischer is, is ook fout : die bukfietsen evolueren toch ook ? licht lichter lichtst ? duur duurder duurst ?
het wielrennen is even wereldvreemd als de formule1 : de nieuwe technologie wordt er niet meer ontwikkeld, die is al een decennium een andere richting ingeslagen, bij wielrennen al vele decennia.
elk jaar zie ik meer hybrides op de weg, binnenkort ook electrische wagens ?
elk jaar zie ik meer ligfietsen rondrijden, zelfs velomobielen. (zondagavond nog een FAW op het pleintje voor mijn deur gestald, zelfs een dorpsgenoot)

meer testdagen en andere promotie hebben we nodig, en tijd, da's al.

(Lance Armstrong, was dat niet die renner die per triatlon stuur de ronde van Frankrijk won ? uiteraard ziet die de voordelen van aerodynamica)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#13 Bericht door WFvN »

FrodoriC schreef: ik ben nu ook geen wielrenkenner maar zo een peloton, komt dat er op neer dat ze zo in elkaars achterste rijden om uit de wind te zitten en daardoor samenblijven? Zoja, dat gaat toch bij ligfietsen even goed? De luchtweerstand is toch niet nul..
Volgens mij kom je op dezelfde situatie terecht als bij bukkers
Inderdaad, samen vormen ze een 'blok' wat in ieder geval 'gestroomlijnder' is dan een enkele rijder alleen. En tja, met ligfietsen zal het ook lukken alleen beduidend minder.
Maar ga het doen met allemaal Quests en het verhaal is over. Ik heb eens gelezen wanneer meerdere Quests voordeel hebben van elkaars stroomlijn maar daarbij moet de onderlinge afstand heel erg klein worden (nu wil dat met driewielers natuurlijk weer beter dan met tweewielers, maar goed)

Maar wat spruitje ook al zegt: lekker ieder z'n ding laten doen.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#14 Bericht door raylow »

FrodoriC schreef:
WFvN schreef: ik ben nu ook geen wielrenkenner maar zo een peloton, komt dat er op neer dat ze zo in elkaars achterste rijden om uit de wind te zitten en daardoor samenblijven? Zoja, dat gaat toch bij ligfietsen even goed? De luchtweerstand is toch niet nul..
Volgens mij kom je op dezelfde situatie terecht als bij bukkers
Net wat je zegt de praktijk is anders cw waarde is minder maar niet nulo, mn vriendin en ik ligfietsen allebij vlak achter me haalt ze 30km/uur (Nazca fiero) Maar als het elastiek breekt gaat ze terug naar 27km/uur. En in 1 maand tijd heb ik 3 bukkers achter me gehad die maar al te graag wieltje wilden zuigen!
Die gast van dat artikel denkt dat de cw waarde nul is (niet zo slim van die wielrenner). Ik denk dat low-rider cycling net zo spannend zal zijn als wielrennen...
spruitje schreef:ik heb zo iets van : ieder diertje zijn pleziertje,
je moet die bukker niet overtuigen van een ligfiets, evenmin moet je mij overtuigen van een bukkerleven.
Verder ben ik het ermee eens dat ieder diertje zn eigen pleziertje mag hebben maar die diertjes moeten dan geen ongefundeerde feiten als waarheid verkopen. Verder is het betreffende artikel http://home.tiscali.nl/mark.baaijens/fi ... fiets.html" onclick="window.open(this.href);return false; overwegend anti-ligfiets met als hoogtepunt wielrenners zijn SLIMMER dan ligfietsers. Dus er hapert iets aan je IQ als je op een ligfiets rijdt ? Een wielrenner is slimmer , professioneler ? ik denk van niet !

hmmmm.... onzin kan ik ook verkopen
Bukfietsen slecht voor potentie :)

Groetjes RayLow

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Ligfietsers en wielrenners.

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

dat laatste is geen onzin hoor, is zelfs als beroepsziekte ingeschat bij de politie te fiets van New York city.
Stop Fueling Around

Plaats reactie