Maximum snelheid fietspad

Bericht
Auteur
rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Maximum snelheid fietspad

#1 Bericht door rik »

Tijdens de laatste tocht in Herkenrode was er een "discussie" over de maximum snelheid die geldt op het fietspad. Nu heb ik er 's één en ander over opgezocht en mijn conclusie is dat er geen specifieke snelheidsbeperking is voor fietsers. Er dient wel rekening gehouden te worden met de algemeen geldende snelheidsbeperkingen, zijnde woonerf (max 20km/u), zone 30 (of 50 of 70), bebouwde kom (max 50km/u) en verder het bord C43 (rond wit bord met rode rand met max snelheid in zwarte cijfers) en als laatste nog het jaagpad langs het kanaal (max 30 km/u).
Bron: http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer specifiek: http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... d+fietsers" onclick="window.open(this.href);return false;
Commentaar en andere meningen altijd welkom!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#2 Bericht door Edje »

aleez vooruit gasgeven ;-), en niet over kop gaan
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#3 Bericht door Peter J »

Edje schreef:aleez vooruit gasgeven ;-), en niet over kop gaan
GRRRRRRR :evil: :roll: :evil: :? [-X #-o
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

Rik, ik denk dat je volledig gelijk hebt.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#5 Bericht door skywise »

rik schreef:...en als laatste nog het jaagpad langs het kanaal (max 30 km/u).
Inderdaad, maar pas op als het gaat om een jaagpad langs een bochtige rivier ipv. van recht kanaal want volgens Art. 93 puntje 3° geldt "In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur."
En ze hebben op de jaagpaden langs de Durme al eens geprobeerd met drempels dit af te dwingen dus het zou mij niet verwonderen dat er op een goede dag eens een radartje gaat staan als er te veel klachten komen van de tragere gebruikers van het jaagpad in kwestie...
Skywise (WAW 558 & 011)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#6 Bericht door rik »

skywise schreef:
rik schreef:...en als laatste nog het jaagpad langs het kanaal (max 30 km/u).
Inderdaad, maar pas op als het gaat om een jaagpad langs een bochtige rivier ipv. van recht kanaal want volgens Art. 93 puntje 3° geldt "In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur."
En ze hebben op de jaagpaden langs de Durme al eens geprobeerd met drempels dit af te dwingen dus het zou mij niet verwonderen dat er op een goede dag eens een radartje gaat staan als er te veel klachten komen van de tragere gebruikers van het jaagpad in kwestie...
PV's kunnen ze niet maken, want je bent niet verplicht om een snelheidmeter te hebben op of in een fiets. Dus kan je in principe ook niet weten hoe snel je rijdt.
DF 269
Ice sprint1 26"

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#7 Bericht door nsa1984 »

Ik denk dat Rik het inderdaad heel netjes verwoord heeft. Een echte maximumsnelheid / snelheidsbeperking is er voor een fiets niet. Ik weet van diverse agenten in Nederland, dat de enige eis met betrekking tot snelheid voor een fietser is, dat de fietser binnen te afstand die te overzien is moet kunnen stoppen. Dus als een agent de straat op stapt en een stopteken geeft, dat je dan voor zijn voeten moet stilstaan.

Verder is het netjes om op stukken waar een nadrukkelijke verlaging van de snelheid is, wegwerkzaamheden, woonerf, 30km zone, etc niet voluit overal doorheen te jakkeren.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#8 Bericht door Wouter D »

ik denk echter wel dat je niet sneller mag rijden dan de aangegeven snelheid voor auto's, dan je dan niet verplicht bent een snelheidsmeter op je fiets te hebben, betekent niet dat meneer agent je niet mag doen stoppen om zich ervan te vergewissen of je er al dan niet eentje hebt.

als meneer agent dan vaststelt dat je wel degelijk bekend bent met uw snelheid, zal hij volgens mij ook de nodige stappen kunnen ondernemen,

hij kan je ook aanmanen trager te rijden omdat je volgens hem boven de toegelaten marge zit zodoende je erop te wijzen dat hij wél een snelheidsmeter in zijn voertuig heeft
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#9 Bericht door Almereweder »

nsa1984 schreef:Ik denk dat Rik het inderdaad heel netjes verwoord heeft. Een echte maximumsnelheid / snelheidsbeperking is er voor een fiets niet. Ik weet van diverse agenten in Nederland, dat de enige eis met betrekking tot snelheid voor een fietser is, dat de fietser binnen te afstand die te overzien is moet kunnen stoppen. Dus als een agent de straat op stapt en een stopteken geeft, dat je dan voor zijn voeten moet stilstaan.

Verder is het netjes om op stukken waar een nadrukkelijke verlaging van de snelheid is, wegwerkzaamheden, woonerf, 30km zone, etc niet voluit overal doorheen te jakkeren.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Zie http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=12638" onclick="window.open(this.href);return false;, hieronder samengevat:

ARTIKEL 20 RVV
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per uur.

...geldt dus niet voor fietsers...

ARTIKEL 5 WVW
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

...geldt wel voor fietsers....

Houdt er wel rekening mee dat bord A1 ook geldt voor fietsers.
Afbeelding
... maar de werkingssfeer van het bord A1 geldt alleen voor het wegvak, waarin het geplaatst is, m.a.w. zodra je de eerste zijweg voorbij bent na het passeren van het bord A1, is er voor de fietser geen maximum snelheid meer bepaald in de bebouwde kom.

Het ontbreken van een snelheidsmeter is geen belemmering om je te bekeuren als ik de verdere opmerkingen lees.
Laatst gewijzigd door Almereweder op za 21 mei 2011, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#10 Bericht door rik »

Almereweder schreef:Zie http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=12638" onclick="window.open(this.href);return false;, hieronder samengevat:

ARTIKEL 20 RVV
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per uur.

...geldt dus niet voor fietsers...

ARTIKEL 5 WVW
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

...geldt wel voor fietsers....

Houdt er wel rekening mee dat bord A1 ook geldt voor fietsers.
Afbeelding
... maar de werkingssfeer van het bord A1 geldt alleen voor het wegvak, waarin het geplaatst is, m.a.w. zodra je de eerste zijweg voorbij bent na het passeren van het bord A1, is er voor de fietser geen maximum snelheid meer bepaald in de bebouwde kom.

Het ontbreken van een snelheidsmeter is geen belemmering om je te bekeuren als ik de verdere opmerkingen lees.
Laat ons wel effe duidelijk zijn: wat jij vermeldt is de wegcode in Nederland.
Alles wat in de rest van dit topic vermeld is geldt voor België.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#11 Bericht door Almereweder »

Juist!

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#12 Bericht door rik »

Almereweder schreef:Juist!
Amai mijn vlag! :roll: #-o
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#13 Bericht door Peter J »

rik schreef:PV's kunnen ze niet maken, want je bent niet verplicht om een snelheidmeter te hebben op of in een fiets. Dus kan je in principe ook niet weten hoe snel je rijdt.
Ik vraag me af of het niet hebben van een snelheidsmeter een argument is om geen pv op te
maken...
Ben het er wel mee eens dat je zonder die snelheidsmeter niet kan weten hoe snel je rijdt...
en toch heb ik een donker vermoeden dat dat een argument gaat zijn wat bij een gebeurlijke
confrontatie met de arm der wet niet in aanmerking zal genomen worden... :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#14 Bericht door trikelover »

Als ze u dan toch een boete willen geven zullen de snelheid wel met een geëikte snelhiedsmeter moeten vast stellen ander is er nog geen rechtszekerheid. Dit geld ook voor overtredingen met een auto.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#15 Bericht door CapoJan »

Belgisch wegcode, art 10.1.1°: "Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen."
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie