Maximum snelheid fietspad

Bericht
Auteur
rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#16 Bericht door rik »

CapoJan schreef:Belgisch wegcode, art 10.1.1°: "Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen."
Voila, dat is dan weer een mooie aanvulling van dit topic :)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#17 Bericht door Wouter D »

daarnet nog in de radio: als fiets kan je geflitst en beboet worden, als voetganger niet,
het ging over rolschaatsers, rollerbladers en zo, dat die aanzien worden als voetganger en dus niet te snel kunnen 'rijden'
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Mathia
Belofte
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
Postcode: 8000
Fiets: M5 26/20
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#18 Bericht door Mathia »

spruitje schreef:daarnet nog in de radio: als fiets kan je geflitst en beboet worden, als voetganger niet,
het ging over rolschaatsers, rollerbladers en zo, dat die aanzien worden als voetganger en dus niet te snel kunnen 'rijden'
ja, ze kunnen je misschien wel flitsen, maar daarom hebben ze je nummerplaat toch nog niet? hoe ze je dan vinden is mij een raadsel...
Als het niet ligt, dan zit het niet.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#19 Bericht door CapoJan »

Ik zou ook niet weten hoe ze je vinden, maar kijk: dit stond vandaag in De Standaard

Een zeventienjarige Zweedse fietser heeft een boete van 165 euro in de bus gekregen wegens overdreven snelheid. De jongeman werd geflitst toen hij in het centrum van Tranas 58 km/u reed, terwijl de maximale snelheid daar 50 km/u bedraagt, schrijft een plaatselijke krant.

Volgens het Zweedse Transportagentschap zou de jongen geen sanctie hebben opgelopen mocht hij tegen dezelfde snelheid hebben gereden op rolschaatsen of op een skateboard. In dat geval zou hij immers als voetganger zijn beschouwd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Nieuwe fiets??

#20 Bericht door trikelover »

Dit is ook het artiekel waar ze het over hadden in de radio.

Ik denk dat als ze fietsers effect willen pakken op te snel rijden dat ze dan toch de fietser na het flitsen onmiddelijk aan de kant moeten zetten. Anders word het hopeloos natuurlijk.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Ik zou ook niet weten hoe ze je vinden, maar kijk: dit stond vandaag in De Standaard

Een zeventienjarige Zweedse fietser heeft een boete van 165 euro in de bus gekregen wegens overdreven snelheid. De jongeman werd geflitst toen hij in het centrum van Tranas 58 km/u reed, terwijl de maximale snelheid daar 50 km/u bedraagt, schrijft een plaatselijke krant.

Volgens het Zweedse Transportagentschap zou de jongen geen sanctie hebben opgelopen mocht hij tegen dezelfde snelheid hebben gereden op rolschaatsen of op een skateboard. In dat geval zou hij immers als voetganger zijn beschouwd.
't Kan best zijn, maar bij dergelijke, kleine artikeltjes ben ik altijd op m'n hoede. Volgens mij zitten daar veel broodjeaapverhalen tussen. Dit gezegd zijnde, denk ik dat we als fietser gewoon ons gezond verstand moeten gebruiken en dus inzien in welke omstandigheden je nu eenmaal snelheid moet minderen of je vaart aanpassen. Ik geloof niet echt dat de politie met het snelheidspistool in de aanslag klaar staat om fietsers op de toegelaten snelheid te controleren.

spruitje schreef:daarnet nog in de radio: als fiets kan je geflitst en beboet worden, als voetganger niet,
het ging over rolschaatsers, rollerbladers en zo, dat die aanzien worden als voetganger en dus niet te snel kunnen 'rijden'
Over de wetgeving voor skaters e.d. vond ik het volgende:

http://www.verenigingen-voor-verkeersve ... llerbladen" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#22 Bericht door bicky »

ik hoop ooit geflitst te worden aan 58km/u door de bebouwde kom.
Dan kader ik de boete in en hang hem in mijnen living.

ik zou wel de boete aanvechten met het feit dat een flitsapparaat volgens mij nie geijkt is voor een ligfiets te flitsen.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#23 Bericht door marksje »

bicky schreef:.... dat een flitsapparaat volgens mij nie geijkt is voor een ligfiets te flitsen.
Waarom zou dat niet geijkt zijn voor ligfietsen ?
Wat de snelheidsmetingen betreft met "installaties" van het merk "Gatso", weet ik dat dit werkt volgens het principe van het "dopplereffect". Het maakt geen verschil wat voor soort voorwerp dat passeert, wel het volume van dit voorwerp speelt een rol. Zo kan het toestel bvb het verschil maken tussen een gewone auto en een vrachtwagen en dus "flitsen" op twee verschillend ingestelde snelheden (vb 60 voor vrachtw en 90 voor auto's); motorfietsen aanziet het als auto's, bromfietsen worden, naargelang het type soms wel en soms niet geregistreerd en dit of de bromfiets al dan niet genoeg volume heeft; op gewone fietsen (ligfietsen) reageert het niet; op velomobiels veronderstel ik dan weer van wel omdat deze toch een zeker volume hebben.
... en weet dat er regelmatig controles zijn MET een onderschepping even voorbij de controle :!:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#24 Bericht door trikelover »

marksje schreef:op velomobiels veronderstel ik dan weer van wel omdat deze toch een zeker volume hebben.
het zal vooral afhangen van het fieit hoeveel metaal er in je velomobiel bezit, want op metaal reageerd de radar duidelijker dan polyster of carbon.
marksje schreef:... en weet dat er regelmatig controles zijn MET een onderschepping even voorbij de controle :!:
in zovere dat ik dit al tegen ben gekomen is dit enkel op de autosnelweg en wegen waar je 90km/h mag rijden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#25 Bericht door CapoJan »

trikelover schreef:
marksje schreef:... en weet dat er regelmatig controles zijn MET een onderschepping even voorbij de controle :!:
in zovere dat ik dit al tegen ben gekomen is dit enkel op de autosnelweg en wegen waar je 90km/h mag rijden.
Vorige week in Halle: een uitgebreid controleteam in het centrum, in een zone 30, met de onderscheppingsploeg een eindje verder...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Vorige week in Halle: een uitgebreid controleteam in het centrum, in een zone 30, met de onderscheppingsploeg een eindje verder...
In onze politiezone (Tielt) heeft men in het verleden ook al verschillende van dergelijke controles gehouden; in het bijzonder in schoolomgevingen. Ik ben grote voorstander van zo'n ingrijpen, want dan wordt de snelheidsduivel onmiddellijk geconfronteerd met zijn asociaal gedrag, vooral in zones waar de zwakke weggebruiker een veel meer uitgesproken plaats heeft.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#27 Bericht door blackarmor »

ben daar ook voorstander van . mits ze dat dan wel doen tijden de uren dat het effectief gevaarlijk is . en niet om 2 uur snachts op een baan waar ge 70 moogt behalve aan de school =D>
met de fiets ga je nog niet zo snel geflitst worden door een vaste instalatie . die staan er meestal in zone 50 tegen roodrijders en die aktiveren pas door de lussen in het wegdek .

zone 70 is ni echt een probleem bij mij :p
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#28 Bericht door wost »

CapoJan schreef: zijn nelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen."
moet je dan op de rijbaan zo snel rijden dat je de auto's niet hindert, 50 in bebouwde kom 70 en 90 erbuiten?
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#29 Bericht door PatRecumbent »

In de VS is in 1979 de White Lightning beboet voor het overschrijden van 55 mph. Eigenlijk was het voor de show (LA = show business) om aan te tonen hoe snel HPVs kunnen gaan.
Bijlagen
speeding.JPG
White_LightOntC.jpg
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Maximum snelheid fietspad

#30 Bericht door Wouter D »

das nog iets voor vital en/of marini, een tandemvelomobiel
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie