Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
morgoth924
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 22:33
Postcode: 2275
Fiets: Raptobike midracer
Locatie: Gierle
Contacteer:

Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#1 Bericht door morgoth924 »

Omdat ik zelf de verkopende partij ben en dit mijn eerste keer is, volgende vraagjes aan de medeliggers die hier ervaring mee hebben of over willen meedenken. Gaat over particuliere verkoop van een tweedehands ligfiets, maar dat wil niet zeggen dat de visie van een handelaar niet interessant kan zijn.

Iemand eens vlug laten proberen met een ligger die geen ervaring heeft kan makkelijk in een rustige buurt, maar hoe ga je ermee om als men de ligfiets voor langere tijd wil proberen, bv. op het gebruikelijke woon-werktraject?
Vraag je hier een (financiële) compensatie voor?
Zou mij geen zier interesseren, liever iemand "bekeren". Een vorm van borg zou ik wel vragen, bv. het rijbewijs van de tester.

Hoe ga je om met onverhoopte schade? Op voorhand contractje maken, lijkt me ook weer te ver gaan. Met goed vertrouwen is niks mis, maar het kan ook minder prettig aflopen.
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer.

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#2 Bericht door Bram Mouton »

Ik zou daar geen probleem van maken, ik neem zelfs de tijd om hem op maat te stellen en andere aanpassingen uit te voeren... Indien het voor een langere testrit is zou ik wel de identiteitskaart even noteren. Wat schade betreft ligt het natuurlijk aan beide partijen, wil je als eigenaar het onderste uit de kan halen tegenover de andere partij vraag je waarschijnlijk om moeilijkheden om vergoed te raken... Zorg je een beetje voor een billijke oplossing denk ik dat de veroorzaker ook wel wat moeite zal doen. Gaat het om een verkeersongeval met tegenpartij in onrecht lijkt er mij geen probleem. Ik weet dat veel mensen leven voor hun fiets maar al bij al blijft het maar een fiets hé :? :roll:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#3 Bericht door Wouter D »

de laatste keer dat ik een fiets uitleende, heeft hij het niet overleefd, de berijder gelukkig wel.
ik heb achteraf gezien wel al mijn geld teruggekregen, maar dan dankzij het feit dat het mijn schoonmoeder was die als verzekeringagente achter de zaken heeft aangezeten. en veelvuldig zitten bellen heeft tot de zaken in orde waren? uiteindelijk heeft dat toch nog een viertal maanden geduurd. intussen kon ik een andere roets huren waarvan ik gelukkig ook een deel van vergoed heb gekregen. maar goed, leuk is anders.

de persoon die mijn fiets per total heeft gereden, heeft alleen een mailtje gestuurd om mee te delen dat mijn spullen van bij de fiets bij onze contactpersoon lagen en dat alles kon geregeld worden via zijn familiale.
hij stuurde niet eens een verontschuldiging voor het ongemak of achteraf de vraag of ik financieel volledig terug vergoed was. heeft mij niet eens voorgesteld, mijn spullen terug te brengen, daar ben ik zelf moeten om rijden, 80 km verder wel te verstaan.

Namen wens ik hier niet te vernoemen, maar een mens kan wel begrijpen dat ik na zo een ervaring helemaal geen zin meer heb een fiets uit te lenen

als ik nu nog de vraag zou krijgen van een fiets uit te lenen, zeg ik ofwel nee, ofwel spreken we eens af dat we samen gaan rijden, als hij/zij echt de fiets alleen wenst te gebruiken, dan moet hij er maar ene gaan huren in de winkel.

voila, da wast :s
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#4 Bericht door ward »

Ik persoonlijk zou dat zelfs nooit durven en willen vragen aan iemand en dan heb ik het niet alleen over een fiets lenen van iemand maar eenders wat, als ik iets nodig heb ga ik naar de winkel en schaf het mij aan of ik ga het huren zo simpel is dat.

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#5 Bericht door Almereweder »

Ik zou alleen uitlenen als ik een borg krijg ter hoogte van de vraagprijs :mrgreen:

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#6 Bericht door Piet Piraat »

De oplossing van Almereweder lijkt mij ook de beste. Dat kan voor een serieuze koper geen probleem zijn. Hij of zij is uiteindelijk toch van plan om de fiets te kopen. Als die daar moeilijk over doet, dan zou ik gerust achterdochtig zijn.
En eigenlijk zou ik dan ook durven het terug te geven bedrag te laten dalen in de tijd. Hoeveel keer zal die nieuwe koper de neuspijp verschuiven, verkeerd schakelen en de ketting eraf rijden, onderuit gaan, met de winter achter een strooiwagen rijden, ...

Om kortstondig een fiets te testen, zou ik een schooltje of een parking nemen. Iets waar geen ander verkeer rijdt. Dit om inderdaad ongevallen met derden te vermijden. De fiets een beetje aanpassen aan de nieuwe eigenaar kan geprobeerd worden, maar uiteindelijk is er meestal meer werk dan enkel de neusbuis langer of korter maken. Andere stoeltjes plaatsen, neksteuntjes, etc... daar kan je toch niet aan beginnen.

Om een voorbeeld te geven. Toen ik mijn fiets kocht, stond die veel te kort en was het stoeltje totaal niet gepast voor mij. Van het kort stukje dat ik ermee gefietst heb kon ik totaal geen indruk over de fiets maken. Ik moest het vooral hebben van visuele inspectie en een beetje vertrouwen. De fiets kopen was een sprong in het onbekende. Het feit dat de vorige eigenaar originele factuur kon geven en dat de fietst in goede staat was gaf de doorslag. Na de koop heb ik dan nog enige weken bezig geweest met alles naar mijn wens aan te passen.

Nu, als een potentiële koper al een grote afstand aflegt om naar je fiets te komen kijken, dan weet je toch al dat hij het meent.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#7 Bericht door Edje »

Heel simpel word theel duidelijk gezegd dat indien er schade ontstaat dit betaald gaat worden. Hoe is mijn zaak niet, maar zal er wel aankomen. als ze niet akkoord gaan blijven ze in mijn zicht rijden een pleintje zonder verkeer vlak voor de deur kunne ze is links en recht om rijden :mrgreen: Nu een fiets meegeven, no way. Als er een mankement is kan je er zelf voor opdraaien + zijn schade.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#8 Bericht door nsa1984 »

Even vanuit de koopkant gereageerd naar dit onderwerp.
Ik ben begin dit jaar begonnen met ligfietsen en heb ook tweedehands een fiets gekocht. Ik was verschrikkelijk nerveus met betrekking tot het maken van schade aan de te kopen fiets. De verkopers (ja ik heb meerdere fietsen geprobeerd) waren echter allemaal vriendelijke mensen die zich daar ogenschijnlijk nauwelijks druk over leken te maken, en enthousiast aangaven en voordeden hoe het het makkelijkste kon.
(Zelfs recent heb ik dit nog beleefd toen ik afgelopen zaterdag voor het eerst in een quest een proefrondje gereden heb)

Ik heb die rust en vertrouwen als zeer prettig ervaren, en ik denk dat het stukje ligfiets uitlenen aan potentiële koper vooral een stukje blauwe ogen werk is. Een stukje beoordeling van vertrouw ik deze persoon mijn fiets toe ja of nee, en ik denk dat zodra je als verkoper er een "slecht" gevoel bij hebt je dat ook moet aangeven.

Wat betreft het "langer lenen". Waarom maak je er geen koop met terugkoop aanbod van? Dus je koopt de fiets, maar mocht die niet bevallen dan mag de koper de fiets terug verkopen (in dezelfde staat) aan de verkoper. Voordelen lijken me voor de hand liggend.
a) Het geld heb je als verkoper reeds op zak
b) De verkoper kan als de koper de fiets terug aanbied bij een hele slechte staat weigeren, immers geld en goederen zijn reeds gewisseld.
c) De koper heeft de fiets in bezit dus zal er beter zorg voor dragen, immers het blijft ook tweedehands een best dure uitgave.

Nadelen zie ik eigenlijk niet, immers als koper wil je de fiets toch heel graag hebben. Je bent hooguit afhankelijk van de verkoper of deze hem na een week gebruik retour wil nemen, maar als die dat om welke reden dan ook niet wil kun je hem zelf te koop aanbieden.

Gebruikersavatar
flevobike
Neo Prof
Berichten: 157
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 2:24
Postcode: 2040
Fiets: M5 20/20 en M5 28/20
Locatie: Zandvliet
Contacteer:

Re: Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#9 Bericht door flevobike »

@ nsa1984 Dat gaat natuurlijk alleen op als het die fiets is die je wil kopen. Het originele idee was om verschillende fietsen te testen voordat je er een aankoopt en dat kan een nieuw exemplaar zijn, dus niet noodzakelijk dezelfde als die je net getest hebt. :(
M5 20/20, M5 28/20, Ice Trike Sprint 1-26, FAW II
Niet elke rit hoeft een race te zijn.

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#10 Bericht door nsa1984 »

flevobike:
Ik had de indruk dat het hier over de tweedehands markt ging, en dan gaat het toch om die specifieke fiets. Als je meerdere verkopers met dezelfde fiets hebt, dan ga je als potentiële koper toch al naar de fiets die je voorkeur het meeste heeft. Alleen bij een echte beginner die nog totaal geen weet heeft van wat die precies wil (low-racer, semi-lowracer of tourfiets) zal dat eventueel nog een probleem opleveren omdat die niet weet waar die naar wil/moet kijken.
Ik denk dat een ras echte beginner dan ook vaak gewoon een sprong in het diepe doet op basis van de mooie blauwe ogen van de verkoper. Dat is wat mij betreft niet erg, maar dat risico hoort een beetje bij het tweedehands kopen.

Gebruikersavatar
flevobike
Neo Prof
Berichten: 157
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 2:24
Postcode: 2040
Fiets: M5 20/20 en M5 28/20
Locatie: Zandvliet
Contacteer:

Re: Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#11 Bericht door flevobike »

I stand corrected: de vraagstelling is inderdaad uitgaande van een verkoper, ik heb me laten vervangen door de zinssnede "Zou mij geen zier interesseren, liever iemand "bekeren"." Sorry
M5 20/20, M5 28/20, Ice Trike Sprint 1-26, FAW II
Niet elke rit hoeft een race te zijn.

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Ligfiets uitlenen aan potentiële koper

#12 Bericht door slangetje »

Ik kan Spruitje alleen maar bijstaan: ik zou er niet mee in zitten en dag af te spreken om samen 100 km te gaan fietsen en de fiets af te stellen op maat ed, maar weggeven? Nooit. Bewijs eens dat hij niet verkocht is? Je geeft je fiets weg en als die mens zegt dat hij hem betaald heeft? Dan is het aan jou om te bewijzen dat het jou fiets is en begint de miserie.

Terugkoopoptie heb ik wel al gedaan: je koopt, als er binnen de zoveel tijd iets niet in orde blijkt te zijn en hij is in dezelfde staat, dan betaal ik het bedrag gewoon terug. Dan moet de koper je uiteraard op je woord nemen (maar moet jij hem niet op zijn woord nemen).
en wil je meer fietsen testen: een model testen is iets anders dan een fiets. Als je mijn fiets wilt testen, rij ik mee, als je mijn model wilt testen: er zijn verschillende punten in België waar je het kan huren.

En je kan alles op papier zetten, maar als je naar de (vrede)rechter moet is dat meestal héél weinig waard...
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Plaats reactie