Ledenvergadering Gentse liggers Zondag 15 november

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Ledenvergadering Gentse liggers Zondag 15 november

#1 Bericht door Wouter D »

wordt verplaatst naar een andere datum vanwege tocht van crash-quest-dummy de dag voordien, nieuwe datum is zondag 15 november

Ledenvergadering Gentse liggers
wanneer: 15 november om 13u
waar: Biezestraat 80 Hamme
wat: - ledenbeslissing verzekering
- mogelijk aangevuld met toertocht


Beste liggers, gebruikers van het forum Gentse liggers

Wij hebben met enkelen de koppen bijeen gestoken en besloten hetvolgende te doen met de Gentse liggers:

Gentse Liggers wordt vanaf januari 2010 naast een forum ook een toervereniging (feitelijk).

Wij verstaan hieronder dat er een lidgeld zal zijn om mee te toeren met tochten die onder onze noemer vallen. dat lidgeld zal het equivalent zijn van wat de verzekering wenst te ontvangen per lid afgerond op de euro en nieks méér.

Nu liggen er twee voorstellen op tafel betreft de verzekering en ik ga die straks even kort uitleggen, zelf hebben we al enige voorkeur, maar omdat wij niet willen beslissen voor jullie, mogen jullie beslissen voor ons op de ledenvergadering. Omdat wij hierover geen ellenlange discussie wensen gaat dit bericht direct op slot, alle kritiek of vragen zijn op de dag zelf welkom.

de verzekering

:idea: VWB

lidmaatschap aan de VWB bedraagt 25 euro individueel en 33 euro voor het ganse gezin, wat deze verzekering dekt of niet dekt is uitgebreid aan bod gekomen in een andere topic en wens ik niet volledig opnieuw uit de doeken te doen. Kort kan ik zeggen dat je een groot deel kunt terugtrekken van de ziekenkas, je korting krijgt in tal van fietswinkels, je een bukfietsersblad krijgt, en je verzekert ben voor het beoefenen van je sport zijnde fietsen, wandelen, zwemmen, en nog een paar. alle info hierover kan je vinden op de site van VWB

wat houd dit in voor Gentse Liggers:

- vanaf vijf leden is Genste Liggers lid van VWB
- iedereen die mee wil toeren dient lid te zijn van VWB, niet-leden kunnen niet meetoeren vanwege verzekering.


:idea: Sportievak

deze verzekering dekt zowat hetzelfde als vwb (ik verwacht elk moment een voorbeeld polis van hun) met dit verschil dat zij enkel het fietsen dekt en niet de andere sporten, zijn dekken dus naast de tochten ook je individuele fietstochtjes. opm: fietstochtjes naar de bakker of de winkel worden niet aanzien als trainingstochtje :) tenzij je je gekochte waren verduisterd na een ongeval :)

Wat houd dit in voor Gentse Liggers

- ieder lid betaalt éénmalig per jaar 7 euro en is bij deze dan verzekert tijdens toertochten en zijn individuele trainingstochtjes
- niet-leden betalen tijdens hun eerste toertocht 7 euro en zijn dan ook direct lid en genieten mee van deze verzekering, niet-leden niet deze bijdrage niet willen leveren dienen helaas te worden geweigerd deel te nemen vanwege te grote meerkost aan de vereniging.
- vwb-leden worden als niet-leden aanzien. (hier hebben wij herhaaldelijk voor geïnformeerd)



:idea: wat betekent alles samen concreet voor Gentse liggers pro/contra HPV

- wij organiseren toertochten
- wij doen ons deel van ligfietspromotie
- wij organiseren géén wedstrijden, HPV is op dit vlak ervaren genoeg.
- indien wij merken dat HPV inspanningen doet voor tochten en/of promotie, dragen wij graag ons steentje bij.
- wij willen géén concurrentie zijn van HPV,
- wij geven géén tijdschrift uit, en leden mogen nog steeds vrijblijvend verslagen doorsturen naar HPV



:idea: over de aanvullende toertocht: zelfde traject als BBQ-tochten
met wijziging: eerste lus: trage tocht (-25)
beide lussen: snelle tocht (+25)

vriendelijke groet

en tot de 24ste oktober


ps: met dank aan Edje voor info-sportievak, vwb en arena conactpersonen;
Laatst gewijzigd door Wouter D op zo 18 okt 2009, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

aangezien de dag voordien de heppie burtdij tocht van johan alias crashquestdummy doorgaat, hebben we voor de ledenvergadering een nieuwe datum geprikt. nl 15 november.

wij danken u voor uw begrip
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#3 Bericht door Wouter D »

verslag van de vergadering



- verzekering sportievak


- 5 euro: verzekering + postzegel (je krijgt je lidkaart van sportievak opgestuurd)

- verzekering is per kalender jaar, dus maakt niet uit in welke maand men lid wordt.

- We raden iedereen die lid wens te worden en dus wenst van de verzekering (voor kalenderjaar 2010) te genieten, zich in te schrijven vóór januari 2010. Er komt hiervoor een online formulier ('momenteel in de maak')

- Een Belgische ligfietser die 5 euro heeft betaalt voor sportievak via gentse liggers is verzekerd voor:
tourtochten van gentse liggers, we vragen wel altijd je lidkaart mee te brengen naar een tocht)
individuele trainingstochtjes in Belgie

- een nieuwe ligger mag zijn eerste rit gratis verzekerd rijden, zijn gegevens moeten dag nadien wel doorgegeven worden aan verzekering
indien hij erna nog wil deelnemen moet hij lidgeld betalen

- buitenlanders die deze verzekering betaald hebben zijn verzekerd tijdens individuele tochten in Belgie (niet in andere landen) en zijn ook verzekerd tijdens tochten van de gentse liggers in Belgie en Nederland

- inschrijven vanaf september kost het aanstaande lid 50% van de premie (2.5€) de andere helft legt gentse liggers bij.


- tweemaandelijkse tochten elke 2de zondag van de pare maanden.

- één ledenvergadering per jaar, nader te bepalen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#4 Bericht door skywise »

En wat als je maar één GL-toertocht per jaar meedoet en al verzekerd bent bij een andere verzekering (b.v. HPV)?
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#5 Bericht door slangetje »

Christophe,
HPV heeft die verzekering speciaal afgesloten voor GL, als ik dat goed begrepen heb. Dus is de vraag of ze deze gaan houden natuurlijk.

Wouter, hoe kunnen we dit jaar nog genieten van de 50%? Is pas in november bekend gemaakt: wel vals hé ;-)
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#6 Bericht door tom peeters »

Ik verontschuldig mij dat ik er niet geraakte. Een afwezige heeft uiteraard altijd ongelijk.

Maar is het mogelijk om de polisvoorwaarden te publiceren op het forum ? Lijkt mij nuttig om concreet te kunnen nagaan wat er nu juist gedekt wordt (aansprakelijkheid van de organisator of ongeval van een deelnemer : is een wereld van verschil) en voor hoeveel, alsook welke uitsluitingen er zijn voorzien.
tom peeters

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:- verzekering sportievak

Gaat het hier over?

http://www.sportievak.be/SCjaarverzekering.htm
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#8 Bericht door ssj3gohan »

Dus als ik het goed begrijp, wil ik komende Limburgse Liggers-tocht meedoen, dan mag ik die ene keer onverzekerd meerijden?

Overigens, moet ik nog speciale voorzieningen op mijn fiets meenemen in België, is een helm bijv. verplicht (dat vergeet de nederlander licht)? En als ik mij in Nederland verzeker voor de fietssport, waarbij ik een verzekering neem die ook in België geldt, kan ik dan zonder lidmaatschap meerijden of is dat alsnog gewenst/verplicht? Ik zal hoogstens eens per jaar, als het dat al is, meerijden.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#9 Bericht door Edje »

Nu dit is een groeps verzekering, wat als nadeel heeft dat de hele groep MOET verzekerd zijn, hierop maakt Arena geen uitzondering, enkel mag er in de vereniging een "proefles" gegeven worden zo komt je aan een vrijgestelde rit.

Helm is niet verplicht op dit moment :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#10 Bericht door Edje »

eeuwige reiziger schreef:Gaat het hier over?

http://www.sportievak.be/SCjaarverzekering.htm

Inderdaad
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#11 Bericht door rik »

Misschien nog even ter inlichting: deze verzekering gaat pas in op 01/01/2010. Binnenkort komt er een mogelijkheid tot inschrijven.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#12 Bericht door Edje »

tom peeters schreef:Ik verontschuldig mij dat ik er niet geraakte. Een afwezige heeft uiteraard altijd ongelijk.

Maar is het mogelijk om de polisvoorwaarden te publiceren op het forum ? Lijkt mij nuttig om concreet te kunnen nagaan wat er nu juist gedekt wordt (aansprakelijkheid van de organisator of ongeval van een deelnemer : is een wereld van verschil) en voor hoeveel, alsook welke uitsluitingen er zijn voorzien.
Tom deze wil ik je best doormailen, maar het is een standaardpolis zoals wettelijk verplicht door het decreet van het ministerie van sport, hier publiseren denk dat de server dat niet leuk gaat vinden zijn 37 blz met een heel klein letter type, maar als je hem is wilt lezen roep je maar.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

tom peeters schreef: Lijkt mij nuttig om concreet te kunnen nagaan wat er nu juist gedekt wordt (aansprakelijkheid van de organisator of ongeval van een deelnemer : is een wereld van verschil) en voor hoeveel, alsook welke uitsluitingen er zijn voorzien.
Als ik de online tekst goed begrepen heb, is de vereniging bij evenementen aansprakelijk. Dus niet het individueel lid dat iets in elkaar bokst.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#14 Bericht door slangetje »

eeuwige reiziger schreef:
tom peeters schreef: Lijkt mij nuttig om concreet te kunnen nagaan wat er nu juist gedekt wordt (aansprakelijkheid van de organisator of ongeval van een deelnemer : is een wereld van verschil) en voor hoeveel, alsook welke uitsluitingen er zijn voorzien.
Als ik de online tekst goed begrepen heb, is de vereniging bij evenementen aansprakelijk. Dus niet het individueel lid dat iets in elkaar bokst.
maar gezien er geen officiele vereniging (eender welke vorm van vennootschap) is, kan het individueel lid/de tijdelijke organisator hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden.
Dit vervalt zodra een aanvraag tot vennootschap is ingediend.
Zoals reeds eerder gemeld: is een lege doos want zodra er iets serrieus gebeurd kan je niet bewijzen dat je een vereniging bent en draait de privéverzekering van de organisator op.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

slangetje schreef:maar gezien er geen officiele vereniging (eender welke vorm van vennootschap) is, kan het individueel lid/de tijdelijke organisator hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden.
Dit vervalt zodra een aanvraag tot vennootschap is ingediend.
Zoals reeds eerder gemeld: is een lege doos want zodra er iets serrieus gebeurd kan je niet bewijzen dat je een vereniging bent en draait de privéverzekering van de organisator op.
In een zekere mate heb je gelijk, maar ik zou de aangeboden verzekering zeker niet als een lege doos beschouwen. Naast de aansprakelijkheid van de club dekt deze verzekering ook de individuele aansprakelijkheid. En daarover wil ik het even hebben...

Daarenboven kunnen bij mijn weten leden van een feitelijke vereniging alleen aansprakelijk worden gesteld voor zaken die op het niveau van de vereniging zelfs liggen. Bijgevolg kan een organisator van een toertocht bijvoorbeeld niet aansprakelijk worden gesteld voor het opgelopen leed wanneer een autobestuurder dwars door de toertocht rijdt en daarbij een aantal liggers verwondt. Dat zijn immers geen zaken die op het niveau van de vereniging staan, maar vormen externe factoren. Wel zou die individuele organisator wettelijk aangesproken kunnen worden, wanneer hij bijvoorbeeld de hele groep in de tegenovergestelde richting stuurt van een eenrichtingsstraat en er zich daarbij een ongeval voordoet. Daar is hij hoofdelijk aansprakelijk (wat hem dan bijzonder duur te staan zal komen...).

Daarnaast zijn de individuele leden aansprakelijk wanneer bijvoorbeeld men in naam van de vereniging een traiteur laat komen maar uiteindelijk de man niet betaalt. Als er een rechtszaak komt, dan kan de feitelijke vereniging natuurlijk niet gedagvaard worden maar zal die organisator opgeroepen worden. Dat is wel op het niveau van de vereniging. Of als een van de leden na de toertocht een BBQ (eentje met gas i.p.v. kolen) organiseert, de gasfles daarbij ontploft en een aantal mensen brandwonden oplopen. Dan zal de familiale van die organisator moeten opdraaien.

Bij mijn weten heeft een toertochtvereniging eigenlijk dermate weinig om het lijf dat een vzw-vorm me niet echt wenselijk lijkt. Er zijn eigenlijk niet echt bezittingen (van die aard dat er allerlei betwistingen kunnen rijzen), eigendommen, lokalen, enz. Toertochten gebeuren op de openbare weg, waar dus de wegcode geldt en met alle wettelijke implicaties. Ik zie in een dergelijke situatie weinig elementen die aanleiding zouden kunnen geven tot het inroepen van de aansprakelijkheid van de organisator (ongeacht op wie die uiteindelijk valt, de vereniging dan wel de individuele organisator).

Als Gentse Liggers hebben we in het verleden als eens een ongenaam voorval meegemaakt, waar politie (en rechtbank - dacht ik toch) aan te pas is gekomen. Bij een toertocht werden we door twee automobilisten fysiek aangevallen waarbij de velomobiel van Fiko zware beschadegingen opliep. Op geen enkel moment was er ook maar enigszins sprake van een of andere aansprakelijkheid van de organisator. Net als alle andere deelnemers heb ik toen getuigenis moeten afleggen bij de politie en een formulier invullen voor de verzekering. De zaak werd netjes afgehandeld.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie